Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik ga niet voor akoestische muziek

Ik ga niet voor grote symfonische orkesten

Ik ga niet voor elektronische muziekIk ga voor alles :o

Muziekplezier bestaat uit de gratie van afwisseling, HEEL veel afwisseling.

Een zangeres begeleidt door alleen een piano.

OF een hardrockband met scheurende jankende gitaren

precies elke dag het zelfde riedeltje gaat zo snel vervelen.

Spido vergist zich deerlijk, en onderschat bijna iedereen behalve zichzelf. (...)

Beste Arcman,

Spido baseert zich op wat veel forummers hier zelf onthullen (ondermeer in de rubrieken waarin zij vertellen "wat er op dit moment draait", en welke CD's of LP's zijn onlangs hebben gekocht. 

Dat betreft vrijwel uitsluitend popmuziek met moderne schijnstereo (mutichannel mixed) met nep-echo en andere digitale processing.

Verschillen tussen diverse opnames kunnen zeer groot zijn. Dat maakt het beoordelen van een installatie er niet eenvoudiger uit. Ik denk dat je van een bepaald gemiddelde uit moet gaan. Maar het blijft een lastige.

Beste Jongensdroom,

Naarmate de installatie en de akoestiek van je luisterruimte beter worden, zul je merken dat steeds meer opnames die je eerder slecht vond toch eigenlijk best wel meevallen...

Op den duur kun je zelfs tot de ontdekking komen, dat ze heel goed zijn.

Er blijven natuurlijk wel verschillen bestaan - door ambiance in de opnameruimte, microfoonplaatsing e.d. - maar die maken een opname m.i. nog niet beter of slechter.

(N.B. Ik heb het dan wel uitsluitend over opnamen van èchte instrumenten in een èchte speelruimte.)

Kortom: hoe beter de installatie & akoestiek, des te minder slechte opnames er blijken te zijn.

Ik heb zo'n 1000 LP's in allerlei verschillende muzieksoorten. Bovendien ca. 32000 muziekstukken op de server. Ook in allerlei muzieksoorten. Ik heb nou eenmaal een hekel aan weggooien. En wat ik nu verschrikkelijk vind vond ik vroeger prachtig en andersom.

Maar het mooist vind ik akoestische jazz en hierna blues (wat meestal versterkt is). Maar ook pop, rock, folk enz. Soms is het trouwens lastig om de muziek in een genre te stoppen.

:)

Voor alle duidelijkheid: ik luister m.n. naar jazz. Waarschijnlijk wordt in die branche voldoende aandacht aan de opnametechniek besteed. Sommige mono opnames uit de jaren 50 zijn nog om van je stoel te vallen, echter de blikken emmer geluiden uit vroeger jaren vind ik vreselijk om naar te luisteren. Verve en Blue Note zijn gerespecteerde labels.

Beste Jongensdroom,

Naarmate de installatie en de akoestiek van je luisterruimte beter worden, zul je merken dat steeds meer opnames die je eerder slecht vond toch eigenlijk best wel meevallen...

Kortom: hoe beter de installatie & akoestiek, des te minder slechte opnames er blijken te zijn.

Dat is ook iedere keer weer mijn ervaring.

Dat is ook iedere keer weer mijn ervaring.

Dat is ook mijn ervaring, maar ik ervaar ook wel dat de echt slechte opnames dan ook genadeloos door de mand vallen.

Ik heb bijvoorbeeld een CD van I Muvrini (gioia), die zo kijhard (volume) is opgenomen dat ik de volumeknop altijd 5 punten moet terug draaien omdat anders mijn oren er aan gaan. Bovendient vervormt het geluid als de hel. Zonde want de muziek is wel leuk. Dit euvel komt trouwens op meer CD's van hen voor.

Groet,

Leobus

dromertje ,het toch beleving,ze proberen je toch het geld uit je beurs te trekken wie koop nou een speaker van 49.000 euro,s  :D

Daar ben ik anders wel voor aan het sparen. 

Naar verwachting heb het bedrag in 2084 bij elkaar.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar onversterkte akoestische muziek. Maar probeer dat live eens te vinden !. Zelfs akoestische muziek wordt n.l. versterkt.

:)

Uh nee, akoestische muziek wordt niet versterkt, want dan is het niet akoestisch meer.

Je kunt dit live vinden, Hans, bij arme mensen en bevolkingsgroepen. Zigeuners doen niks anders dan muziek maken, en erzit echtnergens een stekker aan. Niet nodig, die mensen kunnen echt spelen.

voor jazz heb je een totale andere installatie nodig als voor pop

voor strijk werk heb je totaal een andere installatie dan voor grote werken

Dat ben ik niet met je eens Wiel. Dat heeft veel Zo niet alles te maken met de samenstelling van de set. Ik beluister altijd met zeer uiteenlopende muziek.

Daar ben ik anders wel voor aan het sparen. 

Naar verwachting heb het bedrag in 2084 bij elkaar.

Dan ben ik geloof ik net met pensioen, kom ik luisteren. Als ik dan nog iets kan horen........

kan natuurlijk altijd naar de wapperende woofers kijken, de rumble van die ouwe Thorens van jou bekijken. ;)

voor jazz heb je een totale andere installatie nodig als voor pop

voor strijk werk heb je totaal een andere installatie dan voor grote werken

Wol....

Als we in aanmerking nemen, dat speakerkeuze behalve kwaliteit- ook een smaakkeuze is

heb je helemaal gelijk

Ik zou voor rock/stevige blues dan een JBL-Jubal wensen en voor puur klassiek Magnepans

Maar weet je wat het probleem is Wollie :confused:

Ik heb ook nummers welke rustig en zacht beginnen met een viooltje, dan komt er weer een scheurende

gitaar tussen door, dan moet zo nodig een Hammondorgel zich er mee bemoeien en dan weer

een achtergrondkoortje en dit allemaal in 1 nummer Wollie :unsure:

Wordt zo wel erg snel en lastig schakelen tussen verschillende sets of speakers :D

Daarom speel ik met Dynaudio Focus 260, speelt Hans met Wilson's, speelt Arden met Blumenhofers,

speelt Jongensdroom met Millon's etc. en zo kiest iedereen zijn eigen all-round speaker en zo is iedereen

ook opgezadeld met een compromis.

Een compromis waar tegenwoordig zeer goed mee te leven is, want speakers kunnen wel

degelijk "all-round" te zijn en bovendien hoeft een speaker niet in alles perfect te kunnen zijn

om met alle soorten muziek hier van te kunnen genieten   

Onzin!

In der Beschränkung zeigt sich nur der Behinderte...

Juist!  Die kan ook oor een betere set voor de toepassing zorgen.

Toen ik met mijn zeer high-endige audiofiele collega in het AZ stadion was waar ze in de grote zaal de dure Magico's aan het knijpen waren, dachten we: dat klinkt echt (serieus) beter hierop:

img4b61a07b5275a.jpg

Dan ben ik geloof ik net met pensioen, kom ik luisteren. Als ik dan nog iets kan horen........

kan natuurlijk altijd naar de wapperende woofers kijken, de rumble van die ouwe Thorens van jou bekijken. ;)

Zeg dat wel, de woofers zijn een jaar oud en nu al helemaal uitgelubberd.  

Als ik een plaatje draai, denken de buren dat er een vrachtwagen stationair staat te draaien.

Het valt niet mee allemaal zo.

• Members

Nou, op zaterdag 22- en zondag 23 maart kunnen jullie weer volop verschillende sets gaan beluisteren in Cafe Engels, ik heb net te horen gekregen dat die definitief doorgaat.

Als ik wat meer info heb over thema's en deelnemers zal ik daar een draadje over openen in evenementen. Komen er alweer 2 audiofiele dagen aan...

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...