Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Een goede TD124 zou moeiteloos nieuwe draaitafels tot 10.000 euro er uit spelen.

Ik heb deze stelling niet bedacht. Hij komt van mensen die een enorme hoeveelheid draaitafels hebben gehad.

124 bezitters zullen dat beamen, anderen juist niet. Verder zul je niet komen. Veel discussies leiden tot niets. (behalve een hoop gehakketak)

Misschien moet het dac testteam ook eens wat met draaitafels doen!?

Ik zal eens met Hans van L. overleggen.

Ik stel mijn draaitafel graag ter beschikking.

Ik kan helemaal niets met uitspraken als die of die draaitafel is de beste.

Er zal er best eentje de beste zijn.

Zoveel smaken zoveel meningen.

Bij een draaitafel vergelijk wat eigenlijk niet kan wil ik graag bij zijn,gewoon voor de leuk :D

Hert zou wel mooi zijn als dat bij mijnheer Hans is :) lekker dichtbij.

Ik vind een TD 124 een prachtige draaitafel laat dat duidelijk zijn en ik zou hem er graag bij willen hebben. Of die in gereviseerde vorm net zo goed/beter is dan een draaitafel tot 10000 euro betwijfel ik. Ik vraag me zelfs af of de TD 124 beter klinkt dan een Thorens TD 160 wanneer dezelfde arm en element wordt gebruikt ( moet bij de TD 124.1 dan wel een MM element zijn). De reden is dat techniek van een tussenwiel indertijd niet voor niets is veranderd door aandrijving met een snaar en direct drive. In die zin denk ik dat het vergelijk met auto's zeker op gaat.

Een en ander wordt bevestigd door verschillende mensen die er indertijd een hebben gehad. Vm forum lid Ruud13 bijvoorbeeld vertelde me, dat het hem nooit was gelukt om de TD 124 stil te krijgen. De man is technisch erg begaafd en bekend van zijn artikelen over de Quad modificatie en indertijd in Luister. Ook Henk Niemeyer vindt daarom de draaitafel niet meer van deze tijd. Dus bij een eventueel vergelijk zou ik zeker ook eens goed meten (rumble): stoorgeluiden kleuren het geluid wat dan vaak als aangenaam wordt ervaren.

Tot slot moeten we maar eens een topic "klassieke draaitafels" openen. Als ik met de zolder klaar ben (lees de aannemer weer tijd heeft) zal er nog wel een bijkomen.

Nee de TV kabel.

Dus de kabel die van UPC of ziggo komt.vaak hebben die een ander potentiaal dan de aarde die in huis aanwezig is.

Dat verschil komt dan via je kabel decoder in je installatie terecht en kan dan voor dergelijke problemen zorgen.

De oplossing is dan een goede galvanische schijding op het punt waar de kabel het huis binnen komt.

Het punt word daar dan aan de aarde gehangen van de huis installatie waardoor dit wordt gelijk getrokken.

Om nu eerst te testen of het probleem daar vandaan komt kan je het beste deze kabel los nemen en kijken of het probleem dan weg is.

Als ik het goed begrijp bedoel je dat de tv kabel-aarde op de huis-installatie aarde moet worden aangesloten?

kan ik dat doen door een draadje tussen een randaarde stekker (in de wcd) en de tv-kabelstekker te plaatsen? Dat lijkt mij nl het makkelijkst uit voeren.

Als ik het goed begrijp bedoel je dat de tv kabel-aarde op de huis-installatie aarde moet worden aangesloten?

kan ik dat doen door een draadje tussen een randaarde stekker (in de wcd) en de tv-kabelstekker te plaatsen? Dat lijkt mij nl het makkelijkst uit voeren.

Nee niet doen.  Met een beetje pech creëer je allerlei aardlussen. En volgens mij mag het helemaal niet i.v.m. de veiligheid.

De kabel komt meestal in de meterkast binnen. Veel mensen hebben daar een antenne splitter of antenne versterker om meerdere TV s aan

te kunnen sluiten.  Op die stalen splitters zit een aarde klem die je rechtstreeks aan de aardelektrode kunt monteren.

Kan het niet, dan is een stroom mantelfilter een mooie en veilige oplossing kost hooguit een tientje of zo...

kabel.jpg

Carl;

Je hebt precies de tegenovergestelde zaken gehoord over de TD124 dan ik.

Thorens is om geheel andere redenen gestopt met het idler-wheel.

Van de rumble heb je geen last. De tafel draait rete-strak. Wie doet dat na?

Henk uit Sneek verkoopt je natuurlijk liever een nieuwe draaitafel. Hij is overigens wel enthousiast over de TD124, omdat hij als geen ander weet wat deze speler kan.

Carl;

Je hebt precies de tegenovergestelde zaken gehoord over de TD124 dan ik.

Thorens is om geheel andere redenen gestopt met het idler-wheel.

Van de rumble heb je geen last. De tafel draait rete-strak. Wie doet dat na?

Henk uit Sneek verkoopt je natuurlijk liever een nieuwe draaitafel. Hij is overigens wel enthousiast over de TD124, omdat hij als geen ander weet wat deze speler kan.

Precies! Ik was eens bij een handelaar in Berlijn die hetzelfde zei. Ook over oude elementen. Hij wil natuurlijk graag nieuwe verkopen.

Als geld geen rol speelt en je hebt naast je Rockport Sirius :o een idler (Garrard 301) en DD (Technics sp10 mk3) tafel staan,  dan zou ik me ook geen zorgen maken over de TD124.

3_tt_s_(1_of_1).jpg

Dank voor je uitleg Vintage, ik heb die aansluiting in de woonkamer en kan van daaruit slecht bij de aard-electrode die in de meterkast zit.

Voorlopig laat ik het even voor wat het is, zolang het spul op 2 groepen zit heb ik geen last meer.

Nee niet doen.  Met een beetje pech creëer je allerlei aardlussen. En volgens mij mag het helemaal niet i.v.m. de  veiligheid.

Pardon? Randaarde is er juist voor jouw veiligheid! Die dient er juist voor om al dan niet gevaarlijke potentiaalverschillen op te heffen. Heb je nog een oude CATV installatie zonder galvanische scheiding die dan aardstroomproblemen oplevert, dan wordt het eens tijd dat de kabelaanbieder dat in orde komt maken.

Een mantelstroomfilter is eigenlijk een lapmiddel. Voor de kosten hoef je dat niet te laten, zeker, maar als dat het euvel verhelpt is eigenlijk toch de CATV niet pluis.

Dank voor je uitleg Vintage, ik heb die aansluiting in de woonkamer en kan van daaruit slecht bij de aard-electrode die in de meterkast zit.

Voorlopig laat ik het even voor wat het is, zolang het spul op 2 groepen zit heb ik geen last meer.

Mooi dat je geen last meer hebt maar wat ik graag zou weten is of het probleem ook weg is als de TV kabel wordt los getrokken? dan weet je namelijk of dat daar ook werkelijk vandaan komt.

Ik twijfel namelijk of deze andere groep die je gebruikt wel aan het aard net hangt.

Het zou maar zo eens kunnen zijn dat dit nu is opgelost door dat je een on geaard stopcontact gebruikt.

Is ook een oplossing natuurlijk maar of dat slim is.??

Pardon? Randaarde is er juist voor jouw veiligheid! Die dient er juist voor om al dan niet gevaarlijke potentiaalverschillen op te heffen. Heb je nog een oude CATV installatie zonder galvanische scheiding die dan aardstroomproblemen oplevert, dan wordt het eens tijd dat de kabelaanbieder dat in orde komt maken.

Een mantelstroomfilter is eigenlijk een lapmiddel. Voor de kosten hoef je dat niet te laten, zeker, maar als dat het euvel verhelpt is eigenlijk toch de CATV niet pluis.

Volgens mij de enige juiste methode. maar de vraag is nog steeds komt het daar wel vandaan?

• Members

Mijn ''audiofiele dag'' veranderde vandaag wederom in een zeer muzikale middag!

Vanwege veel beschadigde hard-plastic lp beschermhoezen ben ik druk bezig al mijn lp's te voorzien van die zachte beschermhoezen. Eigenlijk zag ik een beetje tegen dat klusje op (het zijn er nogal wat), maar dan loop je me daar toch tegen een partij gave muziek aan die je in eeuwen niet meer hebt gedraaid! Zo komt er natuurlijk bar weinig van het vervangen, maar des te meer van het muzikale genot. Ben zo alleen wel nog en tijdje bezig, maar who cares...

O, en voor alle Audiofielen: zoek een keer naar de mono versie van Henri Manchini's ''Pink Panther'' of Peggy Lee's ''Fever''! Echt adembenemend mooi...

(...) Ik vraag me zelfs af of de TD 124 beter klinkt dan een Thorens TD 160 (...)

Beste Carl,

Dat is vermoedelijk juist het probleem, hè?

Ik bedoel, dat een TD124 zo góed* klinkt...

en een TD160 niét klinkt.

* Sommige mensen denken dat een draaitafel - en bijvoorbeeld ook een luidspreker - goed of mooi moet klinken.

Maar hoe beter de draaitafel is - en bijvoorbeeld ook de luidspreker - des te minder heeft hij een eigen klank.

Mooi dat je geen last meer hebt maar wat ik graag zou weten is of het probleem ook weg is als de TV kabel wordt los getrokken? dan weet je namelijk of dat daar ook werkelijk vandaan komt.

Ik twijfel namelijk of deze andere groep die je gebruikt wel aan het aard net hangt.

Het zou maar zo eens kunnen zijn dat dit nu is opgelost door dat je een on geaard stopcontact gebruikt.

Is ook een oplossing natuurlijk maar of dat slim is.??

Volgens mij de enige juiste methode. maar de vraag is nog steeds komt het daar wel vandaan?

De groep waar de decoder en tv aan hangt is idd ongeaard. Ik ga een dezer dagen eens proberen de kabelaansluiting aan de aard-electrode te hangen, kijken of dat wat oplevert

De tv-kabel lostrekken heeft niet veel zin omdat ik dan geen signaal heb om te versterken, het is nl. de decoder die de het probleem veroorzaakt. Ik gebruik de hdmi-uitgang naar de tv en de audio-uitgang naar de versterker.

De groep waar de decoder en tv aan hangt is idd ongeaard. Ik ga een dezer dagen eens proberen de kabelaansluiting aan de aard-electrode te hangen, kijken of dat wat oplevert

De tv-kabel lostrekken heeft niet veel zin omdat ik dan geen signaal heb om te versterken, het is nl. de decoder die de het probleem veroorzaakt. Ik gebruik de hdmi-uitgang naar de tv en de audio-uitgang naar de versterker.

Dat je dan geen signaal meer hebt is nietzo erg. Als je een menu opent zou de storing vermoedelijk ook aanwezig zijn, dit menu blijft ook staan zonder kabel aangesloten, trek je dan de kabel er uit zou je dat wel moeten merken. Als dan het probleem weg is weet je dat je de bron van het probleem hebt gevonden.

Doet dat niets dan zal je het in aardlussen tussen de verschillende spaningsgroepen hebben an kan je het beste alleen de versterker aan aarde hangen en de rest in een ongepaard stopcontact.

Bij Spido moet je altijd even doorlezen, maar dan heeft hij meestal wel gelijk. Volgens mij heeft hij zelf een TD 125 en ik weet zeker dat hij een TD 124 had als hij dacht dat die superieur was.

Ik heb natuurlijk dat boek over de TD 124 van Joachim Bong. In de inleiding verteld hij dat hij er in zijn jeugd 3 heeft gehad die alle 3 last van rumble hadden. Hij beweert dat ze dat nu onder de knie hebben. Ik kan me niet voorstellen dat ze in een tijd dat ze mechanisch zo ver waren als kort na de tweede Wereldoorlog minder goed dan nu in staat waren die rumble weg te halen. De doorsnee nieuwe console van een TD 124 is overigens niet zo bijzonder hoor. Er bestaan trouwens wel zeer fraaie met bijzonder binnenwerk, kijk ook bij schopper in Zwitserland.

De TD 124 is in 1957 op de markt gebracht, de Thorens 150 in 1965 en de Thorens 160 in 1972. Dat had zeker met productiekosten te maken, maar ook omdat met een snaar en subchasis stoorgeluiden konden worden voorkomen. Dit principe heeft de markt ook jarenlang gedomineerd. Direct drive kan ook prima maar is erg duur als je het goed wilt doen. Massa draaitafels zijn vrij populair nu maar hebben ook altijd een snaar. Ik koop er nog eens een mooie bij als ik hem kan plaatsen. Op springair staat een zeer fraaie Raven te koop.

Spido heeft wel meer uitspraken gedaan waar hij later op terug gekomen is, denk aan buizenversterkers waarvan hij zei: 'buizen klinken alleen mooi als je ze stukgooit in de badkuip'. Nu met de Leak spelend is er een andere mening gevormt. Wellicht gebeurd dat ook als hij eens een goede idler aangedreven draaitafel heeft gehoord.

Wie zei dat nou ook alweer  :confused:  "Als je nooit van mening veranderd heb je niks geleerd"   :rolleyes:

Hij heeft in ieder geval een prima  Leak versterker.

Die nóg mooier wordt , zodra zijn voorversterker herbouwd is.

Bijzonder ding die Varislope 2 stereo . 

LEAK%20VARISLOPE%202%20STEREO%20PRE%20AM

De versterking is met 2 EF86 penthodes  die ook echt in penthode staan.  Zoiets zie je zelden of nooit een EF86

wordt meestal in triode gezet,  als 1e ruisarme versterker trap.

Lekker eigenwijs ontwerp :D  Net als al die andere ontwerpen van de behuizing van  Leak versterkers 

Die allemaal als 2 druppels water op elkaar lijken.

Spido heeft wel meer uitspraken gedaan waar hij later op terug gekomen is, denk aan buizenversterkers waarvan hij zei: 'buizen klinken alleen mooi als je ze stukgooit in de badkuip'. Nu met de Leak spelend is er een andere mening gevormt. Wellicht gebeurd dat ook als hij eens een goede idler aangedreven draaitafel heeft gehoord.

Beste Ruud,

Over het algemeen vind ik buizenversterkers niet erg overtuigend klinken. Nog niet zo heel lang geleden hoorde ik in een hifi-winkeltje bij ons in de buurt een stelletje Sparks (uit de Volksrepubliek, naar ik meen), en die klonken allemaal opvallend verschillend. Maar geen van alle ècht.

De ene klonk zwoel en zwaar geparfumeerd. De andere donker, weer een andere ijl en hees... Moesten allemaal kennelijk nog goed afgeregeld worden: het lijkt er op, dat het veel meer vakmanschap vereist om met buizenversterkers een goede en consistente serieproductie te maken dan met transistoren.

Kortom: ik ben heel enthousiast over de Leak Stereo 60 eindversterker. Maar aan de Varislope 2 Stereo voorversterker moet nog een boel gebeuren: onze Grote Renovator houdt zich er momenteel opnieuw mee bezig.

Wat idler wheel draaitafels betreft: daar heb ik ruime ervaring mee, hoor. De beste types (EMT, Garrard, Connoisseur/Sugden, Lenco/Goldring) waren qua wow & flutter echt niet beter dan hun snaar-aangedreven opvolgers*, en wanneer het tussenwiel een tijd(je) tegen het draaiplateau heeft vastgestaan (verkeerd uitgeschakeld)... niet om áán te horen! Rumble was en is een groot nadeel van alle idler wheel draaitafels: daarom werden ze ook niet meer gemaakt, toen er goede alternatieven kwamen.

* Die snaar-aangedreven opvolgers waren dan wel modellen met een zwaar draaiplateau, soms ook nog voorzien van elektronische draaisnelheidscontrole.

Laten we meneer Hans eens wakker maken :D

Hier ben ik... :)

Een redelijk druk weekend achter de rug.

Ik zal een topic openen en de animo eens peilen.

Ik heb alleen geen luidsprekers van voldoende kwaliteit in de huiskamer. Wanneer iemand daar voor kan zorgen, is het geen probleem. Meerdere gelijke phonotrappen is ook geen probleem.

:)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...