Guest tubejack Posted 28 mei 2013 Report Share Posted 28 mei 2013 Mijn audiofiele dag, verliep anders dan verwacht. Forumlid Audiovorden kwam voor een eventuele revisie van een Accuphase T100 tuner. Een prachtig mooi ding. Wou wel, dat hij minstens net zo goed zou klinken als zijn hand gemaakte Akai AT-2600 met 12SX7 buis... Nou, zelfs mijn MD-102 heeft daar moeite mee. Hij ging onverrichte zaken weer naar huis. Uiteraard hebben we ook nog muziek gedraaid [...] Ik ben onder de indruk geraakt van jou mooie set en de bijzondere speakers van KF. [...] Het was gezellig Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 28 mei 2013 Report Share Posted 28 mei 2013 Het is ook geen grap, het verschil is er echt. De grap is dat jij beweert verschil te waar te nemen terwijl je zonder speciale hulpmiddelen niet in staat bent om jezelf op een millimeter nauwkeurig ten opzichte van je luidsprekers te positioneren. Je zult dus het verschil (waarvan ik nu niet beweer dat het er objectief wel of niet kan zijn) nooit betrouwbaar kunnen waarnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 28 mei 2013 Report Share Posted 28 mei 2013 Ravon,ik heb bij een kennis 25 jaar geleden een Quad 63 gehoord die was zo opgesteld dat je met je hooft exact in het luisterpunt zat en als je er in zat was dat gewoon super maar als je met je hoofd 2 of 3 mm naar recht of links ging was het geluid en het beeld totaal weg . mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 28 mei 2013 Report Share Posted 28 mei 2013 Arden,dat is wel een mooie draaitafel,dat is nou iets voor Jack mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 mei 2013 Report Share Posted 28 mei 2013 Arden,dat is wel een mooie draaitafel,dat is nou iets voor Jack Ik ben tevreden met mijn TD-2001 met Lyra Wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 28 mei 2013 Report Share Posted 28 mei 2013 Ondertussen zijn de luidsprekers verhuist naar de nieuwe luisterruimte. Zie ook de foto op: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=75065.2400 (jammer dat linken niet lukt). Als die ook op de mm goed moeten staan is ie nog even bezig...Volgens mij zal alles klinken in die ruimte! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 28 mei 2013 Report Share Posted 28 mei 2013 Knorretje,de vloer vond ik toch een beetje dun maar de rest is prachtig. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 28 mei 2013 Report Share Posted 28 mei 2013 Ben zelf ook in m'n nopjes met die spekstenen Verformers Akoestiek is het grote probleem hiero. Soms sleep ik ze ff naar een andere opstelling. De klank is dan totaal anders en vaak beter. Misschien biedt een verbouwing nieuwe kansen haha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 28 mei 2013 Report Share Posted 28 mei 2013 De grap is dat jij beweert verschil te waar te nemen terwijl je zonder speciale hulpmiddelen niet in staat bent om jezelf op een millimeter nauwkeurig ten opzichte van je luidsprekers te positioneren. Je zult dus het verschil (waarvan ik nu niet beweer dat het er objectief wel of niet kan zijn) nooit betrouwbaar kunnen waarnemen. Begrijp ik het nu goed dat je zegt dat een aantal millimeter, of desnoods een centimeter, niets uitmaakt omdat je luisterpositie enkele millimeters, of desnoods een centimeter kan verschillen?? Al draai je bij wijze van spreken je hoofd maar iets teveel naar voren, achter, links of rechts? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 28 mei 2013 Report Share Posted 28 mei 2013 Begrijp ik het nu goed dat je zegt dat een aantal millimeter, of desnoods een centimeter, niets uitmaakt omdat je luisterpositie enkele millimeters, of desnoods een centimeter kan verschillen?? Al draai je bij wijze van spreken je hoofd maar iets teveel naar voren, achter, links of rechts? Ik beweer dat jij een eventueel verschil in geluid, wat het gevolg is van een millimeter verplaatsing van de luidsprekers, nooit betrouwbaar kan waarnemen omdat je niet in staat bent om jezelf zonder hulpmiddelen nauwkeurig genoeg te positioneren ten opzichte van de luidsprekers. Alleen al de bewegingen die je maakt als je ademt zijn groter dan een paar millimeter, je hebt dus eigenlijk doorlopend een "andere" luisterplek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 28 mei 2013 Report Share Posted 28 mei 2013 Dan begrijp ik je goed. Dan ga je wel erg gemakkelijk voorbij aan het feit dat een speaker een interactie heeft met de kamer en de speakers onderling ook een interactie hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 28 mei 2013 Report Share Posted 28 mei 2013 Dan ga je wel erg gemakkelijk voorbij aan het feit dat een speaker een interactie heeft met de kamer en de speakers onderling ook een interactie hebben. Heb jij als waarnemer geen interactie met de ruimte en de luidsprekers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 28 mei 2013 Report Share Posted 28 mei 2013 Heb jij als waarnemer geen interactie met de ruimte en de luidsprekers? Dat komt daarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 mei 2013 Report Share Posted 28 mei 2013 Het valt me altijd op dat een klein beetje schuiven uit kan maken maar een millimeter vind ik wel erg weinig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 29 mei 2013 Report Share Posted 29 mei 2013 Wel knap trouwens om je beide speakers precies 1 millimeter van plaats te veranderen. En dan nog in gelijke mate. Hoe doe je dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 29 mei 2013 Report Share Posted 29 mei 2013 Lezen is kennelijk een kunst. Vroeger op school hebben we wel eens een test gehouden waarbij je met een groep in een cirkel moet gaan zitten en een verhaal telkens werd doorverteld. Als dat verhaal een aantal keren doorverteld was dan veranderden feiten en als het verhaal de hele groep was rondgegaan dan wil je helemaal niet weten wat daar van over was. Zo knap is het allemaal niet om iets te meten als je gewoon een meetinstrument gebruikt of kleine markeringen maakt op de vloer. Idem voor je luisterpositie. De afstand tot de achtermuur is goed te meten omdat speakers doorgaans geen meter uit de muur komen staan. Dat wil overigens niet zeggen dat er elders in huis geen muziek te luisteren is. Ik heb de afstanden van mijn speakers genoteerd staan en ben er geregeld mee bezig omdat ik kleine kinders in huis heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 29 mei 2013 Report Share Posted 29 mei 2013 Jij bent begonnen met dat verhaal. Daar staat toch duidelijk dat de speakers 1 mm naar voren zijn geschoven en twee milimeter naar elkaar, met een hoorbare verbetering als resultaat. Dat wekt bij mij een onbedwingbare neiging op om een beetje te gaan stangen, omdat een dergelijke verandering onmogelijk kan leiden tot een hoorbare verandering in geluid. Mijn ervaring is wel dat als ja dat doet met enkele cm's en je ook het indraaien van je speakers met een paar graden wijzigt, dat wel degelijk wat uitmaakt. Misschien zijn het toch cm's geweest....Of heb je per ongeluk de hoek wat veranderd met dat geschuif. Maar even goed veel luisterplezier gewenst hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 mei 2013 Report Share Posted 29 mei 2013 Hans ,wat jij schrijft is ook mijn mening maar ik vond het zeer merkwaardig 25 jaar geleden bij die kennis van mij ,het geringste met je hoofd en het beeld en geluid was weg en dat blijft altijd in mijn hoofd hangen hoe het mogelijk is. Even on topic ,die had ook nog een buizen net filter Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 29 mei 2013 Report Share Posted 29 mei 2013 Hans ,wat jij schrijft is ook mijn mening maar ik vond het zeer merkwaardig 25 jaar geleden bij die kennis van mij ,het geringste met je hoofd en het beeld en geluid was weg en dat blijft altijd in mijn hoofd hangen hoe het mogelijk is. Even on topic ,die had ook nog een buizen net filter De stand van je hoofd wijzigen geeft altijd een hoorbaar verschil in geluidsbeeld op, vooral bij electrostaten en aanverwante speakers. Het gaat nu over het wijzigen van de stand van je speaker van 1 of 2 milimeter. Dat hoort geen mens. Ik denk dat Karma bij het tweede keer luisteren een andere hoofdstand heeft gehad en dat daardoor er verschillen hoorbaar waren. Misschien zijn die Tannoy's daar erg gevoelig voor. Zou dat trouwens de reden zijn waarom je bij de zo bediscussierde ABX vergelijking zo in verwarring raakt? Geen gelijke omstandigheden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 mei 2013 Report Share Posted 29 mei 2013 Tannoy hebben daar veel last van ook die trechters van Arden hebben daar last van. Nooit begrepen dat bij die speakers van Arden 20 man zitten te luisteren terwijl alleen de persoon die in het punt zit krijgt de juiste informatie.,daar was een test bij vice admiraal ik dacht kanzy tegen sony ,ik vond dat erg lachwekkend. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 29 mei 2013 Report Share Posted 29 mei 2013 De stand van je hoofd wijzigen geeft altijd een hoorbaar verschil in geluidsbeeld op, vooral bij electrostaten en aanverwante speakers. Het gaat nu over het wijzigen van de stand van je speaker van 1 of 2 milimeter. Dat hoort geen mens. Ik denk dat Karma bij het tweede keer luisteren een andere hoofdstand heeft gehad en dat daardoor er verschillen hoorbaar waren. Misschien zijn die Tannoy's daar erg gevoelig voor. De positionering van je oren tov de luidsprekers en de ruimte is van een ongeveer even grote invloed als de positionering van de luidsprekers ten opzichte van je oren en de ruimte, wat overigens niet betekent dat een meter verschuiven van je luisterpositie hetzelfde effect heeft als het een meter verschuiven van luidsprekers. Het gaat in dit geval om het inzicht dat je als waarnemer jezelf zonder hulpmiddelen (zoals bijvoorbeeld een eerder gesuggereerde chirurgische hoofdklem) nooit op één millimeter nauwkeurig in de ruimte kunt positioneren en dat dat wel nodig is als je de invloed van een verschuiving van één millimeter betrouwbaar wilt kunnen waarnemen. Karma is er van overtuigd dat hij een verschil heeft waargenomen en hij schrijft dat toe aan iets wat simpelweg niet de oorzaak kan zijn. Wat het wel is lijkt me een leuk onderwerp voor speculatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 29 mei 2013 Report Share Posted 29 mei 2013 Hans ,wat jij schrijft is ook mijn mening maar ik vond het zeer merkwaardig 25 jaar geleden bij die kennis van mij ,het geringste met je hoofd en het beeld en geluid was weg en dat blijft altijd in mijn hoofd hangen hoe het mogelijk is. Even on topic ,die had ook nog een buizen net filter Volgens mij komt dat door een opeenstapeling van alle factoren die van invloed (kunnen) zijn, een zg. som der delen. Het type luidspreker, de luisterruimte met al dan niet aanwezige reflecties, de plaats in die ruimte, wel of geen bril, kort of lang haar, resonerende kunstgebitten etc. etc. repeat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 29 mei 2013 Report Share Posted 29 mei 2013 Ik laat het hierbij, deze discussie levert niets op behalve een kans op ellende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 30 mei 2013 Report Share Posted 30 mei 2013 Ik laat het hierbij, deze discussie levert niets op behalve een kans op ellende. Denk niet dat die kans bestaat. iedereen is op een normale manier aan het discussieren en er is geen enkele indicatie dat het escaleert. Maar als jij het hierbij laat, wachten we gewoon weer op een nieuwe audiofiele dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 mei 2013 Report Share Posted 31 mei 2013 Er bestaan overigens heel handige laser meet apparaatjes , dus de speakers nauwkerig opstellen is nog wel te doen, (mits ze nog verschuifbaar zijn). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts