Members Arden Posted 31 mei 2013 Members Report Share Posted 31 mei 2013 Tannoy hebben daar veel last van ook die trechters van Arden hebben daar last van. Nooit begrepen dat bij die speakers van Arden 20 man zitten te luisteren terwijl alleen de persoon die in het punt zit krijgt de juiste informatie.,daar was een test bij vice admiraal ik dacht kanzy tegen sony ,ik vond dat erg lachwekkend. mvg wol Als die trechters van Arden een beetje fatsoenlijk staan opgesteld, bestrijk je een veel grotere ''hot-spot'' als die ene positie. Daar er op iedere show of demo minimaal 20 man zitten te luisteren letten die toch misschien op meerdere details buiten het zoeken naar de ideale positie of een indicatie dat het analoge album misschien wel digitaal zou zijn opgenomen. Sterker nog, ik durf het bijna niet te suggereren, misschien luisteren ze zelfs wel naar muziek? Nog even over het onderwerp waar dit uit voort kwam, als Karma dit zo ervaart en dit met ons wil delen, dan zal het niet uit de lucht zijn gegrepen. Of die 1- of 2 millimeter een verschil kunnen maken, het zou zo maar kunnen. Waarom zetten al die audiofielen anders hun luidsprekers exact waterpas en op exact dezelfde hoogte? Visueel ga je die paar milimeter echt niet zien, dus wat zou dan het doel zijn? Waarschijnlijk een zo perfect mogelijke positionering omdat ieder klein beetje weer helpt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 31 mei 2013 Report Share Posted 31 mei 2013 Het idee dat het dan beter klinkt wellicht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 31 mei 2013 Report Share Posted 31 mei 2013 Als die trechters van Arden een beetje fatsoenlijk staan opgesteld, bestrijk je een veel grotere ''hot-spot'' als die ene positie. Daar er op iedere show of demo minimaal 20 man zitten te luisteren letten die toch misschien op meerdere details buiten het zoeken naar de ideale positie of een indicatie dat het analoge album misschien wel digitaal zou zijn opgenomen. Sterker nog, ik durf het bijna niet te suggereren, misschien luisteren ze zelfs wel naar muziek? Nog even over het onderwerp waar dit uit voort kwam, als Karma dit zo ervaart en dit met ons wil delen, dan zal het niet uit de lucht zijn gegrepen. Of die 1- of 2 millimeter een verschil kunnen maken, het zou zo maar kunnen. Waarom zetten al die audiofielen anders hun luidsprekers exact waterpas en op exact dezelfde hoogte? Visueel ga je die paar milimeter echt niet zien, dus wat zou dan het doel zijn? Waarschijnlijk een zo perfect mogelijke positionering omdat ieder klein beetje weer helpt... Dit horen van mij was in dit geval inderdaad geen vraag aan het forum van "hoor ik dat nu goed?". Ik ben zeker van het verschil, de speakers vormen nu meer een gezamenlijk front hetgeen op zich niet de verbetering is, maar wat wel opvalt is dat alles meer klopt, wat meer samenhang heeft. Daarom ga ik ook naar verklaringen zoeken. Voor mezelf had ik die in de vorm van dat ik iemand ben die zijn speakers graag zover mogelijk uit elkaar zet, maar dat ik ze nu figuurlijk over het randje heb gekiept. Wellicht is dit voorbehouden aan speakers met trechterpijpjes en te grote conussen. Kennelijk ervaart (nagenoeg) niemand hetzelfde. Ik neem het niet verkeerd op ofzo hoor Arden, ben zelfs blij met je reactie, maar een audiofiel zou ik mezelf niet noemen. Ik ben muziekliefhebber op zoek naar de ultieme muziek belevenis thuis. Wat is er nu mooier dan een live concert op te zetten van wie dan ook en je even te wanen bij dat concert vanwege de dingen die je hoort. Als het niet te idioot wordt hou ik er een open-mind op na en als iets verschil maakt of dat nu interlinks, netkabels of hun actieve afscherming, filtering, speakerplaatsing, etc. is en me dit dichter bij die beleving brengt dan doe ik dat gewoon. Als me dat audiofiel maakt prima, de drive erachter is misschien veel belangrijker, audiofiel zijn is geen doel op zich. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 31 mei 2013 Members Report Share Posted 31 mei 2013 Weet je Karma, ik zette jou ook niet als audiofiel neer (vroeger was dit trouwens gewoon een positief iets), maar nam het exact positioneren van de luidsprekers wat deze groep normaliter poogt te doen als voorbeeld waarom het wel eens zou kunnen uitmaken. Zelf ben ik immer een groot Tannoy liefhebber geweest (ben dat nog steeds btw), een ieder die met de Prestige serie of oudere Pepperpot modellen speelt (ra, ra, waar komt mijn nickname vandaan) heb ik zowiezo hoog in het vaandel! Als je deze groep dan al geen audiofiel meer zou mogen noemen, dan toch zeker absolute muziekliefhebbers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 juni 2013 Report Share Posted 1 juni 2013 Op shows zit ik altijd in het midden en meestal is dat ook wel nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 1 juni 2013 Report Share Posted 1 juni 2013 Huh...Zitten hier odiofielen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 juni 2013 Author Report Share Posted 1 juni 2013 Ja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 juni 2013 Report Share Posted 1 juni 2013 Zoals jullie wellicht weten gaan alle commerciële radio stations dit najaar ook digitaal via de lucht, uitzenden. Daarvoor wordt een vrij nieuw medium gebruikt DAB+ (let op het plusje) Deze gebruikt een erg efficiente codec AAC geheten, waardoor met hele lage bitrates uitgezonden kan worden. Zie ook http://radio-tv-nederland.nl/index.html Sinds 29 mei zijn er al een aantal te ontvangen. Het geluid van de zenders die nu in het VCR multiplex zitten vind ik wat tegenvallen. Behalve die van Radio 10 Gold, die ondanks de lage bitrate van maar 64Kbits/sec, aardig klinkt. Of zou het door de Oldies komen Vind het echt heel leuk voor dat station Ik hoop dat de bitrates en daarmee de kwaliteit verder omhoog gaat, in Duitsland b.v. zijn er veel stations met 96Kbits. Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 5 juni 2013 Report Share Posted 5 juni 2013 Ik heb een nieuw bankstel. Ik dacht er op achteruit te gaan. Het is namelijk niet van stof. Maar ik heb nu meer ruimte, en de speakers kunnen nu echt goed uit elkaar staan. Auw... dat klinkt een stuk beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 5 juni 2013 Report Share Posted 5 juni 2013 leuk, kan je zien wat akoestiek kan doen met je muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 6 juni 2013 Report Share Posted 6 juni 2013 Ja, het is een beetje schrikken... Positief gezien dan. De bank die ik had was klaarblijkelijk een stevige geluidsopvanger en ruimtevreter. Maar het uit elkaar zetten van de luidsprekers, is ook dikke winst. Gezondigd tegen de hoofdregel, dat speakers toch flink uit elkaar moeten staan. Ik wist het, maar de details van de Hepta komen nu veel beter tot zijn recht. En de onnatuurlijke hoeveelheid laag bij bepaalde LP's is ook weg. Het foutje bedankt principe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 juni 2013 Report Share Posted 6 juni 2013 Akoestiek is in de praktijk naast kunst ook kunde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 10 juni 2013 Report Share Posted 10 juni 2013 Weet je Karma, ik zette jou ook niet als audiofiel neer (vroeger was dit trouwens gewoon een positief iets), maar nam het exact positioneren van de luidsprekers wat deze groep normaliter poogt te doen als voorbeeld waarom het wel eens zou kunnen uitmaken. Zelf ben ik immer een groot Tannoy liefhebber geweest (ben dat nog steeds btw), een ieder die met de Prestige serie of oudere Pepperpot modellen speelt (ra, ra, waar komt mijn nickname vandaan) heb ik zowiezo hoog in het vaandel! Als je deze groep dan al geen audiofiel meer zou mogen noemen, dan toch zeker absolute muziekliefhebbers... Een beetje een late reactie. Wellicht chargeerde ik wat door te spreken over trechters en veel te grote conussen. Tot op zekere hoogte maakt het me niet uit dat mensen allerlei meningen hebben over de Prestiges, zelfs niet dat soort voor de hand liggende reacties. Ik heb voor dit soort speakers gekozen om de enige juiste reden en dat is dat het geluid me aanspreekt. De speakers blijven voorlopig even staan waar ze staan. Ik had kunnen weten dat je naam verwijst naar een Prestige van voorheen, maar stom genoeg was dat kwartje nooit gevallen. Mooi dat ik nog een liefhebber tref. Op audiofreaks melden zich onlangs nog een paar liefhebbers en op HTforum gaat iemand binnenkort ook over tot de aanschaf van een Glenair 10. Langer geleden heb ik op een forum ook gelezen dat een Prestige, ik meen dat men toen over een Turnberry sprak, leuk is voor erbij. Om even mee te blazen en vervolgens het geluid weer snel beu te worden. In mijn ervaring met de Glenair moet je wel een beetje moeite doen om er datgeen uit te halen wat er in zit. Zo ligt het voor de hand dat het laag met zo'n enorme conus in de hand moet worden gehouden. Als je langer naar een overdosis laag zit te luisteren dan zal dat bij dit soort speaker snel gaan vervelen. Het mooiste resultaat bij een Glenair bereik je mijns inziens als je een dergelijke speaker op die manier afstemd dat deze dingen doet die je in eerste instantie niet verwacht. Dus juist geen overdadig laag, juist geen omverblaas geluid maar een rustigere weergave. Wat ik verder merk bij de Glenair is dat hij graag apparatuur voor zich ziet die compromisloos gebouwd is. Met name nu ik goede bronnen heb gaat het eigenlijk prima. Vroeger toen Multifoon nog in de Doelen zat, ik spreek waarschijnlijk over de periode 1990 of iets dergelijks, hielden zij in de Holliday-inn een hifi show. Ik heb daar in een grote zaal nog wel eens de echt grote Prestiges compleet inspiratieloos horen spelen. Later op de VAD in Veldhoven was dat ook het geval. Ik heb grote Prestiges ook bij iemand thuis horen spelen in een iets latere periode. En daar was ik enorm van onder de indruk. Een zeer mooi (natuurlijk, rustig) middengebied en als er drums klonken leek het wel echt echt drumstel in huis. Vanmiddag na lange tijd CD's luisteren weer mijn draaitafel aangezet. Gewoon maar Toto the 7th one, op niks een audiofiel label, gewoon de standaard LP die ik destijds nieuw heb gekocht in de lokale platenzaak van weleer. Hoewel de digitale artefacten in mijn Isis erg goed zijn onderdrukt, onder andere een natuurlijk en relaxed midden, blijft digitaal voor mij toch iets houden dat ik maar stress noem. Dat is geen kritiek aan digitaal, maar een vaststelling als een kenmerk. Dat was dus mijn audiofiele dag, weer even lekker geniet van vinyl na een lange periode van CD geweld. Het enkele tikkie bij vinyl neem ik op de koop toe. Ik denk trouwens dat het meer afhangt van de persoon als van diens apparatuur keuze of iemand een echte muziekliefhebber is. Ik heb vroeger ook naast mensen gestaan die helemaal uit hun bol gaan van een neutraal/zakelijk geluid. Terwijl ik daar weinig muziekplezier aan beleef. Dat waren dan zogeheten mijn vroegere audiofiele dagen waarbij we nog met een groep op bezoek gingen bij een ander of elkaar. Zeker leerzaam destijds om dit soort ervaringen mee te maken. Tegenwoordig heb ik daar geen tijd meer voor en ik vrees dat dit voor mij ook niet meer zo hoeft. Zal iets te maken hebben met ouder worden enzo en die drive nu juist niet meer zo hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 10 juni 2013 Report Share Posted 10 juni 2013 dat laatste stuk stress van een CD speler is ook wel weg te krijgen hoor. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juni 2013 Report Share Posted 12 juni 2013 Heb gisteren in de alternatieve luisterkamer (de zolder) een set opgebouwd bestaande uit Quad 34/306, Mordaunt Short monitoren en Meridian CD speler. Nog een tapijt voor de LS gelegd en vrijdag gaan we meten en plannen maken.Het klinkt eigenlijk heel aardig, zeer ruimtelijk maar mis ook wat in het midden.. Vraag me dan af waar dat precies aan ligt : LS of akoustiek bijvoorbeeld. Heb geen zin (voorlopig) om mijn grote set naar boven te brengen. Helaas kan ik vanavond niet naar audio club Limburg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 12 juni 2013 Report Share Posted 12 juni 2013 Carl, je hebt een PB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 juni 2013 Report Share Posted 13 juni 2013 Inmiddels PB gestuurd RAVON. UPC heeft problemen zowel internet als telefoon werkt niet vreemd genoeg wel de digitale TV ??????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 juni 2013 Report Share Posted 17 juni 2013 niks audiobiels meer? ik zit al uren Sublime FM te luisteren. helemaal happy. alle wifi en gsm zenders uit. scheelt weer. tis mooi en iedere gedachte aan solderen en zo is vervlogen. ik hoor muziek. vast kan het beter en huppelepup, maar dit is fijn, natuurlijk, vol, los, open en alles. en nu ... WDR4. baaaaai ps ... wdr4 is weer zooo mooi vandaag. hier deed ik het voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 juni 2013 Report Share Posted 18 juni 2013 En dat allemaal zonder gehakt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 juni 2013 Report Share Posted 18 juni 2013 Duck, woensdag is gehaktdag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 juni 2013 Report Share Posted 18 juni 2013 heel klein beetje alternatieve medicijnen (ook op dinsdag), een aantal dingen die ik hier niet vertel omdat dat alleen zinloze discussies oplevert (maar wel goed te demonstreren), maar vooral veel simpele dingen als condensatoren uit het signaalpad, mute torren weg, veel HF bestrijding. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 18 juni 2013 Report Share Posted 18 juni 2013 dat laatste stuk stress van een CD speler is ook wel weg te krijgen hoor. groet Misschien ontstaat onterecht de indruk als zou ik niet tevreden zijn over de CD weergave. Dat is niet aan de orde. Als je alleen luistert naar CD valt de mate van stress die ik bedoel niet op. Het is het moment waarop je naar een andere bron luistert dat je hoort dat CD een bepaald kenmerk heeft. Dit soort zaken kun je niet veranderen, digitaal is digitaal. Persoonlijk hecht ik aan de kwaliteiten van vinyl: de ruimtelijkheid/losheid, de relaxte weergave zonder saai te worden. Maar volgens mij ben ik niet de enige die dit roept. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 juni 2013 Report Share Posted 18 juni 2013 lange tijd legde de cd speler het volkomen af tegen de tuner, ook omdat die door gesleutel steeds beter werd. na lang en diepgaand knutselen aan de cd speler kan ie geheel mee met de tuner. althans in mijn oren natuurlijk. maar dan is ook wel alles op de kop gegaan: voedingscondensatoten, diodes, spanningsregelaars, eindtrap en nog veel meer. ik heb geen draaitafel die goed op orde is, dus hoe beiden zich daartoe zouden verhouden kan ik niet zeggen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 juni 2013 Report Share Posted 18 juni 2013 "digitaal is digitaal. Persoonlijk hecht ik aan de kwaliteiten van vinyl: de ruimtelijkheid/losheid, de relaxte weergave zonder saai te worden. Maar volgens mij ben ik niet de enige die dit roept." Nee hoor, helemaal mee eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 juni 2013 Report Share Posted 18 juni 2013 inderdaad, je moet een keer gehoord hebben dat een CD speler ook muziek kan maken. gebeurt namelijk niet vaak, en zeker niet zonder nadere maatregelen. ik snap precies waar 'digitaal is digitaal' vandaan komt. moet er niet aan denken dat ik onbewerkte cd's in een standaard cd-speler moet beluisteren. dat klinkt inderdaad vreselijk. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts