robx Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 het ging niet over het motortje. de loopwerk besturing kende twee grote chips die dood gingen vanwege de HF restanten uit de schakelende voeding. sommigen zeiden onvoldoende gekoeld, maar de essentie was: door een volkomen inadequate HF bestrijding (je spreekt over dubbeltjes bij Farnell, dus komt niet met 'de commerciele afdeling') bij de schakelende voeding kregen die chips HF signalen binnen waar ze niet tegen konden. je denkt dat 'de commerciele afdeling' voor 20 cent of zo (enkele hele kleine waarden keramische caps) willens en wetens iets lieten maken dat geen twee jaar kon leven? we hebben het hier niet over 'een opamp of een discrete uitgang' of een '78xx spanningsregelaar of een goede'. dus verschuilen achter de centjes bij een € 2000,00 speler als het gaat om een paar duppies gaat me ff te snel. en dan later lekker stukkies schrijven over het belang van HF bestrijding. ja lekker kennis opgedaan op mijn kosten. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 Ja Robbie, jij praat over 20 cent ,foei er zijn producten daar ging het over 2 of 3 cent en de mooi praters winnen bijna altijd ,hoe bewerkt je meerdere,en een marketing man lult totaal anders als een technische man, ik heb genoeg verhalen met feiten gehoord er waren bedrijf directeuren die liepen s.morgens oom 7 uur in de fabriek om zich niet naderhand te laten inpakken en daar zit een dikke muur tussen hoog en laag zeker 10 meter.dik mvg wol Ps de allereerste cd speler van Sony was ook te weinig gekoeld maar sprong op tilt. of Dac van AKM vinden we geweldig en ook in de USA maar in het land van herkomst willen ze niks van weten van AKM Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 Robbie mij was bekend dat een chip dood was en wel de aansturing van het motortje,als ik mij niet vergist hadden die symetrische aansturing en de oude versie a-symetrisch mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 oktober 2013 Author Report Share Posted 18 oktober 2013 het ontwerp van de SACD1000 van Philips, right ? pertinent wanproduct. groet Dit is natuurlijk dikke onzin. Dat er verkeerde IC's in zaten... dat kan gebeuren en zal nog wel vaker gaan gebeuren. De SACD1000 op zich, was een topapparaat en zo klonk hij ook. En wanneer dit niet zo zou zijn, dan deugen de SACD spelers van Marantz, Krell, Musical Fidelity enz. ook niet. Dat waren n.l. ook gepimpte SACD1000's. Met dezelfde problematische IC's er in. Erger was, dat Philips de service gewoon liet vallen. Zo'n apparaat is trouwens nooit van de hand van één persoon. Daar is half Philips mee gemoeid geweest. Waren dat dan stuk voor stuk sukkels.??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 oktober 2013 Author Report Share Posted 18 oktober 2013 Vandaag ook weer audiofiel bezig geweest. Eerst een versterker (Advance acoustic) voor m'n zoon gekocht en daarna 4 m netkabel gevlochten. Gelukkig is een netkabel minder bewerkelijk als een interlink of luidsprekerkabel. Anders was hij nog lang niet klaar geweest. Nu nog de stekker er aan, krimpkous (zeg er eens iets van Mumsoft ) er omheen en aan het stekkerblok aansluiten. Dan kan die Gamma kabel er weer tussenuit. (En ook nog even in de tuin gewerkt, maar dat is niet audiofiel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 Ik heb Sony 705 en die lopen nog steeds mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 Zo'n apparaat is trouwens nooit van de hand van één persoon. Daar is half Philips mee gemoeid geweest. Waren dat dan stuk voor stuk sukkels.??? Hangt er vanaf welke helft je bedoelt. De ene helft ontwikkelde de mooiste dingen en de andere helft kon het niet verkopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 18 oktober 2013 Author Report Share Posted 18 oktober 2013 Ik vind dat geen terechte opmerking. De textielindustrie is ook uit Nederland verdwenen, konden die dan ook geen spullen maken en verkopen ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 wollie is aardig ,maar dan moet je toch wat meer vaklitieratuur lezen van gudo tent dan vertel je die verkoop praatjes niet. met vriendelijke aardige wol Helemaal niet vriendelijk en erg ondoordacht Wol. Niet zo netjes om iemand op zo'n manier af te serveren. Hoeveel mensen in Nederland zullen er nog een transistor versterker hebben van het merk Leak? 10? 20? Lekkere "handel" dan not! Naast mijn werk, doe ik veel dingen die ik de moeite waard vind om uit te zoeken. Spido heeft gewoon gelijk op dit punt!. Dat jij daar moeite met hebt, is bekend. Feit is dat Leak in de 50 en 60 jaren al opmerkelijk goede apparatuur maakte. Daar krijgt niemand op de hele wereld meer een spelt tussen. Wat heeft verder Guido Tent ermee te maken? Aardige vent, paar keer cursus van gehad. Zijn stukken heb ik ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 krimpkous (zeg er eens iets van Mumsoft ) Moet ik er iets van zeggen? Nou, fijn dat je aan me denkt. :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 18 oktober 2013 Report Share Posted 18 oktober 2013 Zit lekker te luisteren naar een transistor versterker, waar je de transistors helemaal niet van hoort Jack het bovenstaande is nonsens zachtje,s uitgedrukt ,transitor klinkt als transistor,het zelfde met fet en ook met opamps en ook met buis ik ga toch ook niet vertellen dat er geen verschil is tussen ecc 83 en ecc 88 en gudo heeft de verschillen beschreven van het bovenstaande ,neem aan dat jij die vaklitiratuur hebt dan ga je niet deze onzinige verkoop praatjes verkopen mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 Jack het bovenstaande is nonsens zachtje,s uitgedrukt ,transitor klinkt als transistor,het zelfde met fet en ook met opamps en ook met buis ik ga toch ook niet vertellen dat er geen verschil is tussen ecc 83 en ecc 88 en gudo heeft de verschillen beschreven van het bovenstaande ,neem aan dat jij die vaklitiratuur hebt dan ga je niet deze onzinige verkoop praatjes verkopen mvg wol Die discussie heb ik met een vriend ook gehad. Wij kwamen tot de conclusie dat boven een bepaald segment het niet zoveel meer uit maakt of je nu met buizen of transistoren speelt. Er zijn verschilletjes, maar die blijken veel kleiner dan we gedacht hadden. Mooi voorbeeld is het merk Accuphase. En b.v. de Hear dag van 2011. Zo n Array combi B10/ M10 vind ik zo goed, dat je de buizen niet mist. Verder haal je een hoop dingen door elkaar, natuurlijk zijn er verschillen tussen buizen, alleen al de manier waarop je ze moet instellen. De manier waarop je, je manifesteert op dit forum vind ik echter beneden alle peil. Ook op de mooiste dingen weet je een smet te werpen. Waarom doe je dat nou? Zo neemt, niemand je meer serieus. Ik geef het op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 Jack, ik ken mij goed voorstellen dat jij je producten promoot maar niet ga vertellen dat er geen of bijna geen verschil is in buis en transistor.en praat over feiten wat kan een transistor en wat kan een buis,weest eerlijk tov de persoon en ga niet vertellen alles is bij mij prachtig en geweldig ,dat zijn verkoop praatje,s hoor het verschil tusen een le monstre en hiraga eindversterker terwijl beide transistor is ,of hoor het verschil tussen class A en class B. Daar kan ik mij flink aan storen aan die onzin verhalen an als je een kerel bent moet je op beurzen verkopen want daar hoor je het continu . Terwijl je op dit form eerlijk moet zijn over feiten wat je kunt aantonen of in de toekomst kunt aan tonen mvg wol Over buizen gesproken een bekende high-end buizen fabrikant beweerd dat je een buis type , geef voorbeeld 6550 kan gebruiken voor je uitgang trafo,s die je maakt en niet meerdere verschillend type,s terwijl mv een trafo maakt voor verschillende type,s wie heeft nou gelijk ik zou wel eeens weten waar de feiten liggen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 Wol, Tubejack, niet vergeten dat iedereen anders luistert. Of, zoals ravon zegt, een andere mindset heeft :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 Jack, ik ken mij goed voorstellen dat jij je producten promoot maar niet ga vertellen dat er geen of bijna geen verschil is in buis en transistor.en praat over feiten wat kan een transistor en wat kan een buis,weest eerlijk tov de persoon en ga niet vertellen alles is bij mij prachtig en geweldig ,dat zijn verkoop praatje,s hoor het verschil tusen een le monstre en hiraga eindversterker terwijl beide transistor is ,of hoor het verschil tussen class A en class B. Daar kan ik mij flink aan storen aan die onzin verhalen an als je een kerel bent moet je op beurzen verkopen want daar hoor je het continu . Terwijl je op dit form eerlijk moet zijn over feiten wat je kunt aantonen of in de toekomst kunt aan tonen mvg wol Over buizen gesproken een bekende high-end buizen fabrikant beweerd dat je een buis type , geef voorbeeld 6550 kan gebruiken voor je uitgang trafo,s die je maakt en niet meerdere verschillend type,s terwijl mv een trafo maakt voor verschillende type,s wie heeft nou gelijk ik zou wel eeens weten waar de feiten liggen . Het aardige is, dat ik helemaal niets promoot, in ieder geval niet bewust en al helemaal niets aan leden van dit forum wil verkopen. Ik geef alleen mijn eigen bevindingen. En ruim daar stuk-voor-stuk mijn eigen vooroordelen op. Nog niet zo lang geleden moest ik niets van sollid state hebben. Nou je kan er prima versterkers mee maken. Verder dat oude spullen nog goed mee kunnen heb ik onlangs nog bewezen op de Hear dag van 2011. Een uitgang trafo kies je zelf aan de hand van een data sheet van de leverancier. Nu worden 6550 buizen al heel lang gemaakt. Dus een blik in de datasheet van GE zegt dat bij een fixed bias een een push pull opstelling bij een spanning 400volt dat een RAA van 3K5 goed is. Iets hoger zeg 4K of 4,5K is ook geen probleem. Het uitgangsvermogen wordt iets minder, maar meestal ook de vervorming. Uitgang trafo's met meerdere aanpassing mogelijkheden zijn handig als je wilt experimenteren en nog niet helemaal weet welke buis je wilt gebruiken i.v.m. de dempingsfactor of welke instelling triode, ultralineair, penthode of iets daar tussen. Ik heb een tijdje met de GIT80 geëxperimenteerd die zijn in het hoorbare audiobereik bijna net zo goed als de ringkernen bleek uit luisterproeven met een man of 20. Mvg, Jack P.s. vergeet ik nog.... ook JLH had moeite om het verschil te horen tussen zijn uiteindelijk simpele ontwerp met transistoren en zijn buizen versterker. Die waren er in eerder stadia en eerdere vergelijkingen waarbij hij transistor versterkers van vrienden leende natuurlijk wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 nee het chippie in de SACD1000 was prima, het had alleen voor HF beschermd moeten worden. met een paar condensatortjes extra was dat niet het geval geweest. en ja dan zijn het prutsers. of ze hebben die voeding niet eens op de scope gehad of hebben het probleem genegeerd. een commerciele afdeling laat zo een fout er echt niet in zitten als ze ervan af wisten. wat heb ik eraan dat ie goed klonk (althans na mod), als ie 1,5 jaar leeft door ontwikkelfouten. en inderdaad deugden die Krell's en MF's ook niet. of is het normaal dat zulke dure spelers (met dat loopwerk/servoboard) eveneens binnen 2 jaar allemaal onherstelbaar kapot gingen? dat verkoop je mij iig niet. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 Robbie .ik noem dat onervaren ,en wat is onervaren ,zo heb je intressante discussie over interface ,Tenor Xmos of fpga daar zijn ze nog niet over eens. en over de klok is ook leuk ,welles nietes mvg wol Robbie, er zijn vam loopwerken met sacd in omloop de laser stelt zichzelf in mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 weer niet eens. chippies verbranden met HF uit de voeding (en geen koel-lichaampje er op ....) is gewoon onachtzaam en dom. wat nou onervaren, wisten ze niet hoe een chippie werkt en wat ie niet lust? ga dan geen CD speler bouwen en als de hele serie na 2 jaar dood is enige vorm van compensatie weigeren ... alsof dit technologisch nieuw gebied was een loopwerkje. ik blijf zeggen: arrogante (het bedrijf) knoeiers (betrokkenen bij het ontwerp). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 Op een ander forum las ik een experiment van de ontwerper van de Visaton Symphonie die ontevreden was over het detail van het hoog van zijn versie met titaan dome voor het middengebied (DSM 50FFL die KF ook gebruikt en ik ook). In andere ontwerpen met dezelfde tweeter was dat probleem er niet. De box blijkt op 30 graden off axis niet zo recht als on-axis met een verhoging rond 3 KHz, veroorzaakt door de baffle in combinatie met het extreme rondstraalgedrag (maar dat was mij allang bekend). Hij stelt nu een versie voor waar de tweeter wat hoger inzet met als resultaat iets minder 3 KHz. Nieuwschierig naar dit soort psychoakoestische trucs heb ik zelf mijn titaan middome rond die frequentie wat afgezwakt ipv de tweeter. Hetzelfde vreemde resultaat: totaal geen ander karakter, maar gewoon meer en gedetailleerder hoog, alsof de tweeter harder staat. Hier een simulatie van mijn drieweg box (stippellijn is oude situatie, gekleurde lijnen zijn de individuele drivers): Blijkbaar maskeert de 3KHz band de rest van het hoog. Het oor is dus niet zo'n simpel instrument want de rekenkamer daarachter maakt er dikwijls heel wat anders van. Weer wat geleerd op deze audiofiele dag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 Staande golven treden op tussen parallelle, reflecterende wanden en worden op geen enkele wijze beïnvloed door de plaats van de geluidsbron (zoals een luidspreker). Met een toongenerator aangesloten op je versterker en een geluidsdrukmeter in de hand is dat, wandelend door de kamer, heel gemakkelijk aan te tonen. Maar Pjotr zei al dat de bron de golf ook kan dempen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je de speaker midden in de kamer zet: wég staande golf! Maar je kunt ook midden in de kamer gaan luisteren. Dan is hij er wel maar hoor je 'm niet. In het eerste geval plaats je de bron in de knoop van de specifieke staande golf. Die kan zich dan niet ontwikkelen omdat de bron 'm steeds iets anders dikteert in z'n twee buiken. In het tweede geval sta je in de knoop en daar is de druk nul. Echter, staande golven met andere frequenties ontstaan cq. hoor je natuurlijk wel. Ook een interessante: de staande golf tussen de twee wanden naast de speakers heeft het ook moeilijk! Tenzij je de speakers uit fase zet . Het maakt dus wel uit waar je de speaker neer zet. (deze mooie foto - let op de belichting!- copyright Ivan10) Opmerking: De beste man van deze set (FdeW) doet ook weleens wat goed hoor! Met deze opstelling slaan, als je geluk hebt, beide speakers andere staande golven aan, wat zich uit in minder hoorbaar gedreun. En de vroege zij-reflecties ben je ook kwijt, al heb je dan wel een wat minder breed, maar correct stereobeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 oktober 2013 Author Report Share Posted 19 oktober 2013 In het midden van een kamer heb je de buik van de golf die in de kamer past natuurlijk perfect te pakken. En alle buiken van de te delen hogere frequenties ook. Met schuin zetten bereik je dat er verschil tussen de beide luidsprekers ontstaat. Dat kan een voordeel zijn m.b.t. de staande golven. Helaas klinken beide luidsprekers dan ook verschillend, wat voor stereo niet ideaal is. In mijn geval had ik beide luidsprekers perfect opgesteld (ieder voor zich dan hé). Met meten was er voor beide speakers tenminste een heel aanvaardbare frequentiekarakteristiek. Maar sloot ik beide luidsprekers aan, dan was het weer waardeloos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 Met deze opstelling slaan, als je geluk hebt, beide speakers andere staande golven aan, wat zich uit in minder hoorbaar gedreun. Maak eens een schetsje van deze opstelling in diverse vormen ruimtes. De kans dat het niets uitmaakt of dat het slechter wordt is behoorlijk groot. Het hangt helemaal af van de verhoudingen in afmetingen van de luidspreker opstelling en de ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 Maak eens een schetsje van deze opstelling in diverse vormen ruimtes. De kans dat het niets uitmaakt of dat het slechter wordt is behoorlijk groot. Het hangt helemaal af van de verhoudingen in afmetingen van de luidspreker opstelling en de ruimte. Maar sloot ik beide luidsprekers aan, dan was het weer waardeloos. Hans geeft het al een beetje aan: als je speakers helemaal symmetrisch staan langs bijvoorbeeld de korte zijde van een rechthoekige kamer, dan klinkt elke individuele speaker in het laag goed, maar beide tegelijk stoten ze voor een groot deel dezelfde set staande golven aan. Dan krijg je soms meer cumulatief laag dan je wenst. De schuine situatie hoeft helemaal niet zaligmakend te zijn, maar kan wel een oplsossing zijn in sommige gevallen. Als je kamer bijvoorbeeld aan de korte kant 4 meter breed is, dan staat één van de twee speakers al redelijk in het midden. Zoek ook eens de spiegelbronnen om de eerste reflecties te bepalen. Die vind je achter de luidsprekers. Die zullen minder invloed hebben op het totaal (als je geen rondstralers hebt) en dus heb je meer kans op een rechtere karakteristiek, ook al zal de vloerreflectie wel onverminderd sterk blijven. Het is iets dat je eenvoudig kunt proberen. In het begin zal je stereobeeld ineen klappen omdat de opstelling wat lastiger is om goed te krijgen, maar luister vooral naar detaillering en neutraliteit. De positie van de luisteraar wordt ook kritischer maar dat heb je met stereo als je het goed doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 Maar Pjotr zei al dat de bron de golf ook kan dempen. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je de speaker midden in de kamer zet: wég staande golf! (...) Beste Threshold, Mijn eigen experimenten hebben de volstrekte onjuistheid van deze bewering - die ik in mijn onwetendheid vroeger óók wel heb geuit en wellicht in mijn onbenul zelfs heb bedàcht - duidelijk aangetoond. Als de frequentie van de staande golf aanwezig is, dan is de bijbehorende (en volgens de natuurkundige wetmatigheid van oorzaak en gevolg onvermijdelijke) staande golf er óók. En de bijna-staande golven bij de frequenties juist boven en onder de staande golf-frequentie(s) zijn er ook: net zo onvermijdelijk. Staande golven, en bijna-staande (zeer langzaam lopende) golven, in ruimten met parallelle reflecterende wanden kun je alleen vermijden als je hele stukken uit het frequentiespectrum wegsnijdt. Zou je dat echt willen? A standing wave (black) depicted as the sum of two propagating waves traveling in opposite directions (red and blue). http://en.wikipedia.org/wiki/Standing_wave Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 oktober 2013 Report Share Posted 19 oktober 2013 Zow hé Spido, daar zou je bijna van omvallen zeg. Maarreh, het ging toch om staande golven in een bolvorm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts