Guest tubejack Posted 25 september 2013 Report Share Posted 25 september 2013 Dat heeft het sowieso niet! De CD speler is allang ingehaald door de harddisk. Vandaag, zoals elke werkdag, in de auto genoten van Radio4. Dan hoor je best veel met zo'n eenvoudige autoradio. En dan ook nog te bedenken dat alle muziek van harddisk komt. Digitaal is meer dan prima. In de studio hebben ze gewoon PRO spul waarvan de voeding wat meer aandacht heeft gekregen. Investeer dan liever in Vinyl. Inderdaad dat klinkt meer dan prima. Ik heb ook een harddisk, maar bij 16/44,1Khz klinkt de CD lekkerder. Wat doe ik fout, dan ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 september 2013 Report Share Posted 25 september 2013 fout ... anders. nou de hele combi van een hele schone voeding in alle stadia, opzet van de analoog versterking en de voeding daarvan en HF ontstoring op alle niveaus bepaalt het resultaat. dus leg dat allemaal eens naast elkaar. ik denk dat uitlezen uit een harde schijf in principe een betere reproductie kan bieden dan de real time optische uitlezing (met circ etc. correcties). maar dan ... komen alle kwetsbare vervolg behandelingen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 In de ene speler zit een geschakelde voeding en in de andere 78xx en 79xx regelaars In de ene een goedkoop dvd loopwerk in de andere een pro. In de ene een zéér nauwkeurige klok in de andere niet. De ene klinkt erg goed samen met zilvertrafo's de andere met koper. Beide klinken ze mooier dan mijn stream ding Die een fraaie audiofiele voeding heeft, 24bits dac, high-end uitgangscondensatoren etc. Er is wel één belangrijk verschil: "het transport van de data gaat bij streaming via wifi" Zou dat het zijn? wifi ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Hans van Liempd vond dat juist mooier klinken dan zijn ethernetkabeltje. Of mooier, anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Misschien een blikje audiofile lucht? je hebt ze ook in spuitfles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 september 2013 Author Report Share Posted 26 september 2013 Hans van Liempd vond dat juist mooier klinken dan zijn ethernetkabeltje. Of mooier, anders. Heeft dat met het kabeltje, of juist het ontbreken van een kabeltje te maken ?? HF storing, al dan niet via aarde, kan veel kapot maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Bedoel je nu de HF storing van WiFi zelf? In dat geval alle WiFi, mobieltjes en DECT uit! Ook van alle buren in de wijde omgeving Maar niet om e.o.a. UTP kabel is met scheidingtrafo'tjes galvanisch geïsoleerd. Aardstromen levert dat niet op. Zelf heb ik het met UTP kabel liggen omdat het hier erg druk is in de omgeving met WiFi en er niet een echt storingsvrij kanaal beschikbaar is, waardoor ik heel af en toe wel eens een drop out kreeg met Hi-res. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 mijn pc ligt ook aan de utp kabel. het uitzetten van wifi en de zender/ontvanger in de laptop scheelt duidelijk. en toen de buren een enorm sterke wifi zender in huis sleepten (werd daarvoor een groot tuincentrum mee bediend) hoorde ik dat ook. ik heb ze vriendelijk verzocht een normale voor in huis te gaan gebruiken. dat scheelde in de muziekweergave. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 [......} hier erg druk is in de omgeving met WiFi en er niet een echt storingsvrij kanaal beschikbaar Dat heb ik hier ook. Toch maar een kabeltje trekken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 In de ene speler zit een geschakelde voeding en in de andere 78xx en 79xx regelaars In de ene een goedkoop dvd loopwerk in de andere een pro. In de ene een zéér nauwkeurige klok in de andere niet. De ene klinkt erg goed samen met zilvertrafo's de andere met koper. Beide klinken ze mooier dan mijn stream ding Die een fraaie audiofiele voeding heeft, 24bits dac, high-end uitgangscondensatoren etc. Er is wel één belangrijk verschil: "het transport van de data gaat bij streaming via wifi" Zou dat het zijn? wifi ? Streamen via wifi is reuze handig maar ook storingsgevoelig: soms mis je een bitje en de timing is ook niet zo nauwkeurig (= jitter). Bij mij klinkt streaming (via SPDIF) beter dan de CD speler (een Meridian 588, best een goed ding). De computer + DAC waren ook nog eens goedkoper dan de Meridian, dus CDs speel ik nog zelden.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Draai jij niet meer plaatjes dan? (geintje èn effe serieus vanwege je naam en foto). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Die RF troep maakt meer kapot dan je lief is. Rob heeft dat goed gezien/gehoord, bij veel budget apparatuur en zelfs ook bij het wat duurdere spul is daar (te) weinig aandacht aan besteed. Schone en gescheiden voedingslijnen, ontkoppeling, ground layout van de print en afscherming kunnen veel uitmaken. Voor het jitterspook ben ik niet zo heel bang, zo'n heel precies klokje is ook niet per sé nodig, wél de distributie van dat clocksignaal. Ook hier weer maakt de PCB-layout een groot deel uit van het eindresultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Draai jij niet meer plaatjes dan? (geintje èn effe serieus vanwege je naam en foto). Tuurlijk draai ik nog plaatjes, dat blijft toch het allermooist!! (Maar bij een luie bui is streaming wel heel gemakkelijk en toch heel best te pruimen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 RF zooi gooit idd vaak roet in het eten: een computer is wat dat betreft een heel smerig apparaat. Goede galvanische scheiding tussen computer en DAC/geluidsinstallatie maakt dan ook veel uit. De invloed van jitter is relatief klein, maar maakt mi wel het verschil tussen goed en heel goed. Distributie van het clocksignaal is precies het probleem want DAC en computer zijn meestal niet gesynchroniseerd. Met FireWire kan dat wel, vandaar dat FW in de pro wereld zo geliefd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Streamen via wifi is reuze handig maar ook storingsgevoelig: soms mis je een bitje en de timing is ook niet zo nauwkeurig (= jitter). Bij mij klinkt streaming (via SPDIF) beter dan de CD speler (een Meridian 588, best een goed ding). De computer + DAC waren ook nog eens goedkoper dan de Meridian, dus CDs speel ik nog zelden.... streamen over wifi maar ook zo lang als de data nog gewoon computertaal (IP) is via de kabel dus is niet gevoelig voor jitter.de data wordt in een buffer opgeslagen en vandaar pas naar de dac gestuurd. pas op dat punt wordt het gevoelig voor jitter. Jitter is namelijk niet het missen van een bitje maar het gevolg van een slechte klok. Zo lang het signaal nog IP is wordt een gemist bitje opnieuw verstuurd en kan het alsnog in de buffer worden opgenomen en mis je niets. zou dit niet gebeuren dan zou geen computer kunnen werken. Probleem is wel dat als er te lang bitjes niet juist aankomen het buffer leeg raakt en je onderbrekingen krijgt die Peter beschrijft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Klopt helemaal George. En of dat met die buffer goed gaat hangt een beetje van de beschikbare bandbreedte af. Met gewoon 16/44.1 en MP3 geen probleem met WiFi ondanks de drukte in de buurt, alleen soms met Hi-res. Hebben we eindelijk een goed systeem wat het bitperfect doet en geen wacky error correctie meer nodig heeft en de clock volledig en optimaal in de DAC kan zitten, is het weer niet goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Bij streaming over wifi denk ik aan Airplay, Apple Airport en dergelijke, voorzover ik weet een proprietary protocol van Apple, gebruiken ze IP? Bij mij wil het nog wel eens haperen, teveel bitfouten idd. De klok in een Apple Airport stelt niet zoveel voor, vandaar de jitter, maar voor werkkamer oid voldoet het prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 wifi is het verschil niet. Wifi kan beter klinken zelfs. Ik hoor geen verschil. Je weet zelf wel of je wifi goed genoeg is in jouw omgeving. jitter: eerst het audio deel (analoge domein) aanpakken, als dat goed is, dan optimalisatie door jitter aan te pakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 september 2013 Report Share Posted 26 september 2013 Bij streaming over wifi denk ik aan Airplay, Apple Airport en dergelijke, voorzover ik weet een proprietary protocol van Apple, gebruiken ze IP? Bij mij wil het nog wel eens haperen, teveel bitfouten idd. De klok in een Apple Airport stelt niet zoveel voor, vandaar de jitter, maar voor werkkamer oid voldoet het prima. Ja, daar noem je ook wat Maar of Apple nou wil of niet, wat ze over het netwerk doen moeten ze wel via IP (Internet Protocol) doen, anders praat niemand met ze. En daarom kan ik prima met mijn iPod via WiFi genieten van de muziek op mijn NAS servertje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 26 september 2013 Author Report Share Posted 26 september 2013 Hier staat de server op zolder en daar is de muziek-PC via een UTP kabels en een switch op aangesloten. Op die switch zit ook via UTP een Netgear Wifi range extender aangesloten. Zo hangt het hele spul dus ook via wifi aan internet en m'n wifi basisstation in de meterkast. Op de PC heb ik de wifi zender uitgeschakeld. De muziek-PC in de huiskamer is via UTP aan het wifi basisstation aangesloten. Muziek voor in de huiskamer gaat dus gedeeltelijk via kabels, maar ook een stukje via wifi. Dat draait nu perfect, ook de high res bestanden. In het begin stotterde het nogal eens, maar in denk dat dit met de updates voor de nieuwe laptop te maken had. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 september 2013 Author Report Share Posted 27 september 2013 Vandaag de opstelling van m'n apparatuur een beetje gewijzigd. Nu staat de voorversterker tussen dac en phonotrap... De interlinks konden zo weer wat korter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Gisteravond mijn Hi MD speler eens uit de kast gehaald na een jaar of drie. Er staan nog PCM opnames op schijfjes gemaakt via mijn vorige set met Rega Jupiter/Io CD speler. Ik kan met die opnames nog steeds een glimp krijgen van wat me nu zo aansprak in die CD speler. Het was voor mij echt een bijzonder ding, zoals ik het me ook herinner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Vandaag uitgezocht waar die kraak in mijn voorversterker in zit. Het is een buis en ik vermoed de dader geïdentificeerd te hebben. morgen weet ik het zeker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 Ik vind mijn lp's wat schel klinken. Het is of het weer of het element wordt minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 september 2013 Report Share Posted 28 september 2013 J-River vraagt toch wat te veel van de wat oudere laptop. Regelmatig valt het geluid even weg. Eerst nog wat overbodige programma's verwijderd en de schijf gefragmenteerd. Nu speelt hij helemaal niet meer af. Toch iets teveel weggegooid kennelijk. Ondertussen J-River er af en Foobar er op. Hoe krijg ik dat nou weer allemaal ingesteld? Een Nederlandstalige handleiding is nergens te vinden. Misschien de laptop morgen mee nemen naar een neef. Je bent directeur automatisering of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts