Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

@ Rob en Hans,

Bedankt voor jullie mooie aanbod. Ik ga twijfelen of het wel blanke draad betreft. Zouden jullie anders eens willen kijken op Creative Audio naar de betreffende zelfbouw interlink.

Ik weet helaas maar weinig van dat soort zaken. Het zou mooi zijn als ik een van massief zilver en een van koper kon maken.

(Hans de doorsnede moet 0,4mm zijn)

massief zilver is tricky. ik heb eens wat hardwired met het massief zilverdraad van de - al niet meer bestaande - Audiofabriek. ging helemaal mis. Maar Vintage gebruikt iets heeeel anders, en daar is hij wel enthousiast over.

groet

Ik wil graag een audiofiele dag beleven. Daarvoor zoek ik 4 meter blanke koperdaad van 0,4mm met een massieve kern om een interlink te maken.

Weet iemand een adres?

Moet het ook ofc koper zijn? Is dat beter?

Wat is er mis met je huidige aangesloten interlinks en die je nog allemaal over heb.

Wat wil je bereiken ?

Ik kan me voorstellen, dat je zelf interlinks maakt, als je alleen dropveters heb en graag wat "beters"

wil en niet overgeleverd wilt zijn aan de hoge marges die alle kabelboeren rekenen :angry:

Ik wil niet beweren dat alle interlinks 100% hetzelfde klinken (ik zelf hoor die verschillen niet en jij

zal als getrainde musicus beslist een beter gehoor hebben) maar maakt desondanks niet al

te grote voorstellingen van het onbekende resultaat

@ Rob en Hans,

Bedankt voor jullie mooie aanbod. Ik ga twijfelen of het wel blanke draad betreft. Zouden jullie anders eens willen kijken op Creative Audio naar de betreffende zelfbouw interlink.

Ik weet helaas maar weinig van dat soort zaken. Het zou mooi zijn als ik een van massief zilver en een van koper kon maken.

0,4 mm geëmailleerd koperdraad (wikkeldraad) heb ik wel voor je liggen. Hoeveel meter heb je nodig? Stop ik wel in een envelop voor je. Die ik ook nog een paar metertjes HF coax bij als alternatief (mooi audiofiel turquoise kleurtje). Maar hoe denk je aan het benodigde teflon kous en luchtslang te komen voor weinig?

Interessant. Leg dan eens uit waarom buizenversterkers zoveel meer vervormen dan transistor versterkers?

Er is erg veel info over te vinden op het net,  maar globaal.

Bij een normaal huiskamer volume van zeg 1 watt  zal dat verschil klein zijn, tussen buizen en halfgeleiders  Zeg minder dan 0,05% 

Voor hogere vermogens hangt het o.a. af van het type gebruikte eindbuis.

Voor beide hangt het af van de open lus versterking en de manier en mate van tegen koppeling.

Maar je moet je denk ik af vragen of een heel lage vervorming bij hogere vermogens wel interessant is.

Want ook tegenkoppeling introduceert naast mogelijk stabiliteit problemen ook weer nieuwe vervorming.  Wil je dat wel?

Helemaal  als je bedenkt dat een goede luidspreker zo op 1% vervorming zit bij 1 watt.

Versterkers vervormen ook anders...  stel je hebt een buizen en een transistor en ze vervormen beide  0,05%  dat de kans is m.i.

groot  dat ze ook anders klinken.  Dat laatste kun je gelukkig weer voor een deel meten en beredeneren.

Over vervorming kun je een boek vol schrijven en de vervorming van een speaker kun je niet 1:1 vergelijken met de vervorming van een versterker. In dat opzicht is de vervorming van welk willekeurig kabeltje, spoel en condensator nihil. Zo simpel is het dus niet.

Wat bij speakers en versterkers wel relevant is is het vervormingsprofiel. Oftewel hoe verhouden de hogere boventonen zich tot de grondtoon en wat verandert een versterker daar aan.

Globaal kun je stellen dat de boventonen die een versterker er ongevraagd zelf bij bakt (== vervorming) bij buizen vrij veel is in amplitude maar dat het aantal boventonen vrij gering is. Oftewel het profiel van de boventonen loopt vrij snel af met oplopende frequentie. Bij de meeste transistor versterkers is de amplitude van die extra boventonen vrij laag maar het aantal er van loopt erg ver door.

Een profiel wat weliswaar hoog is maar snel afloop wordt als minder storend ervaren dan een laag profiel wat ver doorloopt. Bij een goede buizenversterker zijn die extra boventonen bij de 5e - 7e boventoon wel onder de ruisvloer verdwenen maar bij een transistor versterker kunnen ze wel tot voorbij de 50e doorlopen. Daarom zegt een vervormingscijfer op zich niets over de klank. Dat zegt alleen maar wat over de totale energie aan door versterker/speaker toegevoegde extra boventonen, maar niets over de onderlinge verdeling daarvan.

Er is erg veel info over te vinden op het net,  maar globaal.

Bij een normaal huiskamer volume van zeg 1 watt  zal dat verschil klein zijn, tussen buizen en halfgeleiders  Zeg minder dan 0,05% 

Voor hogere vermogens hangt het o.a. af van het type gebruikte eindbuis.

Voor beide hangt het af van de open lus versterking en de manier en mate van tegen koppeling.

Maar je moet je denk ik af vragen of een heel lage vervorming bij hogere vermogens wel interessant is.

Want ook tegenkoppeling introduceert naast mogelijk stabiliteit problemen ook weer nieuwe vervorming.  Wil je dat wel?

Helemaal  als je bedenkt dat een goede luidspreker zo op 1% vervorming zit bij 1 watt.

Versterkers vervormen ook anders...  stel je hebt een buizen en een transistor en ze vervormen beide  0,05%  dat de kans is m.i.

groot  dat ze ook anders klinken.  Dat laatste kun je gelukkig weer voor een deel meten en beredeneren.

Dat is geen antwoord op mijn vraag. 

Je beweert dat een buis minder vervormt dan een transistor. Daarop is mijn vraag waarom buizenversterkers zoveel meer vervormen dan transistorversterkers. Niet een beetje meer, maar véél meer. Hoeveel dat is kun je inderdaad op internet terugvinden in de vele reviews die bijvoorbeeld op de website van Stereophile te vinden zijn. 

Vervormingscijfers zeggen niks over hoe een versterker klinkt, zijn in zwang gekomen op het moment dat fabrikanten transistorversterkers aan de man gingen brengen, ook de manier waarop gemeten wordt is er op gericht dezen zo gunstig mogelijk af te laten steken tov. buizenversterkers.

Leuk staaltje van marketing techniek.

Overigens heb ik Vintage niet zien schrijven dat buizenversterkers minder vervormen, volgens mij staat er " anders" , hetwelk ook Pjotr in zijn reactie aangeeft.

Begrijpend, of aandachtig lezen maakt elke reactie een heel stuk zinniger.....

Vervormingscijfers zeggen niks over hoe een versterker klinkt, zijn in zwang gekomen op het moment dat fabrikanten transistorversterkers aan de man gingen brengen (...)

Beste Jitze,

Het zal wel door je jeugd komen... maar lage vervorming als verkoop-argument kwam al veel eerder voor.

Tot vlak na de Tweede Wereldoorlog waren vervormingspercentages van 3% of meer (en véél meer bij vol vermogen!) bij (buizen) audio-versterkers heel normaal.

En toen kwam plotseling H.J. Leak met zijn "Point One" versterkers (0.1% vervorming). Dat de enorme vermindering van vervorming (m.n. door sterke tegenkoppeling) een verkoopargument was, blijkt wel uit de naamgeving. 

Overigens: deze versterkers leverden niet alleen minder vervorming, maar ze "klonken" ook een stuk beter (met goede luidsprekers, vanzelfsprekend).

Vervormingscijfers zeggen niks over hoe een versterker klinkt, zijn in zwang gekomen op het moment dat fabrikanten transistorversterkers aan de man gingen brengen, ook de manier waarop gemeten wordt is er op gericht dezen zo gunstig mogelijk af te laten steken tov. buizenversterkers.

Leuk staaltje van marketing techniek.

Ja die vermaledijde marketeers toch ook. Erg hè :P:lol:

Maareh niet om een of ander, vervormingscijfers stammen uit de tijd dat er alleen nog buizenversterkers waren en niemand nog het toekomstige bestaan van transistors kon bevroeden. Toen klonken versterkers nog allemaal als buizenversterkers en was het procentuele vervormingscijfer nog wel een zinnige vergelijkingsmaat.

De eerste transistor versterkers  klonken niet erg best naar de audiofiele maatstaven van weleer maar ze vervormden wel een stuk minder dan buizen. Toen verloor dat vervormingscijfer zijn waarde maar ja, men was er aan gewend :D

Vervormingscijfers zeggen niks over hoe een versterker klinkt, ...

Overigens heb ik Vintage niet zien schrijven dat buizenversterkers minder vervormen, volgens mij staat er " anders" , hetwelk ook Pjotr in zijn reactie aangeeft.

Begrijpend, of aandachtig lezen maakt elke reactie een heel stuk zinniger.....

Het gaat niet over de vraag wat beter klinkt. Althans, nu even niet. 

Vintage schreef letterlijk - ik citeer: "Buizen produceren minder vervorming dan transistors omdat het zeer lineaire onderdelen zijn zonder halfgeleider overgangen." 

Wat hij bedoelt is duidelijk. Of zijn bewering klopt weet ik niet, ik weet alleen dat buizenversterkers meer vervormen dan transistorversterkers. Vandaar mijn vraag.

Wat bedoel jij precies met die laatste zin over begrijpend en aandachtig lezen?  ^_^  Was het weer zo'n halfzachte poging om op de man te spelen?

0,4 mm geëmailleerd koperdraad (wikkeldraad) heb ik wel voor je liggen. Hoeveel meter heb je nodig? Stop ik wel in een envelop voor je. Die ik ook nog een paar metertjes HF coax bij als alternatief (mooi audiofiel turquoise kleurtje). Maar hoe denk je aan het benodigde teflon kous en luchtslang te komen voor weinig?

Bedankt voor het mooie aanbod. Ik weet niet of het geemailleerd mag zijn!? Ik heb 4 meter nodig voor 2 interlinks. Ik meen dat velen draad van een spoel gebruiken.

De luchtslang heb ik al met een buitenmaat van 6mm en binnen 4mm. Dat is exact wat Creative Audio aangeeft.

Sleeving is te bestellen bij A.E. Europe, maar men schijnt nog al veel handlings kosten te vragen. Men heeft ook Zilverdraad.

Op Audiogon is een man die werkelijk alles geprobeerd heeft. Volgens steken Eichmann connectors boven alle andere merken uit (hoorbaar).

Ik heb gelezen op Audiolife, Audio Creative, Tempo Electric, Audiogon hem en de adviezen van Hans van L.

Als ik daar een gemiddelde uit distelleer kom ik op 1 ader van 0,4mm van koper en-of zilver. Deze gaan in een luchtslang, omdat lucht de beste isolator is. De luchtslangen worden volgens de wokkelmethode gelegd. Gevlochten aders wordt door 4 van de 5 afgeraden. Zilver zou wat helderder klinken dan koper.

Wat is er mis met je huidige aangesloten interlinks en die je nog allemaal over heb.

Wat wil je bereiken ?

Ik kan me voorstellen, dat je zelf interlinks maakt, als je alleen dropveters heb en graag wat "beters"

wil en niet overgeleverd wilt zijn aan de hoge marges die alle kabelboeren rekenen :angry:

Ik wil niet beweren dat alle interlinks 100% hetzelfde klinken (ik zelf hoor die verschillen niet en jij

zal als getrainde musicus beslist een beter gehoor hebben) maar maakt desondanks niet al

te grote voorstellingen van het onbekende resultaat

Ik wil allemaal dezelfde. Nu is het een allegaartje. En ik hoop altijd dat het beter gaat klinken en liefst voor weinig geld. 

Yip, hier de hele handleiding van Triode Dick: http://www.triodedick.com/kabels.htm

(Al 10 jaar oud :D )

Je kunt zilverdraad gebruiken maar ook koperdraad en dan is het gebruikelijk om dat geëmailleerde te gebruiken i.v.m. oxidatie. Het is meer een smaakkwestie.

Zou emaille geen negatieve invloed hebben op de klank? 

Het gaat niet over de vraag wat beter klinkt. Althans, nu even niet. 

Vintage schreef letterlijk - ik citeer: "Buizen produceren minder vervorming dan transistors omdat het zeer lineaire onderdelen zijn zonder halfgeleider overgangen." 

Wat hij bedoelt is duidelijk. Of zijn bewering klopt weet ik niet, ik weet alleen dat buizenversterkers meer vervormen dan transistorversterkers. Vandaar mijn vraag.

Wat bedoel jij precies met die laatste zin over begrijpend en aandachtig lezen?  ^_^

Om jou vraag goed te kunnen beantwoorden zou je twee simpele schakelingen moeten maken.

1 met een enkele triode buis en 1 met een enkele transistor en dan gaan meten met een spectrum analyser.

Dan kun je misschien wat meer kunnen zeggen over de vervorming van die ene buis en ene transistor.

Helaas zijn er heel veel buizen en nog veel meer verschillende transistors. 

Vandaar,  de verwijzing naar de karakteristieken van beide componenten.

Dat een transistor versterker minder vervormt komt doordat je met transistors en helemaal met IC' s

gemakkelijk een ongelofelijk hoge versterking kunt maken.  Met het overschot aan versterking kun je middels

terug koppeling de vervorming enorm verminderen 

Bij een buis is dat veel moeilijker een ECC83 heeft een maximale versterkingsfactor  van zeg 70.... tot 100  terwijl een

BC550 gemakkelijk 500x .... 800x  haalt.  Je hebt met halfgeleiders m.i. dus veel meer ruimte om tegen te koppelen.

Daarom is meetbaar de hoeveelheid vervorming bij een transistor versterker minder.   Of die vervorming precies

hetzelfde is en even storend daar heeft Pjort al het een en ander over veteld.

Zou emaille geen negatieve invloed hebben op de klank? 

Je speakers en transformatoren zitten vol met dat emaille draad. Ok, er zijn zonderlingen die zilverdraad in buizen uitgangstragstrafo's stoppen maar de meningen daarover zijn verdeeld. De eerste speaker met zilveren spreekspoel moet ik nog zien....

Maar goed, ratio is met deze materie toch ver te zoeken :D

Zie, om jouw reactie te begrijpen had ik verder terug moeten lezen, bij deze mijn excuses.....

Overigens denk ik dat het uitsluitend gaat over hoe versterkers klinken, of niet klinken, we zitten hier namelijk op een forum dat eigenlijk gaat over de weergave van muziek en de daar aan verbonden apparaten.

Voor de weergave kwaliteit blijken de meeste vervormingscijfers volstrekt irrelevant, lage vervorming is geen garantie voor een goede weergave én heel belangrijk, goede versterkers klinken hetzelfde, buis of transistor maakt daarin geen verschil, ze zijn ondanks alle verschillen, ook in vervormingscijfers, nauwelijks van elkaar te onderscheiden.

@ Rob en Hans,

Dat klinkt als 47labs

http://audio-life.nl/47-labs/4708-ota

maar Peter zn aanbod is natuurlijk goedkoper :)

..... De eerste speaker met zilveren spreekspoel moet ik nog zien....

Maar goed, ratio is met deze materie toch ver te zoeken :D

U vraagt, wij draaien

http://www.audionote.co.uk/products/speakers/an-e_01.shtml

http://www.ankaudiokits.com/newSpkr.html

Er zijn er vast wel meer zo gek :)

(...) To celebrate its 25th anniversary in 1991, the English manufacturer B&W launched a most unconventional loudspeaker. The John Bowers Silver Signature is a modest-sized two-way design, named in tribute to the company's founder, who passed away at the end of 1987. (...) Under the skin, however, they are very different loudspeakers. The name gives it away: other than the anodized aluminum tweeter diaphragm, every metal part in the Silver Signature is silver, from the drive-unit voice-coils to the crossover inductors and capacitors, and from the binding posts to the ornamental crosses providing the drive-units with a moderate degree of protection from prying fingers. (...)

http://www.stereophile.com/standloudspeakers/272

Om jou vraag goed te kunnen beantwoorden zou je twee simpele schakelingen moeten maken.

1 met een enkele triode buis en 1 met een enkele transistor en dan gaan meten met een spectrum analyser.

Dat een transistor versterker minder vervormt komt doordat je met transistors en helemaal met IC' s

gemakkelijk een ongelofelijk hoge versterking kunt maken.  Met het overschot aan versterking kun je middels

terug koppeling de vervorming enorm verminderen 

Wat je beschrijft lijkt me een leuk experiment. Een minimalistische single stage klasse A versus een minimalistische buizenversterker. Allebei zonder terugkoppeling. Als je één enkele transistor gebruikt kan ie toch keurig lineair zijn en minimaal vervormen? Moet je dan nog terugkoppelen? En wat voor vervorming komt daar dan uit tov de buis?

Het is allemaal alleen zo vreselijk lang geleden en van buizen weet ik al helemaal niks. 

Beste Jitze,

Het zal wel door je jeugd komen... maar lage vervorming als verkoop-argument kwam al veel eerder voor.

Tot vlak na de Tweede Wereldoorlog waren vervormingspercentages van 3% of meer (en véél meer bij vol vermogen!) bij (buizen) audio-versterkers heel normaal.

En toen kwam plotseling H.J. Leak met zijn "Point One" versterkers (0.1% vervorming). Dat de enorme vermindering van vervorming (m.n. door sterke tegenkoppeling) een verkoopargument was, blijkt wel uit de naamgeving. 

Overigens: deze versterkers leverden niet alleen minder vervorming, maar ze "klonken" ook een stuk beter (met goede luidsprekers, vanzelfsprekend).

Jaja, onbezonnen jeugdigheid zal hieraan wel ten grondslag liggen, zou het kunnen dat de wijze waarop vervorming gemeten wordt wel passen bij de vervorming die een buizenbak levert ? zou de hiervan afwijkende soort vervorming die een torrenbak produceert - zie ook de opmerking van Pjotr hieromtrent - maken dat de cijfertjes plots inhoudsloos blijken ?

Voor de weergave kwaliteit blijken de meeste vervormingscijfers volstrekt irrelevant, lage vervorming is geen garantie voor een goede weergave..........

Dat klopt Jitze. Hoge vervormingscijfers daarentegen zijn over het algemeen wel goed voor een slechte weergave. Zowel met buizen als transistoren. En is er ook nog zoiets dat sommigen de specifieke vervorming van bepaalde buizenversterkers hogelijk waarderen als smaakmaker. Net zo als een CV installatie prima verwarmt maar sommigen een houtkachel of open haard prefereren als verwarming.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...