Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

In het kort:

Kan helaas niet makkelijk foto's  plaatsen, dan maar zo.  Voor een mogelijke toekomstige pagina.

De kabels zijn in de oven gestopt en voorverwarmd tot 100C daarna 30minuten op 100C en dan rustig laten afkoelen.

Ramen opengezet voor ventilatie en mijn ega pakte er een brandblusser erbij.

Dubbel aangesloten zodat ik A/B kan schakelen tussen de Monacor kabel en de v/d Hul.

3x gecontroleerd of de plussen en minnen goed aangesloten zijn i.v.m. sluiting.

Spelen.

Monacor klinkt prima mooi evenwichtig beeld.

De VdH kabel vind ik enorm opgeknapt, het saaie, suffe geluid lijkt weg.  Laag is mooi rustig het hoog klinkt natuurlijk.  Bekkens etc laten veel details horen.

Nu is de VdH duidelijk de betere kabel.  Objectief gezien natuurlijk.  Vanavond laat ik de oudste luisteren die haalt makkelijk 17Khz.

(...) Ik heb nu weer de Monacor kabel aangesloten,  prima kabel.  Het geluid is lekker levendig, mooi laag en veel details (...)

En gelukkig heb je nu helemaal geen last van "struc-tuur-in-for-ma-tie", die overal ge-hakt van maakt!  :P

Wat heeft gehakt te maken met aardrijkskunde, cartografie en wereldverkenning?

(...) Nu is de VdH duidelijk de betere kabel.  Objectief gezien natuurlijk.  Vanavond laat ik de oudste luisteren die haalt makkelijk 17Khz.(...)

Als de VdH nu inderdaad beter is... zelfs "objectief" beter... dan moet je dat kunnen aantonen met behulp van bijv. blokgolven. En een meetmicrofoon is een betrouwbaarder meetinstrument dan je oudste; hoe lief en mooi die ook moge zijn.

Mijn fieledag is de spullen klaar zetten voor de demo vanavond bij de AVMN.

Ben even alle platen aan het wassen en natuurlijk na het droggen gelijk afspelen.

Wat klinkt dat weer mooi een echt schone plaat.

Ook de plaat van adele 21 die eigenlijk niet te genieten was lijkt nu ook te pruimen.

Wel jammer dat ik zo moet stoppen en da platenspeler moet gaan inpakken.

Wat heeft gehakt te maken met aardrijkskunde, cartografie en wereldverkenning?

Wie heeft het over : "gehakt"  mijn beste Spido :confused:,  haal diep adem en lees het nog eens rustig door. ;)

Ik heb het over koolstof, dat het een bijzondere stof is. Met moleculen die als geen ander in staat zijn om verbindingen te maken.

Hoe mooi  zou het zijn als je dat zélf zou kunnen activeren.

:) 

Meten van luidsprekerkabels lijkt me lastig met die heel lage impedanties.   Interlinks is al wat makkelijker en daar zijn de verschillen m.i.

gewoon meetbaar én hoorbaar.

Nog even en dan kunnen we allemaal op kookcursus. Veel gekker moet het niet worden. 

Vroeger was de aarde ook plat, zij die anders durfden te beweren werden voor gek versleten.

Had je daar net niet een topic over geopend ? ^_^

In dit  audiofiele  topic moet je dit soort dingen kunnen ventileren :)

(...) Ik heb het over koolstof, dat het een bijzondere stof is. Met moleculen die als geen ander in staat zijn om verbindingen te maken. (...)

Waardoor komt het dan, dat het zo'n slechte geleider van elektriciteit is?

Spido de weerstand is slechter maar de inductie eigenschappen zijn beter.

Zoals ik al aangaf maakt de weerstand niet uit. Aan de ingang van een versterker zit direct al een dikke weerstand, daarbij vergeleken is de weerstand van de kabel peanuts

Waardoor komt het dan, dat het zo'n slechte geleider van elektriciteit is?

Minder goede elektrische geleider bedoel je misschien?  Als het werkelijk zo slecht was dan zat een  Leak stereo 60 niet vol met  kool composiet weerstanden.

Een oplettend lezer, weet dat ik "geleiding"  in dit stadium  nog niet zo interessant vind, maar meer de kracht die het materiaal kennelijk heeft om verstoringen van buitenaf tegen te gaan. ;)

Ik was net buiten even een boodschap doen en bedacht me dat elektrische metingen van luidsprekerkabels ook zou moeten kunnen.

Versterker ===> luidsprekerkabel ====> dummyload i.p.v. luidspreker.   Dan een sweep er doorheen van zeg 0 hertz t/m 50Khz en met

een spectrum analyzer meten op de uitgang.

En gewoon kijken wat de verschillen zijn..... 

Beste Vintage,

Koolstof wordt toch juist in weerstanden gebruikt omdàt het zo slecht geleidt?

P.S. Vergeet ook niet een blokgolf-scoop vergelijking te maken tussen de gekookte en de ongekookte versie van Van den Hul.

Wat die dummy-load betreft: een basluidspreker, via wisselfilter, in een luidsprekerkast, heeft een heel ingewikkeld substitutie-schema.

Het komt mij voor dat je al een heel betrouwbare vergelijking kunt krijgen wanneer je de kabels belast met draadgewonden weerstanden. (Twee 8 of 16 Ω / 10W parallel, tegendraads (i.v.m. inductie-eliminatie)).

Jack is een cable-cooker.

hierna even 48 uur diepvriezen, langzaam ontdooien.

groet

Rob, afkoelen lijkt me niet slim.  Méér verwarmen dan 100C wèl  http://nl.wikipedia.org/wiki/Actieve_kool

Echter veel kunststoffen beginnen te smelten bij 120C.   De HULLIFLEX ® 3,  isolatie wordt bij 100C al een beetje "plakkerig"  na

een half uurtje in de oven.  Ik schat in dat 100C wel het max is.  ;)

Beste Vintage,

Koolstof wordt toch juist in weerstanden gebruikt omdàt het zo slecht geleidt?

P.S. Vergeet ook niet een blokgolf-scoop vergelijking te maken tussen de gekookte en de ongekookte versie van Van den Hul.

Wat die dummy-load betreft: een basluidspreker, via wisselfilter, in een luidsprekerkast, heeft een heel ingewikkeld substitutie-schema.

Het komt mij voor dat je al een heel betrouwbare vergelijking kunt krijgen wanneer je de kabels belast met draadgewonden weerstanden. (Twee 8 of 16 Ω / 10W parallel, tegendraads (i.v.m. inductie-eliminatie)).

Zo kun je het ook zien ;)  Kennelijk is dàt voor geluid,  niet erg Spido. 

Die 2 dingen moeten we denk ik  uit elkaar houden.  De elektrische eigenschappen én wat een stof met geluid doet.

Ad2  Ik zou al blij zijn àls ik metingen tussen 2 luidspreker kabels zou kunnen produceren.

Die  draadgewonden weerstanden heb ik :)

Zo kun je het ook zien ;)  Kennelijk is dàt voor geluid,  niet erg Spido. 

Die 2 dingen moeten we denk ik  uit elkaar houden.  De elektrische eigenschappen én wat een stof met geluid doet.

Ehm, de elektrische eigenschappen van een component of een stof beschrijven de invloed op elektrische signalen. Totdat de luidspreker de lucht laat trillen is "geluid" (in een versterker bijv) niets anders dan een elektrisch signaal. Dus "die 2 dingen" zijn één en dezelfde...

ik vries al jaren zowel alle Cd's als nu en dan een kabel in. altijd vooruitgang. tis net WIFI, je moet het even proberen.

overigens juist vanwege de hoge weerstand worden vele koolstofdraadjes gebruikt.

groet

Ehm, de elektrische eigenschappen van een component of een stof beschrijven de invloed op elektrische signalen. Totdat de luidspreker de lucht laat trillen is "geluid" (in een versterker bijv) niets anders dan een elektrisch signaal. Dus die 2 dingen zijn één en dezelfde...

Zo simpel is het helaas niet.  Een Polypropyleen condensator b.v. de bekende Wima MKP10 heeft een ander harmonisch spectrum dan een Polyethyleen condensatorb.v. de MKS10 van hetzelfde merk bij eenzelfde elektrisch signaal.  Dit is al jaren terug wetenschappelijk bewezen door het baanbrekende werk van Cyril Bateman. Gepubliceerd  in een elftal artikelen van het Engelse tijdschrift Electronics World van juli 2002 t/m september 2003.

Ik heb het hier voor een deel ter inzage liggen, kom maar langs.  En dan hebben we het nog niet eens over de invloed van transistoren, fet's verschillende buizen en zelfs hoe ze geschakeld zijn.

Maar vandaag gaat het over: "luidspreker kabels" :)

Beste Jack,

Ik heb toch de indruk dat je niet veel aan je koolstof draadje an sich veranderd hebt. Koolstof garens worden gemaakt door ze onder uitsluiting van zuurstof in een laatste stap, te verhitten tot temperaturen van 1500 tot 3000 graden celcius. Als jij daar dan nog een keer 100 graden overheen doet, verandert er dus niets. Wat je waarschijnlijk wel gedaan hebt, is het Hulliflex (vermoedelijk Polyethyleen of polypropyleen) een stuk degraderen. Daarmee heb je het diëlectricum mogelijk veranderd en daarmee capaciteit en zelfinductie. Mogelijk dat je dat hoort. Of, volgens Spido, niet dus.

Verder raad ik je aan eens te gaan googlen op carbonanotubes. In die structuur geleid koolstof tot 1000x beter dan koper. In theorie dan hè. De geleiding van electriciteit in koolstof is zeer afhankelijk van de chemische structuur. Om dat hier even uit te leggen, gaat wel wat ver. Verwar in ieder geval niet het atoom koolstof met koolstof garens in welke vorm dan ook. In polyethyleen komt het atoom koolstof ook voor, maar dan gebonden aan andere atomen (waterstof) en niet alleen aan andere koolstof atomen.

Groet,

Leobus

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...