robx Posted 28 januari 2014 Report Share Posted 28 januari 2014 en wie geloven we dan, de goeroe die buizen vooral goed vond om vervorming te produceren, of de goeroe die zich verbaasde dat buizen wel muziek maakten. just checking. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 januari 2014 Report Share Posted 28 januari 2014 Ja, het gáát weer ergens over! Maar... ergens toch ook over hetzelfde. Kijk, zulke lui als Vintage en Goodtube weten waar ze het over hebben. Het ene onderdeel is beter dan het andere: dat kunnen ze horen. En waarschijnlijk kunnen ze het ook meten. Maar ook hier geldt, dat subjectieve (zelfs collectief-subjectieve) waarneming bedrieglijk kan zijn. Ook hier geldt, dat conclusies wellicht anders zouden kunnen uitvallen als de omstandigheden anders waren. Onderdelen "an sich" kunnen inderdaad in beslissende opzichten beter zijn dan andere onderdelen. Dat kun je meten. Maar wanneer men zich verlaat op eigen waarneming (horen), moet men zich afvragen of het resultaat niet afhankelijk is van de specifieke elektronische schakeling waarin het onderdeel wordt toegepast, en of er wellicht niet door specifieke eigenschappen van het onderdeel een resultaat wordt geboekt dat weliswaar in de "smaak" valt, maar in absolute (meetbare) zin niet beter of zelfs minder goed is. Het is volgens mij iets complexer Spido. Bij een bestaand apparaat moet je, je altijd afvragen wat de ontwerper bedoelt heeft. Dan kan het zijn dat het helemaal geen zin om dure onderdelen of "betere" te gebruiken. Het eindresultaat kan zelfs slechter worden. Klank kun je iets "tunen" Engelsen noemen dat mooi "voicen" maar dan nog kun je met onderdelen van een paar euro vaak uit de voeten. De keus is groot. Soms gebruik ik wel eens 6 verschillende types en/of merken condensatoren op één klein printje. Elk type op de beste plek. Mensen die van meetcijfertjes houden komen met de vele datasheets m.i. ruimschoots aan hun trekken. Informatie te over! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 januari 2014 Report Share Posted 28 januari 2014 Dat zouden méér mensen moeten doen! Spido zit in de soep tegenwoordig? Lang geleden werd dat ook al eens geopperd toen een aantal Hear leden bij Klaas op bezoek was geweest Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 januari 2014 Report Share Posted 28 januari 2014 en wie geloven we dan, de goeroe die buizen vooral goed vond om vervorming te produceren, of de goeroe die zich verbaasde dat buizen wel muziek maakten. just checken. (...) Beste Robx, Je vraagt weer naar de bekende weg, hè? Ik heb al eerder uitgelegd dat niet alle buizenversterkers door harmonische vervorming "warm" klinken: sommige (vintage) buizenversterkers vormen een gunstige uitzondering. Dat was te danken aan de juiste toepassing van die buizen. Valve sound. No valve should have its own sound. If it does, then the added distortion is imposed on the music where it does not belong. There is a vast amount of miss-information on the web about various valves having individual characteristic sounds. This is only true when a particular valve (valve A) biased to give optimum performance is substituted with another valve (valve B ) with the same pin configuration with different internal parameters. Therefore the biasing that was used to correctly center valve A in its linear operating position does not apply to valve B. The majority of differences heard are simply gain related, no different than if the volume (level) is changed slightly. Other differences are to do with valve B operating outside of its linear region and the difference heard is excessive 2nd harmonic distortion. However, valve amplifiers do interact differently with speakers compared to conventional solid-state amps and the resultant audible difference we notice is explained in valve/solid-state page. (…) http://lenardaudio.com/education/14_valve_amps.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 28 januari 2014 Report Share Posted 28 januari 2014 Daar zijn andere topic 's voor. Dit audiofiele draadje is er volgens mij, zodat iedereen veilig zijn subjectieve waarnemingen kan delen. Zonder aangevallen te worden, "met de billen bloot" of objectief "bewijs" moet leveren. Er wordt niemand op zijn waarneming aangevallen. Ik krijg de indruk dat jij het verschil niet ziet tussen het delen van een waarneming en het aanvoeren van waarnemingen als "bewijs". Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 28 januari 2014 Report Share Posted 28 januari 2014 Welke uitspraken hier in dit topic, doen jou tot deze conclusie komen Berichten 11580 en 11581. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 Spido zit in de soep tegenwoordig? Lang geleden werd dat ook al eens geopperd toen een aantal Hear leden bij Klaas op bezoek was geweest De laatste keer was 2011 en inderdaad de soep was voortreffelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 en wie geloven we dan, de goeroe die buizen vooral goed vond om vervorming te produceren, of de goeroe die zich verbaasde dat buizen wel muziek maakten. just checking. Wélke goeroe 's Robx ? Buizen produceren minder vervorming dan transistors omdat het zeer lineaire onderdelen zijn zonder halfgeleider overgangen. Het is maar net, hoe je ze instelt. In een gitaar versterker vervormen ze bewust wel. net als in slecht ontworpen buizen versterkers/buffertrappen. Je kunt er vele kanten mee op. Geloof voornamelijk je eigen waarnemingen, pas als het wat doet, dan kun je er misschien iets mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 Er wordt niemand op zijn waarneming aangevallen. Ik krijg de indruk dat jij het verschil niet ziet tussen het delen van een waarneming en het aanvoeren van waarnemingen als "bewijs". Delen van een waarneming daar is dit topic voor. Het aanvoeren van waarnemingen om iets aannemelijk te maken of als bewijs hoeft hier niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 Beste Robx, Je vraagt weer naar de bekende weg, hè? Ik heb al eerder uitgelegd dat niet alle buizenversterkers door harmonische vervorming "warm" klinken: sommige (vintage) buizenversterkers vormen een gunstige uitzondering. Dat was te danken aan de juiste toepassing van die buizen. http://lenardaudio.com/education/14_valve_amps.html Ik kwam gister een opmerkelijk stukje tegen over een Leak stereo 20 buizen versterker http://audiotweak.net/2013/03/24/leak-stereo-20-rebuild/ Leuk om te lezen, klein stukje hier uit: [.....] What amazed me was lack of high order harmonic distortion with this amp – this plot was taken at just shy of the start of clipping. The 5th and up harmonics are buried in noise [....] Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 Buizen produceren minder vervorming dan transistors omdat het zeer lineaire onderdelen zijn zonder halfgeleider overgangen. Interessant. Leg dan eens uit waarom buizenversterkers zoveel meer vervormen dan transistor versterkers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 Er wordt niemand op zijn waarneming aangevallen. Ik krijg de indruk dat jij het verschil niet ziet tussen het delen van een waarneming en het aanvoeren van waarnemingen als "bewijs". Hoe iets klinkt, daar zal je nooit een bewijs van over kunnen horen, dit is n.l. "smaak" niettemin heb ik vaak het idee als hele massa maar roepen dat A mooi klinkt, wordt dit gauw als een waarheid gezien en soms op een hype uitdraait. Of er verschil in klank is tussen A en B dan zal je iets met het controleren van omstandigheden moeten doen i.c.m. bijvoorbeeld een blinde ABX-test en kan je de uitkomsten bij voldoende trials en deelnemers beschouwen als bewijs. Verder alles teruglezende heb ik nergens iets kunnen bespeuren, dat wie dan ook, m.b.t. de kurktegels, een waarneming als bewijs wordt aangevoerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 Wat voor kern het ook zal zijn, het is opmerkenswaard dat alle drie de deelnemers verschillen hoorden als gevolg van de tegels. Ik zou ze niet direct alle drie als 'beneveld door hun eigen waarneming' willen omschrijven. JD, zelfverklaard en 'overtuigd' anti-gehakt, hoort het en ontkent dat niet. Voor 1 keer reageer ik op een reactie van Thingman; Het was Mumsoft die mij op het fenomeen Gehakt-modificaties wees. Mark was daar zo enthousiast over, dat ik belde met een vriend. Deze vriend is recensent van apparatuur en muziek, musicus, opnametechnicus en nog het een en ander. Zijn kennis en gehoor schat ik zeer hoog in. Hij vertelde mij dat hij dozen vol met tweaks zoals "gehakt" had liggen en dat geen enkele daarvan ook maar iets bijdraagt aan een betere weergave. Zijn ervaring meldde ik op een forum, waarmee de rapen gaar waren. Ik werd van alle kanten in de pan gehakt. De discussie liep dermate hoog op, dat het beheer het nodig vond mij een ban-for-life te geven. Ik had me ook niet echt aardig gedragen. Zo sprak ik b.v. over een sekte, veilig gevoel ergens bij te horen en kuddegedrag. Nu ik zelf het effect van de tegeltjes heb mogen horen, kan ik niet anders dan beamen wat mijn vriend eerder stelde. Voor alle duidelijkheid: ik heb wel degelijk een verandering waargenomen, maar voor mij was dat een verslechtering. Daar schiet je niets mee op. Tot slot, wat Thingman over mij schrijft neem ik niet serieus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 Het is erg jammer, dat n.a.v. het luisterbezoek van Leobus, JD en ondergetekendede focus nu op die tegeltjes wordt gelegd, dit was maar een part of the deal.Er is ook gewoon naar serieuze installaties gehoord, er is nieuwe muziek ontdekt en niemand die daar verder op is doorgegaan of vragen heeft gesteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 Het is erg jammer, dat n.a.v. het luisterbezoek van Leobus, JD en ondergetekende de focus nu op die tegeltjes wordt gelegd, dit was maar een part of the deal. Er is ook gewoon naar serieuze installaties gehoord, er is nieuwe muziek ontdekt en niemand die verder op is doorgegaan of vragen heeft gesteld. Ik wilde slechts uitleggen op dit forum wat er aan vooraf is gegaan. Het luisterbezoek was erg plezierig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 Daar komt er 1. Hebben jullie nog de cd speler met de dac vergeleken? (overigens kan ik me voorstellen dat je daar even geen in zin of tijd voor hebt gehad. Al dat vergelijken is eigenlijk een beetje vervelend soms) Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 Verder alles teruglezende heb ik nergens iets kunnen bespeuren, dat wie dan ook, m.b.t. de kurktegels, een waarneming als bewijs wordt aangevoerd. In de berichten die ik aanhaalde beweerde iemand dat het feit dat mensen "iets" waarnemen een bewijs vormt dat er iets aan de hand zou zijn. We weten allemaal (nou ja, bijna allemaal) dat de menselijke waarneming uiterst onbetrouwbaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 Inderdaad... alle drie hoorden ze verschil, de een meer dynamiek, de ander juist minder en de derde weet het niet precies. Net zoiets als een piramide op je benzinetank zetten (jaren 1970) en dan zonder op de km teller te kijken, zeggen : ... hij gaat harder. Maar z'n buurman nee hoor: hij gaat zachter. En die achterin zit zegt: volgens mij rijdt ie soepeler, maar dat kan ik me ook verbeelden. Net als wat jij hebt met de halfjaarlijkse veranderingen?Elke keer klinkt het weer beter, toch? Al 13 jaar op rij... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 Ik wil graag een audiofiele dag beleven. Daarvoor zoek ik 4 meter blanke koperdaad van 0,4mm met een massieve kern om een interlink te maken. Weet iemand een adres? Moet het ook ofc koper zijn? Is dat beter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 Voor 1 keer reageer ik op een reactie van Thingman; Het was Mumsoft die mij op het fenomeen Gehakt-modificaties wees. Mark was daar zo enthousiast over, dat ik belde met een vriend. Deze vriend is recensent van apparatuur en muziek, musicus, opnametechnicus en nog het een en ander. Zijn kennis en gehoor schat ik zeer hoog in. Hij vertelde mij dat hij dozen vol met tweaks zoals "gehakt" had liggen en dat geen enkele daarvan ook maar iets bijdraagt aan een betere weergave. Zijn ervaring meldde ik op een forum, waarmee de rapen gaar waren. Ik werd van alle kanten in de pan gehakt. De discussie liep dermate hoog op, dat het beheer het nodig vond mij een ban-for-life te geven. Ik had me ook niet echt aardig gedragen. Zo sprak ik b.v. over een sekte, veilig gevoel ergens bij te horen en kuddegedrag. Nu ik zelf het effect van de tegeltjes heb mogen horen, kan ik niet anders dan beamen wat mijn vriend eerder stelde. Voor alle duidelijkheid: ik heb wel degelijk een verandering waargenomen, maar voor mij was dat een verslechtering. Daar schiet je niets mee op. Tot slot, wat Thingman over mij schrijft neem ik niet serieus. Hallo JG, Dat jouw vriend nog nooit een verbetering gehoord heeft van tweaks, zal zeker waar zijn. Ik betwijfel echter of hij ooit een gehakte set heeft kunnen vergelijken met een niet gehakte. Jij hebt zelf op het groene forum om een dergelijk vergelijk gevraagd en niemand kon jou dat bieden. Ik vind dat jouw vriend niet alles over één kam mag scheren op basis van zijn ervaringen. Bovendien raad ik je aan niet met zijn oren te luisteren, maar met die van jezelf. En dat heb je nu dus gedaan. Respect daarvoor. Dat het voor jou niet beter is,...Sois. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 Daar komt er 1. Hebben jullie nog de cd speler met de dac vergeleken? (overigens kan ik me voorstellen dat je daar even geen in zin of tijd voor hebt gehad. Al dat vergelijken is eigenlijk een beetje vervelend soms) Gewoon lekker luisteren en wellicht een enkele maal overschakelen van streaming naar CD of whatever etc maar vooral niet teveel je muzieknummers verpesten. Muziek die ik gehoord heb, die Leobus heeft meegebracht zoals - I Muvrini van Terra Corsa - Erindring van Kar Bremmes - All' Improvisia L'Arpeggiata van Christina Pluhar zijn weer zaken die op mijn wensenlijstje komen (inmiddels besteld ) en van veel grotere betekenis zijn dan een meegebracht kabeltje... zus of zo... en waarbij je dan op het puntje van stoel moet gaan zitten en je vertwijfeld af vraag, hoor ik nu wel of geen verschil Van mijn muziek, meen ik dat Ritchie Blackmore's Night (voormalig guitarist Deep Purple) de heren wel kon bekoren en ook ff laten horen, hoe geweldig scherp, gemeen en venijnig een mondharmonica kan klinken (Lonely Avenue / Van Morrison) Ritchie Blackmore's Night - "Child in Time" maar dan geheel anders !!!! Ritchie Blackmore's Night - "Minstrel Hall" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 januari 2014 Author Report Share Posted 29 januari 2014 Net als wat jij hebt met de halfjaarlijkse veranderingen? Elke keer klinkt het weer beter, toch? Al 13 jaar op rij... Ik zit pas 10 jaar op dit forum, dus hoe jij aan die andere 3 jaar komt is mij een raadsel. En elke keer zijn er dingen die beter klinken. Maar ook die na verloop weer wat gaan irriteren. Dat is dan reden om weer eens wat uit te proberen. Ik denk overigens dat je zelf meer veranderd hebt, dan wat ik heb gedaan. Klonken die ook allemaal beter..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 januari 2014 Author Report Share Posted 29 januari 2014 Ik wil graag een audiofiele dag beleven. Daarvoor zoek ik 4 meter blanke koperdaad van 0,4mm met een massieve kern om een interlink te maken. Weet iemand een adres? Moet het ook ofc koper zijn? Is dat beter? Volgens mij is dat niet te krijgen. Het oxideert n.l. al wanneer je er naar kijkt. Geïsoleerd draad kopen en strippen lijkt dan de beste optie. Moet het 0,4 mm diameter of 0,4 mm2 doorsnede zijn ?? Ik heb wél verzilverd in verschillende maten en één maat vertint liggen. Alles wel geïsoleerd, maar dat kan er af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 ik heb nog wel buiten gebruik gestelde spoelen (luidsprekers) of een oude trafo liggen. schellak-isolatie dus. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 januari 2014 Report Share Posted 29 januari 2014 Hallo JG, Dat jouw vriend nog nooit een verbetering gehoord heeft van tweaks, zal zeker waar zijn. Ik betwijfel echter of hij ooit een gehakte set heeft kunnen vergelijken met een niet gehakte. Jij hebt zelf op het groene forum om een dergelijk vergelijk gevraagd en niemand kon jou dat bieden. Ik vind dat jouw vriend niet alles over één kam mag scheren op basis van zijn ervaringen. Bovendien raad ik je aan niet met zijn oren te luisteren, maar met die van jezelf. En dat heb je nu dus gedaan. Respect daarvoor. Dat het voor jou niet beter is,...Sois. Groet, Leobus Leo, de beste man heeft inderdaad nog nooit iets van Gehakt gehoord. Wel wordt hij doorgaans moe van personen die telkens weer beweren iets fantastisch uitgevonden te hebben. Maar even terug naar mij. Het is inderdaad jammer dat men mij destijds niet een wel en niet gehakt apparaat kon laten horen. Dat leek mij toch niet zo vreselijk moeilijk!? Dat zorgde bij mij ook weer voor extra twijfels. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer. Ik heb het eindelijk zelf eens mogen meemaken en daar ben ik blij mee. Gelukkig werkt het voor jou wel, maar we vallen in herhaling geloof ik. gr. Wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts