Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Worden de zilverdraadtrafo's op dezelfde klossen gespoeld als hun koperen collega's?

De soortelijke elektrische weerstand (Wet van Pouillet) van koper is 1,674µΩ/cm, en die van zilver is die 1,59µΩ/cm.

Wordt er voor de zilverdraadtrafo's navenant dunner draad gebruikt dan voor de koperdraadtrafo's, maar met evenveel wikkelingen (voor gelijke inductie)?

Wat ik zo lees over ABX dat het ontzettend moeilijk is.  Helemaal uit je vertrouwde omgeving.

Mijn ervaring: Als je een verschil hoort is het eenvoudig, dan kun je dat verschil keer op keer aantonen tot je in slaap valt. Pas als je géén verschil hoort of als het verschil héél klein is, wordt het moeilijk. Je gaat dan heel geconcentreerd luisteren in de hoop dat je dat verschil kunt horen. En die concentratie is vermoeiend en dat maakt het moeilijk. Hoe harder mensen klagen over de moeilijkheid van de ABX test, des te sterker is de indicatie dat ze geen verschillen horen. Je moet zo'n test juist ontspannen in gaan, het is geen wedstrijd waarin het gaat om wie het beste gehoor heeft.

Het lijkt het allermoeilijkst om tegen een diep geworteld vooroordeel in te accepteren dat je geen verschillen hoort als je het alleen met je gehoor moet doen terwijl je ze wel waarneemt als je weet wat er speelt. Het is dan voor velen véél makkelijker om de test de schuld te geven. Of de omgeving. Of de stress. Of de bron. Of de snelheid van omschakelen. Of de lengte van de fragmenten. Of de tijdsduur van de test. Of de muziekkeuze. Of de akoestiek. Of de luidsprekers. Of het weer. Of de mentale gesteldheid. Er is altijd wel iets te vinden. 

Guest tubejack

Worden de zilverdraadtrafo's op dezelfde klossen gespoeld als hun koperen collega's?

De soortelijke elektrische weerstand (Wet van Pouillet) van koper is 1,674µΩ/cm, en die van zilver is die 1,59µΩ/cm.

Wordt er voor de zilverdraadtrafo's navenant dunner draad gebruikt dan voor de koperdraadtrafo's, maar met evenveel wikkelingen (voor gelijke inductie)?

Wat ik weet Spido dat op ringkernen direct het draad gewikkeld wordt. Spoelkokers zijn daarbij niet nodig.

Extra isolatie tussen de verschillende lagen misschien. Verder zijn alle specificaties akelig nauwkeurig omschreven. (zie eerder) 

Dus ik heb geen reden om daar over te twijfelen.

Guest tubejack

je moet gewoon durven eerlijk zijn met jezelf, hoor je verschil ok, maar hoor je het niet, zeg het dan ook aan je medemens ... :)

Van mij mogen de mensen het net als in 2011  zelf horen. B.v. op een Hear dag.  Dat kost, moeite, tijd en geld genoeg.

Maar dan moet er wel voldoende belangstelling zijn.  Anders begin ik er niet aan.

Mvg,

Jack

Beste Tubejack,

Ik probeer er achter te komen, waar de vermeende superioriteit van ringkerntrafo's met zilveren draadspoelen op gebaseerd zou kunnen zijn.

Minder elektrische weerstand bij dezelfde draadlengte, wellicht? Dat zou men toch eenvoudig kunnen opheffen met een ietsepietsie dikker koperdraad, nietwaar?

Minder microfonie, wellicht, doordat zilver - een zachter materiaal - meer inwendige demping heeft? Zou men dat niet kunnen opheffen door de trafo's te bakken*, vacuüm te trekken/impregneren, te omgieten met epoxy o.i.d. en/of met siliconenbuffers vast te zetten?

Ik zou graag de superioriteit van die zilvertrafo's boven in alle andere opzichten gelijke kopertrafo's met metingen aangetoond zien (hysteresecurven?). Zijn zulke metingen gepubliceerd?

* http://www.hificollective.co.uk/components/baked_varnished.html

Guest tubejack

Ik zou graag de superioriteit van die zilvertrafo's boven in alle andere opzichten gelijke kopertrafo's met metingen aangetoond zien (hysteresecurven?). Zijn zulke metingen gepubliceerd?

