Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

intussen zit ik heerlijk te luisteren naar mijn opamps die volstrekt niet scherp klinken. je moet ze alleen ruimhartig voeden en zowel vanuit de voeding als in het signaal geen HF voeren. en zoals ik nu weet: niet op maximale brandbreedte instellen.

ik denk zo dat andere manieren van versterken in een audiotrap in en cd speler makkelijker goed klinken omdat ze minder van slag raken in die met HF doordrenkte omgeving.

groet

Marc haalde het gister op pagina 725 al aan.

[.....] Als je dus maar weinig onderdelen in de keten toelaat, heb je het gemakkelijker om er een goed geluid uit te halen. [...]

In de Leak stereo 30 plus die hier staat te spelen zitten weinig onderdelen.  Maar er zit wel een vette elco in de uitgang.

Dat is denk ik een "gruwel"  van menig muziekliefhebber,  Je bent m.i. toch bang dat er details "verstopt" blijven ergens in de "natte drab"

van een dergelijke dikke condensator.   Het liefst heb je volgens mij zo min mogelijk verlies, weerstand of hoe je het noemen wil.

De gebruikte elco's waarmee ik eerst deze versterker heb op geknapt zijn zeer goed t.w. vishay 059  samen met een Mundorf 1uF tin folie

meet ik een ESR van 0,01Ω.  Verwaarloosbaar in  de uitgang niet?   Maar zouden er nóg betere zijn? 

Voor en versterker moest ik een partijtje 10.000uF 80volt elco's hebben. Normaal duur en dan moet het ook nog de juiste maat etc. 

Toevallig gevonden op Marktplaats.  De verkoper had ook nog Nichicon Gold.  Ook maar een paar mee besteld ze waren maar een paar Euro.

http://www.marktplaats.nl/verkopers/16847811.html

Vanochtend eens gemeten. Of er zit een fout in mijn ESR meter of die dingen zijn zo goed. Denk het laatste.... hij gaf 0Ω aan.

Een half uurtje laten zaten ze in de uitgang van de versterker.  In het begin nog een beetje scherp.  Kennelijk moeste ze even "wakker geschud" worden

Trentemøller in de CD-speler en dat wil wel  :D 

Nu na een CD of 5 is het geluid zeer goed. Laag is opmerkelijk strak, veel fijne details en structuur.  Je wordt wederom de muziek ingezogen en dat

voor een jaren 60 versterkertje :)

.  

Al dat meten... Vraagje: is er eigenlijk al eens een gedegen onderzoek gedaan naar hoe wij luisteren? Hoe muziek tot ons doordringt, welke aspecten wij daarbij belangrijk vinden, welke niet? Of nog vager, hoeveel emotie de muziek bij ons oproept? Vermoedelijk, mocht zo'n onderzoek bestaan, zal het de diversiteit van de luisteraars ontdekken.

Mijn ervaring is toch écht dat vrijwel niemand die bij mij kwam luisteren het met mij, of de virtuele groep mumsoft-bezoekers eens was, aangaande de kwaliteit van mijn set(je).

We gaan er misschien onwillekeurig vanuit, dat iedereen, en zeker toch die audiofielen, op dezelfde manier luistert. Dat dacht ik vroeger althans zeker, en ik ben langzamerhand  overtuigd van het tegendeel. Dus in mijn optiek heeft het dan niet zoveel nut om op te roepen tot luisteren, zoals Jitze doet. Je kunt beter zoeken naar gelijkgestemden, en dat lukt prima als hier iedereen onbekommerd zijn audiofiele dag kan etaleren.

Ik heb natuurlijk niet zomaar belet gevraagd bij Jitze. Iemand die onderscheid weet te maken zoals hij, die zal, vermoed ik, op ongeveer gelijk wijze luisteren als ik, en dan word ik erg nieuwsgierig waar dat toe geleid heeft. Als Jitze zich daar niet over uitgelaten had, dan zou er niets zijn gebeurd. dan zouden ravon en pjotr zich niet hebben opgewonden, en was ik niet niet in de pen geklommen voor een afspraak.

O ja, ik wil hierbij verklaren dat mijn setje véél beter klinkt dan dat van jullie. Wisten jullie dat? :)

Al dat meten... [.......}

O ja, ik wil hierbij verklaren dat mijn setje véél beter klinkt dan dat van jullie. Wisten jullie dat? :)

Het is logica Marc,  en dàt proberen te meten is leuk.

Wat Robx zegt klinkt ook logisch. Ik heb meerdere bronnen die zo redeneren. 

Maar er zijn er ook, die een oneindig bandbreedte voorstaan.   Iedereen heeft wat.

Fijn dat jouw set beter klinkt  :)

@Mumsoft: Hmmm, uiteraard wordt daar onderzoek naar gedaan, naar mijn idee zeer interessant onderzoek zelfs. Verdiep je bijvoorbeeld eens in het verschijnsel HRTF. Iedereen heeft zijn eigen HRTF en in combinatie met de kwaliteit van het gehoor en de mindset bepaalt dit hoe je geluid binnenkrijgt, wat je hoort en wat je waarneemt. Luisteren is daarmee per definitie een individuele kwestie.

Waarom klinkt jouw set beter dan de mijne? En waarom klinken de opamps van Jitze zo slecht en die van Robx zo goed?

Die laatste uitspraak van mij moet je liefst zien in verband met het voorafgaande.

Dus voeg toe: in mijn oren, en dan ben je er.

Nog even dan over die opamps, geen idee of ze in mijn set zitten (wel in de DacMagic, maar die staat haast nooit aan), naar wat ik ervan weet heeft het óók, en misschien vooral, te maken met de kunstof omhulling van die dingen. Die kan goed zijn, of minder goed. En dan heb je ook nog de maatregelen die Robx genomen heeft, onze HF-freak. ;)

Maar dan heb je ook nog de oren van Robx en die van Jitze, die wellicht anders luisteren.

Ingewikkeld hè, tenminste, zo ervaar ik het.

Nee hoor mijn set klinkt beter... ;)  (alsof het een wedstrijd is).

Luisteren leer je door regelmatig naar onversterkte concerten te gaan, instrumenten solo te horen, enz, maar ook door in het dagelijks leven op te letten hoe stemmen en andere geluiden klinken.

Er is een verschil tussen horen en luisteren zeg maar.

:)

Egnie Ik heb de aleraleralergoeiste set.:-):-)

En muziek luisteren is een ding maar een ieder ervaart het toch op zijn eigen manier.

De een krijgt kippen vel van een mooi stuk klassiek en de ander gaat voor een scheurende gitaar.

Als de set instaat is om het gevoel op te wekken dat je ook had toen je het stuk live hoorde dan is get goed.

Voor de een is dat set a en de ander kiest daar voor set b

Wat ik dus bedoel te zeggen is dat muziek erg persoonlijk is en erg smaak afhankelijk is er is geen beste te benoemen .

Wel de goeiste die heb ik:-):-)

Mijn audiofiele dag bestond uit het maken van een externe voeding voor het dac USB kaartje.

Een deel van het insteekkaartje krijgt spanning vanuit de PC. Nou heeft deze maar een hele kleine voeding. Vandaar dat ik de USB kabel van een eigen voeding heb voorzien.

Iemand uit m'n kennisenkring zei, dat ik daar een USB hub met voeding voor kon gebruiken. O.k. maar dan heb ik weer zo'n schakelend voedinkje aan m'n dac hangen. Dus ik heb eerst eens gezocht wat ik nog had liggen. Hier gaan de kapotte apparaten n.l. weg, maar die voedingen bewaar ik. Zo vond ik een voeding van een oude HP PDA. Aan het gewicht te voelen zit er een trafo in en het ding is keurig 5 V. 5,22 V onbelast om precies te zijn.

Ik heb dus voor de prijs van € 15,- een USB hub met voeding gekocht. Allereerst bleek dat de voeding van de PC wel degelijk was aangesloten. Het werkte namelijk ook zonder voeding. Toen het printspoortje maar doorgekrast. Toen werkte hij zonder voeding niet meer, maar mét de bijgeleverde voeding weer wel. Het tweede deel van de exercitie was, om de HP voeding aan te sluiten. De aansluitstekker paste n.l. niet. Snoer doorgeknipt en rechtstreeks op het printje gesoldeerd.

En nu werkt het. Maar het is nog niet klaar. Ik wil het printje van de hub n.l. helemaal omzeilen en de mini USB ingang vervangen door een gewone USB aansluiting. dat gaat met wat kraswerk ook wel weer lukken. En dan... heb ik een USB kabel met eigen voeding.

Helpt 't niet dan geeft 't moed.

:)

Voorstel van een goed voornemen voor 2014;

Elkaar helpen tot de ander tevreden is, of je het er nou wel of niet mee eens bent.

Zal ik even mn iban nr posten :)

Mn set klinkt verre van optimaal (98% door de akoustiek, teveel galm). Maar ben toch redelijk tevreden.

Zal ik even mn iban nr posten :)

Mn set klinkt verre van optimaal (98% door de akoustiek, teveel galm). Maar ben toch redelijk tevreden.

Daar kunnen wij van "iedereen blij" helaas geen genoegen mee nemen. Redelijk tevreden is niet genoeg   :D.

Elkaar helpen tot de ander tevreden is, of je het er nou wel of niet mee eens bent.

Het lijkt mijn vorige baan wel  :o  Dat laatste is niet van belang. ;)

Maar on-topic . Ik heb het idee dat de nieuwe Nichicon Gold elco's  blijvertjes zijn.  :)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...