Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Ja,goedkoop ook.

Het is een budged project :)

Inmiddels heb hem vastgezet middels de al aanwezige gaatjes in het chassis.

Zonde om er extra gaten in te boren.

Beste Groovy,

Van een L75 kun je een sublieme draaitafel maken. Mits het aandrijfwiel goed rond is, de lagers in orde zijn, enzovoorts.

Sommigen vinden het simpele loopwerk zelfs beter dan dat van de zwaardere & sterkere Garrards.

Trillingsdemping met rubber absorbers i.p.v. de gedempte spiraalveren tussen plinth en metalen bovenplaat lijkt me ook een heel goed idee. Diverse forummers (op Lencoheaven m.n.) hebben daar goede ervaringen mee, zo schrijven ze.

Ik denk dat je met een S- of J-vormige arm (lange SME? Ortofon? Jelco?) inderdaad heel goede resultaten kunt bereiken.

Maar eigenlijk zou die arm dan niet moeten worden gemonteerd op de (altijd toch wat trillende) metalen bovenplaat, maar op de niet-trillende plinth, dunkt me. Net zoals bij de Garrards, dus.

P1050469.jpg

Beste Groovy,

Van een L75 kun je een sublieme draaitafel maken. Mits het aandrijfwiel goed rond is, de lagers in orde zijn, enzovoorts.

Sommigen vinden het simpele loopwerk zelfs beter dan dat van de zwaardere & sterkere Garrards.

Trillingsdemping met rubber absorbers i.p.v. de gedempte spiraalveren tussen plinth en metalen bovenplaat lijkt me ook een heel goed idee. Diverse forummers (op Lencoheaven m.n.) hebben daar goede ervaringen mee, zo schrijven ze.

Ik denk dat je met een S- of J-vormige arm (lange SME? Ortofon? Jelco?) inderdaad heel goede resultaten kunt bereiken.

Maar eigenlijk zou die arm dan niet moeten worden gemonteerd op de (altijd toch wat trillende) metalen bovenplaat, maar op de niet-trillende plinth, dunkt me. Net zoals bij de Garrards, dus.

Probleem is dan weer de mogelijke torsie tussen plateau-as en armbase.

De verbinding daartussen moet zo stijf mogelijk zijn (zie Bruil e.a.).

Jazeker.

Probleempje.

Zoem zoem zegt hij maar niet als ik hem vrij houd van het stereo meubel.

Resonantie.

Beste Groovy,

Dus als de plinth "zweeft" boven het stereomeubel is er geen resonantie?

Dan zou een royale laag schuimstof, cocolock of eierdoos er onder wellicht nuttig zijn?

Probleem is dan weer de mogelijke torsie tussen plateau-as en armbase.

De verbinding daartussen moet zo stijf mogelijk zijn (zie Bruil e.a.).

Beste KT88,

Het gewicht van alle ijzerwaren (motor, ophanging, plateau, aandrijving), plus de gyrostatische werking van het plateau, zorgen toch wel voor voldoende stabiliteit? 

Ik heb de goede Bruil er op nagelezen, maar ik kan niet de tekst vinden waar jij op doelt. Welk gedeelte was dat?

Beste Groovy,

Dus als de plinth "zweeft" boven het stereomeubel is er geen resonantie?

Dan zou een royale laag schuimstof, cocolock of eierdoos er onder wellicht nuttig zijn?

Dat klopt.

Ik ga experimenteren met verschillend materialen.

Te beginnen met tempex.

Weinig fiele dagen. Tuinweer!

Dat gaat gewoon door hoor :rolleyes:  Gisteren de UL40-S2  van mijn dochter weer geïnstalleerd.  Ik heb hem in super triode gezet

en beperkte bandbreedte -3 dB al rond 25khz   i.p.v. > 70khz.  Klinkt erg fraai.   :)

Zie b.v. http://www.audio-creative.nl/hifi/vanderveen-ul40-s2p-en-mcml05-eind-en-voorversterker/6/

Beste Spido,

Alle schuim, veert nauwelijks of te weinig en vervormt op den duur op een manier die het er niet beter op maakt.

Die L75 is ontworpen als een afgeveerd sub chassis. Laat je die spiraalveren weg dan wordt het een massa loopwerk. Dat kan alleen maar goed gaan als je de plint ook flink massa geeft en weinig tot geen eigen resonantie heeft. En al helemaal als je de arm op de plint gaat monteren i.p.v. op het sub chassis: Flink blok marmer of voor mijn part speksteen :D

Beste Spido,

Alle schuim, veert nauwelijks of te weinig en vervormt op den duur op een manier die het er niet beter op maakt.

Die L75 is ontworpen als een afgeveerd sub chassis. Laat je die spiraalveren weg dan wordt het een massa loopwerk. Dat kan alleen maar goed gaan als je de plint ook flink massa geeft en weinig tot geen eigen resonantie heeft. En al helemaal als je de arm op de plint gaat monteren i.p.v. op het sub chassis: Flink blok marmer of voor mijn part speksteen :D

Beste Pjotr,

Als ik het goed begrepen heb, wil Groovy de spiraalveren niet zondermeer "weglaten", maar vervangen door dempende rubbers.

Het schuim is alleen bedoeld om het geheel (de complete draaitafel) te ontkoppelen van het stereomeubel.

Want als de draaitafel daar op staat, hoort Groovy resonantie.

Ik heb zelf eigenlijk nooit nadelen ondervonden van schuimstof-matten onder de draaitafels. Integendeel.

Moet wel goed, veerkrachtig spul zijn, natuurlijk.

Ik heb de Lenco nu vast op de plinth zitten dus niet ontkoppeld.

Hoeft ook niet als hij maar muurvast op de plinth zit.

Ik heb de motor opnieuw gemonteerd nu met rubbertjes om de bevestiging asjes.

Het bleek dat de motor de pan raakte nu hangt hij vrij.

Hij loopt nu heel stil.

Het element pikte nog bij geluiden op dat is ook zo goed als weg(toeval) ik heb de stekker in het stopcontact gestoken i.p.v in het stekkerbloc waar de versterker en de cd speler op aangesloten zijn.

Ik heb ook nog omgepoold maar dat maakt niets uit.

Morgen een andere sme interlink proberen.

Beste KT88,

Het gewicht van alle ijzerwaren (motor, ophanging, plateau, aandrijving), plus de gyrostatische werking van het plateau, zorgen toch wel voor voldoende stabiliteit? 

Ik heb de goede Bruil er op nagelezen, maar ik kan niet de tekst vinden waar jij op doelt. Welk gedeelte was dat?

In ieder geval in de compilatie "Het Beste Van" en ook in het nog verkrijgbare boekje over de zelfbouwdraaitafel "Basic Turntable".

Of het ook nog ergens op de Soundfountain-site staat weet ik niet.

Indien gewenst kan ik van het betreffende deel wel een copie inscannen en e-mailen als je dat zou willen.

Of naar Klaas, die spreek je vast ook nog weleens. ;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...