r.a.v.o.n Posted 22 oktober 2013 Report Share Posted 22 oktober 2013 Bij een trillende opgespannen snaar bevinden zich bij staande golven aan de uiteinden van de snaar altijd knopen; de beweging van de snaar is aan de uiteinden nul. De reactiekracht is op dat punt maximaal. Bij een trillende kolom lucht bevinden zich bij staande golven aan de uiteinden altijd buiken, de geluidsdruk is aan de uiteinden van de kolom maximaal maar net als bij een snaar is de beweging daar nul. Omdat bij snaren de beweging interessant is (flow variabele) en omdat bij kolommen lucht de geluidsdruk interessant is (effort variabele) heeft het niet veel zin om een trillende snaar aan te voeren als voorbeeld voor wat er in een trillende kolom lucht gebeurt. Zoiets geeft allen maar verwarring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 oktober 2013 Report Share Posted 22 oktober 2013 Punt blijft natuurlijk dat een kamer geen kolom lucht is. De mijne niet tenminste. Maar een doos met lucht waarin ergens een paar speakers geplaatst zijn. Daarin kunnen ook staande golven zich ontwikkelen maar de mate waarin hangt toch sterk af van de vorm van de kamer en het punt van excitatie, oftewel de plaats van de speaker in de ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 oktober 2013 Report Share Posted 22 oktober 2013 Gaap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 oktober 2013 Author Report Share Posted 22 oktober 2013 Gaap Gáát het eindelijk ergens over, zit jij te gapen...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 oktober 2013 Report Share Posted 22 oktober 2013 Het gaat helemaal nergens over. Een uitgekauwd onderwerp, vast al eens ergens in een luidsprekerhoekje uit en te na besproken. Wat zitten die zgn moderatoren hier te doen? Moven met die hap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 oktober 2013 Author Report Share Posted 22 oktober 2013 Het gaat helemaal nergens over. Een uitgekauwd onderwerp, vast al eens ergens in een luidsprekerhoekje uit en te na besproken. Wat zitten die zgn moderatoren hier te doen? Moven met die hap. Luidsprekerhoekje ??? Het gaat over akoestiek.. Wakker blijven..!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 oktober 2013 Report Share Posted 22 oktober 2013 Zzzzzzz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 22 oktober 2013 Author Report Share Posted 22 oktober 2013 Wanneer we het over gehakt hebben wordt ie wel weer wakker. Daar hebben we n.l. nog niet over geschreven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 oktober 2013 Report Share Posted 22 oktober 2013 Hij heeft gewoon zijn middagdutje gemist. Is ie nu aan het inhalen. Heel verstandig. B.t.w. Marc, ik heb altijd geleerd: Hand voor je mond als je publiekelijk gaapt en niet snurken in het openbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 oktober 2013 Report Share Posted 22 oktober 2013 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 22 oktober 2013 Report Share Posted 22 oktober 2013 Wanneer we het over gehakt hebben wordt ie wel weer wakker. Daar hebben we n.l. nog niet over geschreven... Zelfs de wekker van Marc is gehakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 oktober 2013 Report Share Posted 22 oktober 2013 Ja, daarom slaap ik er altijd doorheen. Zit geen greintje scherpte meer in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 22 oktober 2013 Report Share Posted 22 oktober 2013 Punt blijft natuurlijk dat een kamer geen kolom lucht is. De mijne niet tenminste. Maar een doos met lucht waarin ergens een paar speakers geplaatst zijn. Daarin kunnen ook staande golven zich ontwikkelen maar de mate waarin hangt toch sterk af van de vorm van de kamer en het punt van excitatie, oftewel de plaats van de speaker in de ruimte. Nee, natuurlijk is een kamer niet hetzelfde als één kolom lucht. Het ging om de foutieve vergelijking met een snaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 22 oktober 2013 Report Share Posted 22 oktober 2013 Moven met die hap. Goed idee. Naar een leuk kookforum dan maar met die nare relevante akoestiekpraatjes? Moet kunnen, er wordt hier immers ook te pas en te onpas een vleesboom opgezet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 oktober 2013 Report Share Posted 23 oktober 2013 Op zich heeft Marc wel een punt. Als zo'n onderwerp wat dieper wordt aangesneden en uitgediept (wat natuurlijk heel leuk is voor de geinteresseerden), dan zou het best handig zijn om het te verplaatsen baar een "eigen draadje" in een toepasselijk subforum, zodat het nog een beetje vindbaar blijft. Nu is het een paar pagina's in een eeuwigdurend topic van nu als 698 pagina's. Dat vind je over een jaar echt niet meer terug denk ik. Dus in zo'n geval zou een moderator best wel actie mogen ondernemen (al dan niet op verzoek). topic afgespitst etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 23 oktober 2013 Report Share Posted 23 oktober 2013 Dus in zo'n geval zou een moderator best wel actie mogen ondernemen (al dan niet op verzoek). topic afgespitst etc. Ergens anders bloed het dood. We zitten met een paar man in een gigantisch gebouw. Dan zoeken we elkaar op in een druk draadje. Een mens blijft een gezelschapsdier. En er worden hier een paar discussies tegelijk gevoerd. Maar als we dat gaan verbieden dan wordt het helemaal niks meer vrees ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 23 oktober 2013 Report Share Posted 23 oktober 2013 Ergens anders bloed het dood. We zitten met een paar man in een gigantisch gebouw. Dan zoeken we elkaar op in een druk draadje. Een mens blijft een gezelschapsdier. En er worden hier een paar discussies tegelijk gevoerd. Maar als we dat gaan verbieden dan wordt het helemaal niks meer vrees ik. Mee eens. We zijn met weinig actieve schrijvers. In mijn topics gaat het ook over andere zaken. Geen punt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 oktober 2013 Report Share Posted 23 oktober 2013 Nee, natuurlijk is een kamer niet hetzelfde als één kolom lucht. Het ging om de foutieve vergelijking met een snaar. Staande golf in lucht (in aan beide zijden afgesloten luchtkolom, zoals een kamer met tegenoverstaande, reflecterende, parallelle wanden): http://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golf Staande golf van een snaar (eerste harmonische / grondtoon, met drie hogere harmonischen): Het ontlede trillingspatroon van een snaar voor de eerste vier harmonischen. (...) Iedere harmonische heeft een knoop op beide uiteinden van de snaar, omdat de snaar daar vastgeklemd wordt. Op deze punten kan de snaar namelijk niet transversaal trillen. Het nummer van de harmonische bepaalt het aantal buiken. (...) http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaar_(muziek) Ergo: bij staande golven zitten knopen altijd aan de uiteinden. Bij hogere harmonischen zijn er echter meer knopen en buiken. t.a.v. dhr Threshold: Waar de lucht c.q. de snaar niet trilt (beweegt), wordt geen energie afgegeven. De lucht en de snaar trillen niet (of nauwelijks) in de knoop. Dit verklaart waarom bij een staande golf mijn geluidsdrukmeter in de buiken heftig uitsloeg, en in de knopen nauwelijks zijn wijzertje liet bewegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Hoi Spido, Dat eerste plaatje is een algemeen plaatje, waarschijnlijk weer de snaar. Er staat op de wiki pagina nergens dat het opgesloten lucht betreft. In de tekst erboven staat zelfs: "In grotere ruimtes kunnen vooral bij lage frequenties (langere golflengten) staande golven optreden. Dan kunnen vreemde hoorbare effecten optreden. In een hoek van de kamer wordt dan wel iets gehoord, in het midden wellicht geheel niets (daar bevindt zich dan een knoop)." Als we het hebben over de lucht die niet trilt in een knoop, dus bijvoorbeeld vlak voor de wand, dan hebben we het over een bewegingsknoop. Echter daar wordt de meeste druk opgebouwd (als het ware wordt de lucht daar samengeperst), dus daar hebben we een drukbuik. En dat hoor je. Heb je het al uitgeprobeerd, vlak naast een stenen wand en vloer naar lage tonen luisteren vergeleken met precies midden in de kamer? Bij mij is dat een duidelijk verschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Heel leerzaam, een toogenerator (bv op de PC, bv http://www.marchandelec.com/programs.html ) aansluiten op je installatie en dan 1 toon de ruimte insturen. Afstemmen op de frequentie waarvan de halve golflengte overeenkomt met de kamerafmeting (bv met de lengte als je speakers laag genoeg kunnen). Er zijn dan plaatsen waar je niets hoort en plaatsen waar het bijna pijn aan de oren doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 (...) "In grotere ruimtes kunnen vooral bij lage frequenties (langere golflengten) staande golven optreden. Dan kunnen vreemde hoorbare effecten optreden. In een hoek van de kamer wordt dan wel iets gehoord, in het midden wellicht geheel niets (daar bevindt zich dan een knoop)." (...) Beste Threshold, O, die mogelijkheid bestaat natuurlijk zeker! Maar nooit bij de laagste staandegolffrequentie (de grondtoon), waarbij de afstand tussen de muren de halve golflengte is. Dan is de buik altijd midden in de kamer. (Zie het bovenste tekeningetje.) Wèl kan er een knoop midden in de kamer optreden bij de tweede harmonische daarvan (2x de frequentie van de grondtoon). (Zie het tweede tekeningetje van boven.) Wat de hoorbaarheid van reine testfrequenties betreft: onze oren zijn m.i. niet bij uitstek geschikt voor zulke metingen c.q. vaststellingen. In ruime luisterkamers liggen de frequenties van de fundamentele staande golven zo laag, dat ze vooral ervaren worden als een gevoel in de streek van borstkas en middenrif. Ik heb er bezwaar tegen de betekenis van de begrippen "buik" en "knoop" te wijzigen. Dat kan alleen maar verwarring geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Beste Spido, je haalt de buiken en de knopen door elkaar, hier staat het allemaal keurig uitgelegd: http://www.audioholics.com/room-acoustics/listening-room-acoustics-1 (Sorry Wol, t is weer in het Engels...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Spido haalt flow (beweging van lucht, beweging van een snaar) en effort (geluidsdruk, kracht) door elkaar. Dat deed hij lang geleden al en dat hij nu nog steeds. Het getuigt van een hardnekkig gebrek aan fundamenteel inzicht in de materie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Spido heeft gewoon gelijk, maar jullie snappen het niet. En Wikipedia legt het allemaal nog wel zó goed uit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 24 oktober 2013 Report Share Posted 24 oktober 2013 Ik heb al eens (en misschien wel meer dan eens) opgeschreven hoe het in elkaar zit met het verschil tussen druk (of kracht) en snelheid als je naar knopen en buiken kijkt. Ik ga dat niet opnieuw doen want ik ken het resultaat: je zult de volgende keer weer in de fout gaan. Soms krijg ik de indruk dat je het met opzet doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts