Tubejack Posted 24 april 2014 Report Share Posted 24 april 2014 Beste Jack, Ik heb toch de indruk dat je niet veel aan je koolstof draadje an sich veranderd hebt. Koolstof garens worden gemaakt door ze onder uitsluiting van zuurstof in een laatste stap, te verhitten tot temperaturen van 1500 tot 3000 graden celcius. Als jij daar dan nog een keer 100 graden overheen doet, verandert er dus niets. Wat je waarschijnlijk wel gedaan hebt, is het Hulliflex (vermoedelijk Polyethyleen of polypropyleen) een stuk degraderen. Daarmee heb je het diëlectricum mogelijk veranderd en daarmee capaciteit en zelfinductie. Mogelijk dat je dat hoort. Of, volgens Spido, niet dus. Verder raad ik je aan eens te gaan googlen op carbonanotubes. In die structuur geleid koolstof tot 1000x beter dan koper. In theorie dan hè. De geleiding van electriciteit in koolstof is zeer afhankelijk van de chemische structuur. Om dat hier even uit te leggen, gaat wel wat ver. Verwar in ieder geval niet het atoom koolstof met koolstof garens in welke vorm dan ook. In polyethyleen komt het atoom koolstof ook voor, maar dan gebonden aan andere atomen (waterstof) en niet alleen aan andere koolstof atomen. Groet, Leobus Beste Leo, Goed mogelijk dat alleen de isolatie slechter is geworden. Het werd inderdaad "plakkerig" Ik meen dat sommige zelfs de isolatie van deze kabel afhalen. Mooi dat carbonanotubes in die structuur 1000x beter geleiden dan koper. Mij gaat het niet zozeer om geleiding, maar om afscherming van kabels tegen invloeden van buitenaf. Dat gaat wonderlijk goed bij mijn interlinks, dus de volgende stap luidsprekerkabels leek me niet onlogisch. Zo'n luidspreker kabel is toch gauw 3 meter lang en zou als een antenne kunnen werken. Vandaar dat sommige hun luidspreker kabels twisten. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 april 2014 Report Share Posted 24 april 2014 (...) Mij gaat het niet zozeer om geleiding, maar om afscherming van kabels tegen invloeden van buitenaf. Dat gaat wonderlijk goed bij mijn interlinks, dus de volgende stap luidsprekerkabels leek me niet onlogisch. Zo'n luidspreker kabel is toch gauw 3 meter lang en zou als een antenne kunnen werken. Vandaar dat sommige hun luidspreker kabels twisten. (...) Beste Vintage, Ontvang jij (hoorbaar? meetbaar?) RF via je speakerkabels? Uit de diverse discussies die ik over dit onderwerp heb beluisterd en gelezen, kreeg ik de indruk dat er een oplossing wordt gezocht voor een niet-bestaand probleem. (...) Goed, de kooi van Farraday : HIERof wel : Is een gesloten metalen kooi waarin geen elektrisch veld van buiten kan binnendringen. De metalen behuizing zorgt er immers voor dat alle geïnduceerde spanningen onmiddellijk naar de AARDE worden afgevoerd. In de praktijk blijkt dat het voor veel toepassingen voldoende is als de wanden van de kooi worden uitgevoerd uit metaalgaas. In principe is een afgeschermde kabel ook een kooi van Faraday. b.t.w. Heb verschillende mensen gevraagd o.a. Hoogleraar in de Elektronica, leraar Avionica. En deze zeggen beiden dat als je een kabel afschermt en deze niet naar Aarde legt, dat dit zelfs een ANTENNE kan worden en dus storingen aan kan trekken.... Ik weet i.i.g. genoeg : afscherming helpt niet als je het niet aan aarde legt, en voor speakerkabels hoef je geen dure afgeschermde kabels te kopen als je niet met High End Audio bezig bent. Signaal kabels daarentegen moeten tussen beide aparaten een potentiaal verschil voorkomen dus deze leg je aan Massa van allebei de aparaten.......(MASSA IS GEEN AARDE) (...) Het principe van aarden is dus dat het signaal wat opgevangen wordt in de mantel zo snel mogenlijk weggeleid wordt van het gewenste signaal. je krijgt dus een "zuiverder" signaal overdracht. Maar in principe hoeven speakerkabels niet afgeschermd te worden want hier gaat b.v. een spanning van 25 Volt overheen en een stoorsignaal is een milliVolt ofzelfs een microVolt signaal wat dus niks toevoegt op een relatief groter signaal.... (...) http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=5291.0 Als je RF-instraling zou willen voorkomen, ligt het voor de hand daarvoor afgeschermde kabels te gebruiken. Bijvoorbeeld grijs grondkabel/buitenkabel met metalen afscherming (bedoeld om beschadiging met steekschep of houweel te voorkomen). Zulke afgeschermde kabels zijn er twee-aderig, drie-aderig, vier-aderig en vijf-aderig. Als je de drie-aderige neemt, kun je ook de luidsprekerchassis nog aarden aan de absolute nul (randaarde). Heeft óók geen enkele zin, denk ik, maar is desondanks een interessante optie waar sommige mensen in geloven... http://www.elektroproducten.nl/grondkabels?gclid=CPbdrvO_-b0CFUTHtAodUCIAew Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 april 2014 Report Share Posted 24 april 2014 jek afscherming. klinkt benepen. net of er een ferrietring om de draad zit. althans zo is het in mijn oren. en ja er komt ook via de ls kabel een en ander binnen. daarom heb ik rare dingen achter de speakers hangen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 april 2014 Report Share Posted 24 april 2014 Beste Vintage, Ontvang jij (hoorbaar? meetbaar?) RF via je speakerkabels? Uit de diverse discussies die ik over dit onderwerp heb beluisterd en gelezen, kreeg ik de indruk dat er een oplossing wordt gezocht voor een niet-bestaand probleem. Beste Spido, Even kort, op de locatie waar ik woon is, zoveel hoogfrequent dat b.v. draadloos internetten via WiFi bijna onmogelijk is. Verder diverse GSM masten, straal verbindingen etc. Het zou kunnen. Maar ik verwacht niet dat ik het met mijn hoogfrequent meetapparatuur kan meten. Dus ik weet het eerlijk gezegd niet. Wat ik wel weet, dat de ene versterker daar meer gevoelig is dan de andere. En dat afscherming werkt. Verder is de oudste gearriveerd, ze kan geen verschil horen tussen beide luidspreker kabels Tot zo ver even. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 april 2014 Report Share Posted 24 april 2014 goed. De kabel maar weer opnieuw opwarmen dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 24 april 2014 Author Report Share Posted 24 april 2014 Bij dit soort experimenten zal je altijd wat beters horen, je verwacht het immers. Of je het na een week of zo, nog hoort ?, ik betwijfel het. Ik geloof dus absoluut niet meer in "behandelingen", "instralingen", "stickers", "edelstenen", enz. Wanneer er geen goede verklaring voor is, valt het voor mij onder het hoofdstuk kwakzalverij. Of ik ben er niet gevoelig voor... "dat schijnt ook voor te komen". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 april 2014 Report Share Posted 24 april 2014 Mijn gedachte: "laat maar horen" Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 april 2014 Report Share Posted 24 april 2014 Weet je zeker dat er geen interne doorkoppelingen meer zijn jack met je A B inschakelaar of dat de dubbele draad elkaar beïnvloeden Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 april 2014 Report Share Posted 24 april 2014 kom maar luisteren. je kijkt nooit meer hetzelfde naar bijvoorbeeld een CD. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 24 april 2014 Report Share Posted 24 april 2014 kom maar luisteren. je kijkt nooit meer hetzelfde naar bijvoorbeeld een CD. groet Dank je voor de uitnodiging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 april 2014 Report Share Posted 24 april 2014 Bij dit soort experimenten zal je altijd wat beters horen, je verwacht het immers. Of je het na een week of zo, nog hoort ?, ik betwijfel het. Ik geloof dus absoluut niet meer in "behandelingen", "instralingen", "stickers", "edelstenen", enz. Wanneer er geen goede verklaring voor is, valt het voor mij onder het hoofdstuk kwakzalverij. Precies, daarom is het ook slim om ook ànderen te laten luisteren Hans Ach iedereen heeft wel wat omdat gelijk als kwakzalverij af te doen omdat ik me zelf daar niets van kan voorstellen vind ik wat ver gaan. Ik ken mensen met eierendoppen, gevlochten kabels etc. Daar zijn ook niet echt onderbouwde verklaringen voor, laat staan metingen. Kennelijk werkt het, gezien de reacties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 april 2014 Report Share Posted 24 april 2014 Als je RF-instraling zou willen voorkomen, ligt het voor de hand daarvoor afgeschermde kabels te gebruiken. Bijvoorbeeld grijs grondkabel/buitenkabel met metalen afscherming (bedoeld om beschadiging met steekschep of houweel te voorkomen). Zulke afgeschermde kabels zijn er twee-aderig, drie-aderig, vier-aderig en vijf-aderig. ...en nog wel veel meeraderig ook hoor. Tot wel 37 aders, naar keuze in 1,5mm2 of 2,5mm2... Overigens zijn dit soort afgeschermde kabels vooral mechanisch afgeschermd (met staal) zodat ze (zoals je zelf al zegt) beschermd zijn tegen beschadiging door een schop o.i.d. Als je echt goed (elektrisch) afgeschermde kabels wilt hebben, moet je op EMC-kabels zoeken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 april 2014 Report Share Posted 24 april 2014 Ik ken mensen met eierendoppen, gevlochten kabels etc. Daar zijn ook niet echt onderbouwde verklaringen voor, laat staan metingen. Het vlechten (of twisten) van kabels is wel degelijk nuttig tegen het oppikken van signalen uit de lucht. Dat is ook gewoon aan te tonen en te onderbouwen... Eierdoppen heb ik ook wel, maar wat dat met audio te maken heeft, weet ik niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 april 2014 Report Share Posted 24 april 2014 Weet je zeker dat er geen interne doorkoppelingen meer zijn jack met je A B inschakelaar of dat de dubbele draad elkaar beïnvloeden Zal het nog een keer doormeten, GoodTube maar ik denk dat het bijna uitgesloten is. Uiteraard had ik dat voor de proef ook al een keer gedaan. Toch ben ik niet ontevreden over de 1e resultaten.zoals het er nu uitziet Monacor kabel even goed of slecht (hoe je het noemen wil) als mijn van de Hul Skyline. Niet gek Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 april 2014 Report Share Posted 25 april 2014 Ik heb vaak genoeg experimentjes gedaan, met de overtuiging dat het beter zou gaan klinken... en het dat niet deed. Ai, alweer geen audiofiele dag. Helaas is verbetering willen horen voor mij dus geen beproefd middel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 april 2014 Report Share Posted 25 april 2014 Henrie, hoe zal een paarse kabel klinken (profibus) Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 april 2014 Report Share Posted 25 april 2014 Die 2 dingen moeten we denk ik uit elkaar houden. De elektrische eigenschappen én wat een stof met geluid doet. Dat is nog eens een vaststelling! Een die de kern raakt van wat men vanuit bepaalde hoek al een jaar of tien roeptoetert. En het is ook waar en verifieerbaar bovendien: materiaalkeus is doorslaggevend voor geluidssignatuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 april 2014 Report Share Posted 25 april 2014 Hier de roeptoeter. Amen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 april 2014 Report Share Posted 25 april 2014 Weet je zeker dat er geen interne doorkoppelingen meer zijn jack met je A B inschakelaar of dat de dubbele draad elkaar beïnvloeden De kabels zitten goed. Vandaag lekker geluisterd, zelf vind ik de VdH kabel lekker klinken. Wellicht is/was mijn dochter er minder "gevoelig" voor Ze was gister wel erg moe. Laat het zo nog een weekje zitten Dan komt ze weer en doen we het dunnetjes over Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 april 2014 Report Share Posted 25 april 2014 Wil je echt niet die anderzins behandelde kabels ernaast proberen? Kun je ook komen ophalen, en tegelijk het effect van drie tegels beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 25 april 2014 Report Share Posted 25 april 2014 Wil je echt niet die andersinds behandelde kabels ernaast proberen? Kun je ook komen ophalen, en tegelijk het effect van drie tegels beluisteren. Hallo Marc dank je Het is sowieso al lastig met 2 kabels....... Ik laat het even een weekje zo zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 april 2014 Report Share Posted 25 april 2014 Nieuwe EH 6922 stuurbuizen. Dan blijkt dat de oude niet meer zoveel te vertellen hadden in het lage register. Was het alléén maar een kwestie van nieuwe stuurbuizen? Of moest je ook iets doen aan de instelling van de ruststroom, bijvoorbeeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 25 april 2014 Report Share Posted 25 april 2014 Hier de roeptoeter. Amen Nou, sinds die Olive hier is ontwaakt geloof ik zelf ook nog veel meer an... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 26 april 2014 Report Share Posted 26 april 2014 Was het alléén maar een kwestie van nieuwe stuurbuizen? Of moest je ook iets doen aan de instelling van de ruststroom, bijvoorbeeld? Bij stuurbuizen hoeft de ruststroom niet gecorrigeerd te worden. Met een potmeter kan de AC balans van de fasedraaier gecorrigeerd worden. Bij een balansversterker (push-pull) is dat een optimalisatie om beide sinushelften op elkaar te krijgen. Maar ik regel dit nooit af, heb geen scoop en wissel toch te vaak van (eind)buizen. Dit betekent dat ik geen optimaal op THD afgeregelde versterker heb en dat de power output (low/mid range) mogelijk niet optimaal is. (gaat nog wel een keer komen) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 april 2014 Report Share Posted 26 april 2014 Nou, sinds die Olive hier is ontwaakt geloof ik zelf ook nog veel meer an... Tegel onder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts