Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Bij een trillende opgespannen snaar bevinden zich bij staande golven aan de uiteinden van de snaar altijd knopen; de beweging van de snaar is aan de uiteinden nul. De reactiekracht is op dat punt maximaal.

 

Bij een trillende kolom lucht bevinden zich bij staande golven aan de uiteinden altijd buiken, de geluidsdruk is aan de uiteinden van de kolom maximaal maar net als bij een snaar is de beweging daar nul.

 

Omdat bij snaren de beweging interessant is (flow variabele) en omdat bij kolommen lucht de geluidsdruk interessant is (effort variabele) heeft het niet veel zin om een trillende snaar aan te voeren als voorbeeld voor wat er in een trillende kolom lucht gebeurt. Zoiets geeft allen maar verwarring.

Link to comment
Share on other sites

Punt blijft natuurlijk dat een kamer geen kolom lucht is. De mijne niet tenminste. Maar een doos met lucht waarin ergens een paar speakers geplaatst zijn.

 

Daarin kunnen ook staande golven zich ontwikkelen maar de mate waarin hangt toch sterk af van de vorm van de kamer en het punt van excitatie, oftewel de plaats van de speaker in de ruimte.

Link to comment
Share on other sites

Het gaat helemaal nergens over. Een uitgekauwd onderwerp, vast al eens ergens in een luidsprekerhoekje uit en te na besproken. Wat zitten die zgn moderatoren hier te doen?

Moven met die hap.

Link to comment
Share on other sites

Het gaat helemaal nergens over. Een uitgekauwd onderwerp, vast al eens ergens in een luidsprekerhoekje uit en te na besproken. Wat zitten die zgn moderatoren hier te doen?

Moven met die hap.

 

Luidsprekerhoekje ??? Het gaat over akoestiek.. Wakker blijven..!! :D

Link to comment
Share on other sites

Punt blijft natuurlijk dat een kamer geen kolom lucht is. De mijne niet tenminste. Maar een doos met lucht waarin ergens een paar speakers geplaatst zijn.

 

Daarin kunnen ook staande golven zich ontwikkelen maar de mate waarin hangt toch sterk af van de vorm van de kamer en het punt van excitatie, oftewel de plaats van de speaker in de ruimte.

Nee, natuurlijk is een kamer niet hetzelfde als één kolom lucht. Het ging om de foutieve vergelijking met een snaar.
Link to comment
Share on other sites

Op zich heeft Marc wel een punt. Als zo'n onderwerp wat dieper wordt aangesneden en uitgediept (wat natuurlijk heel leuk is voor de geinteresseerden), dan zou het best handig zijn om het te verplaatsen baar een "eigen draadje" in een toepasselijk subforum, zodat het nog een beetje vindbaar blijft. Nu is het een paar pagina's in een eeuwigdurend topic van nu als 698 pagina's. Dat vind je over een jaar echt niet meer terug denk ik.

 

Dus in zo'n geval zou een moderator best wel actie mogen ondernemen (al dan niet op verzoek). topic afgespitst etc.

Link to comment
Share on other sites

 

Dus in zo'n geval zou een moderator best wel actie mogen ondernemen (al dan niet op verzoek). topic afgespitst etc.

 

Ergens anders bloed het dood. We zitten met een paar man in een gigantisch gebouw. Dan zoeken we elkaar op in een druk draadje. Een mens blijft een gezelschapsdier. 

En er worden hier een paar discussies tegelijk gevoerd. Maar als we dat gaan verbieden dan wordt het helemaal niks meer vrees ik.

Link to comment
Share on other sites

Ergens anders bloed het dood. We zitten met een paar man in een gigantisch gebouw. Dan zoeken we elkaar op in een druk draadje. Een mens blijft een gezelschapsdier. 

En er worden hier een paar discussies tegelijk gevoerd. Maar als we dat gaan verbieden dan wordt het helemaal niks meer vrees ik.

Mee eens. We zijn met weinig actieve schrijvers. In mijn topics gaat het ook over andere zaken. Geen punt.

Link to comment
Share on other sites

Nee, natuurlijk is een kamer niet hetzelfde als één kolom lucht. Het ging om de foutieve vergelijking met een snaar.

 

Staande golf in lucht (in aan beide zijden afgesloten luchtkolom, zoals een kamer met tegenoverstaande, reflecterende, parallelle wanden):

 

 

 

 

Staande golf van een snaar (eerste harmonische / grondtoon, met drie hogere harmonischen):

 

Knoopbuik.png

 

Het ontlede trillingspatroon van een snaar voor de eerste vier harmonischen.

(...)  Iedere harmonische heeft een knoop op beide uiteinden van de snaar, omdat de snaar daar vastgeklemd wordt. Op deze punten kan de snaar namelijk niet transversaal trillen. Het nummer van de harmonische bepaalt het aantal buiken. (...)

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaar_(muziek)

 

Ergo: bij staande golven zitten knopen altijd aan de uiteinden. Bij hogere harmonischen zijn er echter meer knopen en buiken.

 

t.a.v. dhr Threshold: Waar de lucht c.q. de snaar niet trilt (beweegt), wordt geen energie afgegeven.

De lucht en de snaar trillen niet (of nauwelijks) in de knoop. Dit verklaart waarom bij een staande golf mijn geluidsdrukmeter in de buiken heftig uitsloeg, en in de knopen nauwelijks zijn wijzertje liet bewegen.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Spido,

 

Dat eerste plaatje is een algemeen plaatje, waarschijnlijk weer de snaar. Er staat op de wiki pagina nergens dat het opgesloten lucht betreft. In de tekst erboven staat zelfs:

"In grotere ruimtes kunnen vooral bij lage frequenties (langere golflengten) staande golven optreden. Dan kunnen vreemde hoorbare effecten optreden. In een hoek van de kamer wordt dan wel iets gehoord, in het midden wellicht geheel niets (daar bevindt zich dan een knoop)."

 

 

Als we het hebben over de lucht die niet trilt in een knoop, dus bijvoorbeeld vlak voor de wand, dan hebben we het over een bewegingsknoop. Echter daar wordt de meeste druk opgebouwd (als het ware wordt de lucht daar samengeperst), dus daar hebben we een drukbuik. En dat hoor je. Heb je het al uitgeprobeerd, vlak naast een stenen wand en vloer naar lage tonen luisteren vergeleken met precies midden in de kamer? Bij mij is dat een duidelijk verschil.

Link to comment
Share on other sites

Heel leerzaam, een toogenerator (bv op de PC, bv http://www.marchandelec.com/programs.html ) aansluiten op je installatie en dan 1 toon de ruimte insturen. Afstemmen op de frequentie waarvan de halve golflengte overeenkomt met de kamerafmeting (bv met de lengte als je speakers laag genoeg kunnen).

 

Er zijn dan plaatsen waar je niets hoort en plaatsen waar het bijna pijn aan de oren doet.

Link to comment
Share on other sites

(...) "In grotere ruimtes kunnen vooral bij lage frequenties (langere golflengten) staande golven optreden. Dan kunnen vreemde hoorbare effecten optreden. In een hoek van de kamer wordt dan wel iets gehoord, in het midden wellicht geheel niets (daar bevindt zich dan een knoop)." (...)

 

Beste Threshold,

 

O, die mogelijkheid bestaat natuurlijk zeker! Maar nooit bij de laagste staandegolffrequentie (de grondtoon), waarbij de afstand tussen de muren de halve golflengte is. Dan is de buik altijd midden in de kamer. (Zie het bovenste tekeningetje.)

Wèl kan er een knoop midden in de kamer optreden bij de tweede harmonische daarvan (2x de frequentie van de grondtoon). (Zie het tweede tekeningetje van boven.)

 

250px-Overtone.jpg

 

 

Wat de hoorbaarheid van reine testfrequenties betreft: onze oren zijn m.i. niet bij uitstek geschikt voor zulke metingen c.q. vaststellingen. 

In ruime luisterkamers liggen de frequenties van de fundamentele staande golven zo laag, dat ze vooral ervaren worden als een gevoel in de streek van borstkas en middenrif. 

 

Ik heb er bezwaar tegen de betekenis van de begrippen "buik" en "knoop" te wijzigen. Dat kan alleen maar verwarring geven.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb al eens (en misschien wel meer dan eens) opgeschreven hoe het in elkaar zit met het verschil tussen druk (of kracht) en snelheid als je naar knopen en buiken kijkt. Ik ga dat niet opnieuw doen want ik ken het resultaat: je zult de volgende keer weer in de fout gaan.

 

Soms krijg ik de indruk dat je het met opzet doet.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...