Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

...tja, leg dat maar eens uit aan de mastering engineer!

Wanneer hij dat niet begrijpt, is het een prutser. De verhoudingen dienen nu eenmaal te blijven bestaan. Een kamerbrede piano samen met een viool van 3 cm klopt dus niet.

Ik heb ook een gruwelijke hekel aan opnamen waar verschillende instrument op precies dezelfde plek zijn gepand. Zodat het lijkt dat de zanger een gitaar voor z'n mond heeft en de bassist daar weer precies voor staat. Met wat pech komt de kick drum ook nog uit hetzelfde gat.  

:)

Wanneer hij dat niet begrijpt, is het een prutser. De verhoudingen dienen nu eenmaal te blijven bestaan. Een kamerbrede piano samen met een viool van 3 cm klopt dus niet.

Om nog maar te zwijgen over piano's bij concerten die zomaar ineens 90 gr. gedraaid zijn en je de basnoten links hoort en de hoge noten rechts en dan 3m breed, even breed als het hele orkest :lol:

...tja, leg dat maar eens uit aan de mastering engineer!

Ik sprak onlangs een opnametechnicus. Hij vertelde dat de microfoonkeuze en de opstelling daarvan al een vak op zich is. Daarna moet er nog iemand 2 kanalen(stereo) van zien te maken.

En als je dan weet, dat bij veel instrumenten het geluid alle kanten op gaat, terwijl de drivers in een luidspreker meestal maar 1 kant uit afstralen. Tja dan vraag je om problemen. Best wel moeilijk allemaal.

Is gewoon een vak hoor, mahja zoals in ieder vak lopen er meer kneuzen rond dan echte vaklui die het vak ook verstaan.

Gelukkig heb ik een goede tandarts, anders waren de gevolgen al lang niet meer te overzien geweest. Ik heb hem nog nooit pijn hoeven doen.

Gelukkig was de plaatsing ruim in orde en was er gewoon heel goed hoorbaar war er fout was gedaan bij de opname. dit systeem laat dat dus genadeloos horen. dat mag dus gerust een compliment genoemd worden. het is natuurlijk ook mogelijk dat het instrument echt zo groot was in dat geval verwacht ik niet dat er een atleet aan het spelen was maar eerder een man of 4 die het instrument konden bespelen.

Om nog maar te zwijgen van het drumstel wat door de hele studio lijkt te zijn opgesteld - wat een lange armen heeft die drummer!!

Nee hoor... die gebruiken biljartkeus als  drumsticks... (en dan niet die van de kip).

Gelukkig was de plaatsing ruim in orde en was er gewoon heel goed hoorbaar wat er fout was gedaan bij de opname. dit systeem laat dat dus genadeloos horen. dat mag dus gerust een compliment genoemd worden.

We horen die luidsprekers in januari bij onze audioclub. Ik ben benieuwd.

Ik heb ook een gruwelijke hekel aan opnamen waar verschillende instrument op precies dezelfde plek zijn gepand. Zodat het lijkt dat de zanger een gitaar voor z'n mond heeft en de bassist daar weer precies voor staat. Met wat pech komt de kick drum ook nog uit hetzelfde gat.  

Welja, geef daar de opnames maar weer de schuld van...

Ik was deze week op bezoek bij een luisterkennis. Ik was daar al eerder, maar vond dat het toen wat rustig klonk, terwijl de set anders doet vermoeden. Een zeer uitgebreide Pink Faun set met een paar OLS luidsprekers. In deze luidsprekers zitten de bekende seas units. Dus daar kon het in mijn oren niet aan liggen. Ik heb wat kabels achtergelaten om wat mee te experimenteren, maar ik had er niet veel vertrouwen in, dat het alleen met die interlinks goed zou komen.

Na een paar maanden ben ik er dus weer eens gaan luisteren. Wauw... wat een verschil. Dezelfde set (op het oog) maar wat een verschil. Nu klinkt het dynamisch snel en natuurlijk. Maar wat is er dan allemaal gebeurt...??

Een opsomming:

1. de DAC draait nu m.b.v. een i2s kaartje, kabel en ingang.

2. het condensatoren in filter van de luidsprekers zijn van MKP naar PIO gewijzigd.

3. de apparatuur staat nu ontkoppeld (m.b.v. luchtbandjes) en op zandgevulde plateaus.

4. de hoge ramen achter de luidsprekers zijn voorzien van geluidsabsorberende vitrage.

5. de luidsprekerskabels zijn gewijzigd naar types zonder afscherming.

6. mijn gevlochten interlinkjes mogen ook meehelpen (mijn getwiste niet).

7. in de pc zijn allerlei niet nodige processen uitgeschakeld (vraag mijn niet wat en hoe..)

8. een TV naast een luidspreker is incl. het onderstaande kastje verdwenen en vervangen door een grote palm.

9. de opstelling van de luidsprekers is een paar cm gewijzigd.

Een hele lijst, maar de meeste wijzigingen hebben volgens technici totaal geen zin. Maar toch... zo kun je met een hoop puzzelen en uitproberen (en soms weer terug draaien) veel bereiken.

Vandaag ben ik dus ook maar weer eens aan het rommelen gegaan, alles onder het motto "help 't niet, dan geeft 't moed".

1. de scheidingstrafo er tussen uit gehaald.

2. de afgeschermde voedingskabel voor het frontend vervangen door een Gamma kabel.

3. de losse aardekabel weggehaald en de aparte aarddraad  (die rechtstreeks van de meterkast komt) aangesloten op de voedingskabel.

4. alle filters uit het stekkerblok gehaald, dus ook de parallelfilters.

5. jriver iets anders ingesteld. Ik gebruik nou weer kernel streaming.

6. in Windows de dac uitgeschakeld.

7. in Gizmo een extra hoofdstuk gemaakt. Nu kan ik daarmee ook eerst een group selecteren. Het aantal genres is daarmee een heel stuk overzichtelijker geworden.

Vooral het laatste puntje heeft veel verbetering in geluidskwaliteit gebracht :D

Ik heb de indruk, dat alles bij elkaar het laag wat compacter heeft gemaakt en het hoge midden (hoog hoor ik niet meer) wat feller is. Maar even afwachten of het zo bevalt, ik alle spullen die ik er uit heb gehaald keurig bewaard en kan de boel zo weer aansluiten.

Hans ,heel leuk verhaal super,een vraag welke gamma kabel

mvg wol

Zo'n 3 m 1,5 m2 met aan twee kanten aangegoten stekkers. 

Maar dat is meer een tijdelijke oplossing, ik had geen draad om te vlechten. 0,5 mm2 met een goede isolatie en misschien wel met massieve kern, is in de bouwmarkt vrij lastig te krijgen.. Misschien ergens wat bestellen. 0,2 mm2 heb ik nog wel liggen, maar dan wordt de kabel zo breed.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...