robx Posted 4 augustus 2013 Report Share Posted 4 augustus 2013 dan zal ik nog eens naar Zaandam moeten he. moet binnenkort ook naar een klant daar. en ik zou nog mijn reserve KT1100sd eens langbrengen of jij de brom in het geluid kan opsporen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 augustus 2013 Report Share Posted 4 augustus 2013 De Leak stereo 70 is wel een transistor versteker Rob, maar die dingen "gewone" 2N3055 hoor ik niet. Zo wordt hij ongeveer ..... http://www.tubejack.nl/leak70.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 augustus 2013 Report Share Posted 4 augustus 2013 Wat een idiote discussie is dit weer zeg. Om een versterker te kunnen ontwerpen en bouwen heb je simpelweg vakkennis nodig. De wet van ohm is daarvan wel de meest simpele basiskennis. Hebben we nog de theorema’s van Thevenin, wet van Kirchhoff en nog zo een heel rijtje van wetmatigheden en uiteraard gedegen kennis over halfgeleider dan wel buizentheorie. Zonder dat simpelweg helemaal geen versterker, CD-speler, phono versterker enz. enz. Audiospullen ontwerpen is engineering en niet toveren af metafysica. Dat wordt gedaan door goed geschoolde engineers en niet door filosofen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 augustus 2013 Report Share Posted 4 augustus 2013 Zou het alleen kennis zijn, maar ook kunde en misschien een beetje kunst? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 augustus 2013 Report Share Posted 4 augustus 2013 Zeker Carl. Kunde is vakkennis en ervaring, de rest is talent. Net zoals in ieder vak heb je getalenteerde en minder getalenteerde vaklui. Voor de meesten hier is elektronica hokus pokus en magie, maar uiteindelijk is het gewoon een vak. Daar komt geen toveren en magie aan te pas maar wel creativiteit (niet te verwarren met ongeremde fantasie) als je verder wilt komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 augustus 2013 Report Share Posted 4 augustus 2013 Naast kennis ook luistervermogen. Iemand die verschil hoort tussen kabels met dezelfde meetbare eigenschappen. Die LFD van mij is daarvan een goed voorbeeld. Maar toen ik hem kocht had ik die eisen nog niet.Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 4 augustus 2013 Report Share Posted 4 augustus 2013 vanzelfsprekend vakkennis. maar die wordt nmm niet tot het randje toegepast. wat helpt is een beetje meer doorzettingsvermogen dan de gemiddelde ontwerper/bouwer. wat weer samenhangt met wat je horen kan/horen wil en wat het mag kosten (mijn gepruts kost alleen onderdelen). een eenvoudig voorbeeld: Electrocompaniet en al z'n techneuten waren vast heel blij met de AW250 zoals die bij mij staat. maar alleen al het dempen van de koellichamen (even aantikken en plinnnngggggg zeiden ze) en de 220v draad die lekker overal tussendoor slingerde vervangen door een afgeschermde leverde een boel hoorbare winst op. hocus pocus ? gewoon verbeteren tot je geen winst meer hoort. en dan inderdaad nog een boel hocuspocus. die ook (héél) goed hoorbaar is. maar laten we dat maar vergeten. tenzij je het wil komen ervaren. ik kan het redelijke geluid dat ik nu heb in een handomdraai reduceren tot akelig gekraai. door wat hocus pocus weg te halen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 augustus 2013 Report Share Posted 4 augustus 2013 Naast kennis ook luistervermogen. Iemand die vershil hoort tussen kabels met dezelfde meetbare eigenschappen. Marc Nee dat is het terrein van de fantasie van audiofielen, niet dat van een goed enigineer Neemt niet weg dat een goed versterker ontwerper of ontwerper van anderszins audiospullen, over een goed gehoor moet beschikken. Jouw LFO is daar zeker een goed resultaat van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 augustus 2013 Report Share Posted 4 augustus 2013 Wat ik als additionele eis stel is voor mij wezenlijk. Dat mag voor jou fantasie zijn. Ik heb als reactie op mijn simpel setje zulke uiteenlopende reacties gehad dat dat voor mij geen verrassing is. We luisteren kennelijk allemaal anders.Met fantasie, tovenarij of hocus pocus heeft het allemaal niks te maken, de praktijk gaat aan de theorie vooraf.Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 4 augustus 2013 Report Share Posted 4 augustus 2013 Het blijft een issue, of kabels wel of niet "klinken". Volgens mij zijn er vele kabels die juist op een bepaalde manier klinken omdat ermee gerommeld is met een netwerkje, batterijtje etc., of vanwege exotische materialen. Altijd leuk blijft de kabeltest met een luisterpanel in The Absolute Sound van april/mei 2004 op twee referentie installaties. Men zegt gewoon eerlijk dat men in de klankbeschrijvingen: "really magnify the differences" en dat ze de volgende ochtend niet kunnen horen aan het geluid welke kabel er op zit, bijvoorbeeld. Men schrijft ook dat men vooral technisch en zeer geconcentreerd moest luisteren voor zeer lange perioden om verschillen te kunnen beschrijven en dat dat niets te maken heeft met luisteren naar muziek. Ook leuk dat een dik 110V snoertje voor in de tuin van Home Depot het erg goed doet in de test tussen allerlei belachelijk dure high-end kabels van Nordost tot Audioquest. Een luisteraar merkte op (niet wetende dat hij naar een tuin-verlengsnoer zat te luisteren): 'it sounds totally unscrewed around with" (pag.58). Zullen we het er maar bij laten dat er blijkbaar wel verschillen zijn, maar dat die te klein zijn om zich zorgen over te maken en dat de prijs van de kabel helemaal niets zegt over de kwaliteit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 augustus 2013 Report Share Posted 5 augustus 2013 van harte eens dat de prijs niet bepalend is : er zit een 220v snoer van een straalkachel op mijn cd speler. er zat een Siltech, daar is iemand anders nu blij mee. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 augustus 2013 Report Share Posted 5 augustus 2013 Beste Marc, Met alle respect voor jouw individuele wezenlijke eisen, die kun je niet in zijn algemeenheid van een goed ontwerper verlangen die een marktproduct ontwerpt.. Daarvoor zijn de eisen/ideeén van de verschillende klanten te divers. Verder dan wat ik in de 2e alinea stelde zal het niet gaan. Of individueel hoorbare zaken dan wel of niet meetbaar zijn met metertjes doet er eigenlijk niet zoveel toe, net als het omgekeerde. Een ontwerper kan alleen iets met zaken waar algemeen consensus over bestaat en creatief zijn en hopen dat daar dan consensus over gaat ontstaan. Maar een garantie op dat laatse heeft hij nooit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 augustus 2013 Report Share Posted 5 augustus 2013 van harte eens dat de prijs niet bepalend is : er zit een 220v snoer van een straalkachel op mijn cd speler. er zat een Siltech, daar is iemand anders nu blij mee. Goed en warm ingespeeld lijkt me Overigens lijkt me het ontwerpen van een versterker niet zo moeilijk. Pak een schema van zo'n fantastische Sansui versterker. Gooi daar allerlei overbodige luxe uit zoals klankregeling en gebruik betere onderdelen en je bent al vlug zover. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 5 augustus 2013 Report Share Posted 5 augustus 2013 Ontwerpers kunnen alles verzinnen en maken, hun creativiteit wordt "slechts" geremd door financiële eisen. Als er bv. van een massa-apparaat 1 miljoen stuks worden gemaakt (bv. een blu-ray speler of TV) dan telt elke cent op een onderdeel. In de high end audio gelden iets andere regels, maar omdat daar de aantallen en de omzet kleiner zijn betaal je dus ook fors meer voor een stukje kwaliteit. Ik kan een apparaat uitrusten met Panasonic elco's op de ge-eigende plaatsen en bv. ST of Onsemi halfgeleiders gebruiken maar dat kost inkoop al een veelvoud van als ik Jamicon elco's en ISC halfgeleiders erin zou stoppen. Tenslotte kun je bij benadering stellen dat in het traject fabrikant-importeur-detaillist er een factor 10 zit tussen onderdelenkosten en winkelprijs. In die factor 10 zit dan alle winst van betrokkenen, van het salaris of de commissie van de ontwerper via de fabrikant, de importeur en de detaillist. Wie zelf kan bouwen is spekkoper op dit gebied, nog steeds. Goede onderdelen zijn verhoudingsgewijs niet zo duur (afgezien van bepaaalde ICs, transistoren, condensatoren en buizen) en zeker vergeleken met vroeger maken de onderdeelkosten maar een klein deel uit van het geheel. Een fraaie kast, dikke vergulde connectoren, geile knoppen, DAAR zitten de meeste kosten qua materiaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 augustus 2013 Report Share Posted 5 augustus 2013 ehhhh ja en 48 uur diepvriezer wil een kabel nog wel eens van opknappen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 augustus 2013 Report Share Posted 5 augustus 2013 Pjotr, Het zijn inderdaad mijn individuele eisen; neemt niet weg dat je meestal niet veel over de ontwerper(s) weet. Maar in het algemeen gesproken zal iemand die wél dit onderscheid weet te maken (niet alleen voor draadjes, maar voor componenten en goed beschouwd alles wat erbij komt kijken) een apparaat neerzetten dat (voor mij) beter 'klinkt' dan een ander. Zoals Sander hierboven stelt speelt er veel meer mee, dus kan ik alleen constateren dat ik puur geluk heb gehad bij mijn keuze voor de LFD, waarvan het ontwerp en bouw een eenmanszaak is/was, bovendien van een zéér getalenteerd ontwerper. Zelfbouw is niks voor mij. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 augustus 2013 Report Share Posted 5 augustus 2013 Goed en warm ingespeeld lijkt me Overigens lijkt me het ontwerpen van een versterker niet zo moeilijk. Pak een schema van zo'n fantastische Sansui versterker. Gooi daar allerlei overbodige luxe uit zoals klankregeling en gebruik betere onderdelen en je bent al vlug zover. Wanneer komt de Carl-1 uit? Wat jij voorstelt is geen ontwerpen. Dat is knippen en plakken. Is ook nog een kunst om niet te veel weg te knippen en te veel te plakken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 augustus 2013 Author Report Share Posted 5 augustus 2013 Ik kreeg van een kennis ooit een set dikke luidsprekerkabels mee. Om eens te beluisteren zei hij. Er zaten keurige vergulde spades aan en ze zagen er zeer indrukwekkend uit. Helaas... het klonk voor geen meter. Saai, geen dynamiek en stereobeeld. Het bleek dat die kabel niet meer was dan een liftkabel en even gemaakt om mij op het verkeerde been te zetten. Maar helaas dus truc mislukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 augustus 2013 Report Share Posted 5 augustus 2013 wel geestig. zowel de poging je te misleiden als dat je het ding snel zat was. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 augustus 2013 Report Share Posted 5 augustus 2013 Het bleek dat die kabel niet meer was dan een liftkabel en even gemaakt om mij op het verkeerde been te zetten. Maar helaas dus truc mislukt. Je mag van nog van geluk spreken dat hij geen audiokabels voor de lift heeft gebruikt Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 augustus 2013 Report Share Posted 5 augustus 2013 Wat nou! Daar loopt zo'n lift toch veel soepeler van! Klinkt ook nog eens beter. Nou, ik zou het wel weten. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
jepe! Posted 5 augustus 2013 Report Share Posted 5 augustus 2013 Wat nou! Daar loopt zo'n lift toch veel soepeler van! Klinkt ook nog eens beter. Nou, ik zou het wel weten. Marc Ja en dan wat Trollensnot voor een nog gladdere geleiding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 augustus 2013 Report Share Posted 5 augustus 2013 Mijn échte audiofile dag is toch wel, dat ik nu eindelijk begonnen ben aan de laatste plank cd's om te rippen. Dit dan speciaal voor Jepe! die overweegt of het nut heeft zijn klassieke cd's te rippen. Begin er niet aan, zou ik zeggen Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 augustus 2013 Report Share Posted 5 augustus 2013 Wanneer komt de Carl-1 uit? Wat jij voorstelt is geen ontwerpen. Dat is knippen en plakken. Is ook nog een kunst om niet te veel weg te knippen en te veel te plakken Op mijn werk doe ik niets anders Peter! Maar toch denk ik dat in het verleden zo veel moois is gemaakt wat makkelijk weer te gebruiken is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 5 augustus 2013 Report Share Posted 5 augustus 2013 Op mijn werk doe ik niets anders Peter! Maar toch denk ik dat in het verleden zo veel moois is gemaakt wat makkelijk weer te gebruiken is. Ja het heeft weinig zin om steeds weer opnieuw het wiel uit te vinden Zo is Bryston ook begonnen. Gewoon simpele schakelingen uit bekende boekjes maar dan met goede onderdelen. Dit komt van Bryston zelf, misschien was het wel een interview in de HVT (Spido ) uit de tijd dat ze zeker nog geen pr-afdeling hadden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts