robx Posted 29 mei 2014 Report Share Posted 29 mei 2014 je hebt geen idee waar het over gaat of wat het doet. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 "Finyl": geen hits op google, dus het bestaat niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 Muziek via oude pc's en stereo's. Best fiel Wat oude meuk (PC's) aan het opruimen en nog bruikbare combinaties aan het samenstellen en software installeren. Zo draaien er wat ubuntu pc's en nu de Mint debian versie. Die is ook leuk. Pentium D 3.0 met 1 GB ram. Lachen joh draait als een tierelier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 beste Spido, in 1984 kocht ik bij CAC in Leiden een flesje Finyl. en merkte dat een CD beter kan. de producent van dat spul: http://audiogeorge.com/ na Finyl zijn er 'upgrades' van het product gekomen. ik vind het originele spul echter het best. eigenwijs he. ik heb een lifetime supply. zonder dit spul hoef ik geen CD te horen. ik vertel alleen maar mijn mening, voel je vrij het er ongefundeerd mee oneens te zijn. als je het er gefundeerd mee oneens wil zijn laat ik het gaarne eens horen. ik verdwaal wel eens die kant op. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 "Finyl": geen hits op google, dus het bestaat niet. Als ik google op spido, vind ik wel e.e.a. Toch bestaat Spido niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 30 mei 2014 Report Share Posted 30 mei 2014 beste Spido, in 1984 kocht ik bij CAC in Leiden een flesje Finyl. en merkte dat een CD beter kan. de producent van dat spul: http://audiogeorge.com/ Er is klaarblijkelijk nu ook een LP versie van deze vloeistof lees ik via je link: http://audiogeorge.com/ultrabit-platinum-plus/ Heeft iemand het op LP's geprobeerd? Hoe klinkt dat nu Robx op een CD en onbewerkte CD? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 met Finyl is het geluid voor mij minder versmeerd, preciezer. meer detail, diepte, ambiance. net alles ff wat beter. maar als ik een recentere versies (Platinum plus versie) gebruik, valt het in mijn oren tegen. dat is net weer niet mijn ding. niet zo transparant en de toonbalans niet zo in orde. dhr Louis heeft overigens nog voorraad van Finyl (dus de originele prut). maar dit alles kan ook liggen aan de combi met mijn set (dat geloof ik zelf niet trouwens). groet ps: ik probeerde onlangs ook de CD spray ' cd plus' van Stein Music. Dat is ook niet mijn ding, het zit in de buurt van de nieuwere Ultrabit sprays van dhr Louis). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Rob, kun je aangeven hoe groot of klein die verschillen zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 groot genoeg om het beslist niet te willen missen. en alle maatregelen samen (invriezen, groene stift, spray, demagnetiseren, CDI Blue en Marigo Stabilizer op de CD) leiden tot een volledig andere weergave. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Ik doe lekker niks met mijn cd's. Nou ja, rippen, daar blijft het bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 groot genoeg om het beslist niet te willen missen. en alle maatregelen samen (invriezen, groene stift, spray, demagnetiseren, CDI Blue en Marigo Stabilizer op de CD) leiden tot een volledig andere weergave. (...) Beste Robx, Het smeren van prut op een optische drager kan nooit tot verbetering leiden, maar alleen tot leesfouten. Wellicht klinkt jouw muziek wel prettiger, via jouw audioset, als je er wat minder van hoort... Graag knoop ik overigens aan bij de vraag van Jongensdroom: Is de door jou beweerde verbetering ooit in metingen vastgesteld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Wat als het digitale signaal niet wijzigt, maar wel de invloed van de draaiende CD op de onderdelen van de CD-speler waardoor de muziek beter klinkt, dan kun je het toch niet meten Spido? Hoe wordt de vloeistof eigenlijk opgebracht aan de lees zijde of aan de labelzijde? Als de vloeistof doorzichtig is hoeven er toch geen leesfouten te ontstaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Is de door jou beweerde verbetering ooit in metingen vastgesteld? Waarbij je aan het feit voorbij gaat dat één ènkele verbetering een verslechtering kan zijn op vele andere punten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 op genoemde website staat alle info. het is volledig transparant, gaat op de leeszijde. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 beste Spido, in 1984 kocht ik bij CAC in Leiden een flesje Finyl. en merkte dat een CD beter kan. de producent van dat spul: http://audiogeorge.com/ na Finyl zijn er 'upgrades' van het product gekomen. ik vind het originele spul echter het best. eigenwijs he. ik heb een lifetime supply. zonder dit spul hoef ik geen CD te horen. ik vertel alleen maar mijn mening, voel je vrij het er ongefundeerd mee oneens te zijn. als je het er gefundeerd mee oneens wil zijn laat ik het gaarne eens horen. ik verdwaal wel eens die kant op. Ik heb er even serieus naar gekeken: voor de wetenschappelijke onderbouwing wordt verwezen naar het boek "Optical Physics", maar daar kan ik niets vinden over "optical impedance matching", waar de werking van dit product op gebaseerd is. In hun whitepaper blijkt dat ze met optische impedantie gewoon de brekingsindex bedoelen, al een stuk minder spannend. Daar is bij het ontwerp van de CD en CD speler natuurlijk allang rekening mee gehouden, dat lijkt me dus een niet bestaand probleem. Vervolgens leggen ze uit dat door hun coating de luchtlaag tussen de laser en de CD wordt opgevuld met hun coating. Dat kan dus niet, want dan zou de laser tegen de CD aan moeten lopen... Ze beweren tests te hebben uitgevoerd met "inexpensive portables to very elaborate and obscenely high priced two or more piece players as well those with tubes analog sections", zonder nadere specificatie, totaal nietszeggend dus. Verder staat het artikel vol met allerlei flauwekul, te veel om hier op te noemen. Wat ik er zelf van weet: de meeste CD-spelers lezen elk bitje op de CD éénmaal uit en maken leesfouten tijdens het afspelen die grotendeels gecompenseerd/gemaskeerd kunnen worden middels digitale foutcorrectie. Die foutcorrectie is niet 100% waterdicht en de implementatie/kwaliteit ervan verschilt tussen CD spelers. Dit verklaart een deel van de verschillen in CD loopwerken. Als je die leesfouten nu kunt reduceren zou dat een beter geluid moeten opleveren. Ik kan me voorstellen dat je afleesfouten enigszins kunt verminderen als je de CD schoonmaakt of krasjes kunt opvullen met een optisch neutrale coating of zoiets. Het verschil zou dat het grootst moeten zijn bij matige CD spelers en/of CDs met veel krasjes. Bij een goede speler die geen leesfouten maakt zou er geen verschil moeten zijn. Overigens: als je een CD kopieert naar harddisk, wordt de CD door de computer net zo vaak uitgelezen totdat elk bitje met 100% zekerheid is uitgelezen. Als je vervolgens weer een nieuwe CD brandt, zou die beter kunnen klinken dan het origineel omdat je CD speler geen uitleesfouten meer maakt. Dit wordt ook in het artikel besproken. En als je het opgeslagen bestand van harddisk afspeelt, kan dat dus beter klinken dan in de CD speler. (Mits je een goede DAC gebruikt, zonder jitter. Wat verder altijd een rol speelt bij dergelijke luistertests is natuurlijk het menselijk brein: als je een stuk muziek een 2e, 3e keer hoort, dan hoor je vanzelf meer details. Wat je hoort wordt vergeleken met de herinnering van wat je eerder hoorde en het menselijk geheugen is voor een goede vergelijking veel te gebrekkig. En als je een verbetering wilt horen, dan denk je die meestal ook te horen, ook al is er fysiek helemaal niets veranderd. De verschillen die je meent te horen zijn dan waarschijnlijk ook "een (heel klein) beetje van Maggi en een (groot) beetje van jezelf". Dus: als het voor jou een verbetering oplevert, prima. Maar, zoals zo vaak, YMMV (your mileage may vary). Of, laat het voor wat het is en ga gewoon weer lekker van muziek genieten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 neem een CD mee en kom luisteren. Delft. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Heel begrijpelijk dat er getwijfeld wordt aan de verklaringen van de werking, vooral als er onzinnige opmerkingen tussen staan. Maar,...nog niet zo heel lang geleden reed Donar nog langs de wolken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 @robx: je vroeg om argumenten en die heb ik gegeven, zonder mening.... Hun verklaring van de werking klopt gewoon niet, kwestie van logica en wetenschap en heeft niets te maken met "geloof". Ik heb geprobeerd de werking te verklaren maar als je liever iets anders/bovenaards wilt geloven: be my guest, in dit land is er vrijheid van godsdienst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 ok Plaatjesdraaier, dan kom ik bij jou langs. deal ? als het niks hoorbaars oplevert is het iig leuk om te proberen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Ok, prima, stuur maar een pm dan maken we een afspraak. Overigens denk ik dat het op mijn CD speler geen effect zal hebben want daar zit ipv een normaal CD loopwerk een CD-ROM loopwerk in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 ik heb een CD100, een CD960, een dikke Onkyo, en een Kenwood DP7090 gehad voor de DVD loopwerkjes kwamen. en sindsdien 2 DVD loopwerkjes. ja pm komt vandaag of morgen. leuk. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Goed bezig mensen. Niet eindeloos discussiëren maar samen gaan luisteren. Welgemeende complimenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 ahhh pas maar op dalijk moet jij ook luisteren naar onzin groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 31 mei 2014 Members Report Share Posted 31 mei 2014 Beste Robx, Het smeren van prut op een optische drager kan nooit tot verbetering leiden, maar alleen tot leesfouten. [...] Normaal blijf ik ver van dit soort discussies, maar in dit geval wil ik ook even een ervaring aanhalen: In een niet al te ver verleden (toen wij nog distributeur waren van Accuphase en Cabasse) was er een lid van audiofreaks welke zijn hele set, inclusief zijn luidsprekers, liet behandelen met een soortgelijke ''prut''. In zijn beleving klonk het allemaal beter. Prima, zijn set, zijn beleving. Totdat... de coating van zijn tweeters ''spontaan'' begon af te bladderen. Waar denk je dat zijn (Cabasse) speakers eindigden? Bij de importeur. Of er even een paar nieuwe inkonden, want dit kon natuurlijk niet. Was vast wel garantie. Vanaf dat moment heb ik er op gehamerd dat degene welke dit spul uitgeeft duidelijk maakt dat een eigenaar van een behandeld product datzelfde product ook direct omdoopte tot 1 met een fabrieksgarantie tot de deur, maar dat is tot op vandaag de dag tegen dovenmansoren. Ik hoop niet dat dit ook een concequentie is van het prutje... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 31 mei 2014 Report Share Posted 31 mei 2014 Normaal blijf ik ver van dit soort discussies, maar in dit geval wil ik ookmeven een ervaring aanhalen: In een niet al te ver verleden (toen wij nog distributeur waren van het Franse merk Cabasse) was er een lid van audiofreaks welke zijn hele set, inclusief zijn luidsprekers, liet behandelen met een soortgelijke ''prut''. In zijn beleving klonk het allemaal beter. Prima, zijn set, zijn beleving. Totdat... de coating van zijn tweeters ''spontaan'' begon af te bladderen. Waar denk je dat zijn (Cabasse) speakers eindigden? Bij de importeur. Of er even en paar nieuwe inkonden, want dit kon natuurlijk niet. Vanaf dat moment heb ik er op gehamerd dat degene welke dit spul uitgeeft duidelijk maakt dat een eigenaar van een behandeld product datzelfde product ook direct omdoopte tot 1 met een fabrieksgarantie tot de deur, maar dat is tot op vandaag de dag tegen dovenmansoren. Ik hoop niet dat dit ook een concequentie is van het prutje... Er zijn natuurlijk grenzen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts