Guest tubejack Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Beste Tubejack, Ja, ja... maar een ietsepietsie dikker koperdraad geleidt net zo goed als een ietsepietsie dunner zilverdraad. En koperdraad dat twéé ietsepietsies dikker is, geleidt zelfs beter dan zilverdraad dat twéé ietsepietsjes dunner is! Nee wat ik heb begrepen, kunt niet zomaar straffeloos dikker of dunner draad gebruiken. Je hebt te maken met capaciteiten en zelfinducties en een bepaalde wikkelverhouding b.v. 1:64 Een goede trafo wordt in meerdere lagen over elkaar gewikkeld. De ringkernen in mijn versterker zijn 5 laags. Graag wil je dat die primaire en secundaire wikkelingen netjes naast elkaar en boven elkaar liggen voor een optimale energie overdracht en zo min mogelijke capaciteit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Naar mijn besceiden mening is dit een Indianenverhaal op zich........ Vraag maar na, b.v. bij Audio Selectief... Verkondigt die dat? Laat die zich nu maar bij de mechanica van DT's houden... Veel te makkelijk .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Veel te makkelijk .... Het is erg makkelijk dat soort verhalen de goedgelovige wereld in te strooien. Kom dan maar eens met en deugdelijk en onafhankelijk materiaalonderzoek van hoe de vork aan de steel zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 De mensen op dit forum, schat ik vele malen hoger in Pjort. Als techneut weet je, dat het sowieso niet goed is om scherpe vouwen te maken in wélke kabel ook.! H-audio is niet de enige die me hier toevallig op wees. En eigenlijk vind ik het ook logisch. B.v. uitgegloeid koper is heel erg zacht en makkelijk te buigen. Doe je dat een paar keer dan wordt het weer hard en veranderd de structuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Nee wat ik heb begrepen, kunt niet zomaar straffeloos dikker of dunner draad gebruiken. Je hebt te maken met capaciteiten en zelfinducties en een bepaalde wikkelverhouding b.v. 1:64 Een goede trafo wordt in meerdere lagen over elkaar gewikkeld. De ringkernen in mijn versterker zijn 5 laags. Graag wil je dat die primaire en secundaire wikkelingen netjes naast elkaar en boven elkaar liggen voor een optimale energie overdracht en zo min mogelijke capaciteit. Beste Tubejack, Is het niet mogelijk een trafo van een ietsepietsie dunner zilverdraad te maken èn een trafo van een ietsepietsie dikker koperdraad, die dezelfde gelijkstroomweerstand hebben en dezelfde functionaliteit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Als techneut weet je, dat het sowieso niet goed is om scherpe vouwen te maken in wélke kabel ook.! We hebben het hier niet over een samengestelde kabel die je gewoon mechanisch beschadigt door de strak buigen of knikken maar sec over zilverdraad. En als je dan begint over halfgeleider effecten door buigen van zilver dan moet iemand dat ook vastgesteld/aangetoond hebben, dat doe je niet zomaar aan de koffietafel van een audiowinkel. Anders is het een verzinsel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Beste Tubejack, Is het niet mogelijk een trafo van een ietsepietsie dunner zilverdraad te maken èn een trafo van een ietsepietsie dikker koperdraad, die dezelfde gelijkstroomweerstand hebben en dezelfde functionaliteit? Beste Spido Dan zijn het volgens mij niet dezelfde trafo's. Die met het ietsiepietsie dikkere draad heeft bij een kilometer draad een veel grotere kern nodig anders passen de wikkelingen niet eens. Die met dat ietsiepiesie dunnere draad heeft meer zelfinductie en daarmee een andere schijnbare weerstand Z of RAA die de buizen zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 halfgeleider effecten door buigen van zilver dan moet iemand dat ook vastgesteld/aangetoond hebben. Anders is het een verzinsel. Dat is het zeker niet, want ik heb een hekel aan onzin. ik heb het ergens in een van mijn handout's van een cursus staan. Ik ben natuurlijk geen natuurkundige, wel jaren loodgietershulp geweest. Maar dat de structuur in uitgegloeid materiaal veranderd bij een paar keer buigen. Is gewoon zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Maar dat de structuur in uitgegloeid materiaal veranderd bij een paar keer buigen. Is gewoon zo. Dat hangt ervan af hoe die buiging plaatsvindt. Als er sprake is van plastische vervorming deformeert de kristalstructuur en dat maakt een metaal brosser. Wat die deformatie met de elektrische eigenschappen doet weet ik niet. Als er sprake is van elastische vervorming verandert de kristalstructuur in principe niet, behalve als die elastische vervorming zeer vaak wordt herhaald, dan kan metaalmoeheid optreden. Elke industriële kabel wordt gespecificeerd met een toelaatbare minimale buigradius. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Voor alle duidelijkheid, ik bedoel niet dat de kopetrafor slechter is, hij kan ook beter zijn ... Yep, de crux zit hem in het ontbreken van enig objectief bewijs. Als Menno van der Veen stelt dat zilver beter klinkt dan koper (hij beveelt het zelfs aan) dan is het aan hem om het objectieve bewijs te leveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 10 mei 2013 Report Share Posted 10 mei 2013 Citaat over de trafo "Deze is in standaard uitvoering met hoogwaardig koperdraad gewikkeld. We bieden twee verbeterde versies aan, de VDV-6040SILpp en de VDV-6040SIL2pp. In de eerstgenoemde is alleen de secundaire van zilverdraad, terwijl in de SIL2pp de gehele trafo met Siltech zilverdraad is gewikkeld. Op de site van Amplimo beschrijf ik (in het Engels) welke geweldige impact hoogwaardig zilverdraad heeft als het in een uitgangstrafo wordt toegepast. Bewust zeg ik hier "hoogwaardig" zilverdraad, want het five niner zilverdraad van Siltech met goud dotering geeft de hieronder beschreven verbeteringen. Over goedkoper zilverdraad van enig ander merk doe ik geen enkele uitspraak. Ik formuleer nu verkort nogmaals de geweldige resultaten. In een OPT is al gauw een kilometer koperdraad verwerkt waar alle audiosignalen doorheen moeten stromen. Als je de kwaliteit van dit wikkeldraad optimaliseert (hoogwaardig homogeen materiaal, weinig ingesloten verontreinigingen, hoogwaardig diëlectricum (kapton), geduwd in plaats van getrokken draad, enzovoort), dan moet het ieder wel duidelijk zijn dat je dit in het uiteindelijke geluidsbeeld terug hoort. Ook blijkt dan dat de kwaliteit van het wikkeldraad in mijn optiek en waarneming de kwaliteit van het kernmateriaal verre overtreft, alsof de kern nagenoeg onzichtbaar (niet waarneembaar) wordt. Ik ga zelfs zo ver dat de verbeterde kwaliteit van de uitgangstrafo eventuele kwaliteitsverschillen tussen push-pull en single-ended verre overtreft en een discussie tussen deze twee topologieën overbodig maakt. Ik draai zelf standaard met deze hoogwaardige zilver transformatoren, maar heb voor de zekerheid nog een koperdraadversterker achter de hand. Vergelijk tussen die twee maakt mij keer op keer duidelijk dat de UL40-S2 met zilver trafo's een wezenlijke verbetering is ten opzichte van de koperdraad versie. Beide zijn goed, maar de zilverversie geeft de microdetails nog beter weer. De koperversie klinkt wat ronder, terwijl de zilverversie niet hard of scherp is, maar vooral meer details weergeeft." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 Het maken van een goede uitgang trafo is niet eenvoudig. Ik ken geen enkel bedrijf, die net zo uitvoering de specificaties geeft. Daarnaast heb ik voor mezelf voldoende aanwijzingen om aan te nemen dat bovenstaande gewoon klopt. Als àlles "wetenschappelijk" en onomstoten "bewezen" zou moeten zijn dan, vrees ik het ergste voor diezelfde wetenschap en voor de mensen die daarvan afhankelijk zijn. Gelukkig is dat niet zo, veel toepassingen worden min of meer toevallig ontdekt. Onderzoek is vooral veel proberen. En als iets blijkt te werken, een logische verklaring voor zien te zoeken. Het een sluit en ander natuurlijk niet uit. Je start natuurlijk vanuit de dingen die je wel weet. In de pharmaceutische wereld waar ik ruim 15 jaar als ICTer heb gewerkt is dat heel normaal. Zo werk ik zelf ook. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 @r.a.v.o.n Ken je het chocolade verhaal, onderzoek waarom het ene zoeter proefde dan het andere terwijl het suikergehalte bij de zoetste toch lager was, dat ik ooit eens postte? Technisch kon mn percies meten en bepalen welke chocolade het zoetst was, toch was dat niet de ervaring van de proevers. De praktijk bewees anders. vermits bijna iedere proever tot dezelfde conclusie kwam, is mn gaan zoeken waarom de mensen het zoeter vonden. Iets wat op papier absoluut niet kon, was in de praktijk wel zo. Dan star blijven ontkennen dat het niet waar is, en dat de proevers slechte proevers zijn enz, dan ben je wel heel bekrompen van geest Of je gaat als maker zelf proeven en herproeven en je aanvaardt dat een heleboel mensen het zoeter vinden, ook al is smaak een subjectief gegeven Als je interesse hebt in het waarom de chocolade zoeter proefde, vertel ik het gerust nog eens Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 ik vind dat je die vraag aan Menno Van der Veen moet stellen. Uit de afwezigheid van objectief bewijsmateriaal op het WWW (in de vorm van publicaties met enig wetenschappelijk gewicht) voor de beweringen dat zilver in trafo's beter zou klinken dan koper leid ik alvast af dat zilver niet beter is maar dat het puur een kwestie van perceptie is. Dat is prima, koop vooral die zilveren spullen maar beweer niet dat het beter is want dat is het niet. UIteraard laat ik mij in dit voorschotje graag corrigeren door een objectief en reproduceerbaar bewijs van mijn ongelijk. De soortelijke weerstand van zilver is lager dan die van koper. Zie bewezen zilver geleid beter, en is dus beter. Kunnen we die discussie ook weer afsluiten. Als je het niet erg vind heb ik er even geen wetenschappelijke publicaties bij gezocht. Ik mag er van uit gaan dat jij als wetenschapper deze wel weet te vinden. Ik beperk me nu even tot wiki, lijkt mij voldoende. Met betrekking tot transformatoren in de uitgang van een versterker ben ik er van overtuigd dat deze dingen het signaal in de weg zitten en dat er betere resultaten zijn te bereiken zonder transformator. In mijn huidige versterker is deze dus niet aanwezig en dat hoor je. Het ding blijft toch een hulp middel om de impedanties op elkaar te laten aansluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 Heeft het gebruik van vlakdraad ook voordelen in een trafo? Lijkt mij strakker te wikkelen en beter op z'n plaats te houden dan rond draad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 Even een suggestie. De soortelijke weerstand van zilver is ca 5% lager dan die van koper. De soortelijke massa van zilver is ca 15% hoger dan die van koper. Een trafo van zilverdraad met de gelijke weerstand is dus zwaarder dan die van koper. Zou dit invloed kunnen hebben op het trillingsgdrag van een trafo? Zou dat verschillen kunnen verklaren? Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 Misschien kan er een trafo-threadje begonnen worden :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 Misschien kan er een trafo-threadje begonnen worden :-) nee joh, helemaal niet nodig.....................een trafo Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 Ben ik niet met je eens. Ik bouw mijn versterkers zo veel mogelijk op met zilver en dat klinkt prima. Ondanks dat ik speakerkabels gebruik van koper en koolstof. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 Het alternatief voor geen trafo is heel veel eindbuizen laten samenwerken. De kans dat daar onderweg iets verloren gaat is ook reëel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 Kappa als je veel zilver gebruikt dat kan prima als je combineert met warme componenten. Heldere componenten combineren met koperdraad is de tegenhanger. Het gaat om de match. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 Als àlles "wetenschappelijk" en onomstoten "bewezen" zou moeten zijn dan, vrees ik het ergste voor diezelfde wetenschap en voor de mensen die daarvan afhankelijk zijn. Gelukkig is dat niet zo, veel toepassingen worden min of meer toevallig ontdekt. Onderzoek is vooral veel proberen. En als iets blijkt te werken, een logische verklaring voor zien te zoeken. Het een sluit en ander natuurlijk niet uit. Je start natuurlijk vanuit de dingen die je wel weet. In de pharmaceutische wereld waar ik ruim 15 jaar als ICTer heb gewerkt is dat heel normaal. Zo werk ik zelf ook. Jack Het is toch allemaal een beetje omgekeerde manier van doen. Het maakt mij helemaal niet uit of Menno of jij zilver beter dan koper vindt. Dat is jullie perceptie. Of dat het kabeltje van Pietje beter klinkt dan het kabeltje van Jantje. Geen probleem mee hoor. Het gaat er meer om dat juist diegenen die dat vinden naar rationele verklaringen gaan zoeken en dan met fantasie verhalen komen, het is niet de klant die dat doet. Kennelijk hebben juist zij zelf een onbedwingbare behoefte aan een rationele verklaring/verantwoording voor hun waarnemingen. Het zijn juist zij die de wetenschap misbruiken ter eigen faveure. Prima als zij dat doen maar doe het dan wel met een goed en kloppend verhaal en niet met vrij associëren. Dat kun je beter laten. Anders zitten we echt op het niveau van brandweerauto’s zijn vast rood omdat tomaten rood zijn. Misschien is dat waar, misschien ook niet. Wie zal het zeggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 Heeft het gebruik van vlakdraad ook voordelen in een trafo? Lijkt mij strakker te wikkelen en beter op z'n plaats te houden dan rond draad. Ik stel deze vraag omdat ik jaren geleden 2 stel scheidingsfilters heb laten maken voor mijn toenmalige speakers, één stel had "gewone" spoelen, het andere was gemaakt met OFC vlakdraad van 2,5 mm2. De condensatoren waren overal dezelfde, Wima polyester. Ik vond die met de OFC- vlakdraad spoelen in het hoog een stuk scherper, tegen het onaangename aan terwijl van te voren luidkeels werd aangekondigd dat die juist veel beter zouden klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 Tl welke units gebruikt je mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 11 mei 2013 Report Share Posted 11 mei 2013 Tl welke units gebruikt je mvg wol Kef B 200 en Audax HD 100 d25 in een Baily transmissielijn Scheidingsfrequentie 2500 kHz, 3e orde butterworth configuratie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts