Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

@marc .... welkom

leg eens uit?

ik heb idd opmerkelijk veel last, hoewel de bestrijding gevorderd is. de eerste keer dat ik me ervan bewust was, was toen een buizen voorversterker (een mooi klinkende audio note pre one kit) in combi met de AW250 hele rare dingen deed hier in huis. en elders werkte het spul prima samen. een eye opener was iemand die schreef dat er gewoon teveel dingen samen in een cd-speler zitten. met het verder aanpakken van HF is hier iets heel moois gegroeid.

groet

NB ... een favoriet

Dag Rob,

Ik weet er echt het fijne niet van, maar als jij met je oude versterker wel last heb van wifi in huis, en ik met mijn LFD en Olive niet, dan heb ik de neiging dat op die betere afscherming te gooien.

Nou kan het ook aan mijn oren liggen, maar daarvoor is een check ter plekke nodig.

Kom ik zet de wifi nu maar eens uit. Tegenwoordig bedien ik de boel met de tablet namelijk.

Marc

ja zeer wel mogelijk. hoewel grootste winst in de cd-speler (die is niet zo antiek)  en tuner is behaald. enige plekken waar opamps en hf-circuits zitten overigens. en er is iets in mijn woonomgeving dat last geeft. maar ik zie niet dichtbij een gsm mast of zo.

mijn onderburen hadden enige tijd een wifi zender staan die sterk genoeg was voor een groot tuincentrum (daar kwam dat rotding vandaag dus). nou dat was hoorbaar in de muziek. ik heb ze verzocht iets voor een woning neer te zetten en dat was meteen beter.

groet

Hm, tja. Schreef jij niet laatst dat het nog steeds hoorbaar is als je thuis de wifi uitzet?

Hier vind ik het echt superdeluxe prachtvoll klinken ondanks dat ik niets technisch heb aangepast. Ik heb het pas op één set nog fijner horen klinken. Met high end heeft dat hoegenaamd niets te maken. Gewoon een NASje met een Sonos. Analoog is er niks bij. ;-)

Marc

O ja, prima hoor. Ik heb andere speakerkabeltjes sinds de vorige keer, verder is er niet veel veranderd. Er staan meer cd's op de O-live. That's it.

En ik heb grote vakantie, dat geeft ruimte.

Verder via mail.

Marc

je kan ook eens kijken wat Texas Instruments hierover zegt., als je het niet kan vinden kan ik het je toezenden.

Vanzelfsprekend heeft Guido Tent hier een mening over en hij biedt ongetwijfeld een betaalbare oplossing aan voor dit "probleem". Ik herinner me een grappige discussie op een ander forum over jitter en klokken waarin Guido Tent het absoluut niet wilde hebben over de feitelijke hoorbaarheid van jitter. En natuurlijk heeft TI (net als alle andere fabrikanten) informatie over HF online staan die op verschillende manieren kan worden geïnterpreteerd. En zo modderen we voort. 

Zo werkt het niet, ik vraag het aan jou. Wat zijn jouw objectieve bevindingen en conclusies die jou tot het nemen van allerlei maatregelen tegen HF hebben gebracht en hoe ben je tot die conclusies gekomen? Waarom is HF een probleem en hoe uit dat zich? Ik denk dat het voor iedere liefhebber interessant is als je niet alleen je soldeeravonturen deelt maar als je ook vertelt waarom datgene wat je doet objectief gezien verbeteringen oplevert.

Misschien wat veel gevraagd maar het zou helemaal mooi zijn als je de invloed van HF in verhouding zet tot de invloed van een betere akoestiek, een beter element of een andere luidspreker. 

En bespaar me verwijzingen naar wat anderen vinden, als ik wil weten wat Brilsmurf ervan vindt kan ik dat zelf ook wel opzoeken. 

Ach weet je Ravon, in het land de blinden is eenoog koning. Wat Guido technisch naar voren brengt, is wat iedere elektronica ontwerper aan standaard kennis moet bezitten om zijn werk naar behoren te kunnen doen. Zouden al die ontwerpers die beroepsmatig audio spullen ontwerpen en ontwikkelen, allemaal van die amateurs zijn met wat hobbykennis? Dacht het niet hoor.

Kan mij nog wel discussies met hem herinneren op het oude HiFi.nl over dat wat hij naar voren bracht, standaard ontwerppraktijk was. Ging hij ook niet op in. En zo verklaren we ons zelf heel bijzonder… :D

Overigens is het effect van jitter wel hoorbaar hoor, al kun je dat ook overdrijven. Zo is er een fabrikant die een Rubidium atoomklok in zijn DAC’s stopt (vraag niet wat het kost). Maar dat is een ander verhaal.

Ach weet je Ravon, in het land de blinden is eenoog koning. 

Natuurlijk is jitter hoorbaar als je het gek genoeg maakt. In een fatsoenlijke ontwerp heb je er totaal geen last van, kwestie van spullen kopen die met kennis van zaken zijn ontworpen. En vooral nuchter blijven bij het aanhoren van kletspraatjes. 

Het grappige van de klokken van Guido Tent is dat ze een niet bestaand probleem oplossen. Het lijkt mij voor hem een beetje pijnlijk om daar inhoudelijk met andere ingenieurs over te moeten discussiëren. Dan kun je commercieel gezien beter je mond houden en jezelf op een ivoren toren plaatsen, het spul wordt toch wel gekocht door mensen met een onbeheersbare soldeerdrift die er inhoudelijk geen bal van begrijpen maar die wel van alles waarnemen.

Ik heb me weleens afgevraagd of wat hij doet ethisch aanvaardbaar is. Je moet als ingenieur toch wel een beetje afgezakt zijn naar het niveau van een graaiende hypotheekadviseur om zo'n "oplossing" willens en wetens aan een onwetende klant te willen verkopen. Al dat geld kan veel beter worden besteed aan muziek, verbetering van de akoestiek, betere luidsprekers of een mooi element. 

Nu niet doorslaan Ravon :D

Wat hij technisch schrijft over voeding en zo klopt wel. Alleen is het niets bijzonders. Maar een hobbyist kan er wel zijn voordeel mee doen.

Ooit zijn systeem gehoord en wat ie ook gefiedeld had maakt niet zoveel uit, het klonk wel erg goed.

Ooit zijn systeem gehoord en wat ie ook gefiedeld had maakt niet zoveel uit, het klonk wel erg goed.

Vanzelfsprekend klonk het goed, dat deed het hoogstwaarschijnlijk ook al voor eraan gefiedeld was. Ik beweer nergens dat het technisch niet klopt, ik beweer dat je er als gebruiker niets mee opschiet. Het verschil tussen vijf en tien cijfers achter de komma wordt irrelevant als drie cijfers achter de komma al heel erg goed is en als andere onderdelen van de set een veel grotere invloed hebben. 

Als je 100 kilo weegt en je wilt afvallen en je elke ochtend wegen dan gaat dat niet beter als je je weegschaal, die op 0,1 kilogram nauwkeurig meet, vervangt door een weegschaal die op 0,01 kilogram nauwkeurig meet. Die 0,1 kilogram onnauwkeurigheid is nauwkeurig genoeg, een kopje koffie drinken of een plasje doen heeft immers al meer invloed op het resultaat dan de onnauwkeurigheid van de weegschaal. Nauwkeuriger wegen dan 0,1 kilogram is in dit geval zinloos. Vervolgens komt Guido Tent langs met een weegschaal die op 0,000001 kilogram nauwkeurig weegt....

ik heb geen enkele eigen kennis van deze zaken. ik kan lezen, luisteren en een heel kleine beetje solderen. ik lees iets, zoek andere meningen, kijk hoe verschillende fabrikanten ermee omgaan, vraag een techneut zijn mening (altijd dezelfde maar wie zeg ik niet wie want dat is ook een brilsmurf) en als hij zegt je kan eens proberen en het kan geen kwaad dan probeer ik het. soms klinkt het minder, eerlijk is eerlijk. dan sloop ik het weer. soms beter, dat blijft zitten.

maar eigenlijk denk ik dat het hele proces niks anders is dan zelfhypnose waarmee ik uiteindelijk het akelige geluid van een standaard Marantz heb kunnen accepteren. Ik heb mezelf geestelijk beinvloed met een soldeerbout. knap toch ?

Dat is trouwens zo goed gelukt dat ik sinds december 2012 nog maar 1x de soldeerbout heb gehanteerd. nu luister ik nog alleen gefascineerd. ik heb dat rotgeluid kunnen aanvaarden.

als je dit onzin vindt: gewoon heel hard zeggen. boeiend.

groet

Guest tubejack

R.a.v.o.n  Tent klokken :wacko: iets van begin van deze eeuw :D

http://www.triodedick.com/sony940_met_superklok.htm

Guido Tent  is een uiterst vriendelijk mens  en maakt nog steeds mooie modules voor ons

DIYers  en zelfs dat nauwkeurige klokje waar jij op doelt werd tegen een uiterst vriendelijk

prijsje verkocht.  Voor een paar tientjes knutselde al zoiets in elkaar :) 

Van mij mag hij nog  miljoenen klokken verkopen, helaas voor hem is

een nauwkeurige klok, al vele jaren een standaard in menig audio apparaat. ^_^

Wat bij mijn cd speler hielp was een stukkie loodbitumen onder de kap en het vast op de print lijmen van ket klokkie.

maximaal resultaat tegen een minimum aan kosten. NB ik heb een Harman Kardon, is wel al een beetje vintage (13 jr ong.)

ik wil toch even waarschuwen: er zit heeeeeeel veel suiker in ketchup, erg ongezond.

en ja we hebben duidelijke een verschillende mindset. maar kan best zijn we allebei denken dat we in Rome aankomen.

groet

ps .... natuurlijk kan ik er leuk over doen, maar de reden dat de CD speler nu muziek maakt is wel simpel een kwestie van ontwerpfouten van Marantz verwijderen. maken kan ik het niet, verbeteren wel.

ps .... natuurlijk kan ik er leuk over doen, maar de reden dat de CD speler nu muziek maakt is wel simpel een kwestie van ontwerpfouten van Marantz verwijderen. 

Dat neem ik direct van je aan, ik heb namelijk niet genoeg kennis van elektronica om over het ontwerp van audio elektronica een oordeel te kunnen vellen wat verder gaat dan vaststellen dat er verschillen zijn in de output. Voor mij bestaat de meeste elektronica uit black boxes waar ik liever niet in ga rommelen.   

beste spido,

omdat mijn tijd geen geld kost en ik niet volledig geloof in perfecte metingen op een 1000hz sinus alleen

regel jij een originele SA11-s1 dan kom ik met mijn ding naar het noorden en dan kan jij het verschil horen. succes gegarandeerd, en je hoeft alleen maar thuis te blijven en te luisteren. simpel toch. net als dat iji hoort dat je eigen luidsprekers wat extra's doen. dan kan je dit niet missen.  jippieajee

groet

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...