Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

valt tegen. je blijft een beetje hangen in 'wat je zegt ben je zelf'.

nou huppa nou weer ff een scherpe reactie joh. je zou ook iets kunnen bijdragen dat past in 'weer een audiofiele dag'. maar ja daarvoor ben jij hier niet he. kom zeg eens iets dat past in dit topic. iets dat je geprobeerd hebt, gehoord hebt. beleefd hebt. doe even echt je best, kan je wel.

groet

valt tegen. je blijft een beetje hangen in 'wat je zegt ben je zelf'.

nou huppa nou weer ff een scherpe reactie joh. je zou ook iets kunnen bijdragen dat past in 'weer een audiofiele dag'. maar ja daarvoor ben jij hier niet he. kom zeg eens iets dat past in dit topic. iets dat je geprobeerd hebt, gehoord hebt. beleefd hebt. doe even echt je best, kan je wel.

groet

Vaak valt de hele kudde over iemand heen die iets te melden heeft.

Mijn allereerste post (op een ander forum) was een hoor-vergelijk van 4 monitoren. In mijn onnozelheid dacht ik, misschien kan iemand er wat mee!? De rapen waren echter meteen gaar. De reacties hadden een ondertoon van "wie denk jij wel dat je bent mannetje?". Daarbij komt, dat ik niet te beroerd ben om vervolgens nog wat olie op het vuur te gooien :D en de chaos was compleet. Het "ik weet het beter" gehalte is nogal hoog op fora. Tot overmaat van ramp heb ik daar zelf ook last van :D.  Aangezien iedereen weer anders luistert, zul je altijd je eigen weg moeten vinden. De meningen van anderen kunnen je daarbij op weg helpen. Tot zover de eerste lezing uit het boek van Wilhelmus.

p.s. Ik heb het gevoel dat sommigen een haat-liefde verhouding hebben.

Deze Sansui AU-719 staat te spelen,  was een "uitdaging"  om hem weer in goede staat te brengen :wacko:

Er zitten  lastig betaalbaar te krijgen onderdelen in zoals elco' s van 10.000uF  80volt

Ook veel soldeer verbindingen waren broos, vooral die in de eindtrap die ook nog nauwelijks af te regelen was.

Allemaal op gelost met audiofiele onderdelen. Afregelen is nu een fluitje van een cent dankzij vele nieuwe 10slag instelptjes.

High-end Vintage ...... je zal zoiets maar weggedaan hebben :o:rolleyes:

AU719fronttop.jpg

Deze Sansui AU-719 staat te spelen,  was een "uitdaging"  om hem weer in goede staat te brengen :wacko:

Er zitten  lastig betaalbaar te krijgen onderdelen in zoals elco' s van 10.000uF  80volt

Ook veel soldeer verbindingen waren broos, vooral die in de eindtrap die ook nog nauwelijks af te regelen was.

Allemaal op gelost met audiofiele onderdelen. Afregelen is nu een fluitje van een cent dankzij vele nieuwe 10slag instelptjes.

High-end Vintage ...... je zal zoiets maar weggedaan hebben :o:rolleyes:

AU719fronttop.jpg

Mooi ding. Wat kost dat nou? In goede staat?

Standaardiseren van ul40 zo langzamerhand terug naar de basis wat betreft componenten.

Ouderwetse condensatoren vervangen door de originele. Nodig om te weten hoe het ooit was. Wat ik ervan leer is dat de condensatoren vooral snel moeten zijn. Dat zijn die oude dingen iig niet. Duidelijk merkbaar bij snelle basloopjes.

Mooi ding. Wat kost dat nou? In goede staat?

2e hands koop je zoiets voor ongeveer 200€,   Revisie 400€ = totaal zo'n 600€

Dan heb je iets bijzonders :)  Deze versterker is  DC gekoppeld (ook de phonotrap) er zijn zo'n 100 onderdelen vervangen honderden soldeerverbindingen opnieuw gedaan, verder zijn er een paar updates  waardoor de versterker  beter als nieuw is.  

Gewoon omdat je anno 2014 betere onderdelen kunt kopen  ;)   

Net  aan een Onkyo A-809 gesleuteld dat is  een heel fijne transistor versterker. 

Staat nu te spelen in de woonkamer.

Het weekeinde kan beginnen :)

(...) Ook veel soldeer verbindingen waren broos, vooral die in de eindtrap (...)

Beste Vintage,

Op een gegeven moment is men overgestapt van het stuk-voor-stuk solderen van componenten op montagebruggen op het dompelen van complete circuit boards met ingestoken componenten in tinbaden.

Heeft de kwaliteit van de soldeerverbindingen na zo lange tijd daar iets mee te maken?

Beste Vintage,

Op een gegeven moment is men overgestapt van het stuk-voor-stuk solderen van componenten op montagebruggen op het dompelen van complete circuit boards met ingestoken componenten in kwikbaden.

Heeft de kwaliteit van de soldeerverbindingen na zo lange tijd daar iets mee te maken?

Beste Spido,

Ik weet het niet precies, misschien dat anderen hier een beter antwoord op hebben.

Mijn ervaring is dat veel handsoldeer werk  goed is ook na al die jaren.

Printen die middels een  soldeer bad gesoldeerd zijn, zijn ook veelal goed.

Waarom verbindingen precies broos worden?  In geval van die Sanui AU-719 de versterker heeft in

een opname studio gestaan die weinig gekoeld was.  Verder waren de eindtrappen dermate verlopen

dat de versterker ook in rust te warm was.

Wat me wel opvalt dat regelmatig printen uit de jaren 90 gewoon slechter zijn dan die 10 jaar ouder zijn,

Tenslotte weet ik,  dat nóg nieuwere apparatuur,  vaak met loodvrij soldeer is gesoldeerd en vooral

in het begin had niet elke fabrikant dat goed voor elkaar.

Maar ja...  dat is voor mij: veel te modern ^_^

@Vintage: 

Enkele mogelijke oorzaken:

Vermoeiing door thermomechanische belasting. Opwarmen en afkoelen geeft mechanische spanningsvariaties, herhaal je dat lang genoeg dan ontstaat vermoeiing.    

Kruip door langdurige mechanische belasting. 

Structuurverandering in het soldeermetaal door veelvoudige en langdurige warmtebehandeling (warme onderdelen) die leidt tot verzwakking van de verbinding. 

Of en waarom de ene soldeermethode beter is dan de andere methode weet ik niet. Het lijkt mij vooral een kwestie van afkoelsnelheid want die bepaalt de structuur van de uitgeharde verbinding. Dit soort dingen treedt op bij heel veel legeringen. Mooi vak, metallurgie. 

Leesvoer: http://www.mtf.stuba.sk/docs//internetovy_casopis/2009/1/hodulova.pdf

Het is vooral de mechanische belasting t.g.v. warmte cycling die een tin soldeer verbinding broos maakt op den duur. Is een bekend verschijnsel. Vooral bij vermogenstransistoren dient men daarom zorgvuldig te zijn en daarmee rekening te houden met de manier van monteren. Veel fabrikanten zijn dat niet erg. Heb menig Sony versterker gerepareerd waarvan de eindtorren los in de print hingen na een aantal jaren.

Heel goed mogelijk mannen,  hij werd voorheen in rust al flink warm en dat opwarmen en afkoelen is idd niet best voor printen.

Nu ik hem weer op fabrieksspec's heb kunnen afregelen worden de koelplaten van de  eindtransistoren lauw warm bij normale volumes.

En het kan hard! een 100watt dummy wordt bloedheet  en dan heb ruim power over.

Kan het niet meten, hoeveel :wacko:

@Robx  hij gaat een vrouw van ik schat 25.  :wub:

Intussen staat de Onkyo A-809  al een paar uur goed te spelen.  Met een beetje geluk is het probleem met de inputselector opgelost.

Wel luxe zo'n afstandbediening Ook de bijpassende T-4711 tuner staat aan :)

Heel goed mogelijk mannen,

Je kunt toch kijken hoe het gemonteerd is? Er is erg veel literatuur over te vinden, is al meer dan 50 jaar goed bekend. Het is ook makkelijk te voorkomen door de pootjes van eindtransistoren zo te monteren dat ze kunnen veren, door ze b.v. enigszins te knikken.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...