Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

BESTE MODERATOR,

ZOU JE ER VOOR KUNNEN ZORGEN DAT IK WEER KAN ANTWOORDEN OP POSTS VAN ANDEREN? BIJ VOORBAAT DANK. 

Probeer eens het knopje "extra"   de opdrachtbalk. En dan "instellingen voor compatibiliteitsweergave" kiezen.

:)

Dan is het vrijwel 100% zeker dat wat daarop staat door flink wat opamps is gegaan. Kan nooit wat zijn :P:lol:

Heel scherp Pjotr, het enige wat je aan deze kant van de lijn kunt doen is het optimaliseren van de weergave, de ingebakken problemen zijn niet te omzeilen, zo kun je het oppompen - Loudness War - ook niet wegpoetsen, maar daarom de handen in de schoot leggen ?

Ook al zijn er heel erg veel opnamen die bedroevend blijken, de beloning als je eens op een goede opname stuit is dit alles wél waard.

Ha Hans,

Ergens op het net (kan het zo gauw niet terug vinden) staat een gehoormatige vergelijkende test van een aantal kwalitatief goede opamps m.b.t. audio. Daaronder was ook de Burson discreet opgebouwde opamp. Die Burson kwam daar gehoormatig er maar matig van af.

Dat zou heel goed kunnen. Die Burson ken ik niet, Jitze denk ik wel.

En met alle geluidsapparatuur is het zo dat er een hele boel aspecten in de geluidsweergave zijn. Deze zijn nooit allemaal heel goed, maar ook nooit allemaal heel slecht. Het gaat er dan om welke aspecten jij belangrijk vind. Smaak heet dat ook wel.

:)

Tot voor kort had ik nog nooit van een op-amp gehoord. Nu wordt ik helemaal gek van die dingen :D. En nou wil ik er geen woord meer over horen, begrepen.

Goed plan. De gevoerde kruistocht tegen die dingen heeft meer iets van een windmolengevecht :D

Er is geen moderne DAC te vinden waar ze niet in zitten. (Ook even in de DAC-chip zelf kijken dan.)

We kunnen nu wel blijven hakketakken, maar eerlijk gezegd is het me dat niet waard, we zijn het heel gewoon niet met elkaar eens.

Ik heb daar geen probleem mee, ik kan heel goed leven zonder door een ieder aardig gevonden te worden, ga daarvoor echt niet op m'n rug liggen.

We zijn het niet eens over de vraag of jouw mening over opamps voor iedereen geldt en of mensen die jouw mening niet delen slecht luisteren. 

Verder vind ik jou nog net zo aardig als voorheen. 

Weet je, ook hier verschil ik weer van mening met je, inderdaad stel ik - op basis van subjectief luisteren - dat wat mij betreft OpAmps niet in een audioapparaat thuis horen, dat dezen hoorbare vervorming leveren.

Echter dat mensen die mijn mening niet delen slecht luisteren is een conclusie die jij trekt, heb zojuist weer even teruggelezen, kan dat ook nergens lezen, wel dat er heel erg vaak slecht geluisterd wordt, dat het wat dat betreft ook heel erg nuttig is eens samen met een vrouw te gaan luisteren, mits geïnteresseerd natuurlijk, omdat die op een andere manier blijken te luisteren.

Echter dat mensen die mijn mening niet delen slecht luisteren is een conclusie die jij trekt, heb zojuist weer even teruggelezen, kan dat ook nergens lezen, wel dat er heel erg vaak slecht geluisterd wordt, dat het wat dat betreft ook heel erg nuttig is eens samen met een vrouw te gaan luisteren, mits geïnteresseerd natuurlijk, omdat die op een andere manier blijken te luisteren.

Doe ik al jaren Jitze en wat jij allemaal naar voren brengt interesseert haar werkelijk geen ene biet. Als het maar goed klinkt.

Lekker muziek aan het luisteren via de Leak.  Vraag ik aan mijn vrouw: :"wat vind je er van?" 

Zij schaapachtig na een paar minuten "nou goed...." :blink::P

Het klinkt  goed,  geweldig uit die paar torretjes :wub: 

Lijk me leuk om op een Hear dag te laten horen.  Jullie zullen verbaasd staan te kijken B)

Ha Hans,

Ergens op het net (kan het zo gauw niet terug vinden) staat een gehoormatige vergelijkende test van een aantal kwalitatief goede opamps m.b.t. audio. Daaronder was ook de Burson discreet opgebouwde opamp. Die Burson kwam daar gehoormatig er maar matig van af.

http://www.sg-acoustics.ch/analogue_audio/ic_opamps/pdf/opamp_distortion.pdf

http://www.sg-acoustics.ch/analogue_audio/index.html

Ik heb t niet helemaal gelezen (gaat meer over meten...)

Verbazing overstelpt me als er in een vergelijk weer eens blijkt dat men nauwelijks in staat is versterkers uit elkaar te houden, of als men de scherpte tgv de OpAmps in een eindtrap van een cd speler niet hoort, of de IC's in de voortrap van een indrukwekkende buizenversterker niet opmerkt.

Wordt er wel geluisterd ?

De strekking van jouw woorden is duidelijk. Je projecteert jouw louter op subjectieve wijze gevormde mening over opamps via een retorische vraag op een negatieve manier op anderen.

Natuurlijk wordt er door die anderen geluisterd en natuurlijk doen vrouwen mee, het is niet nodig om te insinueren dat dat niet zo is.

Hier in huis bijvoorbeeld is muziek een sociaal gebeuren. Het interesseert de vrouwen én de mannen hier in huis echter niet welke componenten er wel of niet in een apparaat zitten. Zolang het goed klinkt is het goed.

Mijn verbazing over de wijze waarop wordt geluisterd is hier op het forum al eerder geuit, ook tijdens meetings is dit regelmatig aan de orde geweest, wat ik persoonlijk dan weer heel bijzonder vindt, is dat er in deze periode van ruim 10 jaar - naast degenen die ooit bij mij over de vloer zijn geweest - ooit maar één persoon in de winkel gekomen is met de vraag wat ik nu eigenlijk bedoelde.

Heb het toen laten horen, want zo simpel is dat, wat hiervan de gevolgen geweest zijn weet ik niet, of hij het net zo belangrijk is gaan vinden weet ik ook niet, maar er werd duidelijk aangegeven, " ik snap nu wat je bedoelt ".

Welke van mijn stokpaardjes dit is geweest, weet ik niet meer, OpAmps of vervorming in speakers, denk de laatste.....

Ik zal me blijven verbazen, zal me blijven uitspreken, op dit forum gaat het toch over muziek, de weergave, de beleving ?

Oordelen ? of zelfs veroordelen ? nee hoor, verbazen dat doe ik me.

Toch mooi speurwerk  Duck, zoals het een Twacy betaamt :D   Is i.d.d. niet wat ik bedoelde maar wel een erg fraaie vondst. Fraaie site ook.

Het laat zien dat er een grote diversiteit is aan opamps en de ene beslist de andere niet is. Het is ook al wat oud en er zijn op het moment al weer veel betere beschikbaar. Technisch dan, of je dat gaat horen is nog maar zeer de vraag. Bij die test hebben ze het over vervorming onder de -160dB! Vele, vele ordes onder de gehoorgrens.

Over Burson heb ik niet gezegd dat het niet goed zou zijn, maar het is ook niet beter dan een goede andere. Discrete opamps gaan pas hun meerwaarde tonen als ze vermogen moeten gaan leveren en dat wordt ook in dat artikel aangegeven. In feite is iedere eindversterker een discrete opamp.

Graag gedaan, maar dit was niet de link waar Peter het over had, Als je zoekt op Burson vs opamap, lees je wel veel postieve ervaringen over de Burson.

Ik heb prima ervaringen met Burson als met een aantal opamps.  Met name de wat lastige te temmen AD797 :blink: (kan oscilleren) en het "werkpaard" de NE5532.  Het is maar net waarvoor en waar ze gebruikt worden. :)

Mijn verbazing over de wijze waarop wordt geluisterd is hier op het forum al eerder geuit, ook tijdens meetings is dit regelmatig aan de orde geweest, wat ik persoonlijk dan weer heel bijzonder vindt, is dat er in deze periode van ruim 10 jaar - naast degenen die ooit bij mij over de vloer zijn geweest - ooit maar één persoon in de winkel gekomen is met de vraag wat ik nu eigenlijk bedoelde.

Heb het toen laten horen, want zo simpel is dat, wat hiervan de gevolgen geweest zijn weet ik niet, of hij het net zo belangrijk is gaan vinden weet ik ook niet, maar er werd duidelijk aangegeven, " ik snap nu wat je bedoelt ".

Welke van mijn stokpaardjes dit is geweest, weet ik niet meer, OpAmps of vervorming in speakers, denk de laatste.....

Ik zal me blijven verbazen, zal me blijven uitspreken, op dit forum gaat het toch over muziek, de weergave, de beleving ?

Oordelen ? of zelfs veroordelen ? nee hoor, verbazen dat doe ik me.

Hoe moet je volgens jou luisteren? 

Troost je overigens met de gedachte, dat dit aan mij (musicus) ook nog nooit gevraagd is op een forum. Des te vaker in "reel life". Best opmerkelijk eigenlijk. (eens kijken of wij we er een vredige Kerst van kunnen maken, maar ik denk het niet :D

Hoe moet je volgens jou luisteren?

Troost je overigens met de gedachte, dat dit aan mij (musicus) ook nog nooit gevraagd is op een forum. Des te vaker in "reel life". Best opmerkelijk eigenlijk. (eens kijken of wij we er een vredige Kerst van kunnen maken, maar ik denk het niet :D)

Wat mij betreft moet je niks, wel zou het fijn zijn dat, zeker op dit forum, het mogelijk is de eigen beleving, inzichten, standpunten, kenbaar te maken, zonder direct te worden terechtgewezen, aangevallen soms zelfs.

Topics waarin de beleving of luisterervaring centraal staat hebben nogal de neiging te ontaarden in een soort strijd, lijkt me zo vreselijk nutteloos.

Kan me nog herinneren dat, toen de Beatles remastered op markt kwamen, vrijwel een ieder geheel lyrisch was over de geluidskwaliteit, dat een afwijkende mening werd weggehoond, neergesabeld.

Luisterend naar anderen, ervaringen delend, huppel ik door de wereld, nieuwsgierig, altijd open voor nieuwe, andere inzichten, maar altijd kritisch, altijd onderzoekend, óók voor wat betreft de eigen ideeën, gedachten, beredeneringen.

Ben ik dan ergens van overtuigd, durf ik dat ook stellig te poneren, bewijst een ander mijn ongelijk heb ik weer wat geleerd, ben ik weer een stapje verder, hoe mooi kan het zijn.

Overigens heb ik heel erg veel geleerd van professionele musici, niet alleen door hun spel, vooral door de kritiek die ze leverden op mijn reproductie, ze hebben me ook leren discrimineren, verschillen tussen instrumenten waarnemen, maar vooral de aandacht voor harmonie, ook al lijkt die in sommige stukken ver te zoeken.

De samenhang van al die zaken, zoals jij ook al aangaf, tonaliteit, dynamiek, maakt mogelijk meegevoerd te worden, ontvoerd soms zelfs.

Ik wens ons veel harmonie......

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...