Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Aan een geloofsstrijd beginnen we niet hè :D

En ja, stelen kan, of je het wil is wat anders............

In de kerk, buiten de kerk en van de kerk mag je niet stelen :D

(eigenlijk was het een hint)

Misschien een domme vraag. Maar stel dat iemand een boel mooie Jazz op zijn harde schijf heeft staan en ik ook. Stel heh, want dat mag natuurlijk niet. Kun je dan muziek van elkaar overnemen?

Volgens de Nederlandse wet mag je een kopie van muziek voor thuisgebruik maken, dus lijkt me geen enkel probleem. De platenmaatschappijen hebben het over "illegaal downloaden", maar dat is gelul; downloaden is gewoon toegestaan (maar uploaden is dat niet).

Tenslotte, je hebt er zelfs voor betaald middels de thuiskopieheffing op je harde schijf, de opbrengsten hiervan zijn voor auteurs en artiesten bedoeld (...)

Het is vrij simpel: Waar je voor betaald hebt aan de rechtmatige (in dit geval uitgever) mag je er voor eigen gebruik kopieën van maken zoveel je wilt, voor in de auto, op je eigen server enz. Waarvoor je zelf niet betaald hebt, maar wat wel de bedoeling is, mag dat niet.

Dat je zo af en toe eens een CD'tje "leent" a la, maar een hele collectie van een ander overkopiëren?

Correct!

Ik heb voor dat doel een subgenre bezoek gemaakt waarin ik de prachtmuziek van eh.. bezoekers heb ondergebracht. Daar zit af en toe een juweeltje tussen, maar merendeel is mijn smaak niet.

Het maakt uiteindelijk nog geen promille van mijn gekochte cd's uit.

De Olive ript zelf de cd's en geen idee welke software daarvoor gebruikt wordt. Ongeveer 1 track op de 1000 lukt niet, en mag de pc doen. Ik heb ontdekt dat er een oude versie van cdparanoia op draait, die niets repareert maar bij elk smetje een track afwijst.

Op mijn Linux pc heb ik een nieuwere versie, en daarmee kan ik die ene track ook bit perfect rippen.

Hier geen noodzaak of emplooi voor dbPoweramp of EAC

Het is vrij simpel: Waar je voor betaald hebt aan de rechtmatige (in dit geval uitgever) mag je voor eigen gebruik kopieën maken zoveel je wilt, voor in de auto, op je eigen server enz. Waarvoor je zelf niet betaald hebt, maar wat wel de bedoeling is, mag dat niet.

Dat je zo af en toe eens een CD'tje "leent" a la, maar een hele collectie van een ander overkopiëren?

Ik dacht meer aan ruilen voor "eigen gebruik" van een nader te bepalen aantal cd's.

Is een "boel" een hele collectie? Dat is moeilijk te zeggen. Het zijn er wel meer dan een paar.

Maar ga gerust je gang, met vallen en opstaan moet je het leren :D

Precies... wanneer je eindeloos CD's hebt geript en er achter komt dat het toch wel erg onoverzichtelijk wordt.

:)

Precies... wanneer je eindeloos CD's hebt geript en er achter komt dat het toch wel erg onoverzichtelijk wordt.

"eindeloos"?   zie ik er achterlijk uit of zo? :mad2:

Maar toch bedankt voor de verkapte waarschuwing <_< .

Kennelijk mag je downloaden wat je wilt, uploaden echter niet.

M.a.w. wanneer ik muziek op internet vind, mag ik die downloaden. Hoe het precies zit met HD's vol muziek weet ik niet. Maar het klopt wél, je moet bij elk opname medium wat je koopt voortaan een thuiskopieheffing betalen. Zelfs al gebruik je het helemaal niet voor muziek. Hiermee is volgens mij het hek van de dam.

Ik vond dit via de rijskoverheidsite:

---------------------------------------------

Ik heb al betaald voor de muziek die ik kopieer, betaal ik dan niet dubbel?

Nee, bij aanschaf van de originele muziek, film of ander werk, of dit nu op bijvoorbeeld CD, DVD staat of een download is, betaalt u voor de (primaire) aankoop. Indien u van die aankoop een kopie wilt maken voor eigen oefening, studie of gebruik dient u daarvoor een vergoeding te betalen. Dit staat in de Auteurswet.

Deze vergoeding zit al in de aankoopprijs van blanco dragers als CD's en DVD's verdisconteerd. De thuiskopievergoeding compenseert makers en artiesten voor kopieën die consumenten van hun werk maken. Daardoor worden zij in staat gesteld hun creatieve werk voort te zetten en blijft het voor u ook in de toekomst mogelijk om te kopiëren voor eigen gebruik.

----------------------------------------------

Ik kreeg een kapotte Ripnas, waar na reparatie een enorme hoeveelheid muziek op bleek te staan. Ik ga dat toch niet weggooien ??

Ik dacht meer aan ruilen voor "eigen gebruik" van een nader te bepalen aantal cd's.

Is een "boel" een hele collectie? Dat is moeilijk te zeggen. Het zijn er wel meer dan een paar.

Tis meer een kopie buitenshuis opslaan zo dat je bij brand niet alles kwijt bent, en jij past op de collectie van een ander.:-)

"eindeloos"?   zie ik er achterlijk uit of zo? :mad2:

Maar toch bedankt voor de verkapte waarschuwing <_< .

Wanneer je een behoorlijke CD verzameling hebt, ben je inderdaad eindeloos aan het rippen. Ik ben daar al maanden mee bezig. Ben ik dan achterlijk ???

Maar ik heb er wél een hekel aan, maanden bezig te zijn geweest terwijl het een hoop onoverzichtelijk is geworden en dus opnieuw kan beginnen. In eerste instantie begon ik ook met Foobar en EAC. Maar het werd na een aantal CD's al zo onoverzichtelijk dat ik naar JRiver ben overgestapt. Daarmee is erg veel naar je eigen hand te zetten. Hiermee kun in je verzameling tenminste wat terug vinden.

Zeker Hans,

Dat is beslist waar. J.River is ook een mooie player en de zoekmogelijkheden zijn schier onbeperkt, mits je goed tagt.

Alleen rippen er mee vind ik een beetje tegenvallen. Van behoorlijk wat CD's vindt het geen metadata. Zo herkent het b.v. "Nightbird" van Chet Baker niet en noemt dat een "unknown album" met een "unknown artist". Schiet niet op. Met dBpoweramp heb ik dat nog niet meegemaakt, die zoekt in 4 verschillende grote databases en zoekt er gelijk een collectie hires coverart bij waar je de beste zelf uit kunt kiezen. Veel albums zijn met verschillende coverart uitgebracht.

Wanneer je een behoorlijke CD verzameling hebt, ben je inderdaad eindeloos aan het rippen. Ik ben daar al maanden mee bezig. Ben ik dan achterlijk ???

Maar ik heb er wél een hekel aan, maanden bezig te zijn geweest terwijl het een hoop onoverzichtelijk is geworden en dus opnieuw kan beginnen. In eerste instantie begon ik ook met Foobar en EAC. Maar het werd na een aantal CD's al zo onoverzichtelijk dat ik naar JRiver ben overgestapt. Daarmee is erg veel naar je eigen hand te zetten. Hiermee kun in je verzameling tenminste wat terug vinden.

Ik zit nog in de probeer-fase. Pas als ik weet wat het definitief word, ga ik aan de slag. Ik ga kritisch naar Foobar kijken, maar J-River gaf helaas problemen. Morgen komt er iemand mee helpen.

Gisteren had ik een audiofiele avond;

De Toshiba laptop blijkt een beetje traag met 2,16 Gig, maar werkt wel goed. Tenminste als ik hem telkens netjes afsluit.

In Eac bleek je "Free" aan te moeten klikken, daarna pas Wav. Dat wist ik niet. Het werkt prima.

Foobar was goed geinstalleerd.

De laptop weer aangesloten en de geripte CD van Chick Corea er in. Wauw, dat klonkt super.

Het plan: Ik ga alleen cd's rippen die ik echt goed vind. Er wordt meteen een backup gemaakt op een externe HD van 1 Terra. Zodra de harde schijf van de laptop vol is, komt er een modernere

laptop of nog een externe harde schijf. Voorlopig kan ik even vooruit. 

Gister ook een fiel avondje gehad.

Via het Zelfbouw audio forum ben ik bekend geraakt met de mensen achter Daudio.

Deze mannen hebben een dipool luidspreker ontwikkeld en die is nu echt af.

Naast deze speaker hebben zij ook een lijn met dac/voorversterker en eindversterker gemaakt en het doel van de avond was om ook eens een andere versterker op deze speaker te zetten.

Na binnen komst eerst mijn eigen versterker aan de spanning gehangen zo dat deze vast op temperatuur kon komen.
Na een bak koffie muziek op gezet in de set zo als deze standaard bij Hans staat.
Dit was al erg goed.
Met name de plaatsing was erg nauwkeurig en alles was aanwezig.
Wel vond ik het laag een beetje erg pittig, super strak maar voor het geen ik gewent ben een beetje teveel van het goede.
Daar wil ik wel bij aantekenen dat ik met maggies speel en deze onder de 45 Hz al niet veel meer doen. niet vreemd dat het in eerste instantie nog al aangezet over kwam, daar het systeem in de ruimte van Hans gemeten recht is tot 20 Hz is dit gewoon een extra octaaf wat nu er bij komt.
Ik kan wel zeggen dat je daar snel aan gewent raakt en het wel lekker is om een systeem te hebben dat zo ver zo mooi door loopt.
Na een aantal nummers hebben we mijn eigen Assisted Triode versterker aangesloten op de top. De midden toner en de tweeter werden dus aangestuurd door de buis en het laag tot 150Hz door daudio's eigen versterker.
Het volume van de versterker op het laag werd iets aangepast om dat de gain van mijn eindtrap iets hoger lag en het feest kon weer beginnen.
Eerst was het de beurt aan Hans om in de sweetspot te horen wat dit deed en dat viel tegen.
Met het wisselen van de versterker was ook de interlink gewisseld voor een iets langer exemplaar maar dan van JK Reference, Alles was er wel maar er miste iets.
Na wat geschoven te hebben met de apparaten bleek het toch mogelijk om de zelfde interlink te gebruiken die ook in het eerste deel van de luister sessie zat. Dit gaf direct een verbetering en alles bleek op zijn plaats te vallen.
Er werden nog een aantal fragmenten beluisterd en daarna van plaats gewisseld.
Het verschil in versterkers was goed waar te nemen. Het punt dat hier van profiteerde waas met name de ruimte deze werd nu ook buiten de speakers getrokken en deze verdwenen nu geheel in de ruimte. Het was gewoon niet meer mogelijk om blind de plaats van de speaker aan te wijzen. Verder kwam er een soort van natuurlijkheid over het geluid dat het erg prettig maakte om naar te luisteren. Nergens scherp of irritant maar gewoon goed in balans. Normaal als je met twee verschillende versterkers speelt dan loop je het risico dat deze bij de overgang niet mooi op elkaar aansluiten. Om dat de overname frequentie al laag ligt bij de daudio is dit geen probleem gebleken.
Geen moment had ik het idee dat het laag niet aansloot bij de rest.
Verder heb ik weer mooie nieuwe muziek gehoord met name het stuk met de enorme xylofoon, deze moest zeker 4M lang geweest zijn, leuk om dit zo duidelijk te horen.

Hans bedankt om dit moois eens goed te kunnen beluisteren.
Ik heb de speaker nu een keer of 4 gehoord en kan echt zeggen dat van af de lancering in Enschede het systeem nu echt volwassen geworden is.

Groetjes George

Guest tubejack

Mijn audiofiele dag was cursus geven en een DAB antenne maken.  Beide  goed gelukt

Verder mijn laptop geupgrade,  van Ubuntu weer terug naar Debian.

Een Linux versie die minder resources nodig heeft.  Werd gek van al die overhead.

Was wel weer even wennen na al die jaren .... Ineens moet je vanalles zelf uitzoeken..... pffff

Wel leuk dat het begint te werken :)

Mijn audiofiele dag was cursus geven en een DAB antenne maken.  Beide  goed gelukt

Verder mijn laptop geupgrade,  van Ubuntu weer terug naar Debian.

Een Linux versie die minder resources nodig heeft.  Werd gek van al die overhead.

Was wel weer even wennen na al die jaren .... Ineens moet je vanalles zelf uitzoeken..... pffff

Wel leuk dat het begint te werken :)

Heb toevallig even terug ook lopen worstelen met verschillende debian based distro's en ben bij LMD Mate (Linux Mint Debian) uit gekomen minder resources maar wel het voordeel van een makkelijk te installeren systeem.

Lijkt erg op windhoos qua bediening en voelt gelijk bekend aan. 

Guest tubejack

Heb toevallig even terug ook lopen worstelen met verschillende debian based distro's en ben bij LMD Mate (Linux Mint Debian) uit gekomen minder resources maar wel het voordeel van een makkelijk te installeren systeem.

Lijkt erg op windhoos qua bediening en voelt gelijk bekend aan. 

Hallo George,

Onze postings kruiste elkaar net. Mooi verhaal van die dipool luidsprekers en je eigen triode versterker. :)

Debian is echt een oer distributie (er zijn er die nog ouder zijn) Ik heb boven een PC met 1Gb geheugen en

dat draaide niet meer met Ubuntu,  nog even Xubuntu geprobeerd maar dat was nauwelijks sneller ook niet

na een geheugen upgrade naar 2GB. (er kan maar 3 in)

Met  Debian gaat het goed, Wel veel werk op het erop te zetten  en op te waarderen naar een moderne

versie maar ik heb nu iets van  versie 7 met Linux debian 3.10-3-686-pae #1 SMP Debian 3.10.11-1 (2013-09-10) i686 GNU/Linux

En mijn favoriete Gnome classic omgeving. Helemaal blij.  Beeld is ook haarscherp op mijn laptop  :)

Ga nog wat overzetten. :)

Gister ook een fiel avondje gehad.

Via het Zelfbouw audio forum ben ik bekend geraakt met de mensen achter Daudio.

Deze mannen hebben een dipool luidspreker ontwikkeld en die is nu echt af.

Naast deze speaker hebben zij ook een lijn met dac/voorversterker en eindversterker gemaakt en het doel van de avond was om ook eens een andere versterker op deze speaker te zetten.

Na binnen komst eerst mijn eigen versterker aan de spanning gehangen zo dat deze vast op temperatuur kon komen.

Na een bak koffie muziek op gezet in de set zo als deze standaard bij Hans staat.

Dit was al erg goed.

Met name de plaatsing was erg nauwkeurig en alles was aanwezig.

Wel vond ik het laag een beetje erg pittig, super strak maar voor het geen ik gewent ben een beetje teveel van het goede.

Daar wil ik wel bij aantekenen dat ik met maggies speel en deze onder de 45 Hz al niet veel meer doen. niet vreemd dat het in eerste instantie nog al aangezet over kwam, daar het systeem in de ruimte van Hans gemeten recht is tot 20 Hz is dit gewoon een extra octaaf wat nu er bij komt.

Ik kan wel zeggen dat je daar snel aan gewent raakt en het wel lekker is om een systeem te hebben dat zo ver zo mooi door loopt.

Na een aantal nummers hebben we mijn eigen Assisted Triode versterker aangesloten op de top. De midden toner en de tweeter werden dus aangestuurd door de buis en het laag tot 150Hz door daudio's eigen versterker.

Het volume van de versterker op het laag werd iets aangepast om dat de gain van mijn eindtrap iets hoger lag en het feest kon weer beginnen.

Eerst was het de beurt aan Hans om in de sweetspot te horen wat dit deed en dat viel tegen.

Met het wisselen van de versterker was ook de interlink gewisseld voor een iets langer exemplaar maar dan van JK Reference, Alles was er wel maar er miste iets.

Na wat geschoven te hebben met de apparaten bleek het toch mogelijk om de zelfde interlink te gebruiken die ook in het eerste deel van de luister sessie zat. Dit gaf direct een verbetering en alles bleek op zijn plaats te vallen.

Er werden nog een aantal fragmenten beluisterd en daarna van plaats gewisseld.

Het verschil in versterkers was goed waar te nemen. Het punt dat hier van profiteerde waas met name de ruimte deze werd nu ook buiten de speakers getrokken en deze verdwenen nu geheel in de ruimte. Het was gewoon niet meer mogelijk om blind de plaats van de speaker aan te wijzen. Verder kwam er een soort van natuurlijkheid over het geluid dat het erg prettig maakte om naar te luisteren. Nergens scherp of irritant maar gewoon goed in balans. Normaal als je met twee verschillende versterkers speelt dan loop je het risico dat deze bij de overgang niet mooi op elkaar aansluiten. Om dat de overname frequentie al laag ligt bij de daudio is dit geen probleem gebleken.

Geen moment had ik het idee dat het laag niet aansloot bij de rest.

Verder heb ik weer mooie nieuwe muziek gehoord met name het stuk met de enorme xylofoon, deze moest zeker 4M lang geweest zijn, leuk om dit zo duidelijk te horen.

Hans bedankt om dit moois eens goed te kunnen beluisteren.

Ik heb de speaker nu een keer of 4 gehoord en kan echt zeggen dat van af de lancering in Enschede het systeem nu echt volwassen geworden is.

Groetjes George

Lijkt me erg leuk, dit soort experimenten. Mooi verhaal. Voor mijn gevoel doet deze luidspreker beslist een heleboel goed.

(...) Verder heb ik weer mooie nieuwe muziek gehoord met name het stuk met de enorme xylofoon, deze moest zeker 4M lang geweest zijn, leuk om dit zo duidelijk te horen. (...)

Een xylofoon van vier meter lang (of breed)?

Zó duidelijk te horen?

En welke supersprinter kon die xylofoon (en óók nog artistiek) snel genoeg bespelen?

In een ruimte van... eh... hoe breed (smal) ook weer?

Een xylofoon van vier meter lang (of breed)?

Zó duidelijk te horen?

En welke supersprinter kon die xylofoon (en óók nog artistiek) snel genoeg bespelen?

In een ruimte van... eh... hoe breed (smal) ook weer?

Ik heb eens een gitaar gehoord van drie meter vijf en negentig. Dat was op stervensdure apparatuur. Ik ben zo verstandig de naam niet te noemen. Regelmatig hoor ik instrumenten die nog uitgevonden moeten worden. Het zal allemaal wel. (sterke zin die laatste).

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...