robx Posted 15 oktober 2013 Report Share Posted 15 oktober 2013 inderdaad, zelfs als die vrachtwagen op zich (dus: even buiten gaan staan) niet hinderlijk klinkt, krijg ik soms een misselijkmakende dreun hier binnen. zal wel iets met maten en verhoudingen te maken hebben. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 15 oktober 2013 Report Share Posted 15 oktober 2013 Beste Pjotr, Dat is niet juist. Een voorbijrijdende landbouwmachine of vrachtwagencombinatie kan in jouw kamer heel goed staande golven opwekken, bijvoorbeeld. Heb je voor het ontwikkelen van een staande golf niet gedurende een bepaalde tijd dezelfde frequentie nodig? Een voorbij rijdend voertuig kan dit niet veroorzaken. De frequentie verandert continue door het Doppler effect. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 oktober 2013 Report Share Posted 15 oktober 2013 yup. en door toerentalvariaties. dus alleen als zo'n ding ergens stilstaat en ze 'm stationair laten lopen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 15 oktober 2013 Report Share Posted 15 oktober 2013 Volgens mij heeft Pjotr wel gelijk: een staande golf ontstaat als er precies een halve golflengte (of een veelvoud daarvan) tussen twee wanden past. De buiken van zo'n golf vallen samen met de wand. Daarom gaat het vooral bonken (=resoneren) als je luidspreker tegen de wand of in de hoek staat. Als je de luidspreker een eindje de kamer in zet past de staande golf niet meer en vermindert het bonken; het belang van goede plaatsing... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 oktober 2013 Author Report Share Posted 16 oktober 2013 Maar een resonerende vloer kan ook heel misselijkmakend zijn. En past een staande golf van minder dan 50 Hz in een toilet..?? Ook niet (denk ik). Toch is er ok m'n werk één toilet waar een misselijkmakende dreun hangt (geur soms ook ). Ik denk dat dit komt door een onbalans in een ventilator die ergens staat te draaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 oktober 2013 Report Share Posted 16 oktober 2013 ja maar dan is de plee het einde van een groter resonerend systeem. dus niet de maten de plee zijn bepalend voor f res maar het hele systeem. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 oktober 2013 Report Share Posted 16 oktober 2013 Maar een resonerende vloer kan ook heel misselijkmakend zijn. En past een staande golf van minder dan 50 Hz in een toilet..?? Ook niet (denk ik). Toch is er ok m'n werk één toilet waar een misselijkmakende dreun hangt (geur soms ook ). Ik denk dat dit komt door een onbalans in een ventilator die ergens staat te draaien. Dat had ik in mn vorige huis ook, de bas dreunde nergens zo hard als in het toilet (van 1.5 M^2) dik 8 meter achter de speakers (en dan moesten er ook nog 2 bochten genomen worden). Edit. ja, was wel de 8e verdieping dus met en TL rioollijn van circa 20 meter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 oktober 2013 Report Share Posted 16 oktober 2013 Vandaag een audiofiele dag. Even een break en lekker voor mezelf aan het solderen. Mijn Leak Stereo 30 plus wordt ook super.en zeer solide. De nieuwe originele elco' s blijken nog beter dan verwacht Eigenlijk ideaal voor vintage Ik kan bijna niet wachten, totdat hij in het rek kan Spido wat klinkt bij jou beter? Je buizen stereo 60 of transistor stereo 70? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 oktober 2013 Report Share Posted 16 oktober 2013 Wat voor elco's zijn dat? Heb je ze moeten formatteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 oktober 2013 Report Share Posted 16 oktober 2013 Formatteren? Poeh hé, dat moeten dan nog 8" elco's zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 oktober 2013 Report Share Posted 16 oktober 2013 Je weet wat ik bedoel, formeren ofzo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 oktober 2013 Report Share Posted 16 oktober 2013 Jah, maar elco's zijn w.d.b. bij de fabricage al "geformeerd". Je moet ze na lange tijd opslag hooguit even langzaam op spanning brengen om ze te laten herstellen. De isolerende oxidelaag degenereert na lange tijd opslag.als er geen spanning op staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 oktober 2013 Report Share Posted 17 oktober 2013 Heb je voor het ontwikkelen van een staande golf niet gedurende een bepaalde tijd dezelfde frequentie nodig? Een voorbij rijdend voertuig kan dit niet veroorzaken. De frequentie verandert continue door het Doppler effect. Beste Leobus, Zodra de frequentie(s)* wordt/worden opgewekt (door wèlke geluidsbron dan ook!) waarvan de halve golflengte (en meervouden daarvan) overeenkomt/overeenkomen met de afstand tussen twee tegenoverstaande parallelle, reflecterende wanden, ìs/zijn die staande golf/golven er. En zodra die frequentie(s) niet meer wordt/worden opgewekt, verdwijnt/verdwijnen die staande golf/golven weer. Een vrachtauto levert overigens een breed geluidsspectrum, waarin dus heel veel frequenties (van zeer laag tot hoog) voorkomen. En daar zijn ongetwijfeld frequenties bij, waarvan de halve golflengte (en meervouden daarvan) overeenkomt/overeenkomen met (enzovoorts, enzovoorts). Staande golven treden op tussen parallelle, reflecterende wanden en worden op geen enkele wijze beïnvloed door de plaats van de geluidsbron (zoals een luidspreker). Met een toongenerator aangesloten op je versterker en een geluidsdrukmeter in de hand is dat, wandelend door de kamer, heel gemakkelijk aan te tonen. * Het begrip "frequentie" geeft intrinsiek antwoord op jouw zinsnede "gedurende een bepaalde tijd", want frequentie = aantal trillingen per seconde. Een staande golf kàn dus ook heel kort optreden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 oktober 2013 Report Share Posted 17 oktober 2013 (...) Spido wat klinkt bij jou beter? Je buizen stereo 60 of transistor stereo 70? Beste Tubejack, Eigenlijk is dat moeilijk te zeggen, want ik heb de versterkers niet A-B (aan dezelfde randapparatuur, in dezelfde ruimte, met hetzelfde muziekmateriaal) vergeleken. Mijn door jou al eerder gereviseerde Leak Stereo 70 (transistorversterker) staat nu in de woonkeuken, samen met de Stereofetic tuner en een paar antieke (nog echt notenhoutenfineer!) hoekhangende Philips luidsprekers radio te spelen en TV-geluid weer te geven. Geen audiofiele toepassing, dus, en eigenlijk wat beneden zijn stand. De buizencombinatie Leak Varislope 2 Stereo / Stereo 60 staat in mijn kantoortje, en is aangesloten op Perfect Performer SoundStone 20 luidsprekers enerzijds en een Technics SL-PG390 CD speler, een Telefunken S600 platenspeler met Ortofon AS212 arm en Concorde OM30 element en een Akai AT-2250 tuner. Dat biedt kwalitatief meer mogelijkheden, hè? Nou, die worden door de buizencombi ook ten volle benut! Ik hoor nu en dan zelfs nieuwe details in vertrouwde opnamen en zo... Onvoorstelbaar, dat die ouwe meuk de moderne high-end spullen zo aan de kant speelt. Ik overweeg om de Stereo 70 die jij onlangs renoveerde eens in de woonkamer uit te proberen, in plaats van de (destijds) erg dure Denon versterkercombinatie (PRA 1100 / POA 2800). Maar datzelfde overweeg ik ook ten aanzien van de buizencombi. De randapparatuur is daar van hoger niveau dan in mijn kantoortje, maar er zal qua belasting ook veel meer worden gevergd, denk ik. Zouden die lange speakerkabels, de "zware" SoundStone 30 luidsprekers en de kolossale luisterruimte een stabiliteitsprobleem vormen voor zo'n antieke buizenversterkercombinatie? Zulke apparatuur was destijds slechts bedoeld voor "domestic livingrooms"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 oktober 2013 Report Share Posted 17 oktober 2013 Wat voor elco's zijn dat? Heb je ze moeten formatteren? Nieuwe originele, dus niet Leak gebruikte op haar printen Philips axiale 021 elco' s. Die kun je nog gewoon nieuw kopen onder de naam Vishay Welk merk in de voeding zat, weet ik niet precies, waarschijnlijk een oud merk Hunt. Daar komen Vishay 059 in. Wel wat duurder, maar de kans is zeer groot dat het weer 40 jaar mee gaat Voor wie zelf wil knutselen er staat een Leak Deta 30 op MP die is 99% hetzelfde als de stereo 30 plus. Hier een review http://www.hifi.nl/recensies/4387/Vintage-Review-LEAK-Delta-30-versterker.html Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 oktober 2013 Report Share Posted 17 oktober 2013 Zouden die lange speakerkabels, de "zware" SoundStone 30 luidsprekers en de kolossale luisterruimte een stabiliteitsprobleem vormen voor zo'n antieke buizenversterkercombinatie? Beste Spido, Ik verwacht dat die buizen geen krimp geven en gewoon spelen. Die gaan heus niet zomaar kapot. Hooguit dat het laag door alle bekabeling wat minder strak is. Makkelijker is de 1e stereo 70 eerst even neer te zetten, dan heb je gelijk een idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 oktober 2013 Report Share Posted 17 oktober 2013 Zit lekker te luisteren naar een transistor versterker, waar je de transistors helemaal niet van hoort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 Gooi de buizen maar weg het is toch troep,heerlijk geen buizen maar transistor mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 Gooi de buizen maar weg het is toch troep,heerlijk geen buizen maar transistor mvg wol Pardon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 Gooi de buizen maar weg het is toch troep,heerlijk geen buizen maar transistor mvg wol Hmmmm Nee , oneens Maar zeg Wol, wie heb jij vandaag blij gemaakt ? Begin eens hier http://www.freewebs.com/jezelf1234/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 Mijn audiofiele dag ouderwets "soppen" en genieten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 wollie is aardig ,maar dan moet je toch wat meer vaklitieratuur lezen van gudo tent dan vertel je die verkoop praatjes niet. met vriendelijke aardige wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 ga je mond spoelen wollie. Tent was toch betrokken bij het ontwerp van de SACD1000 van Philips, right ? pertinent wanproduct. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 wat in de sacd 1000 zit daar gaat gudo niet over,die bouwen het en daarna is het afgelopen en daarna wordt een scherpe prijs calculatie gemaakt door anderen cq derderen en nog iets robbie vam 1254 heeft het zelfde motortje en daar gaat het wel goed en tussen wat ik wil en het eindproduct kan een groot verschil in zitten en gudo werkte niet alleen aan het product maar met meerdere en soms moest je oorlogtuig meenemen En nog iets Robbie Phillips maakte een singel end buizenversterker mono blokken 100 cm bij 150 cm en eind buis leek op een expansietvat van je verwarmings ketel mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 En nog iets,Guido heeft wel goede verhalen geschreven over het verschil tussen buis ,transisor en op amps met duidelijke plaatje,s erbij en ook over EMC gudo kennende was en buizenfreak mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts