Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ik heb een tijdje geleden Porcino op bezoek gehad, en die had dezelfde buizen meegenomen die jij er nu in hebt zitten en dus hier ook geprobeerd. Die waren al een stuk beter dan mijn KT88'ers. Hoewel ik de vergelijking nu niet kan maken, heb ik toch het gevoel dat de KT88 Black Gates, in ieder geval met de Tesla stuurbuizen die ik nu heb, écht nóg veel verder gaan..... Ik hoop wel, dat dat goed blijft gaan, vanwege de wat mindere (electrische) stabiliteit.

Een KT-88 is sowieso een mooie buis.  Maar dient net als àlle ander buizen te passen in het ontwerp.

Volgens mij zijn de hoorbare verschillen terug te voeren in optimale instellingen dus werk omstandigheden van een buis én de constructie van de buis.

Toevallig zijn die van de KT-77 (volgens mij) nagenoeg perfect in harmonie  met de vdv6040pp balans trafo én 4 ohm luidsprekers.

Daarnaast moet je zo'n buis nog ook goed instellen qua stroom en spanning.  Dus zo om pluggen zegt meestal niet meer dan dat het ànders klinkt.

Zo kan een goedkope perfect ingestelde EL34 van 15€  menig duur type doen verbleken.

Maar als je KT-88 nu goedspelen in Super Triode? Zou ik me geen zorgen maken. 

Tesla heeft mooie buizen gemaakt.  Helaas is er ook nep http://www.jacmusic.com/nos/ECC88.htm

EH maakt ook mooie 6922.  Ik koop liever nieuw gemaakte buizen.

(...) Toevallig zijn die van de KT-77 (volgens mij) nagenoeg perfect in harmonie  met de vdv6040pp balans trafo én 4 ohm luidsprekers.(...)

Beste Vintage,

Is het bij gebruik van (nom.) 4Ω luidsprekers niet vooral van belang dat er eindtrafo's worden gebruikt met een aftakking voor zulke "laagohmige" speakers?

(...) 
  • Impedantieaanpassing: de meestal laagohmige luidsprekers worden door de transformator op de hoogohmige eindtrap aangesloten. Een uitgangstrafo kan de kleine stroom door de hoogohmige eindtrap omhoog transformeren naar een grote wisselstroom door de laagohmige luidsprekers. De secundaire wikkeling heeft meestal enkele aftakkingen, zodat er een uitgangsimpedantie gekozen kan worden die past bij de aangesloten luidspreker(s); in de regel 4, 6, 8 of 16 Ω. (...)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Buizenversterker

Beste Vintage,

Is het bij gebruik van (nom.) 4Ω luidsprekers niet vooral van belang dat er eindtrafo's worden gebruikt met een aftakking voor zulke "laagvormige" speakers?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Buizenversterker

Ja, anders heb je aan de primaire kant een te lage impedantie. De gekozen 5Ω blijkt echter gunstig.  Geen enkele luidspreker is precies 4 of 8Ω dat varieert met de frequentie. Nu kun je mooi àlle secundaire windingen gebruiken.  Bij mijn PP 2x 16,5 is de laagste impedantie 3,5Ω .  Bij 5Ω is de primaire weerstand van de VDV6040 5887Ω Dus bij 3,5Ω  5887/5x3,5= 4120Ω  Een KT-77 ziet bij 400volt in ultra lineair graag 4500Ω  Dus dat is een mooie match. Nominaal bij 4Ω ziet hij 4700Ω.  Dit met fixed bias (Tentlabs auto bias in dit geval)

M.a.w. als je het impedantie verloop van je luidsprekers én weet of je fixed of kathode bias hebt. Dan kun je zo uit de datasheets halen, welke buis past. Volgens mij moet een KT-88 ook kunnen met deze luidsprekers.  Ik zal ze er eens inprikken.

Beste Vintage,

In de gouden dagen van de buizenversterkers werden bij voorkeur luidsprekers met een wat hogere impedantie gebruikt: nominaal zo'n 15-16Ω.

Zo kon vermoedelijk een eerdere ("kortere") aftakking gebruikt worden van de secundaire wikkeling en werd er minder koperdraad gebruikt?

De automatische tekstcorrectie verandert "laagohmig" steeds in "laagvormig". Heel lastig! Soms ontgaat mij dat.

Van "cinch" maakt hij ook altijd "clinch". En méér van dat soort dingen, dusss..!

Heeft jouw versterker aansluitingen voor 8 en 5Ω? Ik meen dat op te kunnen maken uit het artikel van Dick van der Merwe ("TriodeDick").

De Van der Veen UL40-S2P versterker klinkt weliswaar prachtig en precies, maar eigenlijk lijkt me de meetbare vervorming van de versterker toch wat aan de hoge kant: althans, in vergelijking met m'n oude Leak Stereo 60 (0,1% bij 25W!):

(...) 
De vervorming is voor een buisversterker netjes: 0,13 en 0,18 % bij 1 watt in resp. 8 en 4 Ohm belastingen. 

UL40-s2p-FFT-THDn-1-watt-in-8-Ohm-1kHz_tBekijken we het FFT plaatje dan toont dat wat grillig. Hieraan is te zien dat er geen smoorspoel in de voeding gebruikt wordt. De nu verkrijgbare optionele e-chokes waren het moment dat deze versterker bij mij in huis was nog niet voor handen. De 50 en 100 Hz pieken liggen op resp. -89 en -72 dB, wat overigens nog niet eens zo gek is. De vele harmonischen die te zien zijn worden deels door deze twee pieken veroorzaakt. De waardes zijn echter laag genoeg om de versterker voldoende bromarm te mogen noemen. Ook het harmonisch spectrum boven 1 kHz is wat grilliger door de onrustige ruisvloer. De tweede, derde en vierde harmonischen van het 1 kHz meetsignaal zijn te zien op -61, -79 en -90 dB, gemeten bij 1 watt in een 8 Ohm belastingweerstand. Een mooie aflopende reeks. (...)

http://www.audio-creative.nl/hifi/vanderveen-ul40-s2p-en-mcml05-eind-en-voorversterker/6/

Kennelijk hebben twee leden van dit forum een audiofiele luistersessie bij Cock van SonoreAC gehad.

Luisterend naar de Kef LS50 zochten ze toch nog even naar de sub-woofer die naar hun mening wel mee moest doen.

Een van de aanwezigen maakt speakers van speksteen en de ander speelde met Klipsch speakers...wie oh wie waren de gelukkigen :confused:  ;)

Heeft jouw versterker aansluitingen voor 8 en 5Ω? Ik meen dat op te kunnen maken uit het artikel van Dick van der Merwe ("TriodeDick").

De Van der Veen UL40-S2P versterker klinkt weliswaar prachtig en precies, maar eigenlijk lijkt me de meetbare vervorming van de versterker toch wat aan de hoge kant: althans, in vergelijking met m'n oude Leak Stereo 60 (0,1% bij 25W!):

Beste Spido

De vdv6040pp balans trafo  heeft maar één aansluiting 5Ω. Dat is misschien wel een slimmere keus.

En 2 vervorming is maar één aspect van een versterker.  Het is maar net waar je als ontwerper voor kiest.

Daarnaast speelt bijna niemand luider dan 1watt.... maar bijna niemand weet dat ^_^

mijn Bryston 3b ging anders destijds regelmatig over zijn nekje. zaten leuke lampies op voor als je m te ver duwde :D

de AW250 heeft nooit ook maar enigszins zijn randje laten horen (in huiskamer omstandigheden he).

groet

Daarnaast speelt bijna niemand luider dan 1watt.... maar bijna niemand weet dat ^_^

Klopt helemaal en gemiddeld gaan de meeste mensen niet sneller dan 4 km/u naar hun werk op en neer (en velen nog langzamer). Weet ook bijna niemand :D

Jij onderschat de iemands <_<

Er staat ook "bijna" 

duh.jpg

Behalve mensen met  luidsprekers met een rendement zoals de

KEF LS50

85 dB/2,83V/1m 

Over het algemeen kun je stellen:  kleine speakers grote versterkers ;)

En kleine luidsprekers, vrouw heeft de broek aan. :lol: :lol: :lol:

Ruud je koppiepeest is stuk, moet zijn:

Klopt helemaal en gemiddeld gaan de meeste mannen niet sneller dan 4 km/u op en neer (en velen nog langzamer). Weet ook bijna niemand :D

Waar Ruud's hart al niet vol van is ........

Klopt helemaal en gemiddeld gaan de meeste mensen niet sneller dan 4 km/u naar hun werk op en neer (en velen nog langzamer). Weet ook bijna niemand :D

Nou ik heb 2 weken terug over 13km bijna 6km/u genordic walked  en dàt ging rap.

We hadden wel veel hagel onder weg, (oranje route vanaf Johanneshof Castricum)  dat scheelt misschien want vorige week was het

een graat of 18 en dezelfde route niet hoger als 5,5 ....  Blij dat ik er was :wacko: 

Hardlopen ging over bijna hetzelfde parcours 10km (zelfde locatie) een stuk sneller :) Met minder moeite  :o 

Nou ik heb 2 weken terug over 13km bijna 6km/u genordic walked  en dàt ging rap.

We hadden wel veel hagel onder weg, (oranje route vanaf Johanneshof Castricum)  dat scheelt misschien want vorige week was het

een graat of 18 en dezelfde route niet hoger als 5,5 ....  Blij dat ik er was :wacko:

Hardlopen ging over bijna hetzelfde parcours 10km (zelfde locatie) een stuk sneller :) Met minder moeite  :o

En met minder dan 1 watt? :lol:  ;)

En met minder dan 1 watt? :lol:  ;)

Daar niet B)  

Maar even zonder dollen die Pioneer SA-7800 met piekmeters komt niet of zelden boven de 1 watt.

Zelfs ronde 0.001 watt  is een prima volume als je rustig een boek leest.  Bij 0.01 watt gaat de visite al harder praten.... :o

Maar het hangt wel af van wat voor rendement de luidspreker heeft.

Beste Vintage,

Maar Spido  wordt het niet eens tijd om uit je comfortzone te stappen ?  Ik heb me de afgelopen jaren ook verdiept in andere merken

(buizen) versterkers dan Leak.  Ontwerpen en ontwerpers.  Nu ben jij aan zet om te ervaren dat 0,1% vervorming weinig zeggend is van de totale prestaties van een versterker.  Lees o.a. dit boek.  http://www.mennovanderveen.nl/nl/boek-ontwerpen-buizenversterkers.html

Gewoon te leen of ter inzage voor nop in vele  bibliotheken.  Leest vrij makkelijk weg  ;)

zijn dat die dingetjes die de Van der Veen met dhr Tent ontwikkelde MEC-50 and MEC-100 ?

heb je ervaring met gehoorsmatige voordelen ?

groet

Ja die,  ze zijn wel voor buizen versterkers Rob.

Gehoormatig kost veel tijd en geld tenminste als je het goed wil doen.

Dan zou je 2 100% identieke versterkers moeten hebben en tussen A en B kunnen schakelen.

Niet te doen.  Ik heb gelukkig  wel vaak gemeten dat ik wel relaties zie tussen metingen en het uiteindelijke geluid.

De MEC50 en 100 vallen m.i.  in de categorie: alle beetjes helpen.  En bij elkaar....

yes buizenversterkers.

echter : er zit ook een mini-choke in de Tentlabs voeding voor de Van Medevoort klok in mijn cd-speler. Dus in dat soort toepassingen zitten ze ook. en alle beetjes helpen he. Vele beetjes geven mooie muziek weet ik intussen. Dus ....

groet

De meningen zijn verdeeld. De Tentchoke is een ss stroom regelaar die een spoel simuleert. Een echte choke is toch wel wat anders. Dacht dat het ding meer bedoeld was ter vervanging van een zware grote en dure choke.

En kleine luidsprekers, vrouw heeft de broek aan. :lol: :lol: :lol:

Zouden kleine luidsprekers minder luid spreken dan een vrouw met of zonder broek?

(ik heb werkelijk geen idee wat ik hiermee bedoel, misschien kan iemand helpen?)

Maar Spido  wordt het niet eens tijd om uit je comfortzone te stappen ?  Ik heb me de afgelopen jaren ook verdiept in andere merken

(buizen) versterkers dan Leak.  Ontwerpen en ontwerpers.  Nu ben jij aan zet om te ervaren dat 0,1% vervorming weinig zeggend is van de totale prestaties van een versterker.  Lees o.a. dit boek.  http://www.mennovanderveen.nl/nl/boek-ontwerpen-buizenversterkers.html

Gewoon te leen of ter inzage voor nop in vele  bibliotheken.  Leest vrij makkelijk weg  ;)

Beste Vintage,

Ongetwijfeld zijn er méér goede buizenversterkers - zeker als het om de weergave van typisch high-end demonstratiemuziekmateriaal gaat, zoals een zoetgevooisd zangeresje plus combo, met gemakkelijk aansprekende populaire c.q. jazzy muziek.

Maar het zwaardere werk (opera, oratorium, laat-romantische symfonieën e.d.) wordt tegenwoordig nergens meer gedemonstreerd.

Ook de Van der Veen versterker heb ik nog nooit aan het zware werk kunnen beluisteren.

Van der Veen en andere hedendaagse ontwerpers van buizenversterkers hebben - naar eigen overtuiging en inzicht - vast wel goede technische argumenten om het allemaal heel anders aan te pakken dan Leak in de jaren '60. 

Ik vraag me echter af waarom die goede technische argumenten dan niet resulteerden in versterkers met betere meetcijfers op het gebied van vervorming en demping, bijvoorbeeld.

Ik neem de vrijheid van de leek, de amateur, om te stellen dat betere apparatuur altijd meer lineair is in het hoorbare gebied en minder vervormt.

In deze dagen, waarin de persoonlijke (wan)smaak regeert, is dat een revolutionair idee.

Maar ik stel vast dat de beste luidsprekers, de beste pick-up elementen, de beste microfoons en de beste versterkers, bijvoorbeeld, hartstikke "recht" en vrijwel vervormingsvrij zijn.

Andere aspecten (fasereinheid, geen of weinig na-ijling of andere resonanties e.d.) kùnnen een rol spelen. Maar die "rechtheid" en vervormingsvrijheid zijn er sowieso.

Er zijn lieden geweest, veel deskundiger dan ik, die stelden dat àlle fouten van apparatuur konden worden vastgesteld via de simpele, twee-dimensionale frequentie/amplitude verhouding en de vervormingscijfers.

Natuurlijk was dat in de dagen waarin de persoonlijke (wan)smaak nog niét toonaangevend was...

Ik vraag me echter af waarom die goede technische argumenten dan niet resulteerden in versterkers met betere meetcijfers op het gebied van vervorming en demping, bijvoorbeeld.

Beste Spido,

Het is volgens mij simpel, op het moment dat je, je iets afvraagt dan ga je het toch onderzoeken?  Daar blijf je toch niet mee zitten?

Je krijgt het in hapklare brokken aangereikt . Je hoeft bijna niks zelf te doen,  alleen maar te lezen.

Ik neem de vrijheid van de leek, de amateur, om te stellen dat betere apparatuur altijd meer lineair is in het hoorbare gebied en minder vervormt.

Als ik dan zo vrij mag zijn,  dan is de rest wat je verteld nog niet eens half de waarheid.

Ik ga niet eerder in discussie, voordat je het boek hebt gelezen.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...