Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Mijn vrouw is een paar dagen met vriendinnen op stap. Naar een wijnproeverij geweest en erg laat naar bed gegaan. Echt genieten met hifi. Vanmiddag met Roger geluisterd. Erg gezellig.

Dat zijn de echte audiofiele dagen... geen enkele beperking... 

Hoe staat het met je zolderluisterruimte ?/

:)

Kun je geen apart topic openen over Daphile. Klinkt als een mooie ontwikkeling, maar als digibeet roept het toch hoop vragen op. Want onder welk OS werkt het. Kan het niet vinden op hun pagina. En kun je dit ook op een beetje energie zuinige computer installeren?

Ik lees in de readme file 

"

Preferred: Install to USB Flash-drive using Unetbootin (available for Windows,

Linux and OS X at http://unetbootin.sourceforge.net). This way you can use

Daphile from a USB drive without installing it to a hard drive

"

Dat zijn de echte audiofiele dagen... geen enkele beperking... 

Hoe staat het met je zolderluisterruimte ?/

Ik heb net de gevel buiten gedaan en de aannemer zet een dezer dagen twee Velux ramen op zolder. De volgende opdracht is dan de geluidsisolatie. Zit alleen nog te twijfelen of ik voor Knauf silent board stucplaten kies of een dubbele lagen normale. Ik denk het tweede.

Ik heb begrepen dat het op twee dingen gaat:

1. Afwerking van de plastic binnenkant van het dak.

2. Voorkomen geluidtransport van binnen naar buiten en omgekeerd.

Ik denk dat een plaat gips ook al brengt wat nodig is. Een tweede plaat of de dikkere Silentboard brengen vooral gewicht aan. De vraag is, of de Unidek dakplaten daar tegen kunnen.

Ga nou eerst eens luisteren.

En alleen als iets je niet bevalt (een dreun, een galm, een "flutter"),

ga dàn meten.

(Rose ruis & spectrum analyse, tenminste.)

Dan wéét je tenminste waar je aan begint.

Het zou best heel erg kunnen meevallen.

Uiteindelijk krijgt toch elke ruimte de akoestiek die bij hem past.

?

Moeilijk? Ach...

(...) Elke boom kun je kennen aan zijn vruchten. Want je plukt geen vijgen van een doornstruik en van een braamstruik haal je geen druiven.

Lucas 6:44

Zo is de akoestiek de vrucht van de ruimte: van de grootte, van de verhoudingen, van de vormen, van de hardheid, van de indeling, van de stoffering en van de meubilering.

Men plukt immers geen ruimtelijkheid van kleine kamertjes, noch haalt men rust uit betonnen casco's.

ja ... ik zou graag weer een huis hebben met houten vloer (niet op beton geplakt) en plafond. maakt op mij een heel andere indruk dan beton. zoals de doos waarin ik nu woon.

Beste Robx,

Zulke huizen zijn gewoon te koop, hoor!

En vaak niet eens zo duur, zelfs.

(Want... eh... Niet zo modèrn... Niet zo niéuw... Weetjewel?)

Spido,slijmbal ,wat dacht je van een 40 cm  spektstenen vloer  <_<

mvg eol kloek kloek

Beste Wol,

Geen gek idee, hoor!

Maar waarom zo dik? 

(Jij overdrijft altijd zo!)

(...) Bezoekers van Finse kerkjes met spekstenen vloeren merken op dat het lopen over zulke vloeren zo weinig geluid maakt. Dat komt door de hoge inwendige demping van trillingen in het materiaal. (...)

http://www.perfectperformer.nl/speksteen

Vandaag de phono trap van een  Onkyo A-809 gerepareerd.

Fijne versterker,  mooi ontwerp, solide gebouwd. veel vermogen,  bovengemiddeld goed geluid.

Plaatjes draaien is een feest.  Er  zit een zéér goede MC phono trap in die erg goed matcht met een Lyra  Delos

En een  afstandbediening is ook fijn :)

181733-onkyo_a809_integrated_stereo_ampl

Alweer een audiofiele middag: bij een vriend een oude B&O platenspeler opnieuw afgeregeld. Ongelooflijk slim ontwerp en bizar veel afregelmogelijkheden onder de strakke vormgeving. Tot en met de snelheid waarmee de arm omlaag gaat kan (en moet dus) afgeregeld worden.

124897d1335556702-kuleste-platespiller-4

Geslaagde dag want vanavond speelt t ouwe baasje weer de sterren van de hemel. 

Alweer een audiofiele middag: bij een vriend een oude B&O platenspeler opnieuw afgeregeld. Ongelooflijk slim ontwerp en bizar veel afregelmogelijkheden onder de strakke vormgeving. Tot en met de snelheid waarmee de arm omlaag gaat kan (en moet dus) afgeregeld worden.

124897d1335556702-kuleste-platespiller-4

Geslaagde dag want vanavond speelt t ouwe baasje weer de sterren van de hemel. 

Kunnen daar alleen B en O elementen in?

Prachtige speler! En de originele B&O elementen met Moving Micro Cross (MMC) moet je niet onderschatten!

Dit is toch de Beogram 4002, met MMC 4000 element? Geproduceerd van 1975 tot 1979?

(Alleen jammer dat-ie geen 78 toeren doet...)

Prachtige speler! En de originele B&O elementen met Moving Micro Cross (MMC) moet je niet onderschatten!

Dit is toch de Beogram 4002, met MMC 4000 element? Geproduceerd van 1975 tot 1979?

(Alleen jammer dat-ie geen 78 toeren doet...)

Inderdaad een prachtig ontwerp! Ik heb 'm ook weleens, uit elkaar gehaald, van dichtbij mogen aanschouwen. Wat ik me nog herinner is dat je gemakkelijk de top kunt verwijderen voor een inkijkje en een ingenieuze ophanging die trillingen in het horizontale vlak omzet in het vertikale (of was het nu andersom? Het zag er toen zo logisch uit   :confused: ).

Is Soundsmith niet voortgekomen uit B&O ??

Volgens mij had soundsmith het ontwerp overgenomen van B&O en is verder gegaan met deze manier van elementen bouwen. Of het uit B&O is voort gekomen weet ik niet. Mogelijk weet Arden daar meer van.

• Members

Peter Lederman van Soundsmith heeft idd de B&O elementen opnieuw moeten uitdokteren om die vraag van de markt te kunnen invullen. Voorbordurend op deze techniek is daaruit zijn eigen lijn elementen tenslotte verschenen. Ze maken nog steeds elementen voor de B&O tafels, ook maken ze adaptors zodat je een B&O element in een ''normale'' headshell kan monteren.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...