Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Misschien gaan discussies over de waargenomen klank van spullen vaak minder over geluid en meer over bijzaken dan je zou willen.

Ga maar eens goed ABX testen ;)  

Klopt, psychologie speelt een grote rol. Wat ik laatst al schreef over een Opel Kadett met racestrepen geldt natuurlijk ook voor audio, de blingfactor speelt mee.

En sommige mensen hebben een mening waar nooit van afgeweken wordt, ook tegen beter weten niet. Is ook de meest bepalende factor, de factor mens.

ABX test doe ik alleen bij aanschaf van een TV, het zogenaamd doof testen.

Oren dicht, goed kijken, geluid is toch altijd matig tot slecht :P

Spido,dom geklets met jou uit spraak 

---Goede apparatuur heeft geen eigen trekjes of voorkeuren op technisch of muzikaal terrein. 

Goede apparatuur kan dus overal probleemloos mee worden gematcht.---

Of je hoort het niet goed of je wilt het niet horen,jij bent geslaagd voor dat andere blauwe form daar praten ze ook zo.

Spido.bekijk eens op jou Leakje 40 Hz blokgolf,schrik niet en niet er uit lullen.

mvg wol

Guest tubejack

Ps Jack heeft er ook een handje aan met die onzin het zijn gewoon verkoop praatjes alles wat die er aansluit klinkt en ook nog op een dezelfde speaker,mij valt niks meer in.

Wol,

Op een luidspreker met een hoog rendement,  een vlak impedantie verloop.  Kun je nagenoeg àlle versterkers aansluiten. 

Simpel toch?

Kom nu zelf maar eens met metingen, ontwerpen en andere zaken waar mensen iets mee kunnen.

Jack

Helemaal niet simpel Jack, hoe wilt een speaker het zelfde klinken op een emitter versterker en of een collecter versterker en dan praten we nog niet over de andere schakelingen

mvg stille wollie

Ps lees maar eens de bladen van Le audiophile metingen en ontwerpen met feiten onderbouwd,begin daar maar eens mee.

Ik ga toch ook niet beweren dat elke speaker unit het zelfde klikt

Jack ik vertel je een anekdote,ik was eens bij bijeenkomst en in de tweede helft had die goeie man --dat is ook nog een man die heel veel  verstand van audio weet--- een versterker aangesloten  op die speakers die daar stonden ,het was een complete afgang wat ik zeer betreur en dat kwam door de combinatie ,had er nou de juiste combinatie aangehangen dan speelde die de sterren van de hemel

en dan ging je ook nog  op het puntje van de stoel zitten ,zo kan het ook gebeuren

Jack, ik vind dat je eerlijk moet zijn en gewoon de voordelen en de nadelen moet vertellen van het product en 

niet zeggen alles klinkt geweldig.

Guest tubejack

Helemaal niet simpel Jack, hoe wilt een speaker het zelfde klinken op een emitter versterker en of een collecter versterker en dan praten we nog niet over de andere schakelingen

mvg wol

Ps lees maar eens de bladen van Le audiophile metingen en ontwerpen met feiten onderbouwd,begin daar maar eens mee.

Ik ga toch ook niet beweren dat elke speaker unit het zelfde klikt

Jack ik vertel je een anekdote,ik was eens bij bijeenkomst en in de tweede helft had die goeie man --dat is ook nog een man die heel verstand van audio weet--- een versterker aangesloten  op die speakers die daar stonden ,het was een complete afgang wat ik zeer betreur en dat kwam door de combinatie ,had er nou de juiste combinatie aangehangen dan speelde die de sterren van de hemel

en dan ging je ook nog  op het puntje van de stoel zitten ,zo kan het ook gebeuren

Toch wel,  vind ik.  Bij een hoog rendement heb je gewoon méér keuze.  Hoe een luidspreker klinkt is volgens mij toch

voor een groot deel afhankelijk van het ontwerp. En natuurlijk de ruimte waar hij staat te spelen.  Versterkers hebben

veel minder invloed is mijn ervaring.  Of je moet gaan vergelijken tussen uitersten b.v. een buizenversterker en een

zware transistor amp met veel grip.  Maar dan nog, is het verschil geen "straatlengtes" bij een goed ontworpen luidspreker.

Bleek ook bij de heardag van 2011.  Bron: http://tubejack.home.xs4all.nl/heardag2011/heardag2011.html

Maar dan nog, zijn er kleine en grotere verschillen.   De ene mens zal plaatsing van de instrumenten belangrijk

vinden en de andere meer ruimtelijkheid.  Beide zullen ze als ze met dezelfde luidspreker spelen een andere versterker

hebben aangesloten, die het geluid geeft wat ze willen.

Om op dat blauwe forum te komen.  Het bleek ABX onmogelijk om verschillen tussen 2 transistor versterkers te horen.

Hier op het Hear forum hebben we zoiets gehad met cd-spelers .

Wat luidspreker betreft.  Ik heb nog nergens op dit forum gelezen dat ze allemaal hetzelfde klinken.  Dus?

Bladen zoals Le audiophile .  Ik heb er net als de Franse taal niet zoveel mee.  Wel met de ontwerpen van Jean Hiraga

etc.  Die stonden jaren terug in het mooie blad Audio en Techniek dat helaas niet niet meer bestaat.

Wat demo's betreft.  Altijd goed luisteren wat iemand wil, probeer je in te leven.  Hoe iemand iets ervaart.

Pas dan kun je een combinatie maken waar iemand echt gelukkig mee is. 

Mvg,

Jack

Jack met die luidsprekers was het een voorbeeld dat het niet zo is,

Jack ik laat jou het verschil horen tussen verschillende losse dac wat je kunt implanteren  en dan praten we nog niet over cd spelers

en over abx ,als je dat niet hoort ben je stokdoof.

Ik laat je nog het verschil horen tussen wave en iaaf.

mvg stille wollie

Ik denk dat er verschillen tussen versterkers hoorbaar zijn. Een vriend van mij heeft de Quad 33/303 te leen om voor de grap te vergelijken met zijn veel duurdere Audia Flight op vrij makkelijke Proac LS. Er waren absoluut verschillen hoorbaar in plaatsing en klankkleur. We hebben behoorlijk gedraaid aan klankregeling en volumeknop maar de verschillen kregen we niet weg. Vandaar mijn idee om die 303 te servicen en op zolder te gaan gebruiken.

Guest tubejack

Vandaar mijn idee om die 303 te servicen en op zolder te gaan gebruiken.

Goed plan :) Ik ben naast mijn werk, ook  kantine beheerder.   En er komen ook scholen met sportdagen etc

op het terrein van de atletiek vereniging.  Een daarvan neemt een eigen installatie mee bestaand uit o.a.

een stok oude Quad 303  en een Technics voor versterker die beide  het nodige voor zijn kiezen heeft gehad.

Maak altijd een praatje.  Ze willen een nieuwe compacte installatie, of ik de oude versterker niet wil hebben.  

Ik:  " mevrouw zal u dat wel doen?  zo'n goede versterker koopt u waarschijnlijk nooit meer" ;)

Mvg,

Jack

P.s. zal even kijken of ik een leuk plaatje kan schieten.

Guest tubejack

Hier de bewuste installatie

quad303.jpg

Schijnbaar moeiteloos worden 2 grote PA luidsprekers aangestuurd

De Quad wordt niet echt warm en het klinkt behoorlijk.

luidsprekers.jpg

Ook luid en duidelijk op het veld.

veld.jpg

De kans bestaat ook nog dat de hoofdinstallatie naar boven gaat Jack en in de woonkamer de 33/303. Ben nog wel even bezig en zo hoort het :D.

Ik denk trouwens ook wel eens aan een leuke buizenpre bij de 303. Vroeger had je de Concordant die helaas niet meer op de markt is.

Guest tubejack

Ik denk trouwens ook wel eens aan een leuke buizenpre bij de 303. Vroeger had je de Concordant die helaas niet meer op de markt is.

Die is nog een hoop geld waard 2e hands  £877.57  voor een oud bakkie :ohttp://www.ebay.co.uk/itm/Concordant-Excelsior-Valve-Pre-Amplifier-Power-Supply-/270755357651

Zie ook

concoint.jpg

Bron: http://50.97.101.242/~erajr/pag_eng/concorg.htm

En http://www.tnt-audio.com/ampli/concordant_excelsior_e.html

Het lijkt wel op het ontwerp uit  de Radio Buletin van november 1987 en herdruk juli/augustus 1996

Is denk ik nog steeds nieuw te bouwen.   Werkt prima :)  Hier alleen de phono trap. (niet te koop)

riaa.jpg

(...) Spido.bekijk eens op jou Leakje 40 Hz blokgolf,schrik niet en niet er uit lullen.

Beste Wol,

Toevallig hebben we de Leak Stereo 70 versterker onlangs aan de scoop gehad, en 'm blokgolven met diverse grondfrequenties toegevoerd.

De blokgolven zagen er inderdaad niet al te best uit!

Toen zagen we dat de toonregelaars niet in de 0-stand waren.

Nadat we die "recht" hadden gezet, waren de blokgolven prima!

(Vooral de blokgolven met een wat lage grondfrequentie zagen er prima uit.

Met hogere grondfrequenties waren de hoeken van de blokgolven op de scoop echter wat afgerond, want de versterker haakt geleidelijk - en zeer verstandig - af boven 20 kHz.)

• 2 weeks later...
Guest tubejack

Mijn audiofiele dag.

Het is gelukt om mijn Pioneer allesspeler te repareren :) (defecte voeding)

En een Leak Varislope 2 stereo weer in het "gareel"  gekregen.

Ongelofelijk hoe mooi en echt  deze voorversterker mét penthodes klinkt.

Schakelingen waarvan je denkt .... dat kan toch niet....  dat kan toch nooit goed klinken.

Wel dus :wub:

leakstereo60.jpg

Het beste is geweest :confused: ..... zou zomaar kunnen.  :o  Ook in de jaren 60 konden ze erg goed ontwerpen. ;)

Mvg,

Jack

Guest tubejack

Is nu zoiets na te bouwen Jack en waarom wordt dat dan niet gedaan?

Dat is denk ik niet eenvoudig Carl.

In de Stereo 60 zitten hele mooie uitgang trafo's  en die maak je imho niet zomaar na.

Naast de manier van wikkelingen en wikkel verhoudingen, dikte van het draad, isolatie moet

je ook nog het juiste blik hebben voor de kernen van de trafo's.

In de Varislope 2 stereo staan 2 EF86 penthodes  ook "gewoon" in penthode.

Dat zie je niet of nauwelijks meestal staan die EF86's  in triode geschakeld

Wat ik verder heel bijzonder vind, dat slechts met één 10uF elco  de  voorversterker toch

behoorlijk bromvrij is.

kort samen gevat.  Ja ik denk dat je wel zoiets kunt nabouwen,  maar ik acht de kans klein

dat je ook een even goed klinkende versterker krijgt.

Mvg,

Jack

(...) En een Leak Varislope 2 stereo weer in het "gareel"  gekregen.

Ongelofelijk hoe mooi en echt  deze voorversterker mét penthodes klinkt.

Schakelingen waarvan je denkt .... dat kan toch niet....  dat kan toch nooit goed klinken.

Wel dus :wub:

leakstereo60.jpg

Het beste is geweest :confused: ..... zou zomaar kunnen.  :o  Ook in de jaren 60 konden ze erg goed ontwerpen. ;) (...)

Mooi, Tubejack! Van dat héle, héle mooie, weetjewel?

(Spido is een Leakfreak...)  :wub:

Mooi, Tubejack! Van dat héle, héle mooie, weetjewel?

(Spido is een Leakfreak...)  :wub:

Bedankt Jack, waar halen jij en Leakfreak die dingen vandaan?

Guest tubejack

Bedankt Jack, waar halen jij en Leakfreak die dingen vandaan?

Gewoon van Marktplaats.  Waar ànders :confused:

Er staat nu een Stereo 60  voor 1000€

Vind hem alleen niet zo mooi,  kan wel wat worden met aandacht.

Moet eigenlijk gestript, gespoten en mooi opgebouwd worden.

Wel een fraaie Stereo 20 voor 700€  Zou een paar kleine dingetjes anders doen.

Ook op Ebay kom je van alles tegen, van "lijken"  tot mint.

Maar ook de transistor versterkers van Leak mogen er zijn.   B)

Er staat weer een Stereo 70 en bijpassende tuner: stereo Fectic

te wachten op revisie.  

Mooi werk  :wub:    Naast al die andere  toestellen die nog geduldig staan te wachten :)

Heb ik je wel eens het verhaal vertelt van een man die àl zijn high-end spullen weggedaan

heeft voor een van de goedkoopste Pioneer receivers ...

Het gebeurt echt ;)

Mvg,

Jack

Carl,zo je ook Leak sekte zo heb je Linn sekte Thorens sekte SME sekte en zo kan ik doorgaan och ja Radford sekte en Lenco sekte en Garrard Sekte ik ga nu maar stoppen  :) ik trap niet in ,mensen worden gewoon beïnvloedt door andere dat is het hele eieren eten 

mvg wol

• Members

Analoog sekte? Best een leuke club hoor (1 van de hardst groeiende...)!

Zitten heel veel muziekliefhebbers tussen hoor, dus eigenlijk ook nog een muzieksekte.

Sla je 2 vliegen in 1 klap!

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...