Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik vermoedt dat de verschillende vormen van compressie er juist een janboel van maken.

Als je de muziek in mp3 formaat gebruikt en gooi er daarna nog een andere vorm van compressie over dan kan ik me voorstellen dat dit wel effect gaat hebben.

Heb jij nou nog niet door, dat als iedereen anders luistert, de meesten niet goed luisteren? Zei Jitze ook niet zoiets ?

Je kent het verhaal van de gek die zei dat iedereen op de wereld gek was? Dat zou best kunnen, maar ik geloof het alleen niet. Dat Jitze net als veel anderen onder ons een goede set heeft geloof ik best.

Overigens waren Hans en Jerry bij Groovy in discussie over het klankverslechterende karakter van opamps. Jerry was daar toch heel wat genuanceerder over.

Een recensent doet verder niets dan zijn bevindingen op papier zetten. Het is daarbij goed eventuele meningen van anderen daarbij te vermelden. Zo worden lezers of kopers geholpen.

Nou, sommige platen klinken toch juist heel analoog grijs gedraaid hoor :D

Vriendelijk feedback geven werkt bijna altijd ;)

De nummers verschillen  inderdaad van kwaliteit sommige zijn goed andere bagger.

Gister groot deel van de dag via een Leak buizen versterker en een Pioneer TX-9800 tuner geluisterd.

Je kan het slechter treffen :wub:

Beste Jack,

bedankt voor je bericht, we gaan je melding onderzoeken! We draaien uit Dalet, maar de kwaliteit van nummers kan onderling wisselen.

Met vriendelijke groet,

Redactie Radio 2

Je lijkt op dit forum terug te zijn gekomen om verschrikkelijk uit de hoogte op andere neer te kijken Jitze. Als ik op je - leuke- site kijk dan heb je zo'n beetje al je spullen gemodificeerd. In jouw ruimte en naar jouw smaak zal het daardoor voor jou beter klinken, maar of het daardoor allemaal beter is? Daarvoor zou je bijvoorbeeld een versterker moeten bouwen met en zonder opamps. Daarnaast statistisch betrouwbaar uitgebreid moeten luisteren en misschien zou je dan na een paar jaar betrouwbare conclusies kunnen trekken. Het is bij jou net zoveel mifi als bij de meeste anderen hier en daar is verder niets op tegen.

Nee Carl, ik kijk op niemand neer, daarvoor is m'n dijkje niet hoog genoeg, in 1505 was de zeespiegel nog niet zo hoog gestegen.

Uitspraken die ik doe, baseer ik ook niet alleen op m'n eigen ervaringen met m'n installatie in m'n kleine huisje, jarenlang demo's, shows en klanten in de winkel zijn hier eerder de aanleiding toe.

Volgens mij moet jij toch ook wel meegemaakt moeten hebben hoe men mij in Sneek in de luren poogde te leggen, hoe ik daar feilloos de OpAmps wist te herkennen.

Ben me na aardig wat omzwervingen in het audiowereldje eigenlijk steeds meer gaan verbazen, heb me inderdaad vaak afgevraagd of ik nu echt gek ben, gelukkig bleek dit nogal mee te vallen, althans als ik al die musici, muziekliefhebbers en ook forumgenoten waartoe ik me wendde om hun kritiek uit te lokken, mag geloven.

Tijdens het proces van ontdekkingen en veranderingen is m'n installatie verschillende keren verhuisd, heel uiteenlopende acoustische situaties hebben nooit geresulteerd in aanpassingen, in een bijzonder extreem geval, een betonnen doos - Bijlmerflat - heb ik een vloerkleed en wat gordijnen toegepast om de echo's te beteugelen.

Het toppunt van verbazing is voor mij wel de audiofiel die Freeman's recensies reciterend, uitroept : dit klinkt wel beter, maar het kan niet en nog maar weer een citaat van Freeman te berde brengt.....

Dezelfde lieden die regelmatig koffiedrinkend in de winkel, onderwijl mij kritiserend, of althans mijn speakerkeuze, eens naast elkander op een bankje uitbundig genietend van een muziekje dat ik had opgezet, met tegenover hen een setje Hørning van bijna twee meter hoog, daarnaast een setje panelen van nog imposantere afmetingen.........

Kan nog steeds genieten van hun reactie, toen ik na de melding dat ik de speakers waarvan zij zo genoten, in een andere luisterruimte nodig had, en een setje Heresy achter die imposante soortgenoten weghaalde, ze zijn nooit meer koffie komen drinken :-)

Op grond van dit soort ervaring roep ik - al jaren - luister ! vertrouw je eigen gehoor !

Recensies en testen zijn marketing instrumenten, laat je niet gek maken !

Weet je, ooit met een dame van 85 in de luisterruimte gezeten, speakers en versterkers vergelijkend, feilloos wist ze elk verschil te duiden, dat zijn momenten waar ik blij van wordt, dat zijn klanten die ik nooit meer vergeet.

Nu gaat kennelijk het gehoor van vrouwen minder snel achteruit dan van mannen (wellicht omdat vrouwen traditioneel minder vaak in lawaai omstandigheden vertoeven)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehoordrempel

http://www.audiologieboek.nl/htm/hfd7/7-2-6.htm

Maar met 85 hoor je hooguit nog 4000 hz op  -40 db (als man zit je dan al op -60db, helaas)

Nu gaat kennelijk het gehoor van vrouwen minder snel achteruit dan van mannen (wellicht omdat vrouwen traditioneel minder vaak in lawaai omstandighedenvertoeven)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehoordrempel

Maar met 85 hoor je hooguit nog 4000 hz op  -30 db (helaas)

Hoe minder je hoort hoe knapper het is om verschillen te horen, toch?  :confused:

Muziekbeleving is inderdaad hóógst persoonlijk, wordt dan ook nog eens gefilterd door onze emoties, geen touw aan vast te knopen haast.

Het heeft totaal niets te maken met fysieke - gehoor - beperking, ons brein trekt zich daar niets van aan en repareert meer dan we denken, ook bestaat de mogelijkheid dat we voor ons horen van meer receptoren gebruik maken dan alleen de oren.

Wat dat betreft is de beleving inderdaad voor een ieder uniek, toch zijn er zaken die hier vreselijk onderbelicht blijven, die zeker voor een ieder waarneembaar zijn, bijvoorbeeld zoals Jongensdroom aangaf de tonale kwaliteiten, niet het hoogste piepje en de diepste klap, maar de totale samenhang van instrumenten, stemmen, geluiden.

Zo is ook mijn zoektocht, heel persoonlijk, als je dat myfi wilt noemen, ok heb ik geen moeite mee, ik sta er voor, draag het uit, is daar een forum niet voor ?

Nee Carl, ik kijk op niemand neer, daarvoor is m'n dijkje niet hoog genoeg, in 1505 was de zeespiegel nog niet zo hoog gestegen.

Uitspraken die ik doe, baseer ik ook niet alleen op m'n eigen ervaringen met m'n installatie in m'n kleine huisje, jarenlang demo's, shows en klanten in de winkel zijn hier eerder de aanleiding toe.

Volgens mij moet jij toch ook wel meegemaakt moeten hebben hoe men mij in Sneek in de luren poogde te leggen, hoe ik daar feilloos de OpAmps wist te herkennen.

Ben me na aardig wat omzwervingen in het audiowereldje eigenlijk steeds meer gaan verbazen, heb me inderdaad vaak afgevraagd of ik nu echt gek ben, gelukkig bleek dit nogal mee te vallen, althans als ik al die musici, muziekliefhebbers en ook forumgenoten waartoe ik me wendde om hun kritiek uit te lokken, mag geloven.

Tijdens het proces van ontdekkingen en veranderingen is m'n installatie verschillende keren verhuisd, heel uiteenlopende acoustische situaties hebben nooit geresulteerd in aanpassingen, in een bijzonder extreem geval, een betonnen doos - Bijlmerflat - heb ik een vloerkleed en wat gordijnen toegepast om de echo's te beteugelen.

Het toppunt van verbazing is voor mij wel de audiofiel die Freeman's recensies reciterend, uitroept : dit klinkt wel beter, maar het kan niet en nog maar weer een citaat van Freeman te berde brengt.....

Dezelfde lieden die regelmatig koffiedrinkend in de winkel, onderwijl mij kritiserend, of althans mijn speakerkeuze, eens naast elkander op een bankje uitbundig genietend van een muziekje dat ik had opgezet, met tegenover hen een setje Hørning van bijna twee meter hoog, daarnaast een setje panelen van nog imposantere afmetingen.........

Kan nog steeds genieten van hun reactie, toen ik na de melding dat ik de speakers waarvan zij zo genoten, in een andere luisterruimte nodig had, en een setje Heresy achter die imposante soortgenoten weghaalde, ze zijn nooit meer koffie komen drinken :-)

Op grond van dit soort ervaring roep ik - al jaren - luister ! vertrouw je eigen gehoor !

Recensies en testen zijn marketing instrumenten, laat je niet gek maken !

Weet je, ooit met een dame van 85 in de luisterruimte gezeten, speakers en versterkers vergelijkend, feilloos wist ze elk verschil te duiden, dat zijn momenten waar ik blij van wordt, dat zijn klanten die ik nooit meer vergeet.

Begrijp ik dat je een paar Heresy's achter twee paar zeer grote luidsprekers had staan en dat klanten daar van zaten te genieten!? Als dat zo is schat ik hun leeftijd op 185 jaar.

Hoe minder je hoort hoe knapper het is om verschillen te horen, toch?  :confused:

Omdat het frequentiebereik kleiner is, hebben je oren en hersenen het een stuk makkelijker. Die hoeven zich op minder te concentreren. :D

Ik merk wel, dat ik bij het ouder worden heel anders naar muziek ben gaan luisteren, dan toen ik jong was. Toen was muziek voor mij meer één geheel van klanken. Nu (denk ik), kan ik het beter uit elkaar trekken en ontleden.

:)

Omdat het frequentiebereik kleiner is, hebben je oren en hersenen het een stuk makkelijker. Die hoeven zich op minder te concentreren. :D

Ik merk wel, dat ik bij het ouder worden heel anders naar muziek ben gaan luisteren, dan toen ik jong was. Toen was muziek voor mij meer één geheel van klanken. Nu (denk ik), kan ik het beter uit elkaar trekken en ontleden.

Makkelijker ?

Mag ik daar een vraagteken achter zetten, zou het brein niet heel erg veel drukker zijn met invullen en corrigeren ?

Was dat in een abx setting? Zo nee, dan is het een leuk voorval voor jou om over op te scheppen, het heeft echter geen enkele objectieve waarde.

Beetje jammer en onnodig dat je jezelf hier vervolgens wel op een voetstuk plaatst. Gelukkig ben ik niet de enige op dit forum die dat doorheeft.

Ik luister ook anders/beter dan een aantal jaar geleden, komt niet alleen door het ouder worden denk ik. Ook het luisteren op zich is een leermeester, vooral als je dat samen met andere liefhebbers doet en ook naar elkaar luistert. <_< 

Muziekbeleving is inderdaad hóógst persoonlijk, wordt dan ook nog eens gefilterd door onze emoties, geen touw aan vast te knopen haast.

Het heeft totaal niets te maken met fysieke - gehoor - beperking, ons brein trekt zich daar niets van aan en repareert meer dan we denken, ook bestaat de mogelijkheid dat we voor ons horen van meer receptoren gebruik maken dan alleen de oren.

Wat dat betreft is de beleving inderdaad voor een ieder uniek, toch zijn er zaken die hier vreselijk onderbelicht blijven, die zeker voor een ieder waarneembaar zijn, bijvoorbeeld zoals Jongensdroom aangaf de tonale kwaliteiten, niet het hoogste piepje en de diepste klap, maar de totale samenhang van instrumenten, stemmen, geluiden.

Zo is ook mijn zoektocht, heel persoonlijk, als je dat myfi wilt noemen, ok heb ik geen moeite mee, ik sta er voor, draag het uit, is daar een forum niet voor ?

Hiermee ben ik het wel weer helemaal mee eens Jitze en ken je weer als vanouds.

Volgens mij doe ik me in deze post niet anders voor, zeg ik precies hetzelfde, ook in mijn schrijfsels moet je het totaal, de samenhang in de gaten houden.

Wat ik vandaag weer eens opmerkte is dat een forumlid, na een meeting, wel melding maakt van verschil tussen twee componenten, maar om te voorkomen dat er onenigheid ontstaat er maar niks over zegt.

Hij is hierin niet de eerste, dit komt op dit forum wel vaker voor, heel erg jammer........

Zo missen we wel heel erg veel.

Je kunt hier bijna alles zeggen Jitze.  ;)

Zal ik eens wat zeggen over jouw versterker.

Hij is bijna perfect. :) Net als die van mij.

Er kloppen waarschijnlijk een paar dingen niet helemaal.

Aansturing van de 2A3 's  

Matching van de eindbuizen.

Openlus versterking  zal laag zijn.

Dat zijn extreem moeilijke eisen bij een PP triode versterking.

Ik ken maar één iemand die dat bijna wel gelukt is.

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CEAQFjAA&url=http%3A%2F%2Feducypedia.karadimov.info%2Flibrary%2Fax-glass_audio_special05.pdf&ei=20e_Upf6L6TX0QXo54D4DQ&usg=AFQjCNHNUxQ02xEJ4MindZeUKbH4ByeXrA&sig2=N1JoIXNlmIhRtpmxxbGvrQ&bvm=bv.58187178,d.d2k

Nog steeds niet perfect :(

Wat ik vandaag weer eens opmerkte is dat een forumlid, na een meeting, wel melding maakt van verschil tussen twee componenten, maar om te voorkomen dat er onenigheid ontstaat er maar niks over zegt.

Hij is hierin niet de eerste, dit komt op dit forum wel vaker voor, heel erg jammer........

Zo missen we wel heel erg veel.

Waarom die poging tot stemmingmakerij?

Het feit dat jouw extroverte aversie tegen opamps niet door iedereen gedeeld wordt zegt niets over de manier waarop men op dit forum met waargenomen verschillen tussen componenten omgaat.

Je ontwijkt mijn vragen over jouw ervaringen met opamps. De manier waarop je antwoordt is aan jou, mijn conclusie is dat het stelllen van vragen geen gemis maar juist een meerwaarde oplevert. Niet inhoudelijk antwoorden is immers ook antwoorden.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...