Duck-Twacy Posted 15 januari 2014 Report Share Posted 15 januari 2014 https://sites.google.com/site/vintagecambridgeaudio/cambridge-audio Hier kun je iets meer vinden Duck, ze werden eerst als R50 verkocht, na een aanpassing aan het filter ,waardoor de belastbaarheid van 25 naar 50 watts rms is toegenomen werden ze in het buitenland ook als TL200 verkocht. Er staan ook foto's van mijn LS, kijk en lees ze. NB ik heb van Spido een review/test gekregen van AJ van den Hull, uit nr.15 van Stereo-hifi-Test (1974) Ault Jouk noemt het een zeer geslaagd ontwerp wat (bij de huidige stand der techniek) weinig te wensen overlaat. De prijs was destijds Fl 1049,-per stuk..... Mooie speaker inderdaad. Ik heb zeker 10 Google pagina's op "Cambride Audio vintage tl200" en dergelijke door geworsteld, maar deze niet gevonden. Blijkt maar weer dat de bekende zoek engines helemaal zo goed niet meer zijn. Ze laten je alleen pagina's zien waar aan verdient kan worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 januari 2014 Report Share Posted 15 januari 2014 Beste Duck-Twacy, Het "benodigd versterkervermogen" onder gestandaardiseerde meetcondities ("dode kamer" / "anechoic") voor een bepaalde geluidsdruk (roze ruis van 50 Hz - 20 kHz) is gemiddeld 3 dB hoger dan wat voor hetzelfde resultaat nodig is onder huiskamercondities ("domestic"). De geluidsdruk vermindert in de "dode kamer" ("anechoic") met 6 dB bij elke verdubbeling van de afstand tussen luidspreker en luisteraar (c.q. microfoon). Maar in luisterruimtes ("domestic") is dat verlies veel kleiner, èn frequentie-afhankelijk, vanwege de akoestische eigenschappen van die ruimte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 januari 2014 Report Share Posted 15 januari 2014 ... Marc kom er maar in Ik mis Marc een beetje (sinds 31 dec), zou toch niets aan de hand zijn? Vakantie wellicht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 15 januari 2014 Report Share Posted 15 januari 2014 Dat snap ik Spido en er zijn vele pagina's over vol geschreven. Bv http://www.sengpielaudio.com/calculator-distance.htm maar http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm is wellicht meer van toepassing. Toch blijf ik zeggen dat er vaak meer vermogen nodig is bij wat groter afstand (zeg > 5 m) dan veel audiofielen zich realiseren. Een 100 watt versterker is dan echt zo gek nog niet (om ook nog wat head room te hebben). En, de andere kant van de medaille, moet de speaker veel harder werken om op grotere afstand voldoende geluid af te leveren, dus zal de vervorming vaak ook een stuk hoger zijn (bv 10% ipv 4%). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 15 januari 2014 Report Share Posted 15 januari 2014 Ik dacht dat je maar een paar watt gebruikt tijdens het afspelen? Waarom heb je dan b.v. 100 watt nodig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 januari 2014 Report Share Posted 15 januari 2014 Ik dacht dat je maar een paar watt gebruikt tijdens het afspelen? Waarom heb je dan b.v. 100 watt nodig? Dat is gemiddeld. De pieken lusten meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marc Posted 15 januari 2014 Report Share Posted 15 januari 2014 Ik mis Marc een beetje Halokidoki Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Dat is gemiddeld. De pieken lusten meer. Dit is weliswaar juist, maar men moet er bij bedenken dat men vaak vraagt om meer luidheid als men eigenlijk veel beter af zou zijn met meer duidelijkheid. Kwantiteit (luidheid) van geluid moet vaak gebrek aan kwaliteit (duidelijkheid) compenseren. Voorbeeld: bij amateur toneelvoorstellingen wordt vaak geroepen: "Luider!" Maar voor goede verstaanbaarheid zou men beter kunnen vragen om "Beter articuleren!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Dit is weliswaar juist, maar men moet er bij bedenken dat men vaak vraagt om meer luidheid als men eigenlijk veel beter af zou zijn met meer duidelijkheid. Kwantiteit (luidheid) van geluid moet vaak gebrek aan kwaliteit (duidelijkheid) compenseren. Voorbeeld: bij amateur toneelvoorstellingen wordt vaak geroepen: "Luider!" Maar voor goede verstaanbaarheid zou men beter kunnen vragen om "Beter articuleren!" Dan stel ik voor dat de leden van dergelijke toneelgezelschappen, wat meer gehakt gaan eten.Verstaanbaarheid van teksten werd beter in mijn set na gehaktificatie. (Waar zitten verd.... Die smileys?) Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Halokidoki Hallo Marc, eigenlijk bedoelde ik forumlid Mumsoft de irl ook Marc heet. Maar het is natuurlijk ook leuk om jou hier te zien (of lezen ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Ik dacht dat je maar een paar watt gebruikt tijdens het afspelen? Waarom heb je dan b.v. 100 watt nodig? Let op ik heb het hier dan ook over iets grotere luisteruimten (zeg > 60m2), waarbij je vaak 5 a 6 meter van de speakers afzit. Ook als er veel demping (bv een feestje met veel mensen) is, dan kan een beetje extra vermogen nodig zijn. Natuurlijk spelen de meeste (waaronder ik) meestal niet op volle concert sterkte met pieken van 100 db of meer (mag niet van de buren en huisgenoten en op lange termijn niet gezond). Maar goed, onder normale omstandigheden en met normaal rendement speakers is 95% van de tijd een paar watt wel genoeg (ruwe schatting, niet gemeten ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Dit is weliswaar juist, maar men moet er bij bedenken dat men vaak vraagt om meer luidheid als men eigenlijk veel beter af zou zijn met meer duidelijkheid. Kwantiteit (luidheid) van geluid moet vaak gebrek aan kwaliteit (duidelijkheid) compenseren. Voorbeeld: bij amateur toneelvoorstellingen wordt vaak geroepen: "Luider!" Maar voor goede verstaanbaarheid zou men beter kunnen vragen om "Beter articuleren!" Dan heb je het over articulatie, oftewel verstaanbaarheid. Dat is een manier van doen wat te maken heeft van hoe mensen iets presenteren en meer op het vlak ligt van auditieve aspecten, zoals luidheid en intonatie juist timen. Een versterker of speaker kun je niet leren beter te articuleren, dat is slechts een doorgeefluik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Mooie speaker inderdaad. Ik heb zeker 10 Google pagina's op "Cambride Audio vintage tl200" en dergelijke door geworsteld, maar deze niet gevonden. Blijkt maar weer dat de bekende zoek engines helemaal zo goed niet meer zijn. Ze laten je alleen pagina's zien waar aan verdient kan worden Ik kon ook nooit iets vinden Duck, heb me aangemeld bij dit forum,http://hifiloudspeakers.info/speakertalk/, voor liefhebbers van (vintage) Kef. De beheerder hiervan is ook de beheerder van google group voor vintage cambridge audio en van hem kreeg ik de tip om ook daar te kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 16 januari 2014 Author Report Share Posted 16 januari 2014 Ik mis Marc een beetje (sinds 31 dec), zou toch niets aan de hand zijn? Vakantie wellicht? Nee, die heeft er de brui aan gegeven. Zie hier: http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=34138.msg1561038#msg1561038 Daar kan dit forum overigens weinig goed doen. Gelukkig zijn ze het daar erg eens met elkaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Nee, die heeft er de brui aan gegeven. Zie hier: http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=34138.msg1561038#msg1561038 Daar kan dit forum overigens weinig goed doen. Gelukkig zijn ze het daar erg eens met elkaar Ach, dan heb ik zeker wat gemist. Nu ja, volgens heeft niemand een "taak" hier, maar ik snap wel dat het niet altijd meevalt om je zoiets als "gehakt" steeds tersprake te brengen (wat je natuurlijk doet als je daar erg enthousiast over bent). Maar het is nu eenmaal een bijzonder fenomeen (of het nu waar is of niet), dat vraagtekens oproept. Dat kun je niemand kwalijk nemen. Grappig eigenlijk al die forums die naast elkaar maar toch niet helemaal los van elkaar bestaan... Alleen sommige forums (zals audiofreak) zijn gewoon te druk om echt te volgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Nee, die heeft er de brui aan gegeven. Zie hier: http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=34138.msg1561038#msg1561038 Daar kan dit forum overigens weinig goed doen. Gelukkig zijn ze het daar erg eens met elkaar Zow, dat heeft wel een erg hoog "De pot verwijt de ketel" gehalte. Nou ja, fijn toch voor Marc dat ie een potje/keteltje heeft gevonden waarin hij zich thuis voelt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Ik begrijp dat Marc Mumsoft met stille trom is vertrokken. Ik zal zijn vage bijdragen over modificaties van Dhr. Gehakt niet echt missen. Als je iets vaags als "gehakt" promoot, dan kun je daar kritische reacties op verwachten. Daar is niets vreemds aan. Verder lees ik op Audiofreaks, dat er veel kritiek is op sommigen van "ons" en op ons forum in zijn algemeenheid. Het is nog makkelijker om anoniem kritiek te leveren op een ander forum dan op mensen binnen het eigen forum. Samen met een aantal deelnemers van dit forum, heb ik al een paar fijne luisterdagen mee mogen maken en ik hoop dat er nog veel zullen volgen. Ook heb ik met een paar van onze leden een fijn persoonlijk contact opgebouwd. Dat is op andere fora niet gelukt. Wat ik op veel andere fora merk is, dat velen kuddegedrag vertonen. Het kan veilig voelen om ergens bij te horen, maar er zijn grenzen. Ik vraag me werkelijk af, hoe men zich op een bepaald forum, waar men geen verschillen tussen het e.e.a. waarneemt, heeft gevoeld na onze dac-dag. Nee, dan ga je niet flink op je bek! Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Nee, die heeft er de brui aan gegeven. Zie hier: http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=34138.msg1561038#msg1561038 Daar kan dit forum overigens weinig goed doen. Gelukkig zijn ze het daar erg eens met elkaar Ze zijn lekker bezig daar. Ik zie dat de akoestiekgoeroe die hier recentelijk is ontmaskerd als zijnde een leugenaar dáár een podium heeft gevonden om zijn gezicht te redden ten koste van het beheer hier terwijl hij schaamteloos zijn eigen rol in zijn persoonlijke afgang lijkt te negeren. Beetje jammer dat mumsoft hier niet meer komt. Ook al waren we het oneens, we konden het goed samen vinden, ik zou nog bij hem gaan luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Er is een beroepsgroep die met dat soort mensen de kost verdient. Ze zijn lekker bezig daar. Ik zie dat de akoestiekgoeroe die hier recent is ontmaskerd als zijnde een leugenaar dáár een podium heeft gevonden om zijn gezicht te redden ten koste van het beheer hier terwijl hij schaamteloos zijn eigen rol hier lijkt te negeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Samen met een aantal deelnemers van dit forum, heb ik al een paar fijne luisterdagen mee mogen maken en ik hoop dat er nog veel zullen volgen. Ook heb ik met een paar van onze leden een fijn persoonlijk contact opgebouwd. Dat is op andere fora niet gelukt. Je valt in het echt reuze mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Doen we toch allemaal Ber? Maar blijf het vreemd vinden dat sommigen in het echt wel normaal kunnen communiceren en op een forum niet. Respect en zelfbeheersing schijnen dan een stuk moeilijker te hanteren te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Je valt in het echt reuze mee ja, ja, zo kan het wel weer Ik weet het. Ik ben een kritische boef. Afwijkend(volgens mij dan) gedrag aan de kaak stellen is een grote hobby . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Afwijkend(volgens mij dan) gedrag aan de kaak stellen is een grote hobby . Als je het maar niet al "taak" gaat zien Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Doen we toch allemaal Ber? Maar blijf het vreemd vinden dat sommigen in het echt wel normaal kunnen communiceren en op een forum niet. Respect en zelfbeheersing schijnen dan een stuk moeilijker te hanteren te worden. Mwah, ik weet niet hoe het bij jou is maar ik heb aan één account tegelijk voldoende om zowel mijn vriendelijke als mijn niet-vriendelijke kant te tonen. Velen die het schriftelijk niet kunnen zullen in het echt ook niet normaal communiceren. Die mensen hou ik graag op afstand, evenals leugenaars. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 januari 2014 Report Share Posted 16 januari 2014 Als je het maar niet al "taak" gaat zien Klopt, ik draaf wel eens door Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts