Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ach,iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

Nu gaat het over gehakt.

Kritiek geven mag.

Maar om elke keer te zeggen dat een banaan krom is dat gaat vervelen.

Er zit geen bijsluiter bij.

Je hoort het of je hoort het niet :)

Maar om elke keer te zeggen dat een banaan krom is dat gaat vervelen.

Dat is de makke van veel audiodiscussies. Je hoort daarbij niet veel anders en zoekt men naarstig naar middelen om kromme bananen recht te maken. Kennelijk heeft ergens iemand of "iets" uitgemaakt dat alleen rechte bananen lekker zijn, terwijl je die eigenlijk zelden of nooit ziet (of hoort in dit geval :D ).

Ze zijn lekker bezig daar. Ik zie dat de akoestiekgoeroe die hier recentelijk is ontmaskerd als zijnde een leugenaar dáár een podium heeft gevonden om zijn gezicht te redden ten koste van het beheer hier terwijl hij schaamteloos zijn eigen rol in zijn persoonlijke afgang lijkt te negeren.  

Ach ik zou me daar niet druk om maken. Het is allemaal slechts een storm in een kopje thee.

Maar tis zeker jammer dat KT en Mum hier even niet meer komen (maar je kan ook niet overal forummen, kost toch te veel tijd). Er komt vast wel weer eens een topic met een mooie bijdrage van een van hun.Op dit moment is het allemaal weer wat meer van hetzelfde.

Vanzelfsprekend stelt het laffe gedrag van één pathetische leugenaar op dit forum in het grote geheel weinig voor. Ik vind het wel een prettig idee dat ik het weet. 

Ach R.a.v.o.n  http://www.high-endforum.nl/topic/14191-het-ga-jullie-goed/page-11#entry417356

Vandaag kwam de Belasting Dienst de boeken controleren.  Vriendelijke mensen.  Op 2 kleine dingetjes die binnen de marge vielen was mijn administratie perfect.   Maar wie en wat is perfect?  Ik gelukkig niet.   Het was snel duidelijk dat ik verkeerd in hun systeem stond.  Jammer, ik kan er al niet eens boos om worden.  Volgende keer lukt het wel :) 

Misschien verwacht ik  te veel van dit forum en de mensen. 

Dat is de makke van veel audiodiscussies. Je hoort daarbij niet veel anders en zoekt men naarstig naar middelen om kromme bananen recht te maken. Kennelijk heeft ergens iemand of "iets" uitgemaakt dat alleen rechte bananen lekker zijn, terwijl je die eigenlijk zelden of nooit ziet (of hoort in dit geval :D ).

Daar komt nog bij dat veel mensen aan de verkeerde kant beginnen als ze hem open maken :D

Vanzelfsprekend stelt het laffe gedrag van één pathetische leugenaar op dit forum in het grote geheel weinig voor. Ik vind het wel een prettig idee dat ik het weet. 

Dan wil je niet-vriendelijke kant (waar je even terug over schreef) wel eens horen :D

Ach R.a.v.o.n  http://www.high-endforum.nl/topic/14191-het-ga-jullie-goed/page-11#entry417356

Vandaag kwam de Belasting Dienst de boeken controleren.  Vriendelijke mensen.  Op 2 kleine dingetjes die binnen de marge vielen was mijn administratie perfect.   Maar wie en wat is perfect?  Ik gelukkig niet.   Het was snel duidelijk dat ik verkeerd in hun systeem stond.  Jammer, ik kan er al niet eens boos om worden.  Volgende keer lukt het wel :)

Misschien verwacht ik  te veel van dit forum en de mensen. 

Het zal wel aan mij liggen maar ik zie de relevantie niet. Wat bedoel je precies?

Het zal wel aan mij liggen maar ik zie de relevantie niet. Wat bedoel je precies?

"Dat ik me wel eens druk maak over zaken, die achteraf niet zo belangrijk blijken te zijn" 

En twee, ik kan niet van mensen verwachten op ze op dezelfde manier denken als ik.

Maar dat streaming verhaal krijgt nog een staartje :rolleyes:

leuk wel dat Leobus vertelt wat hij ervaart, sluit ook precies aan bij wat ik bij Marc hoor.

als ik uitgesoldeerd ben (nog wat in de tuner en de luidsprekers) dan zet ik mijn boeltje als het mag ook ff in de slagerij.

groet

ps ... vrees dat de luidsprekers te groot zijn om ff te verslepen.

Daar komt nog bij dat veel mensen aan de verkeerde kant beginnen als ze hem open maken :D

Ook dat nog :lol:

Het is wel grappig dat je in dit verband over bananen begint. Ooit lang geleden, was er op het roemruchte HiFi.nl forum iemand (ene Marcel meen ik) die een enorme verbetering bemerkte na het plaatsen van een banaan op zijn speakers. En dat was lang voordat Berret en Gehakt ook maar van v.d.Heide gehoord hadden. Of was jij dat soms toen met die banaan? :D

Ik ben bloedserieus Rob. In zijn sig stond ook "Zet een banaan op je speakers".

Dat HiFi.nl was een machtig forum en het ging er daar stevig aan toe. Niets was te dol. Wat nu op het Audiofreaks en op Hififorum hangt zat toen samen bij elkaar op dat forum. Kun je het voorstellen? :lol:

nou ja als je enkele uit-elkaar-drijvende-factoren wegdenkt: ja kan ik me voorstellen. lekker levendig.

iedereen mag toch melden wat hij meent te ervaren. en iedereen mag zeggen wat hij daarvan denkt. zolang het niet op azijnpisserige manier is.

groet

Ook dat nog :lol:

Het is wel grappig dat je in dit verband over bananen begint. Ooit lang geleden, was er op het roemruchte HiFi.nl forum iemand (ene Marcel meen ik) die een enorme verbetering bemerkte na het plaatsen van een banaan op zijn speakers. En dat was lang voordat Berret en Gehakt ook maar van v.d.Heide gehoord hadden. Of was jij dat soms toen met die banaan? :D

God verhoede het mij :D

Nee dat was ik niet.

Dan heb je het over articulatie, oftewel verstaanbaarheid. Dat is een manier van doen wat te maken heeft van hoe mensen iets presenteren en meer op het vlak ligt van auditieve aspecten, zoals luidheid en intonatie juist timen. Een versterker of speaker kun je niet leren beter te articuleren, dat is slechts een doorgeefluik.

Eerlijk gezegd ben ik bang dat je hier ergens iets over het hoofd ziet, vervorming, zowel van speakers, als van versterkers, heeft als effect dat de verstaanbaarheid afneemt, vergelijkbaar met slecht articuleren.

Ook op een laag volume zou bijvoorbeeld in Roger Water's "Amused to Death" al dat gekwebbel in de marge duidelijk verstaanbaar moeten zijn, of in een meerstemmig zangstuk zouden de verschillende partijen goed te volgen moeten zijn, dit gaat erg vaak volkomen de mist in.

Klopt Jitze, ik heb wel meer over het hoofd gezien, zoals galm e.d. :D Het ging ook over articulatie. Dat is wat een goede spreker/zanger/muzikant ter plekke naar akoestische omstandigheden aanpast. Een speaker/versterker kan dat niet.

En wat Roger Waters ATD betreft vind ik dat niet zo erg. Dat vind ik hoofdzakelijk effect muziek en verder inhoudelijk weinig boeiend.

Eerlijk gezegd ben ik bang dat je hier ergens iets over het hoofd ziet, vervorming, zowel van speakers, als van versterkers, heeft als effect dat de verstaanbaarheid afneemt, vergelijkbaar met slecht articuleren.

Ook op een laag volume zou bijvoorbeeld in Roger Water's "Amused to Death" al dat gekwebbel in de marge duidelijk verstaanbaar moeten zijn, of in een meerstemmig zangstuk zouden de verschillende partijen goed te volgen moeten zijn, dit gaat erg vaak volkomen de mist in.

Een versterker vervormt toch onhoorbaar weinig? Veel minder dan luidsprekers? 

Dan heb je het over articulatie, oftewel verstaanbaarheid. Dat is een manier van doen wat te maken heeft van hoe mensen iets presenteren en meer op het vlak ligt van auditieve aspecten, zoals luidheid en intonatie juist timen. Een versterker of speaker kun je niet leren beter te articuleren, dat is slechts een doorgeefluik.

Beste Pjotr,

Het zou goed zijn, als alle luidsprekers inderdaad alleen maar "doorgeefluiken" waren.

Een snelle vergelijking van het elektronisch signaal met het akoestisch product toont al aan dat veel luidsprekers op eigen houtje er iets heel ànders van maken... en dan ook nog een tijdje vervelend na-neuriën.

Luidheid (liever: dynamiek) is belangrijk. Maar duidelijkheid is m.i. nog belangrijker.

Als een luidspreker modderig klinkt (d.i. in mijn termen: slecht articuleert), zal grotere luidheid geen verbetering brengen.

Integendeel, zelfs.

(...) Ooit lang geleden, was er op het roemruchte HiFi.nl forum iemand (ene Marcel meen ik) die een enorme verbetering bemerkte na het plaatsen van een banaan op zijn speakers. (...)

"Een banaan op je box doet wonderen"

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=13518.0 

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=20963.0 (Schrijver noemde zichzelf anomic, maar deed als Mike de groetjes.)

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=13815.0

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=13632.0 (enz.)

Een versterker vervormt toch onhoorbaar weinig? Veel minder dan luidsprekers?

Gezien er hoorbare verschillen zijn tussen versterkers, waag ik het te betwijfelen dat versterkers onhoorbaar weinig vervormen.

Hier een aardig verhaal over vervorming : http://www.nutshellhifi.com/library/FindingCG.html

Gezien er hoorbare verschillen zijn tussen versterkers, waag ik het te betwijfelen dat versterkers onhoorbaar weinig vervormen.

Hier een aardig verhaal over vervorming : http://www.nutshellhifi.com/library/FindingCG.html

Dat artikel laat ik even aan de technici onder ons over. 

Als eenvoudige muzikant zou ik denken dat hoorbare verschillen een andere oorzaak hebben dan HV!?

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...