Beste Spido,

Ik heb het nog niet gezien.  Maar  er staat toch niets in de weg, omdat zélf uit te zoeken?

Neem eens contact op met Hans Braam van Amplimo,  of lees en zoek de artikelen van de ontwerper Menno van der Veen

hierover op het internet.  Misschien een beetje flauw,  maar ik voel niet de minste behoefte  <_<

Soortelijke weerstand.. Tja je kunt het wetenschappelijk toch slecht aantonen.

Ik ken de trafo met zilver en het is een wezenlijke stap beter. Dat hoor je in het hakken van het ijs van Amused To Death. Dat gespetter klinkt als.... IJS!

Met mijn standaard trafo beleef je dat anders. Pas als je weet dat het ijs is waarin gehakt wordt dan herken je dat als zodanig.

Of het nou in het zilver zit of dat het komt omdat het Siltech draad is... Ik denk dat met Coptech draad ook een beter resultaat te behalen valt. Nu bestaat Coptech niet maar ik doel op de productie van het draad.. Als dat koperdraad op exact dezelfde methode zou worden geproduceerd (geduwd? , massief) als dat zilverdraad wellicht lagen de resultaten dan dichter bij elkaar....?

Zelf heb ik trouwens geen zilver meer in mijn versterker, maar heb heldere componenten gebruikt tov standaard. Maar zoals gezegd ik ben jaloers op die trafo met Siltech draad.

Van mij mogen de mensen het net als in 2011  zelf horen. B.v. op een Hear dag.  Dat kost, moeite, tijd en geld genoeg.

Maar dan moet er wel voldoende belangstelling zijn.  Anders begin ik er niet aan.

Mvg,

Jack

Geen belangstelling als het blind moet.

Ik zie graag waar ik naar luister.

Blind testen wordt erg overtrokken en heeft geen enkele meerwaarde tenopzichte van een zicht test.

Mvg,

Jack

Beste Jack,

Lijkt me een leuk onderwerp voor een hear dag. Als het maar geen blinde test is.....

Jack,een muzikant hoort totaal anders als een muziek luisteraar,en een uitgangstrafo kun je het verschil horen d.m.v schakelaar of door stekkers zo simpel is dat,niet zo moeilijk doen.

mvg wol

Spido, Jack moet gewoon beide oneven en even meten in de zelfde situatie.

Zilver klinkt analytische als koper,bij zilver hoor je meer de korper van het instrument en bij koper heeft die een langere uitsterftijdt en plaatsing 

Guest tubejack
  • "De VdV/vB buizencombinatie klonk heel goed, fris en helder, en had niet zo'n typisch warme buizenklank."
  • "Deze had een wat natuurlijker geluidsbeeld en wist de ruimte nog wat mooier neer te zetten."

Hans en George:  Dit werd tijdens de Heardag 2011 opgemerkt.

Nu 2 jaar later schat ik ongeveer hetzelfde. Met dit verschil meer details  voornamelijk veroorzaakt door

de lagere inwendige weerstand (RI) door KT77 in triode te zetten,

Mvg,

Jack

P.s. Wol harmonischen meten is geen slecht idee, maar voor het goede zouden beide versterkers dan indentiek moeten zijn.

(...) Spido, Jack moet gewoon beide oneven en even meten in de zelfde situatie.

Zilver klinkt analytische als koper,bij zilver hoor je meer de korper van het instrument en bij koper heeft die een langere uitsterftijdt en plaatsing 

Beste Wol,

Waarom denk jij dat het verschil zit in harmonische vervorming?

Denk je dat die "langere uitsterftijd" een eigen bijdrage is van het zilver? Of denk je dat die informatie in het oorspronkelijk signaal zit?

Het lijkt me overigens heel moeilijk om verder exact gelijke buizenversterkers - de ene met zilvertrafo's en de andere met kopertrafo's - gehoormatig met elkaar te vergelijken. Alle kleine verschillen zouden meespelen, zoals contactweerstanden, potmeterstanden, instelling van de ruststroom, R C en I van de signaalkabels, en vooral de mate waarin de buizen en de betreffende trafo's van de beide versterkers zijn opgewarmd op het moment van luisteren.

wat die moet doen zijn de laatste trafo van menno meenemen in het project de e kern .

spido ,uitsterftijd bij zilver is korter, het voordeel is wel alles klinkt zuiverder maar dan moet het wel in de juiste configuratie staan .

mvg wiel

Guest tubejack

klinkt problematisch. dan zullen twee identieke versterkers ook wel nooit gelijk klinken. of zo.

Is het niet, anders zou je nooit mono blokken kunnen maken.

Maar voor het goede zou ik dan de versie met koper trafo's terug moeten bouwen

naar triode met dezelfde componenten en buizen.

Terwijl die koperen versie nu net zo mooi is.  Bovendien voor wie?  Zou ik die moeite

en investeringen doen? Jullie weten toch dat  Ir.  Menno van der Veen van huis uit

onderzoeker is? http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html

Het is zo wel even genoeg.  Ok toetje dan http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html

zoek met CRTL-F   MODIFICATIE 6

Next!

Mvg,

Jack

Beste RenéN,

Het valt me op, dat er op de door Tubejack genoemde site wel wordt beweerd dat zilver beter klinkt dan koper, maar dat daarvan geen verklaring of bewijs wordt gegeven.

Spido heeft ernstige twijfels over het waarheidsgehalte van de bewering.

Men kan anderen èn zichzelf wel zo veel wijsmaken!

Overigens: een goede bekende van me was nog niet erg lang geleden op werkbezoek bij Menno van der Veen.

Deze demonstreerde toen zijn versterkers, waarbij hij eigen opnamen (minidisk) liet horen. Ondermeer van een stoppende en weer wegrijdende trein in een station, maar ook bijv. lichte jazzmuziek. 

Klonk niet slecht, maar ook niet frappant realistisch. Volgens bedoelde goede bekende, dus.

Verder: de heer Menno van der Veen moge dan van huis uit een begaafd en gedreven onderzoeker en ontwikkelaar zijn, wellicht hoogopgeleid, ongetwijfeld filosofisch, bespiegelend, lichtelijk zweverig en zelfs een door-en-door goed mens... maar hij heeft ook een winkeltje. En een kacheltje dat moet blijven branden.

Guest tubejack

Beste Spido,

Wellicht kwam dat door de gebruikte luidsprekers of de versterker.

Ik had vorige week hier o.a. de heer K. Feenstra op visite en daar hoorde ik toch heel andere geluiden van.

Maar misschien was dat omdat hij naar zijn eigen scheppingen luisterden.

Iedereen heeft zo zijn kacheltje he....  en laat speksteen daar nu uitstekend geschikt voor zijn.

Ach, wie heeft hier geen kacheltje?

Dat zijn cursisten met hem weglopen begrijp ik wel. Voor mensen die wat verder van hem af staan zou Van der Veen best wat meer moeite mogen doen om zijn beweringen netjes te onderbouwen, zoals het een ingenieur betaamt. 

Guest tubejack

Beetje kort door de bocht r.a.v.o.n. 

Ik ken weinig mensen, die méér onderbouwd gepubliceerd hebben en veel meer audio ontwerpers.

Hier is helaas geen AES paper o.i.d. van,  waarom weet ik ook niet.  Ik heb geen behoefte omdat verder uit te zoeken.

Voor wie dat wil.... ga je gang.

Maar even audiofiel en wellicht een aardige anekdote.  Al in 1988 wikkelde Hiroyasu Kondo van AudioNote Japan persoonlijk met de hand zijn uitgangtrafo's met zilverdraad.  Voor een toen ontwikkelde versterker met een 211 buis.  Het zette de audio wereld op zijn kop.

"Maar even audiofiel en wellicht een aardige anekdote.  Al in 1988 wikkelde Hiroyasu Kondo van AudioNote Japan persoonlijk met de hand zijn uitgangtrafo's met zilverdraad.  Voor een toen ontwikkelde versterker met een 211 buis.  Het zette de audio wereld op zijn kop."

Jack, kwam dat alleen door de trafo, of was het het hele ontwerp?

Spido, met zoveel buizen in huis heeft hij toch geen kachel meer nodig? :)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...