robx Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Ik krijg bericht dat de SA11 weer loopt, het nieuwe loopwerk doet het. Dank aan de persoon die me tipte waar dat nog te vinden is. Er worden nog enkele mods uitgevoerd in de elektronica (weer correcties in het werk van Sebastiaan de Vries ...) en dan mag ik m ophalen. so happy groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Het vergelijken blijft altijd moeilijk, er zijn zoveel variabelen bij een draaitafel. Ik weet niet of er veel verschil tussen de TD150 en de TD160 zit. Op internet zijn rangorde-lijsten te vinden, waarop meestal de TD124 hoger gewaardeerd wordt dan de TD150 en 160. Hoe goed was de TP16? Ik heb de 124 150 160 en 125 gehoord. Met een goed element klinken ze allemaal goed. Het is maar net welke klankkleur je voorkeur heeft. Persoonlijk vind ik mijn Ortofon spu gte fijner klinken dan de emt-tds-15. Ik heb voor de 124 gekozen puur voor de looks,daarna ervaarde ik dat hij erg goed klinkt,dat is mooi meegenomen. De td124 schijnt volgens de liefhebbers cq kenners het mooist te klinken met het zware gietijzeren plateau,met name het laag is meer aanwezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Ik krijg bericht dat de SA11 weer loopt, het nieuwe loopwerk doet het. Dank aan de persoon die me tipte waar dat nog te vinden is. Er worden nog enkele mods uitgevoerd in de elektronica (weer correcties in het werk van Sebastiaan de Vries ...) en dan mag ik m ophalen. so happy Mooi Rob Over "happy" gesproken mijn Pioneer DV-656a is 12 jaar oud en kreeg wat kuren. Dat ding was heel betaalbaar met 400€ + 200€ aan modificaties. Kan bijna alles afspelen van MP3, CD, SACD en DVD-audio tot 24/192. Speelt zo goed, dat hij zeker geen slecht figuur slaat tegen over een Lyra Delos. Helaas worden er niet meer zulke allesspelers gebouwd. En als je al wat leuks vind in deze prijsklasse b.v. een Pioneer PD-30-K dan krijg je op zich heus veel waar voor je geld. Met mooie en slimme electronica Alleen vind ik het voor geen meter klinken. Ombouwen zoals met de DV-656a is door de vele goedkope DAC's van Wolfson, AKM en b.v. Cirrus Logic niet mogelijk. CD of netwerk spelers met een enkele Burr Brown PCM 1794 of 1795 zijn zeldzaam of niet te vinden. Het is "behelpen" Gelukkig heb ik de service manual van de DV-656a en nog een reserve exemplaar. Maar eens houdt ook dat op.... Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 @Groovy, Mijn TD124 heb ik gekozen op advies van een kenner. Waar ik achteraf wel van baal, is de beperkte elementkeuze, door de aantrekkingskracht van het zware ijzeren plateau. Ik weet niet meer met welk element Hanze in de winkel demonstreerde, maar dat klonk wel super. Eindelijk is mijn definitieve plint van kersenhout klaar. De draaitafel kan weer in gebruik genomen worden. Nu ik een goede dac heb, ben ik benieuwd naar de verschillen daarmee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Is het goed mogelijk om de naalddruk te meten, als je een SPU gebruikt op een TD124 met gietijzeren plateau? Ik kan me voorstellen dat het met de mat er àf en met het Ortofon balansje direct op het gietijzer wel gaat... en ik kan me daarbij ook voorstellen dat de optimale instelling dan niet helemaal klopt met wat de streepjes op het armgewicht aangeven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Ben eerder bang voor een potentiaal verschil tussen de aarde van de kabel en de aarde van je huis installatie. Als je de kabel los haal van de decoder is het probleem dan nog steeds aanwezig? Het probleem deed / doet zich alleen voor als de decoder op de cyrus is aangesloten en op dezelfde groep zit. Als er een potentiaalverschil is moet dan de aardlekschakelaar niet in werking treden? Bedoel je met kabel de interlink tussen versterker en decoder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Ik heb de 124 150 160 en 125 gehoord. Met een goed element klinken ze allemaal goed. Het is maar net welke klankkleur je voorkeur heeft. Dat zou goed kunnen Groovy. Voor het geld kun je aan draaitafel zeker zo goed krijgen maar je moet er voor vallen zo'n TD124. Mijn Thorens TD 160 heeft me trouwens 50 gulden gekost. Een zo goed als nieuw Denon 160 elementje niets en de Hanze modificatie kostte iets van 200 euro. Kijk dat noem ik dan kwaliteit voor weinig geld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 @Groovy, Mijn TD124 heb ik gekozen op advies van een kenner. Mooi advies dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 @ Jongensdroom. Ik ervaar geen problemen met de Spu,van een ander die dezelfde combi heeft gehad hoorde ik dat hij er geen problemen mee had. Ik stel me zo voor dat er andere elementen zijn die harder door het plateau worden aangetrokken. Fijn dat jouw plint klaar is. Er zijn ook nonmagnetic platters te koop. @Spido. Ik stel de naaldruk in met een ortofon metertje op de mat,dat metertje gaat maar tot 3 gram,de naalddruk moet 3.5 gram zijn. Gevoelsmatig zet ik het grote contragewicht iets naar achteren om meer druk te genereren,erg precies is dat natuurlijk niet. Ik heb de spu een keer rechtstreek op de schijf gezet en ik kon niet waarnemen dat het element aangetrokken werd. @ Carl. Het is maar net wat je wilt. Een goed geluid hoeft niet de hoofdprijs te kosten. Ik neem zonder meer aan dat jouw td 160 goed klinkt. Verhoudingsgewijs kost een iets beter geluid veel geld. Ik heb de dt's die ik nu heb gekocht met de gedachte dat ik de topdraaitafels uit de jaren 60-70 wilde hebben. Er zijn vast nog andere merken te noemen,maar deze vind ik het mooist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Een gebruikte TD160 heeft een ongekende prijskwaliteit verhouding. Ik denk echter dat hij het stevig aflegt tegen een TD124 in dezelfde set up. Dat kun je overigens overal lezen. Kom anders een keer langs met de TD160, dan kunnen we samen luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Een gebruikte TD160 heeft een ongekende prijskwaliteit verhouding. Ik denk echter dat hij het stevig aflegt tegen een TD124 in dezelfde set up. Dat kun je overigens overal lezen. Kom anders een keer langs met de TD160, dan kunnen we samen luisteren. Dan zou je toch met dezelfde arm en element moeten vergelijken. Het feit dat Hanze dat nooit doet zegt me wel iets. Overigens heb ik nog een andere platenspeler. Die onder mijn naam is ook nog van mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Hanze adviseerde een niet-magnetisch plateau van ik dacht 1200,00. Echter als dat lichter is, zou het minder goed klinken. De elementen die Hanze adviseert horen ook niet echt bij de goedkoopste. Revisie van een 124 is ook best prijzig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Met dat lichtere niet magnetische plateau, kun je wel veel meer elementen gebruiken. Die "expert" van jouw, heeft je gewoon niet alles verteld. Of je hebt wellicht niet goed naar hem geluisterd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Mijn expert heeft niet alles verteld, omdat hij vindt dat een Denon 103 en een Benz Micro Gold al enorm goed zijn. Ik heb geen verstand van draaitafels en had geen zin me daar een paar jaar in te gaan verdiepen. En zo is het gekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Jammer,. Dat kost inderdaad véél tijd. Ben daar maanden mee bezig geweest. Natuurlijk niet dagelijks, maar toch... Maar ben je nu wel tevreden met je TD-124? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Het probleem deed / doet zich alleen voor als de decoder op de cyrus is aangesloten en op dezelfde groep zit. Als er een potentiaalverschil is moet dan de aardlekschakelaar niet in werking treden? Bedoel je met kabel de interlink tussen versterker en decoder? Nee de TV kabel.Dus de kabel die van UPC of ziggo komt.vaak hebben die een ander potentiaal dan de aarde die in huis aanwezig is. Dat verschil komt dan via je kabel decoder in je installatie terecht en kan dan voor dergelijke problemen zorgen. De oplossing is dan een goede galvanische schijding op het punt waar de kabel het huis binnen komt. Het punt word daar dan aan de aarde gehangen van de huis installatie waardoor dit wordt gelijk getrokken. Om nu eerst te testen of het probleem daar vandaan komt kan je het beste deze kabel los nemen en kijken of het probleem dan weg is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Gewoon waar de kabel binnen komt (meestal in de meterkast) Met een stuk elektra draad (groen geel) de afscherming direct aan de aardelektrode vast solderen. Of B een mantelstroomfilter tussen de antenne aansluiting Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Je kan beter een goed element hebben op een Thorens 160 van pakweg 200 euro dan een matig element op een TD 124 van 2750 euro. De demonstratie met een Thorens 160 met Lyra Dorian overtuigde me een paar jaar geleden wel. Die Thorens stond daarbij nog eens schuin op een stoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Daar zal een liefhebber van een TD-124 vast anders over denken. Kom nou zo'n TD-160.... tsss een poor mans tunrtable Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 De plint past net niet. Morgen een stukje hout weghalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 @Carl: Een TD124 kost geen 2750,00 Inclusief SME arm en Micro Gold element kwam het op1500 euro. Zet je speler er maar naast, dan weet je waar je over praat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Daar zal een liefhebber van een TD-124 vast anders over denken. Kom nou zo'n TD-160.... tsss een poor mans tunrtable Een Volkswagen van nu is een stuk betere auto dan de Mercedes 220 SE van mijn vader al weer 50 jaar geleden Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 @Carl: Een TD124 kost geen 2750,00 Inclusief SME arm en Micro Gold element kwam het op1500 euro. Zet je speler er maar naast, dan weet je waar je over praat. Dat vertelde ze me gisteren op de Hanze show tenminste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 30 november 2013 Report Share Posted 30 november 2013 Hanze vraagt de hoofdprijs. Een auto is geen draaitafel. Er is maar 1 manier om achter verschillen te komen. Dat heb ik al aangegeven. Iedereen kan van alles roepen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 december 2013 Report Share Posted 1 december 2013 Een Volkswagen van nu is een stuk betere auto dan de Mercedes 220 SE van mijn vader al weer 50 jaar geleden Jack. Dat soort vergelijkingen gaat natuurlijk altijd mank. Er zullen niet voor niets TD-124 liefhebbers zijn. Zover ik kan zien en begrijp brengt een firma als Hanze zo' n Thorens op beter niveau dan nieuw. Dat kost gewoon serieus geld. Dat is met veel vintage audio zo. Het heeft niet het eeuwige leven B.v. die Denon PMA-770 speelt m.i. mooier dan menig nieuw high-end versterker. Ik wil dat best nog een keer demonstreren net als een paar jaar terug toen ik dat deed met een gereviseerde Optonica SM-3000 Dan mogen jullie, de allerduurste en beste high-end versterker er tegenover zetten. Maar revisie van zo'n Denon kost ook serieus geld. Maar is àltijd véél voordeliger dan een nieuwe high-end versterker. Het is maar net wat je wilt, wat je leuk vind, welk budget je hebt, wat audio met je doet en.... op welk niveau je wilt spelen. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts