mumsoft Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 Waarom die poging tot stemmingmakerij r.a.v.o.n? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 @Ravon: Niet iedereen kan ieders vriend zijn. Zelf heb ik dat opgelost door op een paar mensen niet meer te reageren. Mij bevalt dat goed, ik hoop hen ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 wie de schoen past trekke hem aan. wel herkenbaar wat Jitze zei. dat zeggen mensen offline wel eens tegen elkaar ja. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 Waarom die poging tot stemmingmakerij r.a.v.o.n?Dat kun je het beste aan Jitze vragen. Ik kan alleen maar gissen naar zijn beweegredenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 28 december 2013 Report Share Posted 28 december 2013 En ik maar gissen naar jouw beweegredenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Je kunt hier bijna alles zeggen Jitze. Zal ik eens wat zeggen over jouw versterker. Hij is bijna perfect. Net als die van mij. Nog steeds niet perfect Vast niet, maar om nu zo treurig te kijken bij zulk een resultaat, gaat mij beslist te ver, ook al is nog wel wat te verbeteren, ben heel gelukkig met het resultaat. Heb zelf ook nog naar de versterkers van Lynn Olson gekeken, zouden ook wel een stap verder kunnen zijn, maar goed m'n tevredenheid heeft het gewonnen van de drang verder te speuren. Tijd om van muziek te genieten, dit moet niet vergeten te worden, gewoon een eind aan al dat experimenteren en analytisch luisteren, heerlijk........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 [quote name="Jitze" post="420639" timestamp="1388275218" Tijd om van muziek te genieten, dit moet niet vergeten te worden, gewoon een eind aan al dat experimenteren en analytisch luisteren, heerlijk........ Dat stadium heb ik gelukkig ook al lang achter me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Vast niet, maar om nu zo treurig te kijken bij zulk een resultaat, gaat mij beslist te ver, ook al is nog wel wat te verbeteren, ben heel gelukkig met het resultaat. Heb zelf ook nog naar de versterkers van Lynn Olson gekeken, zouden ook wel een stap verder kunnen zijn, maar goed m'n tevredenheid heeft het gewonnen van de drang verder te speuren. Tijd om van muziek te genieten, dit moet niet vergeten te worden, gewoon een eind aan al dat experimenteren en analytisch luisteren, heerlijk........ Op een gegeven ogenblik loop je tegen beperkingen van techniek aan. Het enige minpuntje van mijn versterker is dat het fysiek geen "echte" triodes zijn. Meettechnisch komt het erg dicht in de buurt. Naast dat éne nadeel, zijn er denk ik wel 10 voordelen. Daarmee moet ik maar mee doen. Het is "behelpen" Maar ik droom nog wel eens van een échte triode versterker voor een heel vriendelijk bedrag. Meeste spullen heb ik liggen, maar alleen al de aansturing van eindbuizen die een MU hebben van 2 (MU = versterking) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Mijn Sovtekjes hebben een versterkingsfactor van 4.2, die zoals TriodeDick laat zien best simpel aangestuurd kunnen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Vandaag mijn gisteren ontvangen Live-DVD van Clannad gedraaid "Christ Church Cathedral"Wat passie, schoonheid v/d muziek (geluidskwaliteit v/d DVD = zeer goed) de muziek zelf en de sfeer die de beeldenoproept wel allemaal niet teweeg kan brengen. Rillingen over de rug + kippenvel Dit nummer "I will find you" kende ik nog niet en zoals dit hier met het strijkorkestje en koortoch zo intiem is uitgevoerd.... gewoon een pareltje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Mijn Sovtekjes hebben een versterkingsfactor van 4.2, die zoals TriodeDick laat zien best simpel aangestuurd kunnen worden. Hmmmmja het is niet helemaal, wat ik zoek. Ik denk aan de 6AS7 als eindbuis. Met Tent elektronische auto bias Ingang buis en fase draaier een 6SL7 met een shunt Driver buis een 6SN7 met een shunt GZ34 of GZ37 gelijkrichter. Koppel condensatoren Wima FKP1 Voordeel is dat alle buizen zowel nieuw als NOS te kopen zijn. Heb hele mooie SQ types liggen die 10.000uur meegaan. Mooie bandkern trafo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Zou het kunnen dat juist die lage versterkingsfactor bijdraagt aan dat karakter van de triode ? Van die 6AS7 heb je dus twee keer twee triodes parallel per kanaal, maakt mij een beetje huiverig in een pushpull heb je dan 4 buizen..... Bij de grote Jadis versterkers vind ik dat ook al zo'n crime om al die buizen onder controle te houden, voor mijn gevoel blijft dat bovenmatig wringen.... Net even gekeken bij partsconnexxion, een paartje 2A3 kost nu nog maar $75 , anderhalf keer de 6AS7G. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Zou het kunnen dat juist die lage versterkingsfactor bijdraagt aan dat karakter van de triode ? Van die 6AS7 heb je dus twee keer twee triodes parallel per kanaal, maakt mij een beetje huiverig in een pushpull heb je dan 4 buizen..... Bij de grote Jadis versterkers vind ik dat ook al zo'n crime om al die buizen onder controle te houden, voor mijn gevoel blijft dat bovenmatig wringen.... Net even gekeken bij partsconnexxion, een paartje 2A3 kost nu nog maar $75 , anderhalf keer de 6AS7G. Eind triodes versterken gewoon niet zoveel Jitze. Het is in PP de meest zuivere vorm van buisversterking. Ik wou per kanaal één 6AS7 gebruiken dus beide helften in PP. Dan heb je een watt of 10. Dat is genoeg voor het aansturen van mijn luidsprekers, Dat gaat zelfs met 3watt nog heel aardig. 2A3 zijn niet duur. 6AS7 wat goedkoper. Dat is meegenomen, maar niet het belangrijkste. De RI (inwendige weerstand) van een 6AS7 is maar 280ohm m.a.w. ook zonder tegen koppeling zal de dempingsfactor in PP groot genoeg zijn voor mijn luidsprekers Schat 8 of zo. Verder heb ik de gloeispanning niet aan de kathode dus ik kan makkelijker met een regelbare negatieve bias werken i.p.v. autobias met een weerstand en condensator aan de kathode. Wel leuk, mijn ideale versterker is een stapje dichterbij Ik kan voor een deel een schema van Wim de Haan gebruiken. Alleen de instellingen de meeste buizen en eindtrap zijn anders. Wordt een beetje van mijzelf en een beetje van Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 29 december 2013 Report Share Posted 29 december 2013 Zo met elkander delend, is een mooie manier ergens te komen, benieuwd hoe dat zal uitpakken....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 december 2013 Report Share Posted 30 december 2013 Zo met elkander delend, is een mooie manier ergens te komen, benieuwd hoe dat zal uitpakken....... Het schema zit ongeveer in mijn hoofd, onderdelen -op een paar voedingstrafo s na- liggen te wachten. Lastig is een mooi chassis. En natuurlijk tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 jitze ,buis is gewoon een smaakkwestie niet meer en niet minder en voegt extra klankkleur wat niet bestaat mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 zo, na een maandje spelen begint de CD-speler weer dat transparante diepe scherp omlijnde open geluidsbeeld te geven. jammie jammie. volgens eerdere ervaringen nog twee weekjes en dan is ie weer helemaal op dreef. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 31 december 2013 Author Report Share Posted 31 december 2013 Gisteren en vandaag had ik twee audiofiele dagen. N.l. een poging om een USB kabel te maken. Niet zo maar een, maar een gevlochten, zonder afscherming en zonder voeding. Het USB 2 kaartje in de PF haalt n.l. z'n voeding uit de USB kabel. De voeding bestaat uit vier oplaadbare batterijen. En na twee keer de boel in en een keer uit elkaar, werkt het. Kennelijk ziet de PC niet wat er aan de USB kabel hangt wanneer er geen massa is. De voedingsdraad kan hij missen. Maar nu doet hij 't... Helpt 't niet dan geeft 't moed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 Vandaag op de markt in Gouda heb ik van heel dichtbij mogen horen en voelen wat er gebeurt als er een serieuze vuurwerkbom afgaat. Iemand (niet ik, voor de duidelijkheid) had een bom geplaatst in een betonnen sokkel van het hekwerk om de kerstboom die daar elk jaar feestelijk wordt ontstoken en ik liep daar rond half twaalf nietsvermoedend met mijn boodschappen op drie meter afstand langs. Ik dacht in het voorbijlopen nog even dat dat paarsgroen sissende dingetje in dat blok beton een uitgefikt sierdingetje was, toen ik tien meter verderop was kwam de klap. De brokken beton van enkele kilo's vlogen mij letterlijk om de oren en de schokgolf liet overal alarmen afgaan en kinderen begonnen te huilen. De brokstukken lagen tot vijftig meter ver. Behalve dat ik geschrokken en boos ben is alles nog heel, zelfs geen piep in de oren. Het mag duidelijk zijn dat ik geluk heb gehad, verder was er gelukkig niemand dicht in de buurt. Ergens is het best fascinerend, zo'n explosie. Van dichtbij klinkt het opmerkelijk scherp met veel hoogfrequent. De zware dreun hoor je alleen als het op grote afstand gebeurt, net als bij de bliksem. Ik raad de dader aan om ook eens te luisteren hoe het van dichtbij klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 akelig RAVON dat iemand dat risico neemt met gezondheid en oren van anderen. ik snap dat je geschrokken en boos bent. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 december 2013 Report Share Posted 31 december 2013 Vanmiddag nog even een boodschap gedaan, en een of ander leukert gooide een rotje (of hoe heten die dingen) van circa 10cm lengte mijn richting uit, Ontplofte op circa 2 meter. Mn oren hebben enige tijd pijn gedaan en zijn nog steeds gevoelig. Gek genoeg vooral links, terwijl het rotje rechts van me ontplofte. Wellicht door weerkaatsing tegen de flat waar ik langs liep? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 januari 2014 Report Share Posted 1 januari 2014 Ja er zijn weer heel wat ogen gesneuveld dit jaar, over oren hoor je gek genoeg niets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 1 januari 2014 Report Share Posted 1 januari 2014 Overigens heeft Ravon geluk gehad dat hij niet door de puin geraakt is (levens gevaarlijk lijkt me). Bij mij vloog er niets om mn oren. Dat van dat hoog frequente kan ik bevestigen, dat viel mij ook op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 januari 2014 Report Share Posted 1 januari 2014 Van mij mogen ze particulier vuurwerk afsteken verbieden. R.a.v.o.n. wat een geluk dat je er zo van bent afgekomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 januari 2014 Report Share Posted 1 januari 2014 Blij dat het zo afgelopen is Ber. Het feit dat er steeds zwaarder vuurwerk op de markt is gekomen maakt dat het afsteken van vuurwerk door particulieren niet meer verantwoord is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts