Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik zit pas 10 jaar op dit forum, dus hoe jij aan die andere 3 jaar komt is mij een raadsel.

En elke keer zijn er dingen die beter klinken. Maar ook die na verloop weer wat gaan irriteren. Dat is dan reden om weer eens wat uit te proberen.

Ik denk overigens dat je zelf meer veranderd hebt, dan wat ik heb gedaan. Klonken die ook allemaal beter..??

:)

Ik heb inderdaad andere luidsprekers aangeschaft, omdat ik de Apogees niet de ruimte kon geven die zo nodig hebben. Het is op een bepaalde manier wel beter, maar op andere punten heb ik flink moeten inleveren.

Verder is alles nog hetzelfde, al is dit wel mijn 2e Usher eindversterker.

Dat klinkt als 47labs

http://audio-life.nl/47-labs/4708-ota

maar Peter zn aanbod is natuurlijk goedkoper :)

Het draadje bij Audio-life kost 13 euro per meter. 

In een electronicawinkel zag ik wikkeldraad voor 30 cent per meter. Dat is 43 keer goedkoper. Tja, wat moet je daar mee?

Ik ga maar eens gebruik maken van het mooie aanbod van Peter.

Dat snap ik ook wel. Overigens ken ik 47 lab nog van audio cube in Utrecht. Meen dat dat de voorloper van audio life is. Waren op zich aardige mensen waar je best wat aan had kwa advies (ene Wilco meen ik me te herinneren. Weet niet of hij er nog werkt). Maar het blijven natuurlijk verkopers (hoewel Wilco het meer voor de lol leek te doen. Hij verkocht toen gewoon vanuit zijn huis).

Damn de site is er nog steeds http://www.audio-cube.nl/  (zei het sterk ingeperkt)

Yip, hier de hele handleiding van Triode Dick: http://www.triodedick.com/kabels.htm

(Al 10 jaar oud :D )

Je kunt zilverdraad gebruiken maar ook koperdraad en dan is het gebruikelijk om dat geëmailleerde te gebruiken i.v.m. oxidatie. Het is meer een smaakkwestie.

Volgens mij JD met de opvolger bezig.

http://www.audio-creative.nl/audio-creative/audio-creative-airforce-0-4-diy-interlink/

En dan heb je on afgeschermde draad nodig dus zonder enige vorm van isolatie.

Trafo draad is als het goed is gelakt en zal dus niet voldoen.

Althans als je van de lucht isolatie methode uit wil gaan.

Zelf zou ik dan wel voor zilver kiezen om de gevolgen van oxidatie tegen te gaan.

Bij Zilver is dat minder vervelend om dat de zilver oxide ook geleidend is.

Koper oxides lijkt me minder prettig op je kabels.

Ha Duck, ja Wilco is een aardige vent maar wel helemaal into 47Labs destijds. Hij heeft mij ook de VR1'tjes geleverd. De eerste die destijds in Nederland leverbaar waren.

Dat gelakte koperdraad kost geen drol: http://nl.rs-online.com/web/p/hookup-equipment-wire/0357738/ :D Normaliter gaat het bij de groothandel per minimaal 5 Kg en daarvoor betaal je ongeveer het dubbele van de courante kiloprijs van koper.

Volgens mij JD met de opvolger bezig.

http://www.audio-creative.nl/audio-creative/audio-creative-airforce-0-4-diy-interlink/

En dan heb je on afgeschermde draad nodig dus zonder enige vorm van isolatie.

Trafo draad is als het goed is gelakt en zal dus niet voldoen.

Althans als je van de lucht isolatie methode uit wil gaan.

Zelf zou ik dan wel voor zilver kiezen om de gevolgen van oxidatie tegen te gaan.

Bij Zilver is dat minder vervelend om dat de zilver oxide ook geleidend is.

Koper oxides lijkt me minder prettig op je kabels.

En dat zilver wordt niet zwart? (zilversulfide wat dus niet geleidt) Deze hele escapade heeft helemaal niets met ratio te maken, het is een volledig empirische wetenschap. Dus tja lucht, lak, of teflon.. je moet het allemaal uitproberen om het te weten te komen.

En dat zilver wordt niet zwart? (zilversulfide wat dus niet geleidt) Deze hele escapade heeft helemaal niets met ratio te maken, het is een volledig empirische wetenschap. Dus tja lucht, lak, of teflon.. je moet het allemaal uitproberen om het te weten te komen.

Is natuurlijk pas geleidend bij hoge temperaturen.

maar als ik kan kiezen tussen koper oxide of zilver oxide dan lijkt mij die keuze niet zo moeilijk.

Verschillende meningen m.b.t. een luchtslang kabel;

1a  een koperen ader zonder lakisolatie roest weg waar je bij staat.

1b  een koperen ader zonder lakisolatie verslaat dure MIT kabels.

2a  een koperen kabel met lakisolatie heeft uitstekende dielectrische eigenschappen. 

2b  een koperen kabel met lakisolatie heeft geen zin in een luchtslang.

3a  een massief zilveren ader overdondert je met veel te veel hoog.

3b  een massief zilveren kern is de beste keus.

Daar kan ik als eenvoudige muzikant helemaal niks mee. Ik hoop jullie wel.

ik heb voor hardwiren van de voorversterker een meter ofc luidsprekerkabel gekocht, bij de lokale onderdeeltjes winkel (HEK Delft). € 4,00. blank koper dus. en dan mantel eraf, 30 van die flinterdunne draadjes bij elkaar (van die latex handschoentjes aan zodat de boel niet meteen vol zit met zouten en zuren van je vingers ...), lekker draaien en in een teflon tube. en dan met overslaan van alles dat niet nodig is (balans, mono-knop en wat meer dies zij) zo kort mogelijk bedraad (printbaantjes hier en daar los natuurlijk).

die blanke koperdraadjes in een buisje klinken uitstekend. een berg beter dan de printbanen iig. leuk bezig, lekker cheap, goed resultaat.

groet

Wat je beschrijft lijkt me een leuk experiment. Een minimalistische single stage klasse A versus een minimalistische buizenversterker. Allebei zonder terugkoppeling. Als je één enkele transistor gebruikt kan ie toch keurig lineair zijn en minimaal vervormen? Moet je dan nog terugkoppelen? En wat voor vervorming komt daar dan uit tov de buis?

Het is allemaal alleen zo vreselijk lang geleden en van buizen weet ik al helemaal niks. 

Zeker een leuk experiment maar wélke buis neem je?  En welke transistor? 

Gelukkig heb ik wel een  minimalistische versterker met slechts een paar transistors in de eindtrap.

Een gerestaureerde Leak stereo 30 plus.  Als ik die vergelijk met b.v. een moderne buizenversterker zoals mijn UL-40S2.

dan vind ik subjectief dat het geluid veel van elkaar weg heeft.   Het is verbazend wat zo'n versterkertje uit 1960 ....65 kan.

Ik heb er nog niet aan gemeten, maar weet dat  beide versterkers een lage dempingfactor hebben  een minimalistische weg en ongeveer

dezelfde vervorming cijfers.  Verder wordt zo te zien ook de bandbreedte beperkt in de Leak en dat scheelt harmonische vervorming.

Kun je die luchtslangen niet vullen met een droog inert gas?

Stikstof b.v., heb je geen last van oxidatie.

Hoe wil je dat zuurstofdicht krijgen?

Daarnaast heb je nog de diffusie. Binnen een paar dagen is de zuurstof alweer door de slangwanden heen gediffundeerd.

Gaat niet lukken hoor.

Groet,

Leobus

:D  En klinkt dat nou beter? Lijkt mij wel een hoop poetswerk...........

Die B&W Silver Signature? O, voor een houten trilkastje klonk-ie best móói, hoor.

'n Beetje bedeesd, wat ingehouden... zoals het zulke kleine speakers betaamt.

Maar met koperdraad en -folie zou-ie natuurlijk nèt zo goed klinken.

(Tenzij men hoort wat men wìl horen, en niét hoort wat men niét wil horen:

wij komen dit verschijnsel in onze praktijk niet zelden tegen...)

Hoe wil je dat zuurstofdicht krijgen?

Daarnaast heb je nog de diffusie. Binnen een paar dagen is de zuurstof alweer door de slangwanden heen gediffundeerd.

Gaat niet lukken hoor.

Groet,

Leobus

dan maar een konstante flow door de slang. :D

Gasdichtheid is een relatief begrip. In hoeverre het lukt om een gas buiten of binnen te houden hangt af van de grootte van het gasmolecuul en van de permeabiliteit van het materiaal waarmee je het probeert tegen te houden en van de kwaliteit van de diverse verbindingen. Teflon en andere fluorpolymeren (bijvoorbeeld de slang waar TL200 naar verwijst) zijn bijvoorbeeld voor veel gassen zo lek als een vergiet. 

Voor kritische toepassingen waarbij de lek- en diffusiedichtheid van groot belang is (halfgeleiderindustrie) wordt voor de meeste gassen geen kunststof als leiding of afdichting gebruikt en worden installaties langdurig "uitgegast" voor ze in gebruik worden genomen.

Voor audio toepassingen gaat dit natuurlijk weer veel te ver, een simpel koperdraadje met een kunststof mantel en eventueel een metalen afscherming volstaat prima.

Je hebt gelijk Ravon, ik heb met diep vacuum gewerkt, valt niet mee om dat statisch lang vast te houden (kraan naar de pomp dicht).

Alleen met heel dikwandige slang en hoogvisceus vet in de kranen en ventielen was het te doen.

NB De lassers hadden ook vee lmeer moeite met een vacuumleiding dan met een persluchtleiding. :)

Je hebt gelijk Ravon, ik heb met diep vacuum gewerkt, valt niet mee om dat statisch lang vast te houden (kraan naar de pomp dicht).

Alleen met heel dikwandige slang en hoogvisceus vet in de kranen en ventielen was het te doen.

NB De lassers hadden ook veel moeite met een vacuumleiding dan met een persluchtleiding. :)

Ik heb situaties meegemaakt waarin uitsluitend metaal in de vacuum- en gassystemen werd toegepast en nergens vet of kunststof. Apart wereldje. 

Klopt bij hoog vacuüm worden zacht koperen ringen als "pakking" gebruikt. Maar dan nog blijft dat hoog vacuüm niet lang bestaan.

En wat dacht je van 200 bar waterstof in een RVS tank. Is na een week vanzelf leeg :D De auto op waterstof is er nog lang niet...

Klopt bij hoog vacuüm worden zacht koperen ringen als "pakking" gebruikt. Maar dan nog blijft dat hoog vacuüm niet lang bestaan.

En wat dacht je van 200 bar waterstof in een RVS tank. Is na een week vanzelf leeg :D De auto op waterstof is er nog lang niet...

Die verwacht ik ook niet, althans niet op grote schaal. Het probleem is niet eens de opslag van waterstof, dat kan heel goed en veilig, het probleem is dat de grootschalige productie van waterstof ons nog steeds niet onafhankelijk zou maken van fossiele brandstoffen. 

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...