Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Als ik dit nu even doortrek naar mijn aversie voor OpAmps in een audioketen, velen zien dit graag nader toegelicht, moet ik bekennen eigenlijk door volstrekt toeval op dit spoor te zijn terecht gekomen, eigenlijk had ik al gekozen voor heel simpele buizenversterkers, was ik heel erg tevreden met het geluid dat dezen produceerden én beperkte ik de af te spelen muziek tot hetgeen op vinyl was uitgebracht, jaja ik had wel een cd speler, maar verwachtte hier niet zo heel veel van.

Tijdens mijn zoektocht naar een passende versterker was me al opgevallen dat het toepassen van moderne technieken en componenten geen garantie is voor betere prestaties, dit heeft me teruggevoerd in de tijd en geleid tot de toepassing van volledig achterhaalde techniek :-)

De ontdekking van de Holfi Ellipse en het gegeven dat een oud Sony versterkertje dat bij AS in de winkel lag de moderne soortgenoten in de schaduw wist te stellen, maakten dat ik vraagtekens begon te plaatsen bij het gebruik van OpAmps.

Daarna werden mijn vermoedens alleen maar bevestigd, dit door er alleen maar naar te luisteren, meten is in dit geval niet erg nuttig, wat mij betreft gaat het om wat je hoort, niet wat je meet, sorry....

Wel heel erg stom is geweest, voorgaande speelde in de periode 2002-2004, was dat ik dit niet heb doorgetrokken naar m'n cd speler, het heeft nog geduurd tot 5 mei, welk jaar was het 2006 of 2009 ?, hier op het forum heb ik melding gemaakt van mijn bevrijdingsdag, vooraleer ik ook daar de OpAmps heb vervangen.

Zoals al aangegeven had ik daarmee moeten beginnen, m'n cd speler kon zich plotseling meten met de platenspeler en natuurlijk was het gevolg dat het gemak maakte dat er meer en meer cd's werden gedraaid en gekocht, uiteindelijk uitlopend op het over brengen van de hele collectie naar een harde schijf, waarbij een simpel, goedkoop, DACje waarin natuurlijk de OpAmp is vervangen, laat zien dat met weinig middelen een dure, opgeleukte cd speler is te evenaren.

Tot zover mijn ervaring met het verschijnsel OpAmp, gewoon heel simpel, luisteren, het is niet meer dan dat, zoals ik gisteren ook al heb aangegeven.

Je gebruikt veel letters om erg weinig te vertellen. Ik heb geprobeerd de ruis een beetje weg te filteren.

De essentie is dat je wat luisterervaringen hebt opgedaan en dat je daarmee voor jezelf een absolute waarheid hebt gevormd en dat is het dan. 

En dan doodleuk roepen dat er slecht geluisterd wordt.  :D

Lieve jongen, the proof of the pudding is in the eating.....

Het is niet nodig om te gaan schelden als jouw smaak niet mijn smaak is. 

Het is zeer goed mogelijk om met opamps zeer goed klinkende apparaten te bouwen. Dat jij dat niet zo ervaren hebt ligt eerder aan jou en aan jouw ervaringen dan aan de opamp. 

Schelden ?

Nee, echt niet, had ik gisteren bijna gedaan.....

Ik, met mij vele anderen, heb een visie op het gebruik van OpAmps, dat jij het daar niet mee eens bent is niet mijn probleem, is trouwens wat mij betreft in het geheel géén probleem, dat jij er wél een probleem van maakt en het nuttig vindt om je zeer laatdunkend uit te laten, verziekt niet alleen de relatie tussen ons beiden, maar heeft ook een negatieve uitwerking op het forum.

Er zijn niet voor niets zoveel leden niet meer actief, afgezeken worden houd je ook niet eeuwig vol.

Voor wat betreft de voeding ben ik nog iets vergeten, m'n eerste poging was inderdaad een omgebouwde UL40s, op de hoorns bleek dat een aparte voeding voor elk kanaal ook een geringe verbetering opleverde.

Dit maakte het wel wat duurder, datwel......

Na jouw verhalen ben ik vanmiddag eens aan het experimenteren geweest.   Ik heb een UL-40S2 voorzien van KT-88 buizen in triode en dat klinkt echt heel goed, ruimtelijk en diep .  Denon PMA-770 neergezet.  heel veel details wat strakker allemaal maar weer wat minder diep en ruimtelijk. Ook nog even een oude Pioneer SA-7800 die nog wat aandacht nodig heeft.  Klinkt wat rustiger, van alles wat minder.  Gauw uit gezet.

Daarna een heel simpel versterkertje.  Een gerestaureerde Leak Stereo 30 plus.

Een van mijn stokpaardjes was altijd dat "tegenkoppeling"  slecht is.  Deze versterker wordt in de eindtrap volgens een flyer

60dB tegen gekoppeld :wacko: Ook zitten er heel goedkope 2N3055 transistoren in,  push-pull met een enkelvoudige voeding

Hierdoor  zitten er 2 grote elco's in de eindtrap.  Ook een gruwel .... dacht ik  :blink:

Als ik cd's draai, gebruik ik enkel het eindtrapje, 

Leakstereo30pluseindtrap.jpg

De versterker is zoveel mogelijk gerestaureerd  met originele onderdelen,  De uitgangs elco's  heb ik 2200uF gemaakt

net als in de Stereo 70.  En voor mooi hoog heb ik ze gebypassed met 1uF tinfolie condensatoren. Dat is al een heel

oud  trucje uit de jaren 80.

Het verschil met deze versterker en de buizen en Denon dat je bij deze naar muziek gaat luisteren i.p.v. op details gaat

letten.  Je wordt als het ware in de muziek gezogen.  Het geluid  is absoluut niet scherp maar heel natuurlijk.

Ik heb nog zo'n apparaat die dat kan, dat is een gerestaureerde Pioneer SX-850 receiver :)

KISS ;)

Schelden ?

Nee, echt niet, had ik gisteren bijna gedaan.....

Ik, met mij vele anderen, heb een visie op het gebruik van OpAmps, dat jij het daar niet mee eens bent is niet mijn probleem, is trouwens wat mij betreft in het geheel géén probleem, dat jij er wél een probleem van maakt en het nuttig vindt om je zeer laatdunkend op te stellen, verziekt niet alleen de relatie tussen ons beiden, maar heeft ook een negatieve uitwerking op het forum.

Er zijn niet voor niets zoveel leden niet meer actief, afgezeken worden houd je ook niet eeuwig vol.

Om een visie op het gebruik van opamps in zeer goed klinkende audio systemen te ontwikkelen is meer nodig dan een paar luisterervaringen en wat pagina's vol pretentieus gebrabbel, mijn beste. 

De toon, waarmee je mensen die jouw smaak niet delen, in een slecht horende hoek zet beloofde gisteren al niet veel goeds, ik zie dat je het nu volledig op de persoonlijke toer gaat en dat je mij dingen aanwrijft waar ik part nog deel aan heb. Misschien helpt het als ik jou er even aan herinner dat jij pas zeer recent weer actief geworden bent, jongeman!  

Kan ik me iets bij voorstellen, dit is precies de reden waarom ik ben overgestapt naar triodes, met als niet onverdienstelijke tussenstap de KT66, maar goed, de triodes gaan duidelijk een stapje verder.

Bij die JLH versterker die ik eerder aanhaalde kwamen we ook zo ver, mijn bijdrage aan dat project heeft zich beperkt tot een paar dagen experimenteren met verschillende condensatoren in de uitgang, mooist waren een vracht Mundorfs, maar de kast had hiervoor twee keer zo groot moeten worden, uitgekomen zijn we op een paar bi-polaire Black Gates overbrugd met een paar ouwe Russische pio's.

Je zult hieruit begrijpen dat we bij Matthijs op bezoek geweest zijn :-)

Om een visie op het gebruik van opamps in zeer goed klinkende audio systemen te ontwikkelen is meer nodig dan een paar luisterervaringen en wat pagina's vol pretentieus gebrabbel, mijn beste.

De toon, waarmee je mensen die jouw smaak niet delen, in een slecht horende hoek zet beloofde gisteren al niet veel goeds, ik zie dat je het nu volledig op de persoonlijke toer gaat en dat je mij dingen aanwrijft waar ik part nog deel aan heb. Misschien helpt het als ik jou er even aan herinner dat jij pas zeer recent weer actief geworden bent, jongeman!

Ik kan het eigenlijk wel waarderen dat mensen hier hun luister ervaringen neerzetten.

Jitze heeft daar zelfs een complete site voor gemaakt.

Een forum als deze zou juist over luisterervaringen moeten gaan.

Ik vind het wel jammer dat bevindingen die daar uit voort gekomen zijn zo in twijfel getrokken worden.

Je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn en zelf een andere route gevonden hebben.

Een beetje respect voor elkaar opbrengen zou in iedergeval wel het minste zijn wat je kunt doen.

Mooier zou zijn als je de handschoen zou op pakken en samen gaat kijken wat deze verschillen zijn die Jitze meent te horen zo dat we er allemaal wat mee kunnen.:-)

Matthijs de ontwerper van Pink Faun heeft mij het verschil laten horen tussen zijn versterker met op-amps en zonder op-amps.

De winnaar was overduidelijk de versterker zonder op-amps (wat het ook zijn moge). 

Matthijs kan ook uitleggen hoe dat komt.

Aangesproken worden met : jongeman !

Heerlijk........

Graag gedaan hoor, het was met dezelfde bedoeling geschreven als jouw "Lieve jongen".

Leuk overigens om jou ook weer terug te zien op dit forum na jouw lange periode van inactiviteit. Zo slecht is het hier kennelijk niet. 

Matthijs de ontwerper van Pink Faun heeft mij het verschil laten horen tussen zijn versterker met op-amps en zonder op-amps.

De winnaar was overduidelijk de versterker zonder op-amps (wat het ook zijn moge). 

Matthijs kan ook uitleggen hoe dat komt.

Had hij dan ook garandeerd opamp vrije opnamen?

Je kunt een versterker laten klinken zoals je wilt. Net zoals een vakkundig pianostemmer een Steinway kan laten klinken als een Bösendorfer. Andersom zal niet lukken :D

Ik kan het eigenlijk wel waarderen dat mensen hier hun luister ervaringen neerzetten.

Jitze heeft daar zelfs een complete site voor gemaakt.

Een forum als deze zou juist over luisterervaringen moeten gaan.

Ik vind het wel jammer dat bevindingen die daar uit voort gekomen zijn zo in twijfel getrokken worden.

Je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn en zelf een andere route gevonden hebben.

Een beetje respect voor elkaar opbrengen zou in iedergeval wel het minste zijn wat je kunt doen.

Mooier zou zijn als je de handschoen zou op pakken en samen gaat kijken wat deze verschillen zijn die Jitze meent te horen zo dat we er allemaal wat mee kunnen.:-)

Ik trek geen luisterervaringen in twijfel. Ik maak bezwaar tegen de weinig respectvolle uitlatingen waarmee wordt bedoeld dat mensen die het niet met Jitze eens zijn niet goed zouden luisteren.

Kan ik me iets bij voorstellen, dit is precies de reden waarom ik ben overgestapt naar triodes, met als niet onverdienstelijke tussenstap de KT66, maar goed, de triodes gaan duidelijk een stapje verder.

Bij die JLH versterker die ik eerder aanhaalde kwamen we ook zo ver, mijn bijdrage aan dat project heeft zich beperkt tot een paar dagen experimenteren met verschillende condensatoren in de uitgang, mooist waren een vracht Mundorfs, maar de kast had hiervoor twee keer zo groot moeten worden, uitgekomen zijn we op een paar bi-polaire Black Gates overbrugd met een paar ouwe Russische pio's.

Je zult hieruit begrijpen dat we bij Matthijs op bezoek geweest zijn :-)

Denk dat ik het tussen stapje naar KT-66 nog ga proberen, bedankt voor de tip.  

De UL-40S2 versie die hier staat is sowieso al bijzonder.  Als ik hem moet ombouwen naar triodes dan moet ik hem

helemaal demonteren en opnieuw bouwen.  Hij is nu net zo mooi :) 

Matthijs ken ik uiteraard :) .

We kunnen nu wel blijven hakketakken, maar eerlijk gezegd is het me dat niet waard, we zijn het heel gewoon niet met elkaar eens.

Ik heb daar geen probleem mee, ik kan heel goed leven zonder door een ieder aardig gevonden te worden, ga daarvoor echt niet op m'n rug liggen.

Als het nu zo zou zijn dat ik de enige ben die deze ervaring zou hebben, was ik allang aan het zoeken naar meer achtergronden.

Heb er een handje van van eigen overtuigingen eerst maar eens te trachten onderuit te halen, of te laten halen.

Je hebt maar één bewijs van ongelijk nodig om een stelling of overtuiging onjuist te verklaren, voor bevestiging is iets meer nodig dan voortdurend het eigen standpunt herhalen.

Had hij dan ook garandeerd opamp vrije opnamen?

Je kunt een versterker laten klinken zoals je wilt. Net zoals een vakkundig pianostemmer een Steinway kan laten klinken als een Bösendorfer. Andersom zal niet lukken :D

Wanneer iedere opamp een verslechtering van het geluid betekend, dan zijn 4 opamps in de totale weg die de muziek aflegt slechter dan 2.

Ik heb versterkers met opamps gehoord die goed klonken. In de (voor mij het) best klinkende zaten er echter geen in. Zo kwam ik er kort geleden achter dat in een Mark Levinson voorversterker opamps zitten. Ik heb Mark Levinson nooit echt open en dynamisch horen klinken.

Marants gaat nog een stukje verder. Die bouwt met z'n HDAM modules, discreet opamps na. Klinkt ook al zo rustig.

De Dac's van Northstar klinken erg goed. Maar de Extremo klinkt het best. Inderdaad de Extremo  heeft een discrete uitgangstrap, de rest niet.

Maar beter een goede opamp dan een slechte discrete trap. M.a.w. wanneer je geen goede discreet opgebouwde versterker kunt bouwen (geld of kennis) dan kun je beter risicoloos opamps inzetten.

:)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...