Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

hans,als dromertje de contrabas niet goed overeenkomt   dan kan het toch kloppen wat dat gaat die niet uit  zijn duim zuigen als die verdomd goed weet hoe een contrabas wel  moet klinken 

vintage volgens mij rekent jij verkeerd met die dempings factor ,want die uitgangstrafo heeht ook een hogere dempings factor want anders lag de bandbreedte niet zo hoog 

Om daar de luidsprekers de schuld van te geven is een beetje kort door de bocht. Juist in het laag zijn de speksteenkasten erg goed. Ik heb alle types zo langzamerhand wel gehoord. Welliswaar hoofdzakelijk bij Klaas, maar wel met verschillende versterking. En zelfs met buizenversterkers was het laag behoorlijk strak.

:)

Hans en Jack,

Het is zelfs onmogelijk om alleen naar luidsprekers te luisteren. Als ik jou zo beluister is het eerder in de akoestiek te zoeken. Daarom ben ik benieuwd of Jack er iets van herkent en hoe dat met andere luidsprekers was. Het midden en hoog was voor mij gewoon goed. Laagproblemen zijn vaak het gevolg van de akoestiek. Ik heb in mijn kleine ruimte twee keer behoorlijk grote luidsprekers gehad en bij de ene (Burmester B25 met grote woofers aan de zijkant) ging het prima en met de andere Transmission Audio klonk het laag nergens naar. 

. Daarom ben ik benieuwd of Jack er iets van herkent en hoe dat met andere luidsprekers was. Het midden en hoog was voor mij gewoon goed. Laagproblemen zijn vaak het gevolg van de akoestiek.

De Translators Impact 50 die hier eerst stonden, heb ik 3x het raam uit willen donderen.  Bij mijn dochter met een flink grotere

kamer klinken ze erg goed met precies dezelfde buizen versterker.

Verder heb ik zo'n beetje alle standaard akoestische aanpassingen gedaan met spullen uit een groot Zweeds waren huis.

Scheelt allemaal een beetje.  Net als vinyl verf op glasvezel behang tegen harde betonnen wanden.  

Meubels strategisch neerzetten, dikke gordijnen en vitrage etc. 

Jack, dan zou ik ze echt eens in de lengte van de kamer proberen?

Zijn twee monitoren en een sub niet makkelijker af te stemmen op een luisterruimte? Dat heeft men mij destijds ook geadviseerd.

Je luidsprekers moeten meer kunnen dan ze nu laten horen. Maar als je tevreden bent (ik lees niks over uit het raam gooien) laat het dan zo.

Nee, toch niet. Ik zou eens in de lengte proberen. Misschien gaat er een wereld voor je open (hoop ik) en heb je de verandering er voor over.

Met een dempingsfactor van 2....2,5  blijft dat laag lastig.  Verder lees ik net dat je een kamer van ruim 8meter moet hebben

wil de laagste toon 41 hertz  nog passen.....    Met een simpele Leak Stereo 30 plus die een DF van 10 heeft bij 4ohm klinkt

dat laag anders.   Met een Array strak...   

Maar ..... als ik de lange dikke gordijnen dicht doe,  vind ik het goed genoeg :)

Een eeuwig durend misverstand dat een kamer 8 m moet zijn om een toon van 41 Hz te kunnen horen. Bij die lengte en frequentie past er een staande golf in. In een koptelefoon met een "lengte" van 1 cm kun je toch ook lage frequenties weergeven en horen.

Groet,

Leobus

Een eeuwig durend misverstand dat een kamer 8 m moet zijn om een toon van 41 Hz te kunnen horen. Bij die lengte en frequentie past er een staande golf in. In een koptelefoon met een "lengte" van 1 cm kun je toch ook lage frequenties weergeven en horen.

Groet,

Leobus

Werkt net even anders Leo:

Om 20Hz te kunnen weergeven moet je kamer minstens 17,20m/2 = 8,6 meter lang zijn (groter dan de halve golflengte). In een héél kleine ruimte (bijvoorbeeld in de schelp van een koptelefoon) treedt een ander effect op. Daar kunnen lage tonen wél worden weergegeven omdat daar drukvariaties optreden in de gesloten oorschelp (drukkamermodel in plaats van golfmodel).

En een open koptelefoon dan?

En in een kamertje van 2x2m? Alles onder 200 hz weg?

Kun je met wat literatuurverwijzing komen waarin je je stelling terug vindt?

Overigens horen wij de drukvariaties, niet de snelheidsvariaties.

B.v.d.

Leobus

En een open koptelefoon dan?

En in een kamertje van 2x2m? Alles onder 200 hz weg?

Kun je met wat literatuurverwijzing komen waarin je je stelling terug vindt?

Overigens horen wij de drukvariaties, niet de snelheidsvariaties.

B.v.d.

Leobus

Hier de link Leo    http://www.popschoolmaastricht.nl/college_geluid_snelheid_frequentie_golflengte.php.

Ben het met je eens dat het een beetje raar verhaal is, het ging mij vooral om het koptelefoon gedeelte.

Het gaat in dit stuk over hele golven, niet over wat je hoort.

Ik was (weer eens) een beetje te snel met reageren, krijg je met ADHD. :angry:

hans,als dromertje de contrabas niet goed overeenkomt   dan kan het toch kloppen wat dat gaat die niet uit  zijn duim zuigen als die verdomd goed weet hoe een contrabas wel  moet klinken 

Dat het niet goed klinkt zou best kunnen, maar om daar alleen de speakers de schuld van te geven?? Dáár reageerde ik op.

Jack, dan zou ik ze echt eens in de lengte van de kamer proberen?

Zijn twee monitoren en een sub niet makkelijker af te stemmen op een luisterruimte? Dat heeft men mij destijds ook geadviseerd.

Je luidsprekers moeten meer kunnen dan ze nu laten horen. Maar als je tevreden bent (ik lees niks over uit het raam gooien) laat het dan zo.

Nee, toch niet. Ik zou eens in de lengte proberen. Misschien gaat er een wereld voor je open (hoop ik) en heb je de verandering er voor over.

Dat is niet praktisch Jongensdroom.  Er komt laag genoeg uit die 2x 16,5 "    Met de gordijnen dicht heb ik nauwelijks last

van vervelende reflecties.   Met een Array S-1 klinkt het zeer gecontroleerd, en zuiver,  maar het  heeft net niet het mooie

midden van een buis goed hoorbaar bij vrouwen stemmen.  Met een Array S-10  die deels Fet's (buizen zonder gloeidraden) heeft

is dat denk ik wel opgelost.   Helaas heb ik daar het geld niet voor.

Ik had hier laatst een gerestaureerde Leak stereo 60 waarvan  inmiddels ook de Varislope 2 stereo voorversterker is opgeknapt

en de circuits iets veranderd.   Ik vond het erg goed klinken, door de fikse tegen koppeling is het laag ook strakker dan

mijn van der Veen combi.  

Met het compromis dat ik nu heb kan ik wel leven.  Er zijn er die met minder moeten doen. :)

In een 8 m. kamer heb je een staande golf van ong. 20 hz, maar ook rond de 40 Hz. Je wilt liever geen staande golven hebben. In een kamertje van 2 bij 3 past geen 16 Hz golflengte, dus heb je daar geen staande golf. De frequentie wordt echter wel waargenomen. Dat is volgens sommigen een drukkamereffect. Hetzelfde effect als bij een koptelefoon.

Maar als je geen electronische muziek of kerkorgel draait, dan zijn die frequenties niet zo heel erg belangrijk. Weleens 20Hz gehoord? Dat klinkt niet echt als muziek en moet men niet verwarren met 'bas'. 

Wat mij betreft heeft Leobus helemaal gelijk.

Maar ja keuvel maar lekker door... :blink:

Dat is niet praktisch Jongensdroom.  Er komt laag genoeg uit die 2x 16,5 "    Met de gordijnen dicht heb ik nauwelijks last

van vervelende reflecties.   Met een Array S-1 klinkt het zeer gecontroleerd, en zuiver,  maar het  heeft net niet het mooie

midden van een buis goed hoorbaar bij vrouwen stemmen.  Met een Array S-10  die deels Fet's (buizen zonder gloeidraden) heeft

is dat denk ik wel opgelost.   Helaas heb ik daar het geld niet voor.

Ik had hier laatst een gerestaureerde Leak stereo 60 waarvan  inmiddels ook de Varislope 2 stereo voorversterker is opgeknapt

en de circuits iets veranderd.   Ik vond het erg goed klinken, door de fikse tegen koppeling is het laag ook strakker dan

mijn van der Veen combi.  

Met het compromis dat ik nu heb kan ik wel leven.  Er zijn er die met minder moeten doen. :)

Ik doelde niet op de hoeveelheid laag, maar op de kwaliteit van het laag. 

Welk verschil hoor je tussen open en dichte gordijnen?

Ik doelde niet op de hoeveelheid laag, maar op de kwaliteit van het laag. 

Welk verschil hoor je tussen open en dichte gordijnen?

Minder vet,   ik kan het laag ook nog iets verder controleren door de poort een haartje akoestisch te dempen.

Heel simpel met een dun en luchtig rolletje wasemkap filter.   Maar om de e.e.a. reden is dat niet mijn laag.

Het moet lekker kunnen "rollen"   en snel zijn net als in dit prachtige nummer

Opstelling, dichter of verder van de muur, onderlinge afstand.... Ik ben ook aan het schuiven en uitproberen. Speakers staan in de erker. Optimaal is het niet maar dat is geen enkele plek hiero. Geen ideale akoestiek.

Laatst stonden ze tegen de vensterbank. Dat had wel wat maar ja dan staat er weer iets anders in weg.

(en ja ik ken de ideeën van Ted J.)

Werkt net even anders Leo:

Om 20Hz te kunnen weergeven moet je kamer minstens 17,20m/2 = 8,6 meter lang zijn (groter dan de halve golflengte). In een héél kleine ruimte (bijvoorbeeld in de schelp van een koptelefoon) treedt een ander effect op. Daar kunnen lage tonen wél worden weergegeven omdat daar drukvariaties optreden in de gesloten oorschelp (drukkamermodel in plaats van golfmodel).

Even voor alle duidelijkheid, bovenstaande heb ik niet verzonnen maar overgenomen zonder goed te lezen.

Wat mij betreft hebben Leobus en Threshold beide gelijk. :)

En ja, we keuvelen gewoon door hier.

De laagste toon van de contrabas en de 4-snarige basgitaar is een E van 41,2Hz. 

Een groot kerkorgel en een 5-snarige basgitaar kunnen richting 30Hz gaan, maar dat is zeeeer laag.

Beste Jongensdroom,

Het is een misverstand, dat de laagste toon van de contrabas en de 4-snarige basgitaar een E is van 41,2Hz.

Je zou moeten zeggen dat de laagste formant van die laagste muziektoon 41,2 Hz is. Dat is één van de samenstellende frequenties (plus geruis) die samen de muziektoon vormen.

Die laagste frequentie wordt vaak verzwakt weergegeven, maar dat is niet zo'n ramp: de kamer versterkt die frequentie weer door akoestische koppeling.

Het gehoor is vrijwel niet kritisch voor de laagste frequenties. Ik vermoed dat het interferenties bij hogere frequenties zijn geweest, die jouw oordeel hebben gevormd.

Bovendien blijk je een onbetrouwbaar referentiekader te hebben, door de beroerde akoestiek bij jou thuis (zoals onlangs beschreven na een sessie bij jou).

Beste Jongensdroom,

.

.

Bovendien blijk je een onbetrouwbaar referentiekader te hebben, door de beroerde akoestiek bij jou thuis (zoals onlangs beschreven na een sessie bij jou).

Ik denk dat je je vergist. De akoestiek van de luisterkamer van Jongensdroom is best wel OK. De bijeenkomst was dan ook bij Plaatjesdraaier. Daar ligt het wat anders.

Nou vind ik het laag bij Jongensdroom ook niet wat het zou kunnen zijn. Voor zo'n klein woofertje best wel redelijk, maar weinig doortekend. Het gaat daarbij wel diep, De herkenning van instrumenten komt overigens uit de hogere tonen.

Pak een setje van de speksteen 2x16 met een krachtige transistorversterker en het laag is echt wel goed. Buizen hebben bij dergelijke monitoren altijd wat last van te weinig controle. Behalve de 845 buizen. Die kunnen er wél heel behoorlijk mee overweg.

Hier een link naar de verslagen van de bijeenkomst bij Klaas. http://www.high-endforum.nl/topic/13837-hear-bijeenkomst/page-14#entry395178

Gordijnen zijn dicht,  net Tracy Chapman op nummer 2 Talk to You van de cd Where you live.

Vind het een erg mooi nummer. Het gaat erg laag :blink:  Nagenoeg perfect :)

Met een heel luchtig rolletje wasemkap filter -die nauwelijks dempt- in de poort klinkt het nét even strakker. 

Het is maar net wat je mooi vind. ;)

Ik heb ondertussen een paar kortere (1,7 m) interlinks van getwist draad gemaakt (vlechten kost zo veel tijd en komt nog). De eerste indruk is zeker niet slecht. Maar er is nu zo veel veranderd, dat ik eerst maar eens een tijd naar verschillende muziek ga luisteren voor wat te concluderen.

Ondanks dat er nu een set voor m'n neus staat oogt m'n luisterkamer wel een stuk ruimtelijker en opgeruimder. 

Ondertussen is de getwistte draad vervangen door gevlochten exemplaren. Oei, dat viel in het begin tegen. Het klonk een stuk saaier dan met de getwistte draden. Waar het aan ligt weet ik niet, maar na een avond spelen klonk het weer als vanouds. Inspelen, opwarmen ??? Dat het nu echt beter klinkt dan met de getwistte draden weet ik niet. Maar ik ben met het huidige geluid dik tevreden.

Ik denk dat je je vergist. De akoestiek van de luisterkamer van Jongensdroom is best wel OK. De bijeenkomst was dan ook bij Plaatjesdraaier. Daar ligt het wat anders. (...)

Beste Hans,

Dank je! Ja, ik meende dat die bijeenkomst bij Jongensdroom was. Maar het was dus bij Plaatjesdraaier! En daar ligt het ongetwijfeld anders: minder goed, dus, dan bij Jongensdroom. Hè, dat ik die jongelui toch zó door elkaar haal, elke keer! 't Zal de leeftijd wel zijn.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...