robx Posted 28 juni 2013 Report Share Posted 28 juni 2013 digitaal heeft iig veel discussies over techniek opgeleverd. groet naschrift: aan dac en al die digitale knutselboel is in mijn cd speler niks veranderd. door alles eromheen aan te pakken is ie wel veranderd van herriehok naar muziekmachine. zit er alweer uren naar te luisteren, af fabriek was ik het geluid binnen 30 minuten helemaal zat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 juni 2013 Report Share Posted 28 juni 2013 Ik word in oktober 67 maar dat duurt nog 17 jaar en een paar maanden Ik had dat stapelen nog nooit gezien. Ik bedoel met dit plagerijtje dat in mijn optiek het belang van dat halve bitje een beetje overdreven wordt. Kan dat niet met dithering worden opgelost? Of moet je dan oversamplen en is dat juist niet de bedoeling? Je krijgt dan eerder last van jitter maar dat wordt ook zwaar overdreven dankzij ene Tent met zijn klokken die een probleem oplossen wat eigenlijk niet bestaat. Dus toch Even kort, CD is 16 bit en 44,1khz. Dat halve bitje dat de TDA1541A mist, hoor ik vast niet eens. Maar ja ook toen had je perfectionisten. Vandaar dat stapelen. Er was zelfs een speciale geselecteerde versie van deze dac met een of twee zilveren kroontjes die dacht ik wel 16bits nauwkeurig konden omzetten. Nu zoveel jaar later als ik het goed heb begrepen hetzelfde probleem met 24bits dac's of die daarvoor moeten doorgaan. [...] Extremely linear behaviour! Also nice to see, that below 21 bits things get fuzzy... Bron: http://www.dddac.com/dddac1794_test_specs.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 juni 2013 Report Share Posted 28 juni 2013 Mijn audiofiele avond. Deze Leak Stereo 70 aangesloten op mijn spekstenen in de kamer. Wauw Waar is het misgegaan met mijn hobby Ik zal hem maar niet demonstreren op een Hear dag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 juni 2013 Report Share Posted 29 juni 2013 Jack, wie zegt dat Leak klinkt op meeting Hear dan zul je wel de juiste speaker en platenspeler moeten,meenemen je wilt mij toch niet vertellen dat die op elke installatie klinkt. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 juni 2013 Report Share Posted 29 juni 2013 Ravon kon wel eens gelijk hebben met het jitter probleen. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 29 juni 2013 Report Share Posted 29 juni 2013 Jack, wie zegt dat Leak klinkt op meeting Hear dan zul je wel de juiste speaker en platenspeler moeten,meenemen je wilt mij toch niet vertellen dat die op elke installatie klinkt. mvg wol Ja, Wol, maar dat leer je ons al jaren: balans en match binnen de set en de componenenten. Op een gevoelige hoog rendement luidspreker klinkt de versterker vast erg goed, misschien is dat een voorwaarde dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 juni 2013 Report Share Posted 29 juni 2013 Jack, wie zegt dat Leak klinkt op meeting Hear dan zul je wel de juiste speaker en platenspeler moeten,meenemen je wilt mij toch niet vertellen dat die op elke installatie klinkt. mvg wol Wol met mijn spekstenen "rock" het Die zijn 92dB/1watt. Dus met andere luidsprekers met een beetje rendement verwacht ik geen problemen. Ik schat juist in dat de 2x 35watts voldoende zijn voor menig luidspreker. Het zal menigeen nog verbazen hoe goed HiFi uit de 60e jaren klinkt. Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 juni 2013 Report Share Posted 29 juni 2013 Weet je wat pas kleurt? Het gehoor van mannen die de vijftig gepasseerd zijn. Kleurt dat gehoor of hoor je minder Ber? Als je minder hoort is dat wat muziek betreft niet zo'n probleem lijkt me: een paar uiterste toetsen op de piano, toetsen die waarschijnlijk toch weinig gebruikt worden bij een muziekstuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 29 juni 2013 Report Share Posted 29 juni 2013 Kleurt dat gehoor of hoor je minder Ber? Als je minder hoort is dat wat muziek betreft niet zo'n probleem lijkt me: een paar uiterste toetsen op de piano, toetsen die waarschijnlijk toch weinig gebruikt worden bij een muziekstuk. Als iemand de uitersten van een piano niet kan horen is het niet best met zijn gehoor gesteld. De grondtonen van een piano gaan van ongeveer 27Hz tot 4200Hz. Mijn gehoor is onlangs nog getest, dat is voor iemand van mijn leeftijd (49) uitzonderlijk goed, wat natuurlijk niets zegt over mijn waarnemingsvermogen. Dat van die vijftig jaar was een geintje, ook al zit er een kern van waarheid in. BTW: Alles lijkt hier weer stabiel. Wanneer maken we die afspraak? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 juni 2013 Report Share Posted 29 juni 2013 avondje radio, net bijna twee uur WDR4. prachtig. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 30 juni 2013 Report Share Posted 30 juni 2013 Jack, het is leuk dat je dat doet modificeren ,maar als je voor klanten gaat modificeren ben je het verplicht bij de klant thuis te doen. Jack,je gaat in de fout met aleen het vermogen het gaat om de klankeigenschappen elk dekseletje past niet op elk potje. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 juni 2013 Report Share Posted 30 juni 2013 Jack, het is leuk dat je dat doet modificeren ,maar als je voor klanten gaat modificeren ben je het verplicht bij de klant thuis te doen. Jack,je gaat in de fout met aleen het vermogen het gaat om de klankeigenschappen elk dekseletje past niet op elk potje. mvg wol Hallo Wol, Als je even de moeite neemt om op mijn website te kijken b.v. bij de Leak buizen en transistor versterkers dan zie en lees je dat het streven altijd is om het originele geluid te behouden. Ik modificeer niet zoveel. Of het moet slecht ontworpen zijn. Hierin gaat veel tijd inzitten. Tijd die je niet altijd aan een klant door wil rekenen. Gelukkig word je daar door ervaring in de loop de jaren steeds beter in. En een heleboel fabrikanten maken/maakten reeksen apparaten die ongeveer hetzelfde in elkaar zitten Neem b.v. Luxman T-4, T-12, 5T10 of de digitale Kenwood reeks..... allemaal familie overeenkomsten techniek en klank. Met versterkers idem dito. Vermogen is inderdaad vaak van ondergeschikt belang. Maar dat een versterker "klinkt" dat kan eigenlijk niet he Toch zijn ze allemaal net even anders. Maar dat verschil in klank is bij luidsprekers veel groter. Mvg, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 juni 2013 Report Share Posted 30 juni 2013 Wol met mijn spekstenen "rock" het Die zijn 92dB/1watt. Dus met andere luidsprekers met een beetje rendement verwacht ik geen problemen. Ik schat juist in dat de 2x 35watts voldoende zijn voor menig luidspreker. Het zal menigeen nog verbazen hoe goed HiFi uit de 60e jaren klinkt. Mvg, Jack Dat hangt er helemaal vanaf. Het redendement, de luisterafstand, het gemiddelde luister nivo en de dynamiek (peikwaarden) in de muziek. Vul eens 86 db/w/m, 4 meter, 85 db en 15 db in en huiver http://www.crownaudio.com/elect-pwr-req.htm Het is maar goed dat de meeste opgenomen muziek niet zoveel dynamiek heeft... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juni 2013 Report Share Posted 30 juni 2013 Als iemand de uitersten van een piano niet kan horen is het niet best met zijn gehoor gesteld. De grondtonen van een piano gaan van ongeveer 27Hz tot 4200Hz. Mijn gehoor is onlangs nog getest, dat is voor iemand van mijn leeftijd (49) uitzonderlijk goed, wat natuurlijk niets zegt over mijn waarnemingsvermogen. Dat van die vijftig jaar was een geintje, ook al zit er een kern van waarheid in. BTW: Alles lijkt hier weer stabiel. Wanneer maken we die afspraak? Dat is dus wat ik wil zeggen Ber. Ook al is je gehoor slecht dan kan je nog genoeg van muziek genieten. Mooi zo PB komt eraan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 juni 2013 Report Share Posted 30 juni 2013 http://www.crownaudio.com/elect-pwr-req.htm Handige tool Duck Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 30 juni 2013 Report Share Posted 30 juni 2013 als je goed oplet is er hier ontzettend veel kennis verzameld. er kan wel een fabriekje opgericht worden voor apparatuur die af-fabriek wel fatsoenlijk klinkt 'Hear Audio' groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 juli 2013 Report Share Posted 1 juli 2013 Jack, wie zegt dat Leak klinkt op meeting Hear dan zul je wel de juiste speaker en platenspeler moeten,meenemen je wilt mij toch niet vertellen dat die op elke installatie klinkt. mvg wol Als apparatuur gevoelig is voor "matching", is er iets mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 juli 2013 Report Share Posted 1 juli 2013 Als apparatuur gevoelig is voor "matching", is er iets mis! Als dat niet zo zou zijn hadden we allemaal hetzelfde setje staan. Met allemaal dezelfde klank, elk element is te gebruiken met elke phonopre etc. Er zijn klankmatige verschillen en ik weet zeker dat jij dat ook kunt meten. Kun jij elk onderdeel van je set vervangen zonder dat je het merkt? Nee? Dan deugt er dus iets niet........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 juli 2013 Report Share Posted 1 juli 2013 Beste TL200, De noodzaak tot selectief "matchen" neemt toe, naarmate de apparaten eigen trekjes vertonen die door andere apparaten moeten worden verdoezeld, gecompenseerd, of juist onthuld c.q. versterkt: dit alles naar eigen inzicht, gevoel, smaak of wansmaak van de gebruiker. Goede apparatuur heeft geen eigen trekjes of voorkeuren op technisch of muzikaal terrein. Goede apparatuur kan dus overal probleemloos mee worden gematcht. (Natuurlijk gaat het hier om "eigen geluid", "eigen karakter" van de klank, en niet om elektrische aanpassing - ingangsgevoeligheid, uitgangsspanning, ingangs-/afsluitimpedantie e.d.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 juli 2013 Report Share Posted 1 juli 2013 Er zijn klankmatige verschillen en ik weet zeker dat jij dat ook kunt meten. Het waarnemen of meten van klankmatige verschillen is het probleem niet, het horen van die verschillen is wél een probleem. Als we allemaal hetzelfde setje hadden staan zou je nog steeds verschillen waarnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 juli 2013 Report Share Posted 1 juli 2013 Het waarnemen of meten van klankmatige verschillen is het probleem niet, het horen van die verschillen is wél een probleem. Als we allemaal hetzelfde setje hadden staan zou je nog steeds verschillen waarnemen. Wel waarnemen maar niet horen? Heb ik dat goed samengevat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 juli 2013 Report Share Posted 1 juli 2013 Beste TL200, De noodzaak tot selectief "matchen" neemt toe, naarmate de apparaten eigen trekjes vertonen die door andere apparaten moeten worden verdoezeld, gecompenseerd, of juist onthuld c.q. versterkt: dit alles naar eigen inzicht, gevoel, smaak of wansmaak van de gebruiker. Goede apparatuur heeft geen eigen trekjes of voorkeuren op technisch of muzikaal terrein. Goede apparatuur kan dus overal probleemloos mee worden gematcht. (Natuurlijk gaat het hier om "eigen geluid", "eigen karakter" van de klank, en niet om elektrische aanpassing - ingangsgevoeligheid, uitgangsspanning, ingangs-/afsluitimpedantie e.d.) Als het klopt wat ik hier onderstreept heb dan snap ik niet dat er zoveel discussie op dit forum is over combinaties van setonderdelen (bv de combinatie element-phonopre, interlinks,speakerkabels etc.). Is het dan toch My-Fi ipv HiFi. Electrisch zal het allemaal wel kloppen, klankmatige eigenschappen spelen dus wel een hele grote rol. Ik neem aan dat Wol dit ook bedoelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 juli 2013 Report Share Posted 1 juli 2013 Als klankmatige verschillen een rol spelen, wijst dat op gebreken. Op gebreken in de apparatuur, en/of op gebreken in het oordeelsvermogen van de gebruikers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 juli 2013 Report Share Posted 1 juli 2013 Als het klopt wat ik hier onderstreept heb dan snap ik niet dat er zoveel discussie op dit forum is .... Misschien gaan discussies over de waargenomen klank van spullen vaak minder over geluid en meer over bijzaken dan je zou willen. Ga maar eens goed ABX testen Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 juli 2013 Report Share Posted 1 juli 2013 Als klankmatige verschillen een rol spelen, wijst dat op gebreken. Op gebreken in de apparatuur, en/of op gebreken in het oordeelsvermogen van de gebruikers. Ben ik met je eens Spido (al lijkt het soms anders ). Het oordeelsvermogen van gebruikers kun je trainen, door goede referenties te laten horen, bv een echte cello, viool, Barbara Streisand enfin, je begrijpt wat ik bedoel. Smaak of voorkeur kun je weinig aan doen, ik durf dat echter geen gebrek te noemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts