Porcino Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Pfff... Wat een goedoe mannen, verplaats dit bovenstaande stukkie naar akoestiek, daar komt het tenminste tot zijn recht en kunnen we het weer terugvinden :-) On topic: Gister avond eindelijk mijn Tribute TVC eens anders geaard en man, das weer een mooie stap vooruit. Ik had hiervoor bij het volume schakelen dikke ploppen, en nu muisstil. Toppertje van Tribute :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Beste Ravon, Als ik schrijf over "maximale drukverschillen" (d.i. in de knopen / nodes), bedoel ik niet "maximale geluidsdrukverschillen". Wellicht zit daar het misverstand? Als ik over geluidsdruk schrijf, gebruik ik expliciet het woord "geluidsdruk" (te meten in decibellen, met behulp van een geluidsdrukmeter). Als ik over druk (zondermeer, dus in het geval van lucht: atmosferische, barometrische druk) schrijf, gebruik ik het woord "druk". Geluidsdruk is een fenomeen, dat optreedt als gevolg van drukverschillen (met een bepaalde frequentie, bij een bepaalde amplitude). Maar het is niet de druk zèlf. De geluidsdruk is de variatie van de druk in lucht die samenhangt met hoorbaar of onhoorbaar geluid. De geluidsdruk varieert met een bepaalde frequentie.Geluid is een trilling van de druk in de lucht rond de gemiddelde luchtdruk, zodat de gemiddelde waarde van de geluidsdruk gelijk is aan de atmosferische druk. De geluidsdruk wordt altijd weergegeven ten opzichte van de luchtdruk. Als er geen geluid is, is de geluidsdruk dan per definitie gelijk aan nul. Een sterker geluid heeft een grotere momentane druk dan een zwakker geluid. De amplitude van de drukwisselingen is dan groter. De geluidsdruk wordt meestal weergegeven als een effectieve waarde (RMS) van de momentane druk. (...) Overigens verbaast mij de grofheid en hatelijkheid waarmee jij kennelijk meent deze discussie te moeten voeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 ...en wij verbazen ons over je koppigheid. Het is helemaal geen schande om je ongelijk te erkennen en je maakt het voor jezelf een stuk makkelijker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Beste Plaatjesdraaier, Als ik ongelijk heb, erken ik dat. Is al een paar keer voorgekomen. Wat dat betreft ben ik ongeveer de enige hier. Want bijna iedereen heeft hier vrijwel doorlopend ongelijk, maar erkent dat nóóit! Ik tart je aan te geven waar ik ooit iets anders heb beweerd over staande golven dan een betrouwbare bron als m.n. Wikipedia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Spido.praat er altijd er over heen ,zo is Spido leer er mee leven. Martin is nog veel erger ook al je heb kritiek over DSP en dan springen ze uit hun vel en dan durven ze geen reactie te geven ,Spido is zo netjes en blijft rustig en geef nog een reactie ook . mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Ik tart je aan te geven waar ik ooit iets anders heb beweerd over staande golven dan een betrouwbare bron als m.n. Wikipedia. Geloof niet alles wat je op internet leest. Waarschijnlijk heeft Wikipedia je op het verkeerde been gezet, kan gebeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Geloof niet alles wat je op internet leest. Waarschijnlijk heeft Wikipedia je op het verkeerde been gezet, kan gebeuren. Beste Plaatjesdraaier, Dit is de grootste ravonzin óóit! Graag zou ik nu wel eens je argumenten horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Spido.praat er altijd er over heen ,zo is Spido leer er mee leven. Martin is nog veel erger ook al je heb kritiek over DSP en dan springen ze uit hun vel en dan durven ze geen reactie te geven ,Spido is zo netjes en blijft rustig en geef nog een reactie ook . mvg wol Beste Wol, Wáár praat ik dan overheen, volgens jou? Ik heb argumenten aangedragen, verwijsplaatsen (op internet) aangegeven, geciteerd, zelf experimenten met staande golven uitgevoerd... Wat kan er in vredesnaam nog méér van mij worden verwacht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Beste Plaatjesdraaier, Dit is de grootste ravonzin óóit! Graag zou ik nu wel eens je argumenten horen. Dat wordt een herhaling van zetten, lees de thread nog maar een keer goed door. (Klinkt een beetje arrogant maar zo bedoel ik het niet. Alle uitleg staat in de thread. Het spijt me als we je niet hebben kunnen overtuigen.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Kunnen we nu weer wat audiofiels doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Spido,we houden gewoon aan het advies van Vintage,lijkt mij het verstandigste. Ander onderwerp spido. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Beste Vintage, Onderwerpen als "staande golven", "interferenties", "reflecties", "resonanties", "na-ijling", "looptijdverschillen", "fasefouten", "lineariteit" en dergelijke beschouw ik als essentiële aandachtspunten voor een audiofiele dag. Audiofiele dagen zijn niet zo leuk, omdat er altijd iets mis is. Mis móet zijn, zelfs. Anders is het niet audiofiel. En je let vooral of uitsluitend op wat er dan wel min of meer verkeerd is. Wanneer je de fout niet wenst te leggen bij je apparatuur, of je akoestiek, dan kun je altijd nog de schuld geven aan de opname. Die is dan niet "audiofiel". Lijnrecht tegenover "audiofiele dagen" staan "muzikale dagen". Maar die houd ik lekker voor mezelf... Overigens verwijs ik voor het onderwerp "staande golven" verder naar Wikipedia: goede informatie en voor iedereen beschikbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Beste Spido, Wat te doen, als je daar allemaal geen last van hebt Er is niks mis ..... gewoon lekker spelen.. Aan mijn Leak versterkertje zitten behoorlijk audiofiele stekkers, dan dan weer wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Best kans dat Wikiped nu wordt aangepast door een van de Heeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Best kans dat Wikiped nu wordt aangepast door een van de Heeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Beste Vintage, Onderwerpen als "staande golven", "interferenties", "reflecties", "resonanties", "na-ijling", "looptijdverschillen", "fasefouten", "lineariteit" en dergelijke beschouw ik als essentiële aandachtspunten voor een audiofiele dag. Audiofiele dagen zijn niet zo leuk, omdat er altijd iets mis is. Mis móet zijn, zelfs. Anders is het niet audiofiel. En je let vooral of uitsluitend op wat er dan wel min of meer verkeerd is. Helemaal mee eens. Dat zijn interessante zaken om te melden op een forum. Voor ophemelen van specifieke merken en producten bestaan er ook genoeg fan- en fabriekspagina's op facebook (misschien moest ik ook maar een andere naam nemen sinds Threshold weer een bestaand merk is , alhoewel het ook een begrip is in de electronica en geluidstechniek). Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Gelukkig is er nu een draadje akoestiek, kunnen we hier weer verder over een nieuwe audiofiele dag. Vanavond eindelijk mijn meubel opnieuw ingericht. Op de bovenplaat staat nu mijn m2tech DAC, project streamer, Sun audio voorversterker en een nieuwe marantz cd6005 cd speler ( is megagoed loopwerk), onderin staat nu de thorens jubilee platenspeler en de twee Sun audio monoblokken. Groot voordeel van deze opstelling is dat alle stroomkabels nu beter gescheiden zijn van de interlinks, het klinkt aanmerkelijk rustiger. Zit heerlijk te genieten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Sun, dat merk van Bob Carver? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Nee Sun Audio, uit Japan, op de site van Audio-Life staat er meer over. Zijn oud ontwerp buizenbakkies met Tamura trafo's .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Beste Ravon, Als ik schrijf over "maximale drukverschillen" (d.i. in de knopen / nodes), bedoel ik niet "maximale geluidsdrukverschillen". Wellicht zit daar het misverstand? Dat lijkt mij niet. Je schrijft heel duidelijk over geluidsdruk die je meet met een geluidsdrukmeter en volgens jou is die in het midden van een kamer maximaal en aan de wanden minimaal. Dat is geen misverstand, dat is een duidelijke misinterpretatie van jouw kant. spido, on 25 Oct 2013 - 3:34 PM, said: Bij lucht is het niet anders. Bij de fundamentele staande golf tussen twee wanden - met een halve golflengte van de grondfrequentie - is de buik precies in het midden van de kamer. Daar slaat mijn geluidsdrukmeter dan ook het meest uit. Wat jij allemaal aan herrie of druk hoort, voelt of ervaart in de knooppunten (vlak bij de wanden, i.g.v. de fundamentele staande golf), kan ik niet beoordelen. Maar ik weet wel dat mijn geluidsdrukmeter daar nauwelijks iets registreert. Overigens verbaast mij de grofheid en hatelijkheid waarmee jij kennelijk meent deze discussie te moeten voeren.Ach, het eerste wat jij doet als iemand jou op jouw foutieve interpretatie wijst is opschrijven dat die persoon er niets van snapt. Het lijkt mij nu wel duidelijk waar de schoen bij jou wringt, beetje jammer dat je dat zelf niet door hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 oktober 2013 Author Report Share Posted 29 oktober 2013 Zullen we het verder maar laten rusten. Volgens mij zijn we er wel uit. Terug naar de audiofiele dagen. Ik ben al weken bezig om m'n CD collectie op m'n server te krijgen. Nog een stuk of 100 en ik ben er door.... In JRiver zit ik nu boven de 30.000 files. Pffff,,, wat een werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Helemaal mee eens. Niet ...... het begint met fatsoenlijk luidsprekers kopen Dat scheelt een hoop "gedoe" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 oktober 2013 Report Share Posted 29 oktober 2013 Zullen we het verder maar laten rusten. Volgens mij zijn we er wel uit. Terug naar de audiofiele dagen. Ik ben al weken bezig om m'n CD collectie op m'n server te krijgen. Nog een stuk of 100 en ik ben er door.... In JRiver zit ik nu boven de 30.000 files. Pffff,,, wat een werk. Hoi Hans, Heb je al een back-up gemaakt? Zonde als je werk in de eeuwig digitale bittenbak verdwijnt Vandaag de waterkoeling van mijn PC gerepareerd. Hopelijk nu lekvrij Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 oktober 2013 Report Share Posted 30 oktober 2013 Zullen we het verder maar laten rusten. Volgens mij zijn we er wel uit. Terug naar de audiofiele dagen. Ik ben al weken bezig om m'n CD collectie op m'n server te krijgen. Nog een stuk of 100 en ik ben er door.... In JRiver zit ik nu boven de 30.000 files. Pffff,,, wat een werk. Denk aan je backup! Liefst op twee verschillende usb schijven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 oktober 2013 Author Report Share Posted 30 oktober 2013 Ik heb inderdaad twee externe schijven waarop ik af en toe een backup maak. Het probleem wordt zo langzamerhand, dat een backup maken ook al weer erg lang gaat duren. Mijn laptop heeft een USB 3.0 aansluiting, maar dan moeten de bestanden via de cat5 kabels van het netwerk. De server heeft alleen USB 2. Maar dat lijkt toch nog iets sneller dan via het netwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts