Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Je beledigt niemand. Waarnemen en horen zijn niet hetzelfde. Verschillen tussen soortgelijke audio spullen zijn vaak te klein om hoorbaar te zijn, maar tegelijkertijd zo enorm groot dat ze moeiteloos waarneembaar te zijn. Er kan een verschil zitten in kleur, lengte, prijs, dikte, gewicht, materiaal, afwerking, imago, mening van anderen, etc. Dat hoor je allemaal zeer waarschijnlijk niet maar je neemt het wel waar en het beïnvloedt de perceptie van wat je hoort. 

Psycho-acoustiek???

Als het er maar duur genoeg uitziet klinkt het ook beter? Wordt mij een beetje te gek, net als van die Race-striping op een opel kadett, gaat ie ook veel harder van. :confused:

Guest tubejack

Ik heb veel van die pcm stapellaars gehoord zelf ook een gebouwd ,veel te groot beeld en de instrumenten klinken minder zuiver,hij klinkt indrukwekkend. niet meer en niet minder.

mvg wol

Welke Wol? 

Als je goed oplet, gebeuren er mooie dingen.

Doede Douma is een top engineer en ook nog eens een heel vriendelijk en behulpzaam mens.

Voor mij,  typische eigenschappen van mensen die weten hoe de vork in de steel zit. B)

Ik hoef hem (nog) niet, draai nog "gewoon" CD 's  en LP's 

Maar het is een mooi voorbeeld hoe ver je kunt komen als DIYer.

Zonder "blabla" :rolleyes:

Mvg,

Jack

@Ivan solderen is niet zo moeilijk.  Goed gereedschap is het halve werk.

Voor mij is het dat ik de laatste tijd mijn digitale bibliotheek behoorlijk heb uitgebreid met het meeste dat ik ook op plaat heb.

Ik heb dan ook een tijdje muziek gedraaid van af de PC (APlinux) met de E-Mu als dac en dat was al heel behoorlijk.

daarnaast heb ik alweer even geleden een demo bijgewoond van Hans Beekhuyzen voor DSD streaming en dat heeft mijn beeld van digitale audio behoorlijk bijgesteld.

Nu is mij nog niet duidelijk of deze dac DSD aan kan maar dit zal al een behoorlijke verbetering zijn ten opzichte van de E-Mu 0404.

Daarnaast is de prijs voor een Kit redelijk en kan je de dac nog uitbreiden als daar behoefte aan is.

Nu is mij nog niet duidelijk of deze dac DSD aan kan maar dit zal al een behoorlijke verbetering zijn ten opzichte van de E-Mu 0404.

Daarnaast is de prijs voor een Kit redelijk en kan je de dac nog uitbreiden als daar behoefte aan is.

En dan te bedenken dat die E-Mu 0404 eigenlijk nog een middle of the road DAC’je is :D En nee, die doet géén DSD. Dan kom je toch bij zoiets: http://www.audiostream.com/content/teac-ud-501-dual-monarual-pcmdsd-usb-digital-analog-converter Maar dat is dan weer geen netwerk streamer.

DSD naar analoog converteren is op zich heel eenvoudig: Een laagdoorlaatfilter over de uiteindelijke bit stream is alles wat nodig is. Grappig eigenlijk dat dit zo goed klinkt want dit is het tegenovergestelde van een NOS multibit dac, n.l. een 1-bit dac die erg hoog oversampelt. Overigens is er nog erg weinig aan DSD te koop (anders dan SA-CD), maar wie weet verandert dat nog. En dan nog heb je DSD in verschillende kwaliteiten (sample rate) en al dan niet geconverteerd vanaf oorspronkelijk hi-res PCM.

Zow... je kunt behoorlijk wat geld stuk slaan op een stereo laagdoorlaat filter zeg :o

Dat is dan ook de reden dat ik DSD nog maar even niet mee neem en voor een NOS ding ga.

Bij het vergelijk op de ZBA van de Daudio dac (Metrum) en de knuisje dac was het verschil wel zo groot dat ik voor een NOS ding ga.

Eens kijken of mijn meisje nog aardig is en ik een kitje kan bestellen, 3 dekjes denk ik is voorlopig wel voldoende.

Heb nog wel een accu staan voor de 12V  ben ik voor €417,- klaar.

Moet kunnen denk ik. 

Impuls bij nos dac niet geweldig kappa

Kappa heb je die twee thuis niet uitgeprobeert !

mvg wol

dat kan wezen maar een normale dac heeft een bepaalde scherpte die een NOS dac niet heeft.

dat heb ik nu al een paar keer kunnen vast stellen, helaas nog niet thuis.

Dan wordt het tijd om een goede dac te bouwen dan hoor je geen scherpte.

Er zijn zoveel klank kleuren in digi je moet gewoon keuze maken net als mc elementen net als versterkers net als speakers net als kabels en ga zo maar door.

Je moet eerst de juiste combinatie hebben en dan door modderen en niet weer van kaart laten brengen.

mvg wol

Jack,tussen een ladder netwerk en een dsp zijn al verschillen in geluid

Jack als je die opstapeling wilt hebben zijn er studio,s die opstapeling a-dac hebben.

Jack als het zo goed was dat hadden Wolfson en consorten al geïmplanteerd.

Jack ik weet heel veel en heel veel niks,,jou sterkste punt is tuners en reparatie dat zijn nou mijn zwakste punten.

mvg wol

Guest tubejack

Wol,

Vanaf de TDA1541 ging men al stapelen. Gewoon omdat die DAC met 15,5 bit net de 16 bits resolutie net niet haalde

Er zijn een aantal commerciële bedrijven die dergelijke schakelingen gewoon maken.

Ook de niet lineaire vervorming wordt hierdoor verminderd.

Voorbeeld is de Cambridge Audio CD3 met 4 gestapelde TDA-1541

cambridge%20012.jpg

Dat er kleine verschillen zijn tussen de DAC's   is al vanaf eind jaren 80.

De ene zette in één keer 16bits om van digitaal naar analoog en de andere bit-voor-bit.

Weer later in de jaren 90 kreeg je tussenvormen met 5 en 6 bits.  en 18 of meer bits zoals Denon met maar liefst 20bit.

Allemaal manieren om tenminste die 16 bits CD resolutie makkelijk te halen.

Niks nieuws onder de zon dus.  Die DA van Doede ziet er zeer professioneel uit.  Ik schat hem hoog in :)

Jack

Guest tubejack

theoretisch zal hij gelijk hebben en als je gaat meten ook wel maar mijn oren vertellen toch iets anders.

Nee,  dat heeft hij, vind ik niet. <_<

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...