Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Dit is al net zo ergerlijk, zelf niets zeggen, wel de ander in een positie proberen te dwingen dat hij zich moet verdedigen, jammer, past me niet, doe ik dus ook niet.

Een beetje begrijpend lezen en je eens verdiepen in de materie zou je tot het inzicht kunnen brengen - eerlijk gezegd is mijn hoop hierop niet zo heel erg hoog gespannen - dat ik goede gronden heb waarop ik dit baseer, overigens kost het ook al niet zo veel moeite om tot de ontdekking te komen dat ik hierin zeker niet alleen sta.

En, jammerlijk genoeg zijn het niet alleen onwetende luisteraars, maar ook techneuten met ervaring in de audiowereld, die dit standpunt uitdragen.

Wat is er mis met een inhoudelijke discussie over de inhoudelijke kant van een van jouw stokpaardjes: De OpAmp? Vind je het niet leuk om af en toe eens in de spiegel te kijken?

De toon bepaal je zelf en die is inderdaad niet prettig. Als ik geen verschil hoor tussen twee versterkers of als ik de kwaadaardige invloed van een opamp niet hoor deugt mijn gehoor niet. Welja!

Inderdaad maakt de toon de muziek, vergeet hierbij de harmonie niet, die wordt vaak node gemist.......

Tja, daar heb je die harmonische vervorming weer die de boel bederft.

misschien kan de webmaster deze term plaatsen onder posts die al te kribbig van toon worden. :)

Vanmiddag heb ik een geweldige audiofiele ervaring gehad. Samen met een audiovriend (tevens technicus), naar een show in Eindhoven.

Daar trad een klassiek geschoolde (niet dat dit ook maar enig niveau aangeeft) zangeres op.

Beurtelings zong ze live en werden de opnames door PioSound electrostaten weergeven. Versterker en cd-speler waren van Marantz.

Het resultaat was verbluffend, maar ik had niet anders verwacht. De ls waren mij tijdens een beurs in Brussel al opgevallen in positieve zin.

Er was geen verschil te horen, voor zover (of weinig ver) ik dat als musicus kan beoordelen.

Ik ben dus zo brutaal om deze ls natuurgetrouw te noemen. Je moet het maar durven.

Vanmiddag heb ik een geweldige audiofiele ervaring gehad. Samen met een audiovriend (tevens technicus), naar een show in Eindhoven.

Daar trad een klassiek geschoolde (niet dat dit ook maar enig niveau aangeeft) zangeres op.

Beurtelings zong ze live en werden de opnames door PioSound electrostaten weergeven. Versterker en cd-speler waren van Marantz.

Het resultaat was verbluffend, maar ik had niet anders verwacht. De ls waren mij tijdens een beurs in Brussel al opgevallen in positieve zin.

Er was geen verschil te horen, voor zover (of weinig ver) ik dat als musicus kan beoordelen.

Ik ben dus zo brutaal om deze ls natuurgetrouw te noemen. Je moet het maar durven.

zong ze zonder instrumentale begeleiding? Daar wordt het wel iets gemakkelijker door lijkt me.

Panelen kunnen inderdaad waanzinnig mooi klinken, jaren geleden ben ook ik hiervan diep onder de indruk geweest, dat ik toch voor een dynamisch systeem heb gekozen, heeft te maken met de beperkingen in dynamiek en tonaal bereik van panelen, overigens is daarmee ook een zoektocht ontstaan naar mogelijkheden de voordelen van panelen, openheid, detaillering, ook met mijn speakers te benaderen, ben momenteel zeker tevreden over de uitkomst van deze tocht.

Heeft me ook heel erg veel zicht verschaft op de invloed van materialen en componenten in mijn installatie.

Maar goed, de herinnering aan de eerste kennismaking met panelen is me altijd bijgebleven, vanuit een voormalige slaapkamer in een prachtig pand in Leiden, uitkijkend over een fraaie binnentuin.

Geen verschil te horen... met Marantz versterkers??

Van de andere kant, ik heb heel lang geleden zo'n demo meegemaakt. Dat was nog in de Firato. Toen hoorde ik ook geen verschil. Terwijl de Elipson 1303 echt niet zo neutraal klonken.

Elektrostaten kunnen heel natuurlijk klinken. Zeker wanneer er geen laag uit hoeft te komen.

:)

Ik heb de Quad esl 63 gehad,ik vond ze prachtig klinken.

Er kwam toch wel laag uit,althans voor mij voldoende.

En versterkers klinken niet,maar ik vond dat de Quad beter klonk met een Yamaha p2200 versterker dan met mijn huidige Luxman l507s.

Het geluid kwam er met meer druk uit,het klonk krachtiger.

2 mensen die bij mij zaten te luisteren vonden dat ook.

Ik luister met name altijd naar de klankkleur, maar dynamiek moet toch ook bijdragen aan natuurlijkheid.

Hans: het laag was juist erg goed. daar heeft men iets op gevonden. wij hoorden een baritonsax op volle sterkte.

Een pianokenner kon horen welk merk vleugel er speelde.

Als ik 8 mille had liggen, zou ik ze graag eens in huis halen. Ook mijn buizen zullen 86dB rendement waarschijnlijk niet trekken.

Maar, zeg nooit nooit, in de wondere wereld die Hifi heet.

Vroeger vielen al op: Quad, Final, Audiostatic, Apogee en Magnepan(magnetostaten).

Ik vind het altijd interessant als iemand opamps niet goed vind klinken. Als het mag, ga ik eens bij Jitze langs, die heeft ooit mijn belangstelling gewekt voor die discrete uitgangstrap.

Ik ken Jitze al jaren en ook zijn manier van luisteren. Dat hij vaak naar concerten gaat en ook nog wat van elektronica weet en lange tijd in een audiozaak werk(te?), maakt mijn respect voor hem alleen groter.

Dat dan de hele quasi technische hoek over hem heen valt (terwijl ze hem helemaal niet kennen), vind ik vreemd. Hoezo vooringenomen.

Ik hoor van mensen die echt verstand van elektronica hebben, dat opamps heel behoorlijk kunnen klinken, maar dat een topapparaat discreet is opgebouwd. Wanneer ik de meeste apparaten met opamps niet al te bijzonder hoor klinken, denk ik dat dit ook zo is.

Van de andere kant zijn er ook mensen die van een versmeert en soft geluid houden. Dat is zo lekker vergevingsgezind. Dat klopt, maar heeft niks met kwaliteit te maken.

M.a.w. ik ben het roerend met Jitze eens.

:)

Een merk als Burmester past opamp toe. Ook in hun top range (>30000 euro voor een pre). Ik heb Burmester wel hoog zitten (ongeveer even hoog als Pass Labs, die meer van de discrete schakelingen is). Kortom het gaat niet om de individuele element, maar om het gebruik en het geheel.

http://www.monoandstereo.com/2010/09/exclusive-interview-with-dieter_23.html

Als ik het geld had, dan wist ik t wel.  Dan kocht ik een BAT :)

Dank je PD. Ik was wat enthousiast geworden na de luistersessie. Emotioneel type heh :D.  Men vertelde zelf dat een McIntosch MC275 niet goed ging.

Pio heeft nu een inruilaktie. Je krijgt € 2500,00 terug voor je oude luidsprekers. Dus i.p.v. € 8000,00 betaal je € 5500,00. Misschien kan ik er een eindversterker bij cadeau vragen?

Heeeeeel lang geleden had ik een Magnepan 3 series in huis, aangesloten op een Musical Fidelity A100X. Dat ging voor geen meter. Deze versterker levert bij 4 ohm minder vermogen dan bij 8 ohm. Later is het apparaat uit productie genomen. Best jammer, want je kunt er heerlijk op gourmetten. Dat gaan we 1e Kerstdag dan ook doen.

Zo als Hans al opmerkte heb ik een aantal jaren in een audiowinkel gewerkt, zo sinds eind jaren 80, wat mij daar is opgevallen, is dat de wijze waarop men iets beleefd weinig te maken heeft met hetgeen waargenomen wordt.

Als er iemand binnen komt in de overtuiging dat Bose de beste speakers ter wereld maakt, is het volstrekt nutteloos hem of haar iets anders ter vergelijking aan te bieden, er wordt een set Bose mee naar huis genomen.

Ik vind dit een bijzonder fenomeen, maar goed ook elders zie je dit verschijnsel, er zijn ook mensen die menen dat een goede auto alleen maar uit Duitsland kan komen en Franse auto's roesten - nog steeds - harder dan ze kunnen rijden.

Een ander verschijnsel, dat in dit verband niet onvermeld mag worden, is de automatische veronderstelling, dat als iets duurder is, het ook wel beter moet zijn.

Dit laatste heeft tot heel bijzondere resultaten geleid, Monster Cable was één van de eerste, of misschien zelfs dé eerste die op grote schaal speciaal kabel producten voor homeaudio op de markt bracht, het werkte niet, het wilde niet verkopen.

Overtuigd van het eigen product heeft men naar oplossingen gezocht, en gevonden, het bleek een gouden greep, de prijs werd verveelvoudigd en, het zal je niet verbazen dat daarmee de basis is gelegd voor een zeer lucratieve markt......

Ook diverse fabrikanten van exclusieve componenten zie je dit soort stunten uithalen, je koopt een binnenwerk van een apparaat van een grote electronicafabrikant en bouwt hier omheen een fraaie kast, soms wordt er nog wat aangepast aan de voeding, een ringkerntrafo heeft toch een heel andere uitstraling dan een bloktrafootje op een print, niet waar ?

Die glimmende kast, het logo op die kast en de ronkende recensies in bladen die volstrekt afhankelijk zijn van hun adverteerders doen daarna hun werk, en zeg nu zelf als zo'n ding 5 tot 10 keer meer kost dan een massamachine, dan moet het wel goed zijn, toch ?

De kracht van deze verschijnselen is onvoorstelbaar groot, marketing is eigenlijk een gevaarlijk wapen.

Zie maar hoe Goldman Sachs en consorten de wereld aan het wankelen hebben gekregen.........

Stom genoeg blijk ik niet zo heel erg onder de indruk van dit geweld, niet dat ik nooit de fout in gegaan ben, echt wel, maar goed van je fouten leer je, als het meezit.

Als techneut, later in de institutionele kinderbescherming en de financiëledienstverlening, heb ik geleerd dat het loont te streven naar de meest simpele oplossing voor problemen, dit om te voorkomen dat je allerlei ongewenste nevenverschijnselen introduceert, hoe complexer een systeem hoe minder grip je hebt op het totaal.

KISS is mijn uitgangspunt geworden, daarnaast is het goed alles wat je wordt aangereikt eerst eens goed te onderzoeken, na te gaan of het voor jou wel het juiste brengt en dan pas een beslissing te nemen.

Als ik dit nu even doortrek naar mijn aversie voor OpAmps in een audioketen, velen zien dit graag nader toegelicht, moet ik bekennen eigenlijk door volstrekt toeval op dit spoor te zijn terecht gekomen, eigenlijk had ik al gekozen voor heel simpele buizenversterkers, was ik heel erg tevreden met het geluid dat dezen produceerden én beperkte ik de af te spelen muziek tot hetgeen op vinyl was uitgebracht, jaja ik had wel een cd speler, maar verwachtte hier niet zo heel veel van.

Die simpele versterkers behoeven nog wel even wat toelichting, dit heb ik kunnen doen omdat mijn speakers een hoog rendement koppelen aan een bijzonder vriendelijk impedantie verloop, dus geen bijzondere eisen stellen aan de versterking, 5 watt is genoeg, 15 watt zoals mijn versterkertjes leveren is fantastisch.

Tijdens mijn zoektocht naar een passende versterker was me al opgevallen dat het toepassen van moderne technieken en componenten geen garantie is voor betere prestaties, dit heeft me teruggevoerd in de tijd en geleid tot de toepassing van volledig achterhaalde techniek :-)

Tijdens pogingen om meer aandacht voor het afspelen van vinyl te krijgen op dit forum, dit in samenwerking met de welbekende uitbater van AS in Sneek, én de toenemende vraag naar betaalbare en goed presterende phonotrapjes ben ik me hierin gaan verdiepen.

De ontdekking van de Holfi Ellipse en het gegeven dat een oud Sony versterkertje dat bij AS in de winkel lag de moderne soortgenoten in de schaduw wist te stellen, maakten dat ik vraagtekens begon te plaatsen bij het gebruik van OpAmps.

Daarna werden mijn vermoedens alleen maar bevestigd, dit door er alleen maar naar te luisteren, meten is in dit geval niet erg nuttig, wat mij betreft gaat het om wat je hoort, niet wat je meet, sorry....

Wel heel erg stom is geweest, voorgaande speelde in de periode 2002-2004, was dat ik dit niet heb doorgetrokken naar m'n cd speler, het heeft nog geduurd tot 5 mei, welk jaar was het 2006 of 2009 ?, hier op het forum heb ik melding gemaakt van mijn bevrijdingsdag, vooraleer ik ook daar de OpAmps heb vervangen.

Zoals al aangegeven had ik daarmee moeten beginnen, m'n cd speler kon zich plotseling meten met de platenspeler en natuurlijk was het gevolg dat het gemak maakte dat er meer en meer cd's werden gedraaid en gekocht, uiteindelijk uitlopend op het over brengen van de hele collectie naar een harde schijf, waarbij een simpel, goedkoop, DACje waarin natuurlijk de OpAmp is vervangen, laat zien dat met weinig middelen een dure, opgeleukte cd speler is te evenaren.

Tot zover mijn ervaring met het verschijnsel OpAmp, gewoon heel simpel, luisteren, het is niet meer dan dat, zoals ik gisteren ook al heb aangegeven.

Ik vind het altijd interessant als iemand opamps niet goed vind klinken. Als het mag, ga ik eens bij Jitze langs, die heeft ooit mijn belangstelling gewekt voor die discrete uitgangstrap.

Kijk op deze manier uitgenodigd worden tot een nadere verklaring heeft een iets andere uitwerking.......en natuurlijk ben je welkom, ook een bezoek aan jou, met jouw bijzondere oplossingen staat bij mij hoog op het verlanglijstje.

Nieuwsgierig hoop ik nog lang te blijven, een zoektocht is nooit ten einde, ook schijnbaar doelloos reizen kan tot prachtige dingen leiden.

Over audiofiel gesproken: gisteravond een fascinerende documentaire bij Canvas gezien over Biophilia van Björk waarin ook een aantal heel bijzondere instrumenten die speciaal voor dat project zijn gebouwd.

http://www.openculture.com/2013/07/bjork-and-sir-david-attenborough-team-up-in-a-new-bbc-documentary-about-music-and-technology.html

Daarna nog eens het album beluisterd (van HDtracks), toch wel heel erg bijzonder! 

Over audiofiel gesproken: gisteravond een fascinerende documentaire bij Canvas gezien over Biophilia van Björk waarin ook een aantal heel bijzondere instrumenten die speciaal voor dat project zijn gebouwd.

http://www.openculture.com/2013/07/bjork-and-sir-david-attenborough-team-up-in-a-new-bbc-documentary-about-music-and-technology.html

Daarna nog eens het album beluisterd (van HDtracks), toch wel heel erg bijzonder! 

Ze blijft een indrukwekkend persoon..... Inderdaad een prachtige docu.

KISS spreekt me wel aan, Jitze. Ik heb 2 cd-spelers.

Beide zonder op-amps de ene met Burson modules en de andere met enkel één weerstand als I/V stroom/spanning omzetter en een trafo.

Je UL-40 heb je daar die zo omgebouwd maar dan met 2A3? http://members.home.nl/triode.dick/opwaardering_ul40_6b4gpp.html

Aan een paar watt heb ik namelijk genoeg. Ik speel nu of KT77 of 6550 in triode en soms KT88 heel aardig maar het is het net niet.

Mooi verhaal, ik herken wel het e.e.a. vooral over Monsterkabels :D

Jaja, dat is de basis, de eerste die ik heb gebouwd was ook met de 6B4G, daarna een tweede gebouwd, alleen maar om niet steeds heen en weer te moeten bij elke aanpassing of " verbetering " omprikken was op die manier wat simpeler.....

Want er is heel wat veranderd, vooral in de voeding, er is ook geweldig gespeeld met allerlei koppelcondensatoren, zijn mijn speakers slechts 96 dB gevoelig, ik wilde de versterker ook stil hebben op de Klipschhoorn met 104 dB gevoeligheid, dit heeft onder andere geleid tot het plaatsen van een aparte trafo voor de gloeivoeding.

De wikkelingen van de grote voedingstrafo bleken - vooral hoorbaar op de hoorns - een brom op te leveren die niet echt onder controle te krijgen was, ook voor Amplimo was dit een verschijnsel waar ze geen raad mee wisten.

Theoretisch niet te verklaren, in de praktijk wel storend aanwezig.

Ook al leken de versterkers op mijn speakers stil te zijn, na deze aanpassingen voor de Klipschhoorn bleek dat dit ook op mijn speakers wél effect had, zo klein dat het niet hoorbaar lijkt te zijn, metingen hadden mij er eigenlijk al van overtuigd dat het in orde zou moeten zijn, toch een hoorbaar verschil, subtiel, dat wel, maar van groot belang voor de tonaliteit, de ruimtelijkheid, de detaillering.

Dit heeft me geleerd op de kleintjes te letten, niet alleen Albert Heyn kan hierdoor rijk worden, voor mij betekende het de ontdekking van de wereld van het detail, de resolutie, verfijning dus, met als beloning een weergave die me elke noodzaak tot veranderen heeft ontnomen.

Slecht één keer heb ik sindsdien getwijfeld, een transistorversterker op basis van een ontwerp uit 1969 van JLH, opgebouwd en aangepast voor modernere componenten kwam vrijwel op hetzelfde niveau, maar goed ook dat is weer geschiedenis geworden.

Ik ben nog steeds heel blij met deze versterkers, ook al liggen ze sinds dit voorjaar op m'n werkbank om eindelijk eens in een fraaiere behuizing te belanden.

Die fascinatie met het kleine, haast niet hoorbare, heeft ook geleid tot mijn stellingname tov OpAmps, hoe kleine dingen grote oorzaken kunnen hebben.....

Oja, dat het 2A3 is geworden, heel simpel die worden nog steeds nieuw gemaakt en zijn ontsnapt aan de hype waardoor de 300B en andere triodes haast onbetaalbaar zijn geworden........

Voor wat betreft de voeding ben ik nog iets vergeten, m'n eerste poging was inderdaad een omgebouwde UL40s, op de hoorns bleek dat een aparte voeding voor elk kanaal ook een geringe verbetering opleverde.

Dit maakte het wel wat duurder, datwel......

Kijk op deze manier uitgenodigd worden tot een nadere verklaring heeft een iets andere uitwerking.......en natuurlijk ben je welkom, ook een bezoek aan jou, met jouw bijzondere oplossingen staat bij mij hoog op het verlanglijstje.

Nieuwsgierig hoop ik nog lang te blijven, een zoektocht is nooit ten einde, ook schijnbaar doelloos reizen kan tot prachtige dingen leiden.

Ja, zo is dat. Ik ga dus ook graag bij andere mensen langs, om te zien wat zij ervan 'bakken'. Vooral als ik denk dat er een overeenkomst is in luisteren, maar dat is ook weer geen voorwaarde. Ik heb helaas weinig technische kennis, maar wat ik wel geleerd heb, is het less is more principe, dat juist voor audio erg belangrijk is. Élke component, elk onderdeel, ook behuizingen, en omhullingen van technische onderdelen, dus ook kabels, enfin niets uitgezonderd in de audioketen doet ertoe. Als je dus maar weinig onderdelen in de keten toelaat, heb je het gemakkelijker om er een goed geluid uit te halen. Laatst werd dat weer bevestigd toen ik een super simpel audioplayertje van Conrad met wat eenvoudige middelen aan het zingen kreeg, terwijl de geluidsweergave daarvóór hooguit middelmatig genoemd kan worden: hard, onvriendelijk hoog, plat. Niet onaanhoorbaar, dat niet, maar niks om je druk om te maken. Of juist wel natuurlijk...

Opamps, om daar nog even op terug te komen, doen het vermoedelijk niet allemaal even slecht. Ik las laatst dat iemand het onderscheid maakte op de gebruikte kunststof. Daar valt natuurlijk niets aan te meten.

Enfin, we maken een afspraak, via PM. Fijn! Ik hoop wel dat de versterkers dan weer van de werkbank zijn?

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...