Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Phoe phoe.

2 forum bezoeken afgelegd,dat was leuk.

Ik hoorde oa een mooie set die ook nog eens prima klinkt.

Een N.A.D m3 met een set Dali Helicon luidsprekers.

Vanwege de Acoustiek beinvloed door een Lingdorf dsp.

Tegen de muur hongen een paar absorbie panelen en achter de speakers dikke gordijnen.

Naar mijn idee geen dsp meer nodig.

Maar de eigenaar denkt daar anders over.

en gehongt.

foto's van de SA11-sI-Rob komen er aan. en dan zal ik nog ff kort beschrijven wat er te zien is.

ondertussen wil ik nog eens mijn verbazing erover uitspreken wat een verschil het alleen al maakt om in een nieuw loopwerk:

- alle lichte vlakken zwart of groen te kliederen

- overal waar het kan loodbituum te plakken

- de laserlens met Finyl in te smeren.

CD zal nooit acceptabel klinken als je niet ook deze dingen doet (en nog een berg gedoe). Maar dat weet je pas als je dit gedaan hebt :D

groet

de spray die ik al 30 jaar op cd's gebruik. als dit er niet meer is hoef ik geen cd's meer. natuurlijk heb ik een life time supply.

lijkt dat the original er niet meer is, as close as it gets: http://audiogeorge.com/

groet

ps .. vraag bij George St louis naar het origineel : finyl. die klonk het best. hij heeft nog 'many gallons'. en pas op met allerlei lui die claimen zoiets ook te maken. been there.  CAC Audio Leiden verkocht ooit Finyl. Die begrepen het.

Dank je Jack.

Korte uitleg wat je ziet:
- 2 bybees op de 220v ingang
- de ferrietring daar is weg
- naar trafo 220v bedraad ipv dat rare geknoei over de print
- masterzekering vervangen door zekeringhouder met normale zekering. 5 zekeringen na trafo overbrugd.
- veel diodes vervangen
- alle spanningsregelaar vervangen (die kleine staande printjes in het voedingsdeel)
- voor en na trafo een r/c tegen Hf
- tegen de achterwand afvlakking voeding audio trapje
- achter de trafo tentlabs voeding klok (aan de wand naast dac-deel)
- in dac deel extra buffering (oscon, die paarse condensatoren), overigens idem op de print onder het loopwerk
- nwe audiotrap
- dan daar tegenaan een audiomagic pulse gen zx
- loopwerk van binnen zwart en groen gekliederd
- cinch niet langer 'koud' op de achterwand maar geïsoleerd en dan massa met 10nf naar kast ontkoppeld
- wat loodbituum hier en daar.

En nog wat (heel belangrijke) details.
De zandzak die er gewoonlijk in ligt is nu even niet te zien.

Groet

ventilatie zat, de halve bodem en dak zijn voorzien van openingen. een zakje zand achter het loopwerk gaat daar echt niks aan doen. staat er al sinds 2006. het enige dat kapot gaat - geheel volgens planning van de fabriek - is na 8 jaar een rubber bandje in de aandrijving van de lade.

groet

Je hebt er wel een hoop tijd in gestopt. Ben wel benieuwd. Heb je wel eens een (nog enigszins betaalbare) cd speler gezien waarbij dit soort ingrepen (volgens jou) niet echt nodig zijn.

Ik denk bv aan de tent cd speler (geen idee, gewoon een voorbeeld van de prijsklasse).

En waar heb je de meeste "tweaks" vandaan? Lampizator wellicht (maar nee, ik zie geen lampjes).

Misschien zit de lol juist in het experimenteren?

ik denk dat de Tent speler wel eens een heel eind kan komen. mooi degelijk loopwerk, goed in de kast gezet. geen opamps die graag HF versterken in het audiodeel (als ik me niet vergis). nette voedingen, en niet allemaal dezelfde trafo.

maar meestal als ik in de open kast kijk denk ik ... dat wordt een boel werk. dus ik ben very happy dat dit ouwe ding weer loopwerkt.

sleutelen aan de Marantz was in eerste instantie noodzaak, ongemod kon ik er geen vijf minuten naar luisteren. ja en als je dan stapje voor stapje zet en het gaat beter klinken dan wordt het ook een sport. en toegegeven: soms doe je dingen die niet goed klinken. maar ja die kan je weghalen. hij is te beluisteren, gezellig, maar eerst even goed laten opwarmen weer.

veel ideetjes kwamen van hier, en van http://www.positive-feedback.com/

Daar staan ook wel eens verslagen van het verbouwen van CD spelers, vaak de Sony's.

groet

Mijn weg is anders,  zo min mogelijk elektronica  in een cd-speler  :) 

Vandaag een audiofiele middag.  Leker platen en cd's draaien en genieten van het zonnetje dat overvloedig door de ramen scheen.

Halverwege de middag een Denon PMA-770 vervangen door mijn van der Veen buizen voor en eind.

Een behoorlijk verschil.  Die Denon zal het menig high-end versterker erg moeilijk maken.  Maar er is verschil in mooi  ;) 

Vloeiend, gemakkelijker, ruimtelijker maar vooral veel "echter"

Dingen die je niet met worden kunt zeggen, een beetje kunt meten, maar vooral gewoon moet ervaren.

Het is fijn een aantal goede versterkers te hebben en af en toe eens te wisselen  :) 

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...