Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

(...) Uiteraard was prima aan de essentiele randvoorwaarden van nagalm- en reflectiebeheersing voldaan, want ik geloof nooit dat zoveel muzikale informatie in een onbehandelde betonnen doorzonkamer op muziek kan lijken.

Beste Thingman,

Een "onbehandelde betonnen doorzonkamer" is natuurlijk absoluut niet geschikt om muziekopnamen zodanig weer te geven dat de daarin opgenomen natuurlijke klankkleur en de ambiance van de concertzaal of schouwburg op overtuigende wijze behouden blijft.

Maar voor alle moderne prutpop-opnames met synthetische stereo-effecten, de-equalization, nagalm en andere onnatuurlijkheden, kan zo'n ping-pong flutterecho-ruimte best aantrekkelijke akoestische extra's opleveren.

Alleen al die basslift, op sommige plaatsen, dank zij de staande golven in het hogere basgebied!

En dan die toegevoegde ruim-te-lijk-heid (zwemmerigheid) in het middengebied, als gevolg van dat geflutter!!

Als ik mij niet sterk vergis, is - met name sinds Hansko's diepbetreurde afscheid - er vrijwel niemand meer op dit forum overgebleven die ook maar énige waarde hecht aan natuurlijke opnamen (concertzaal, schouwburg) van natuurlijke (èchte instrumenten) muziek. Dusss... waar hèb ik het eigenlijk over? En tegenover wié?

Kan het echter op muziek lijken, met zo'n "actieve" (standing waves & flutter) akoestiek?

Tòch nog?

Ach... Ik herinner mij hoe wij jong waren: lang, ja héél lang geleden.

Hoe wij toen zeer gewaagde, moderne, "experimentele" jazzmuziek maakten: in een krappe, keihard-betonnen fietsenbox van een flatgebouw in Amsterdam-West.

Hoe het galmde.

Hoe simpele "foot tapping & sliding" op de betonvloer welhaast door kon gaan voor èchte drums (brushes on snare drum), als onze drummer eerst zijn huiswerk nog moest afmaken.

Hoe de blazers bliezen, en nog steeds leken dóór te blazen, al lang nadat zij reeds amechtig hun riedels, riffjes en raffjes hadden beëindigd.

Hoe een touwsnaar theekist-bas toch een formidabele "drive & slam" kreeg, dankzij al dat bikkelharde beton.

Hoe een (zelfgebouwde) microfoontrap in een (eveneens zelfgebouwde) Philips HF10 mono buizenversterker voldoende was om mijn (niet minder in huisvlijt tot elektrisch omgebouwde) derde-garnituurs full-body jazzgitaar (mèt de obligate scheur in het massieve bovenblad!) te laten zingen en sudderen, te laten gillen en gieren, te laten janken en jammeren.

Leek het op muziek?

Nou en òf!

Het leek zelfs heel sterk op de allermóóiste,

de allerbèste muziek die ik ooit heb gehóórd

(althans... heb belééfd),

mijn allerbeste Thingman!

wollie gaat morgen  op cursus    naar bussun naarden lekker digitaal 

en mischien komt wollie die zeilbouwer tegen van die speaker marketing reklame op dit form dat nog steeds niet klaar is

en of ik belang hecht aan echte instrumenten en echte akoestiek. dat doodgemixte tijd- en ruimteloze geluid maakt me ruimschoots minder blij. en wat nu als 'pop' wordt geproduceerd, dat platte lawaai van volkomen ongetalenteerde lieden, kan ik geen 5 minuten aanhoren zonder fysiek onwel te worden.

bij een echte goede opname hoor ik mensen achter me kuchten in de zaal, deuren die soms zacht opengaan. en de muziekweergave ... je hoort de lucht in beweging zijn, geluiden aan alle kanten uitsterven.

maar je hoort niet vaak zoiets. Een vriend liet hier een CD met daarop een Decca opname uit 1958 horen. ben vergeten wat het is. maar we hebben - meermalen - ademloos zitten luisteren zo spannend is een goede opname van mooie muziek.

groet

Ik hecht wel aan natuurlijke opnamen van natuurlijke instrumenten. Dan heb je het niet alleen over klassiek maar ook over oudere jazz opnamen. Overigens is een goede akoustiek natuurlijk belangrijk. Een gewone huiskamer heeft echter zijn beperkingen maar met wat verstand krijg je daar ook een fraai resultaat. Bijna net een concertzaal want daar zit je ook niet altijd eerste rang. Ss

Als ik mij niet sterk vergis, is - met name sinds Hansko's diepbetreurde afscheid - er vrijwel niemand meer op dit forum overgebleven die ook maar énige waarde hecht aan natuurlijke opnamen (concertzaal, schouwburg) van natuurlijke (èchte instrumenten) muziek. Dusss... waar hèb ik het eigenlijk over? En tegenover wié?

Beste Spido, 

We zijn het dan wel niet over alles eens, maar wel over de schoonheid van echte muziek, met echte instrumenten dus! Mooie beschrijving van je fietsenkelderjazz en ik zet mn ouwe Fender buizenversterker weer in overdrive om met mn mondharmonica te gaan scheuren. 

Ik ga ook helemaal voor live akoestische muziek.

Helaas is een veel geuite mening op fora, dat de mens toch geen natuurlijkheid kan beoordelen, omdat de hersenen hem bedriegen.

Ik zeg met name op fora, omdat in "reel life" daar geheel anders over wordt gedacht.

n.b. Ik hoor liever een slechte leerling dan een pruts installatie.

Ik ga ook helemaal voor live akoestische muziek.

Helaas is een veel geuite mening op fora, dat de mens toch geen natuurlijkheid kan beoordelen, omdat de hersenen hem bedriegen.

Ik zeg met name op fora, omdat in "reel life" daar geheel anders over wordt gedacht.

Uitsluitend op dit forum zou je moeten zeggen? Kom het gelukkig nergens anders tegen.

Gelukkig bedriegen onze hersenen ons !

Ik luister zo af en toe naar opnamen van orgels, zoals die van de kathedralen van Albi en Chartres, die orgels passen echt niet in mijn dijkhuisje, ook al niet in m'n appartement in Amsterdam en zelfs niet in een riante Bijlmerflat.

Buiten de fysieke problemen bij het plaatsen van zulk een orgel in de eigen luisterruimte, zal het niet verbazen dat ook het geluid, voortgebracht door zulk een instrument, absoluut niet te verstouwen is in de beperkte ruimte van diezelfde luisterruimte, het lijkt me dus een goede zaak over te gaan naar het luisteren naar op schaal gebrachte weergave van het origineel en dán is het brein inderdaad van groot belang, het wekt dan de illusie van het luisteren naar de werkelijkheid, doet je dromen van de beleving in Albi of Chartres.

Zelfs in een betonnen doorzonkamer, zelfs in een jaren 60 flat van knetterhard beton, kun je dit meemaken, mits de installatie goed is en het volume niet al te hoog wordt gezet.

Luister eens naar een fluisterend orgel, trouwens in het algemeen, luister eens naar de eigen muziek op een laag niveau, gemiddeld ergens tussen de 50 en 60 dB, als dat niet de illusie geeft van de werkelijkheid is er zeker iets mis met de weergave installatie.

vanmiddag hier de Speakermatch'es die ik zelf heb vergeleken met de Plus-versie van iemand anders (vorige keer vergelijken was bij die persoon thuis).

ook nu was het verschil evident. de klank-kleur bleef wel ongeveer gelijk maar bij de Plus-versie is het geluidsbeeld veel beter georganiseerd. Meer ruimte, meer alles los van elkaar, zang wordt losse stemmen etcetera. Erg mooi. Als je dat gehoord hebt is het lastig de Plus-versie weer te zien gaan.

groet

De KT77 hebben er nu zo'n 50 uur opzitten. Dat gaat best snel.

De versterker zet ik 's morgens aan en gaat rond middernacht weer uit.

Extreem veel details, met deze buizen in triode.

Het geluid komt erg goed los van de luidsprekers en ver daarbuiten.

Vaak best spectaculair te noemen.

Het is af en toe, gewoon allemaal té veel.

Waardoor je in plaats van muziek, naar details gaat zitten te luisteren.

Ik weet niet, of ik hier gelukkig van ga worden :(

Nu wordt iets van 80 uur "inspelen" aanbevolen. Maar als dat eind volgende week

nog zo is. Dan is de kans erg groot, dat er weer Svetlana' s 6550 in gaan en dat ik de

versterker weer in super triode zet.

Mvg,

Jack

Hoe staat ie nu?

Ik hoor ook graag akoestiese livemuziek, met mooie stemmen. Alleen jammer dat een opname hiervan altijd afhankelijk van allerlei apparatuur en mensen die de apparatuur bedienen. Ook de microfoontechniek laat nog wel eens te wensen over, plop- en sisgeluiden, neuzelig etc. Het valt niet mee echt mooie opnames te vinden die weergeven zoals het live en onversterkt klinkt. Vaak klinkt het best aangenaam maar of het origineel enigzins benaderd wordt ????

Verschillen tussen diverse opnames kunnen zeer groot zijn. Dat maakt het beoordelen van een installatie er niet eenvoudiger uit. Ik denk dat je van een bepaald gemiddelde uit moet gaan. Maar het blijft een lastige.

Verschillen tussen diverse opnames kunnen zeer groot zijn. Dat maakt het beoordelen van een installatie er niet eenvoudiger uit. Ik denk dat je van een bepaald gemiddelde uit moet gaan. Maar het blijft een lastige.

Ik ken mijn installatie inmiddels zo goed dat ik i.p.v. mijn set, opnames durf te beoordelen.  Daarom vallen dit soort tekortkomingen of juist uitschieters in positieve zin mij op. En natuurlijk vooral omdat ik redelijk wat live muziek heb gehoord van verschillende genres.

Wanneer je geen verschil hoort tussen een saxofoon en klarinet, Of een elektrische piano klinkt als een akoestische (of andersom) en dito met de violen, deugt het volgens mij niet. Dan kun je houden van akoestische muziek, maar dat zou dat net zo goed elektronische muziek kunnen zijn.

De mooiste opname zijn vaak akoestische, maar elektronische of versterkte opnamen kunnen ook erg goed zijn.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar onversterkte akoestische muziek. Maar probeer dat live eens te vinden !. Zelfs akoestische muziek wordt n.l. versterkt. Is het niet elektronisch, dan is het door de concertzaal of kerk. 

M.a.w. het blijft toch behelpen. Ik ben al blij met een verkleinde weergave die LIJKT op het origineel. De illusie doet de rest.

:)

Wanneer je geen verschil hoort tussen een saxofoon en klarinet, Of een elektrische piano klinkt als een akoestische (of andersom) en dito met de violen, deugt het volgens mij niet. Dan kun je houden van akoestische muziek, maar dat zou dat net zo goed elektronische muziek kunnen zijn.

Zow, jij maakt wat mee zeg  :rolleyes: Ik heb toch heel wat sets gehoord en zelfs op een transistor radiootje heb ik dat nog niet zo erg meegemaakt.

Spido vergist zich deerlijk, en onderschat bijna iedereen behalve zichzelf.

Jammer dat er geen opnamen zijn gemaakt van de virtuoze Jazz at the fietsenkelder.

Het zou waarschijnlijk de enige plaat zijn die we konden verdragen, mits we verstand hadden van natuurlijke opnamen.

Ik ga niet voor akoestische muziek
Ik ga niet voor grote symfonische orkesten
Ik ga niet voor elektronische muziek

Ik ga voor alles :o

Muziekplezier bestaat uit de gratie van afwisseling, HEEL veel afwisseling.
Een zangeres begeleidt door alleen een piano.
OF een hardrockband met scheurende jankende gitaren

Maar vooral waar de afzonderlijke muzikanten, genoeg eigen ruimte krijgen,
dan weer spelend in dienst v/d hele band en dan weer lekker een solo.

Belangrijkste, muziek moet uit het hart komen, beleving boven perfectie !

Belangrijkste, muziek moet uit het hart komen, beleving boven perfectie !

Uit het hart hoeft nog niet eens al mag dat wel meedoen :D

Muziek maken is niet hetzelfde als muziek spelen (ook wel eens aangeduid met "Nootjes poepen" :lol: ) En in zekere zin geldt dat niet alleen voor muzikanten maar ook in overdrachtelijk zin voor een weergave installatie.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...