Plaatjesdraaier Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 ....tientallen jaren intensief op het hoogste niveau...dan zul je nu onderhand wel stokdoof zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 Echte verbeteringen zijn altijd wetenschappelijk en technisch te verantwoorden en te verklaren. Dat klopt, soms wat later dan wanneer ze waargenomen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 Je hebt nogal een hoge dunk van jezelf, hè. .............maar na tientallen jaren intensief op het hoogste niveau met high-fidelity te hebben gewerkt................... Van de vele duizenden getrainde luisteraars in het land ben ik de slechtste. Je verwijt mij iets wat je zelf doet!? Kun je niks beters verzinnen? Op welk hoogste niveau heb je precies tientallen jaren intensief gewerkt, volgens jou? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 ...iets met een klok en een klepel... Alleen bij analoog speelt jitter geen rol. Bij digitale transmissie (bijv van CD loopwerk naar DAC of van PC naar DAC) zal er altijd jitter zijn. Daar helpt geen prutje tegen en ook bij alternatieven voor CD (bijv streaming) blijft dat een rol spelen. Jawel hoor, alleen heet het daar wow en flutter. Af en toe wat juiste smeerolie op de juiste plaats helpt dan beslist. Goed meetbaar en wetenschappelijk aantoonbaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 Rene kom er maar in. Ik weet wel dat je meekijkt hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 Rene kom er maar in. Ik weet wel dat je meekijkt hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 Jawel hoor, alleen heet het daar wow en flutter. Af en toe wat juiste smeerolie op de juiste plaats helpt dan beslist. Goed meetbaar en wetenschappelijk aantoonbaar Scherp opgemerkt! Dat zit weliswaar niet in de transmissie maar in de aandrijving (ook een mooie analogie) maar is vergelijkbaar. Helaas werkt die smeerolie niet als je m over je datakabels smeert, zoals sommigen lijken te geloven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 Uiteraard. Wie a zegt moet b zeggen. Ik heb mijn speakers met een veul beter 'prutje' behandeld en verwacht echt geen seconde garantie meer. Sterker nog, ik heb mijn gloedjenieuwe versterker en streamer laten behandelen, want het verwachte geluid dan zou en moest ik hebben. Et voilà. Het was er, en nu nog overweldiger. Geen haar op mijn hoofd - en die heb ik nog - om aanspraak te maken op garantie.lij Blij dat jij jouw hoofd nog hebt!! Kun je het koppie erbij houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 na alle opwinding gewoon weer muziek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 Deze draai ik thuis ik thuis ook wel eens .... hoppa ... http://youtu.be/_Z4zXGNh_9Y Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 nog eentje dan ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 Dit is een nummer onder het motto positieve energie .... Italo disco uit vervlogen jaren. http://www.youtube.com/watch?v=srLX6yaUeLU Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 Hele middag aan het meten geweest aan 3 UL40-S2 versterkers Waar er 2 tijdelijk beschikbaar gesteld werden En al een paar uur bezig met de verwerking en het maken van een nieuwe web pagina. Het aardige is ze staan alledrie in een andere modus. Bij goed een gematcht paar en precies afgeregelde 6550 kom ik bij 1watt in Ultra Lineair op minder dan 0,1% vervorming. Bij 10watt rond de 0,11...0,15% .. Zonder globale tegen koppeling maar wel met een bak elektronica om de buizen precies ingesteld te houden. Het verslag is begin van de week af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 hee ben je nou nog met die dingen voor mensen die van vervorming houden bezig ))))) leuk bezig Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 intussen luister ik met een helemaal warm gedraaide set naar WDR4. en dat is wonderlijk mooi. pure schoonheid. ze zijn hier. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 hee ben je nou nog met die dingen voor mensen die van vervorming houden bezig ))))) leuk bezig Jack. Heb van de week ook gemeten aan mijn Pioneer SA-7800. Slechts 0,002% vervorming bij 1watt en 4Ω Bij één van de buizen versterkers kwam ik op > 0,05%. Ook een beetje geluk en en heel goed paar buizen, die zich superstrak lieten afregelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 ow ... zijn ze dan niet mensen die van vervorming houden ))))) zachtjes stroomt de muziek hier uit de tuner. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 ow ... zijn ze dan niet mensen die van vervorming houden ))))) zachtjes stroomt de muziek hier uit de tuner. groet Ja zeker, maar dan wel van natuurlijke vervorming. Zoals uit een single ended versterker met v.n.l. wat even harmonischen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 1 juni 2014 Report Share Posted 1 juni 2014 (...) Bij goed een gematcht paar en precies afgeregelde 6550 kom ik bij 1watt in Ultra Lineair op minder dan 0,1% vervorming. Bij 10watt rond de 0,11...0,15% (...) Beste Vintage, Klinkt de minst vervormende versterker ook beter met muziek, of niet? Je meet via de standaardmethode? Via een afsluitende vermogensweerstand? Zou belasting met een complexe load (luidspreker!) de vervormingscijfers sterk beïnvloeden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 2 juni 2014 Report Share Posted 2 juni 2014 Zou belasting met een complexe load (luidspreker!) de vervormingscijfers sterk beïnvloeden? Ja, dat heeft een zeer grote invloed. Dat is al eens uitgevogeld in de jaren '80 door de heren Otala, Hiraga, "Hephaistos" , vd Sluis c.s. En ik heb dat recentelijk nog eens overgedaan (dit samen met een gedreven technicus die helaas te weinig tijd heeft maar ook nog zeer nuttige zaken heeft toe te voegen). Het onderzoekje is overigens nog niet af. De resultaten zijn soms onthutsend en zullen tzt. nog gepubliceerd gaan worden. Voorlopig durf ik de stelling wel aan dat geen enkele versterker zijn opgegeven specificaties haalt op een complexe belasting (luidspreker van welke aard dan ook), dat sommigen het zelfs helemaal laten afweten en dat dit niet alleen meetbaar maar gezien de cijfers ook in sommige gevallen hoorbaar zal kunnen zijn. E.e.a. ook weer afhankelijk van de spectrale inhoud van het toegevoerde signaal en uiteraard de opbouw en topologie van de versterker. THD, IM, SNR, dempingsfactor zoals doorgaans opgegeven, zelfs vermogensbandbreedte zeggen feitelijk niets over de prestaties in "the real world". Vergeet niet dat die standaard meetmethoden uit de 130 jaar oude telefoontechniek stammen, toen deze nog wel relevant waren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 juni 2014 Report Share Posted 2 juni 2014 Beste KT88, Ik blijf erg benieuwd naar het antwoord van Vintage... maar jouw reactie is natuurlijk wel weer zéér benullig! Het bekende "When the Goin' Gets Tough... the Tough Get Goin'" gaat m.i. héél sterk op voor versterker-luidspreker combinaties. Er wordt veel te weinig aandacht gegeven aan aspecten als duur en mate van de belasting (opwarming van spreekspoelen, verhoging van de elektrische weerstand en de invloed daarvan op de wisselfilters, thermoplastische effecten e.d.), en aan de reactiviteit van luidsprekers (elektrische, pneumatische en mechanische resonanties). Nadat ik lange tijd geïmponeerd was door de theorie omtrent zeer vlak metende systemen met hogere orde filters (de BBC-school: KEF, B&W (DM2A), Spendor, Harbeth, Stirling, Rogers e.v.a.), ben ik ervan overtuigd geraakt dat correcties en compensaties via de netwerken ("Acoustic Butterworth", bijv.) vrijwel altijd meer kwaad doen dan goed, en dat de noodzaak daartoe moet worden voorkomen door de juiste keuze van drivers, bouwmateriaal, demping en correcte afstemming. Hoe beter die keuzes, des te simpeler de uitvoering kan zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 2 juni 2014 Report Share Posted 2 juni 2014 Daar kan ik alleen maar mee instemmen en eraan toevoegen dat dergelijke luidsprekers (dus de "simpele" filters en uitgekiende componenten/kasten) ook de minste problemen zullen opleveren voor een versterker, van welke aard dan ook. Maar inderdaad heeft Vintage vanuit zijn praktijk misschien weer nieuwe inzichten. Altijd interessant om de invalshoeken van anderen te vernemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 juni 2014 Report Share Posted 2 juni 2014 Beste Vintage, Klinkt de minst vervormende versterker ook beter met muziek, of niet? Je meet via de standaardmethode? Via een afsluitende vermogensweerstand? Zou belasting met een complexe load (luidspreker!) de vervormingscijfers sterk beïnvloeden? Beste Spido, Ik meet met 4Ω met parallel daaraan 2,2µF. Een dergelijke belasting vind niet élke versterker fijn. Sommige gaan in de protectie. De meetbare verschillen zijn hoorbaar. Het is niet zo dat de versterker met de laagste vervorming altijd het prettigste klinkt. Dat hangt af van de soort vervorming. Ik kan allerlei meettonen loslaten, ook blokgolven om de eindbuizen precies af te regelen. Maast THD uiteraard ook IMD maar dat soort cijfers is niet interessant voor mijn doelgroep. Het moet luchtig en vlot leesbaar blijven. Mensen moeten vooral het idee krijgen dat ze zélf veel kunnen en dat is m.i. ook zo. Het meeste is gewoon doen en kijken wat er gebeurt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 2 juni 2014 Report Share Posted 2 juni 2014 Ja, dat heeft een zeer grote invloed. Dat is al eens uitgevogeld in de jaren '80 door de heren Otala, Hiraga, "Hephaistos" , vd Sluis c.s. En ik heb dat recentelijk nog eens overgedaan (dit samen met een gedreven technicus die helaas te weinig tijd heeft maar ook nog zeer nuttige zaken heeft toe te voegen). Het onderzoekje is overigens nog niet af. De resultaten zijn soms onthutsend en zullen tzt. nog gepubliceerd gaan worden. Voorlopig durf ik de stelling wel aan dat geen enkele versterker zijn opgegeven specificaties haalt op een complexe belasting (luidspreker van welke aard dan ook), dat sommigen het zelfs helemaal laten afweten en dat dit niet alleen meetbaar maar gezien de cijfers ook in sommige gevallen hoorbaar zal kunnen zijn. E.e.a. ook weer afhankelijk van de spectrale inhoud van het toegevoerde signaal en uiteraard de opbouw en topologie van de versterker. THD, IM, SNR, dempingsfactor zoals doorgaans opgegeven, zelfs vermogensbandbreedte zeggen feitelijk niets over de prestaties in "the real world". Vergeet niet dat die standaard meetmethoden uit de 130 jaar oude telefoontechniek stammen, toen deze nog wel relevant waren. Ik ben benieuwd of er ook gemeten is met Magnetostaten.Deze hebben een vriendelijke ohmse belasting en komen volgens mij overeen met een weerstand die normaal ook bij het meten gebruikt wordt. Zouden die daarom zo goed klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 2 juni 2014 Report Share Posted 2 juni 2014 Ik ben benieuwd of er ook gemeten is met Magnetostaten. Deze hebben een vriendelijke ohmse belasting en komen volgens mij overeen met een weerstand die normaal ook bij het meten gebruikt wordt. Zouden die daarom zo goed klinken. Waarmee gemeten is staat hierboven. Zowel bij 1 en 10watt. Ik heb ook bij 0,1watt gemeten omdat het meeste bij mij zich afspeelt ver onder de 1 watt. Maar dat verder niet gepubliceerd mensen snappen dat toch niet. Met wat lokale tegen koppeling en goed afregelen kun je haast een perfecte metende en klinkende buizen versterker maken. Verder heeft elk voordeel ook nadelen.... Je krijgt niets voor niets. Mijn Pioneer transistor versterker gaat bij bovenstaande belasting flink in de ankers, heeft de laagste vervorming die ik tot nu toe gemeten heb en klinkt ook nog eens erg fraai. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts