Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Spido heeft gewoon gelijk, maar jullie snappen het niet.

En Wikipedia legt het allemaal nog wel zó goed uit!  :unsure:

Inderdaad legt Wiki uit hoe het werkt met een snaar. En er staat zelfs iets geschreven over een luchtkolom.

Plaatjesdraaier heeft een mooi voorbeeld gevonden hoe het zit met die luchtkolom. Het plaatje geeft daar de geluiddruk weer.

Als je de snaar zo graag wilt vergelijken met de luchtkolom, dan is het belangrijk om in te zien dat we het bij de snaar hebben over zichtbare beweging. Aan de uiteinde heb je dan een knoop, daat beweegt de snaar het minst. Maar daar bouwt de snaar wel de meeste spanning op (daar trekt de snaar het hardst). Aan het einde van een luchtkolom beweegt de lucht het minst (de muur staat in de weg) maar daar bouwt de lucht de meeste druk op. Die druk is geluid. 

Maar misschien zit je ons inderdaad wel op te naaien. :confused:

Link to comment
Share on other sites

Beste Threshold,

 

Het is haast ongelooflijk: we lijken het er over eens te zijn dat bij een trilling op de grondfrequentie van een snaar de buik in het midden zit en de knopen aan de uiteinden: waar de snaar vastzit (of tegen de hals wordt gedrukt)!

Geweldig! Dit is méér dan ik zou durven hopen!

Waar de snaar het meest beweegt, zet deze het meest effectief de omgevende lucht in trilling. Bij de buik, dus.

Bij de knopen zijn weliswaar grote verschillen in druk (of trek, zoals sommige mensen zeggen), maar dat is een intern probleem van de snaar. 

 

Bij lucht is het niet anders. Bij de fundamentele staande golf tussen twee wanden - met een halve golflengte van de grondfrequentie - is de buik precies in het midden van de kamer. Daar slaat mijn geluidsdrukmeter dan ook het meest uit.

 

Wat jij allemaal aan herrie of druk hoort, voelt of ervaart in de knooppunten (vlak bij de wanden, i.g.v. de fundamentele staande golf), kan ik niet beoordelen.

Maar ik weet wel dat mijn geluidsdrukmeter daar nauwelijks iets registreert.

 

Overigens maak ik er bezwaar tegen dat je, net als Ravon, suggereert dat ik over dit onderwerp opzettelijk ònjuiste informatie geef.

Ik beschouw die suggestie als een persoonlijke aanval van de laagste soort.

De informatie die ik hier over verstrek, komt overeen met die van ieder handboek op dit gebied - en ook bijvoorbeeld Wikipedia. 

Jullie informatie is daarentegen onjuist. Ik wijt dat echter niet aan opzet, maar aan onwetendheid.

Link to comment
Share on other sites

Beste Threshold,

 

Het is haast ongelooflijk: we lijken het er over eens te zijn dat bij een trilling op de grondfrequentie van een snaar de buik in het midden zit en de knopen aan de uiteinden: waar de snaar vastzit (of tegen de hals wordt gedrukt)!

Geweldig! Dit is méér dan ik zou durven hopen!

Waar de snaar het meest beweegt, zet deze het meest effectief de omgevende lucht in trilling. Bij de buik, dus.

Bij de knopen zijn weliswaar grote verschillen in druk (of trek, zoals sommige mensen zeggen), maar dat is een intern probleem van de snaar. 

 

Bij lucht is het niet anders. Bij de fundamentele staande golf tussen twee wanden - met een halve golflengte van de grondfrequentie - is de buik precies in het midden van de kamer. Daar slaat mijn geluidsdrukmeter dan ook het meest uit.

 

Wat jij allemaal aan herrie of druk hoort, voelt of ervaart in de knooppunten (vlak bij de wanden, i.g.v. de fundamentele staande golf), kan ik niet beoordelen.

Maar ik weet wel dat mijn geluidsdrukmeter daar nauwelijks iets registreert.

 

Overigens maak ik er bezwaar tegen dat je, net als Ravon, suggereert dat ik over dit onderwerp opzettelijk ònjuiste informatie geef.

Ik beschouw die suggestie als een persoonlijke aanval van de laagste soort.

De informatie die ik hier over verstrek, komt overeen met die van ieder handboek op dit gebied - en ook bijvoorbeeld Wikipedia. 

Jullie informatie is daarentegen onjuist. Ik wijt dat echter niet aan opzet, maar aan onwetendheid.

Eerlijk gezegd hoopte ik dat je het opzettelijk doet, ik zou zo'n grap best kunnen waarderen. Wat je schrijft klopt inhoudelijk niet om redenen die ik eerder aangaf. Als je het niet opzettelijk doet betekent dit dat je je niet bewust bent van het feit dat je dingen opschrijft die niet kloppen en dat je daar ook nog eens halsstarrig aan vasthoudt. Misschien willen Treshold en ik je behoeden voor het gezichtsverlies wat op deze manier onontkoombaar is door jou een elegante uitweg te bieden.

Link to comment
Share on other sites

Ik was net om 19:00  bij een lokaal radio station Zaan Radio om met mijn hardloopmaatjes

te vertellen over de ervaring van de Marathon van Amsterdam.

 

Mooie studio voor een lokaal station.  Ze gebruikte een harddisk waar iets van 18.000

nummers op stand.  Had een paar weken terug een tip gegeven om van 128Kbit MP3

naar 320Kbit te gaan. Dat is bijna CD kwaliteit.  Klonk erg goed via een Sennheiser hoofdtelefoon.

 

Mooie microfoons. :o  Het leken wel die dikke buizen Neuman' s :wub: ook met zo' n afstandhouder/filter dat je

niet te dicht bij de microfoon praat.

 

Heel bijzonder en leuk mee te maken om een keer in de studio te zijn als radio freak.  :)

Link to comment
Share on other sites

Spido: niet doen, je graaft alleen maar een steeds diepere kuil. De nederlandse wikipedia is te oppervlakkig, kijk bijv even bij "room modes".

 

Hier ook een aardige uitleg:  http://thehbproject.com/nl/artikelen/1/1/Praktische-benadering--luidsprekers-plaatsen-2

 

Hier kun je ook mooi zien hoe een staande golf ontstaat: de heengaande golf wordt versterkt door de teruggekaatste golf:

 

staande%20golven.gif

Link to comment
Share on other sites

Ja, een héél leuke site! Je lacht je een ongeluk...

Ik wil er niet àl te diep op ingaan, want het is nu al voor velen veel te moeilijk.

Maar ik tip even drie dingen aan:

 

Opentubeoneend.jpg

http://www.acs.psu.edu/drussell/Demos/StandingWaves/StandingWaves.html

 

Dit leuke tekeningetje kan in z'n eentje al tot tenminste drie misverstanden leiden.

Ten eerste kan men het idee opvatten, dat de "tube closed at one end" model kan staan voor een huiskamer.

Dat is onjuist: een huiskamer is normaliter "closed at two ends".

Dat zorgt ervoor dat er aan beide einden van de golf een knoop ontstaat.

(Knoop = maximale drukverschillen, minimale snelheidsverschillen.)

Ten tweede wordt niet duidelijk, dat in een staande golf de buiken tenminste 3 dB (maar meestal méér) sterker zijn dan de initiële golf (héén) en de reflectie ervan (wéér) apart zouden zijn, omdat de initiële golf en de reflectie op dezelfde punten buiken vormen die dus bij elkaar moeten worden opgeteld.

Ten derde worden voor luchtsnelheid ("displacement of air") en drukverschillen ("pressure variation in the air") verwarrende grafiekjes gebruikt. De plaatjes m.b.t. luchtsnelheid (links) en de plaatjes m.b.t. drukverschillen (rechts) nodigen uit tot verkeerde interpretatie.

Bij het bovenste plaatje links, bijvoorbeeld, zien we een knoop (= maximale drukverschillen, minimale snelheidsverschillen) tegen de gesloten wand van de halfopen pijp. Dit klopt. En het vertelt àlles wat men zou moeten weten over snelheid èn druk.

Maar het bovenste plaatje rechts, bijvoorbeeld, laat een buik zien aan de gesloten pijpwand. Mensen die verwarring willen zaaien, gewagen dan van "drukbuiken" en "snelheidsknopen". Geen wonder, dat onwetenden hiervan helemaal van slag raken!

Dat rechter rijtje moet wèg! Het heeft totaal geen zin! Zorgt alleen maar voor verwarring en misverstand!

Link to comment
Share on other sites

:D je bent grappig, Spido.

 

Heb je het CV van de auteur van die website al gelezen?

 

http://www.acs.psu.edu/drussell/

 

Wat een clown, hè? Misschien moet je hem even een berichtje sturen om hem op de fouten en onduidelijkheden in zijn teksten te wijzen.

 

Wat is er mis met zijn CV?

 

Ravon gaat er weer met beide benen tegelijk in.  :(

Link to comment
Share on other sites

Ik was net om 19:00  bij een lokaal radio station Zaan Radio om met mijn hardloopmaatjes

te vertellen over de ervaring van de Marathon van Amsterdam.

 

Mooie studio voor een lokaal station.  Ze gebruikte een harddisk waar iets van 18.000

nummers op stand.  Had een paar weken terug een tip gegeven om van 128Kbit MP3

naar 320Kbit te gaan. Dat is bijna CD kwaliteit.  Klonk erg goed via een Sennheiser hoofdtelefoon.

 

Mooie microfoons. :o  Het leken wel die dikke buizen Neuman' s :wub: ook met zo' n afstandhouder/filter dat je

niet te dicht bij de microfoon praat.

 

Heel bijzonder en leuk mee te maken om een keer in de studio te zijn als radio freak.  :)

 

 

Was het deze?

 

Electo-Voice PL20?

 

1814.jpg

Link to comment
Share on other sites

Wat is er mis met zijn CV?

 

Ravon gaat er weer met beide benen tegelijk in. :(

:D Er is niks mis met dat CV, Russell is een autoriteit op zijn vakgebied. Misschien was dat mijn punt ook wel en heb jij dat gemist. Misschien helpt het als je de volgende keer eerst probeert te begrijpen wat er besproken wordt voor je op de man reaguurt. Nu zet je hooguit jezelf te kijk.
Link to comment
Share on other sites

Dat kan kloppen veel stations gebruiken een z.g.n. audioprocessor die het geluid mooier kan maken  en de FM zender gelijkmatiger kan aansturen. Bekende merken zijn Optimod en Omnia.  Lokale stations hebben daar veelal geen geld voor die moeten het doen met een limiter die er voor zorgt dat e.e.a. niet over gemoduleerd wordt.

Link to comment
Share on other sites

Dat kan kloppen veel stations gebruiken een z.g.n. audioprocessor die het geluid mooier kan maken  en de FM zender gelijkmatiger kan aansturen. Bekende merken zijn Optimod en Omnia.  Lokale stations hebben daar veelal geen geld voor die moeten het doen met een limiter die er voor zorgt dat e.e.a. niet over gemoduleerd wordt.

Gebeurt dat corrigeren niet al tijdens de opname? Opmerkelijk. Of is er een goede reden om dat niet te doen?

Link to comment
Share on other sites

Gebeurt dat corrigeren niet al tijdens de opname? Opmerkelijk. Of is er een goede reden om dat niet te doen?

Ja ook daar wordt al een groot deel van de opname om zeep geholpen.In de radio studio maakten ze er een eigen geluid van door de opname nog verder om zeep te helpen.

Toe niet voor niets dat ik tegenwoordig geen muziek meer luister op de radio.

zelfs in de auto staat meestal bnr op om dat zij geen muziek draaien.

Link to comment
Share on other sites

:D Er is niks mis met dat CV, Russell is een autoriteit op zijn vakgebied. Misschien was dat mijn punt ook wel en heb jij dat gemist. Misschien helpt het als je de volgende keer eerst probeert te begrijpen wat er besproken wordt voor je op de man reaguurt. Nu zet je hooguit jezelf te kijk.

 

Met die CV is inderdaad niets mis.

Maar zijn stukje is verwarrend, zoals ik al uitlegde.

Een CV is overigens geen goed argument: alleen een goed argument is dat.

Verder denk ik dat het niet erg geloofwaardig is wanneer juist Ravon een ander verwijt dat hij "op de man speelt".

 

Ik wil overigens nog in de discussie gooien dat de afbeelding van een geluidsgolf in de vorm van een sinus die positief even ver uitslaat (naar boven, zeg maar) als negatief (naar beneden, zeg maar) wel heel duidelijk is, maar niet in overeenstemming is met de niet-lineariteit van lucht.

Zolas Nelson Pass beklemtoonde heeft lucht een "single ended" karakter, want er is veel meer energie nodig om lucht uit te rekken dan om haar in te drukken.

Wat dat betreft is de afbeelding die heer Platendraaier liet zien van stippeltjes die luchtdeeltjes voorstellen, realistischer. Daar is het "uitrekken" van de lucht - de negatieve periode van de golf - achterwege gelaten. Alleen vind ik in deze voorstelling de beweging van de golf door de ruimte en de reflectie vanaf de wand niet erg duidelijk.

staande%20golven.gif

 

Deze Java applet geeft een aardig beeld van de richting en reflectie (met verandering in staande golf plus versterking!) van een golf waarvan de knopen en buiken van de reflectie precies samenvallen met die van de oorspronkelijke golf: http://www.walter-fendt.de/ph14e/stwaverefl.htm 

Link to comment
Share on other sites

Beste Spido,

De link doet het niet. Maar ik vind de plaatjes van Plaatjesdraaier wel duidelijk. Kijk naar de staande golf in het laatste plaatje onderin. Waar de wand is, zit geen knoop...

Dat de lucht een "single ended" karakter heeft is nieuw voor mij. Voor een luidspreker maakt dat niet uit want die duwt en trekt tegelijkertijd, dus ondervind dezelfde weerstand van de lucht.

Voor de ophanging en de weerstand door de magneet geldt dat niet en dat is ook een bron van vervorming. Daar kun je wat aan doen door ze als een compound met de voorkanten tegen elkaar te plaatsen, zoals Dynaudio vroeger deed (maar dat is weer een ander onderwerp).

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...