Jongensdroom Posted 27 mei 2014 Report Share Posted 27 mei 2014 Er zijn lieden geweest, veel deskundiger dan ik ...................... Kom op joh, een beetje meer zelfvertrouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 mei 2014 Author Report Share Posted 27 mei 2014 Ook de Van der Veen versterker heb ik nog nooit aan het zware werk kunnen beluisteren. Bij het versterkervergelijk bij KF werd er anders ook stevig materiaal gedraaid. Daar was de van Veen ook bij (maar jij natuurlijk niet). Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 27 mei 2014 Report Share Posted 27 mei 2014 Zouden kleine luidsprekers minder luid spreken dan een vrouw met of zonder broek? (ik heb werkelijk geen idee wat ik hiermee bedoel, misschien kan iemand helpen?) Ik heb behoorlijk grote speakers maar niet zo luid als mijn vrouw met de broek uit. Als de broek aan is staat de muziek veel harder. Kun je hier iets mee?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 27 mei 2014 Report Share Posted 27 mei 2014 Mijn audiofiele dag bestond uit de tweede lichting Nichicon Fine Gold binnenkrijgen. Nu heb ik per abuis twee elco's besteld waarop BP staat en die dus bipolair zijn. Ik ben er even niet zeker van of dit een probleem is. Ze worden gebruikt in de aansturing van de draaitafel. Kan ik ze toch plaatsen zonder te hoeven letten op de juiste polariteit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 mei 2014 Report Share Posted 27 mei 2014 Mijn audiofiele dag bestond uit de tweede lichting Nichicon Fine Gold binnenkrijgen. Nu heb ik per abuis twee elco's besteld waarop BP staat en die dus bipolair zijn. Ik ben er even niet zeker van of dit een probleem is. Ze worden gebruikt in de aansturing van de draaitafel. Kan ik ze toch plaatsen zonder te hoeven letten op de juiste polariteit? Ja. Je zult zien dat een draadje langer is Bij normale elco s is dat de plus. Hier maakt het niet uit. Maar ik zet ze er toch zo in . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 27 mei 2014 Report Share Posted 27 mei 2014 Ja. Je zult zien dat een draadje langer is Bij normale elco s is dat de plus. Hier maakt het niet uit. Maar ik zet ze er toch zo in . Dank je voor je beantwoording! Ik zet ze dan toch erin en ik let voortaan iets beter op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 mei 2014 Report Share Posted 27 mei 2014 (...) Nu ben jij aan zet om te ervaren dat 0,1% vervorming weinig zeggend is van de totale prestaties van een versterker. Lees o.a. dit boek. http://www.mennovanderveen.nl/nl/boek-ontwerpen-buizenversterkers.html (...) Ik las in de aanprijzing van dat boek: (...) Ook in deze tijd klinken buizenversterkers nog steeds fantastisch, misschien wel mooier dan ooit. Nu hebben we immers de beschikking over moderne materialen als ringkern uitgangstransformatoren, uiterst hoogwaardige weerstanden en condensatoren en vele soorten goed klinkend draad. (...) "Misschien wel mooier dan ooit?" Beter dan, destijds, de Leak Stereo 60 / Varislope 2 Stereo? Of de Radford STA 60B, bijvoorbeeld? Wie kan er teruggaan naar het verleden, om een directe vergelijking te maken? Beter dan een vergelijking tussen goed gerenoveerde vintage en hedendaags product is niet mogelijk, dunkt mij. Zo'n vergelijking zou ik met vertrouwen tegemoetzien. Overigens vraag ik me af of de genoemde moderne componenten wèrkelijk beter zijn dan hun vermaarde voorgangers. Zijn moderne polyestercondensatoren ècht beter dan de papier-in-olie condensatoren van destijds, bijvoorbeeld? In welk opzicht dan? En in welk opzicht zijn moderne weerstanden "uiterst hoogwaardig" en beter dan de draadgewonden weerstanden van toen? Wat maakt die moderne ringkerntrafo's beter dan de klassieke types van bijvoorbeeld Leak en Radford? Als nieuw en modern inderdaad beter zou zijn... waarom dan geen transistoren gekozen, in plaats van die ouderwetse buizen? En wat een onzin over "goed klinkend draad", zeg: bij wie zoiets beweert, zit er echt een draadje los. (...) Welke schakelingen klinken vooral prachtig en waarom doen ze dat? (...) Nou, vráág ze dan gewoon waarom ze dat doen! Waarschijnlijk geven ze dan als antwoord: "Wij klinken helemaal niet!" Als het slimme schakelingen zijn, tenminste. (...) Tot nu toe waren metingen over frequentiebereik en vermogen en vervorming voldoende om een beeld van de eigenschappen van een versterker te geven. Maar zijn zulke metingen voldoende of moeten we gaan meten zoals ons oor waarneemt, met echte muzieksignalen in plaats van meettoontjes? (...) "Meettoontjes"... wat geringschattend! Wat denigrerend en misprijzend in de richting van de oorspronkelijke ontwerpers die niét hun persoonlijke smaak (of wansmaak) lieten prevaleren; die begrepen dat ze niét de kwaliteit van hun versterkers konden bepalen via weergave van muziek naar eigen smaak en voorkeur; via naar eigen smaak en voorkeur kleurende luidsprekers; in de naar eigen smaak en voorkeur kleurende akoestiek; en bij een voor hen aangename luidheid; maar dat ze dat alleen konden via objectieve techniek en koele wetenschap. En die daarbij producten ontwierpen die na ruim een halve eeuw zowel in technisch als muzikaal opzicht nog altijd superieur zijn. Nee, ik denk dat ik het boek niet zal lezen. Ik zou het niet echt begrijpen, denk ik. En ook niet echt waarderen. Waarschijnlijk kan ik de beperkte tijd die mij nog rest beter besteden met genieten van mooie muziek, via mijn onlangs voortreffelijk gerenoveerde vintage buizenset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 mei 2014 Report Share Posted 28 mei 2014 Kom Spido, ik heb ook geld, veel tijd liefde en aandacht in Leak spullen gestopt om zelf te ervaren dat ze in de jaren 50...60 ook goede versterkers konden maken. Hoe kort is het nog maar geleden dat je buizen niks vond.... En wat het "beste" is, is nog helemaal geen uitgemaakte zaak, ik heb het verschil al gehoord. tussen een VdV UL-40S2 en een Leak Stereo 60 Ik snap ook dingen niet, nou en? Gewoon zelf proberen, zelf uitzoeken, daarna kun je het altijd nog vragen. Het hoeft niet gelijk perfect, elke dag een stapje verder. Maar als je dat niet wil, prima hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 28 mei 2014 Report Share Posted 28 mei 2014 Kom Spido, ik heb ook geld, veel tijd liefde en aandacht in Leak spullen gestopt om zelf te ervaren dat ze in de jaren 50...60 ook goede versterkers konden maken. Hoe kort is het nog maar geleden dat je buizen niks vond.... En wat het "beste" is, is nog helemaal geen uitgemaakte zaak, ik heb het verschil al gehoord. tussen een VdV UL-40S2 en een Leak Stereo 60 Ik snap ook dingen niet, nou en? Gewoon zelf proberen, zelf uitzoeken, daarna kun je het altijd nog vragen. Het hoeft niet gelijk perfect, elke dag een stapje verder. Maar als je dat niet wil, prima hoor. Ik leer nog wekelijks iets bij. Nou ben ik natuurlijk niet al te nozel . Het is heel erg kortzichtig, om te denken dat je alles al weet. Daarom de volgende fantastische tip: verruim je blik . p.s. mijn vrouw vormt een uitzondering op de tweede zin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 mei 2014 Report Share Posted 28 mei 2014 (...) Hoe kort is het nog maar geleden dat je buizen niks vond....(...) Al een paar keer heb ik verteld dat mijn eerste versterkers buizenbakken waren: om te beginnen de zelfbouw Philips HF10. En dat het een demonstratie van Harold Joseph Leak was, in samenwerking met toenmalige importeur AudiTrade (Thorens, Ortofon, Leak) die mij geheel overrompelde. En dat daarbij buizenversterkers, MC-elementen met trafo's, gewichtige draaitafels en luidsprekers met superstijve conussen werden gebruikt. Buizenversterkers zijn sindsdien heel lang buiten mijn blikveld gebleven. Ze waren immers, ook bij de goede ontwerpers/fabrikanten (Leak, Quad, Marantz enz.) opgevolgd door transistormodellen? Nou, die zouden het wel weten, toch? Bovendien klonken die torrenversterkers inderdaad prima, en niet veel anders dan hun buizen-voorgangers. Mijn latere oordeel over buizenversterkers in het algemeen was vooral gevormd door demonstraties met o.m. "Spark" producten uit het Verre Oosten bij een bekende hifi-leverancier in Friesland. Imposante buizenversterkers die allemaal heel verschillend klonken en geen van alle goed. En door een paar andere buizenversterkers - waaronder VdV - die wel mooi en warm, maar ook te intiem, te klein klonken. Die wel zachtjes konden knabbelen, maar nooit echt dóórbijten. Mijn enthousiasme voor de onlangs vakkundig gerenoveerde Leak-combinatie moet dus zeker niet als een algemeen oordeel over buizenversterkers worden opgevat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 mei 2014 Report Share Posted 28 mei 2014 Citaat Spido " Overigens vraag ik me af of de genoemde moderne componenten wèrkelijk beter zijn hun vermaarde voorgangers. Zijn moderne polyestercondensatoren ècht beter dan de papier-in-olie condensatoren van destijds, bijvoorbeeld? In welk opzicht dan? En in welk opzicht zijn moderne weerstanden "uiterst hoogwaardig" en beter dan de draadgewonden weerstanden van toen? Wat maakt die moderne ringkerntrafo's beter dan de klassieke types van bijvoorbeeld Leak en Radford?" Ik denk dat ze tegenwoordig wel beter in staat zijn om er afwijkende exemplaren uit te halen en te paren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Ik denk dat ze tegenwoordig wel beter in staat zijn om er afwijkende exemplaren uit te halen en te paren. Waar gaat dit over???? Selectieve voortplanting?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Waar gaat dit over???? Selectieve voortplanting?? Ik weet het ook niet. Er gebeuren hier de laatste tijd de meest vreemde dingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Ik weet het ook niet. Er gebeuren hier de laatste tijd de meest vreemde dingen. Ja, soms doen mensen zelfs aardig tegen elkaar. Wat brengt de toekomst ons nog meer ............................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 TL 200, on 29 May 2014 - 12:38 PM, said:Ja, soms doen mensen zelfs aardig tegen elkaar. Dat kan zo echt niet langer er zijn grenzen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Ja, die schijnen er te zijn. Ik ken er geen. (borderliner??) Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Even serieus: ik ga zo warm draaien voor morgen, een audiofiele dag met Mumsoft en Robx. CD's poetsen, naald slijpen etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Even serieus: ik ga zo warm draaien voor morgen, een audiofiele dag met Mumsoft en Robx. CD's poetsen, naald slijpen etc. Veel plezier morgen mensen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Veel plezier morgen mensen. We zullen aan jou denken. Verschijnt er vanzelf een glimlach op onze gezichten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Nou... bij mij is dat een valse grijns En ik breng cd'tjes mee die je maar beter niet kunt poetsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Nou... bij mij is dat een valse grijns En ik breng cd'tjes mee die je maar beter niet kunt poetsen. Oh you're a teaser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 ik neem iets mee om CD's mee te poetsen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Een plaat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Finyl. Cd's hoeven niet minder te klinken dan LP. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 Finyl. Cd's hoeven niet minder te klinken dan LP. (...) Op een goede CD klinkt "finyl" als "vinyl"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts