spido Posted 10 juni 2014 Report Share Posted 10 juni 2014 De verbouwing van Lenco L75 draaitafels (en van hun directe verwanten) blijkt een wijdverbreide en met groot enthousiasme beoefende hobby te zijn. De oorspronkelijke Lencoheaven site, en de opvolger daarvan, geven daar blijk van. Maar zo zijn er nog een boel andere sites en topics over het verbouwen van deze illustere idler-wheel draaitafels. Vrijwel altijd komt het hier op neer: - de bestaande behuizing, met het in gedempte veren opgehangen loopwerk, wordt vervangen door een stijve, zware, massale "plinth" waarin het loopwerk vast is gemonteerd; - de bestaande arm wordt vervangen door een (vermeend) "betere". Indien er een arm van dezelfde lengte wordt gekozen, wordt het montagegat van de oorspronkelijke arm gebruikt. Maar vaak wordt gekozen voor een langere arm, die dan naast de metalen bovenplaat op de de houten (of bijv. marmeren) plinth wordt gemonteerd. Ik vraag mij echter af, of deze ingrepen inderdaad tot verbetering leiden. Men beweert die wel waar te nemen, maar ik vraag mij af of zulke verbeteringen ooit zijn aangetoond. Wie kan daar helderheid over verschaffen? Unless you're on a very tight budget, the stock tonearm should be replaced, but if money's too tight to mention, you should do your best to refurbish the arm with at least a new set of V-Blocks for the knife-edge. The GL75 tonearm will never reveal the true abilities of your turntable and it is strongly recommended that you replace it altogether. What you replace it with, depends on how much money you have spare and how much work you are willing to undertake.(...) http://homepage.ntlworld.com/maddogmcq/myart/lencoheaven/tonearms.htm The #1 aim in getting the most out of your Lenco is to bolt it securely and directly to a big, heavy, non-resonant weight, in order to squeeze the most performance out of the motor/platter/idler-wheel system. You don’t want to use gaskets between the Lenco top-plate and the plinth; what you want to do is to contruct an inert mass, and make this mass One with the Lenco, in effect creating a Super Lenco. The inert mass is achieved by using the principles of “constrained layer damping”, intelligent choice of materials, and the actual bonding agents used in the construction. Problems with the Lenco were due to the resonant boxes it was mounted in as well as improper set-up. (...) http://homepage.ntlworld.com/maddogmcq/myart/lencoheaven/materials.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 10 juni 2014 Report Share Posted 10 juni 2014 Daar is wel achter te komen. Zet een geupgrade Lenco l75 naast een standaard Lenco l75. Dan wel met eenzelfde element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juni 2014 Report Share Posted 10 juni 2014 Beste Groovy, Is dat dan nog nooit gebeurd? Hoe heeft men dan al die (vermeende) verbeteringen vastgesteld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 10 juni 2014 Report Share Posted 10 juni 2014 Geen idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juni 2014 Report Share Posted 10 juni 2014 Wat is er eigenlijk mis met de arm van de Lenco L75? Ongeveer iedereen die zich uitgeeft voor deskundige op het gebied van pick-up armen, schampert er over. Maar eigenlijk laat die arm bijvoorbeeld een Shure V15III heel goed zijn werk doen, zo stel ik dikwijls vast. Uit de test in "HiFi News", 1969, citeer ik het volgende: (...) The new Goldring-Lenco GL75 is an integrated unit but possesses all the virtues of a transcription turntable and a quite sophisticated pickup arm, the L75 (which is also available separately price k12 6s. 5d.). (...) A Goldring 800E cartridge was sent with the GL75 turntable for review and, as captive mains and phono plug leads are fitted, I was soon operational. (...) cartridge together, I experimented to find the lowest playing weight which would still give good tracking (judged by ear and oscilloscope) on various gramophone records. The EMI TTF591 test record was tracked down to 1.5 gm and all bands of the Shure "Obstacle Course" record could be tracked at 1.25 gm. This is a very good result indeed and would indicate that the L75 arm is as well designed functionally as it is in appearance. (...) http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=3933.0 Wat het veranderen van de L75 van een geveerd subplatter systeem in een niet-geveerd massaal systeem betreft, heb ik vragen en twijfels. Ik heb er geen ervaring mee, en ik respecteer iedere hobbyist die iets moois heeft gemaakt, wat nog naar zijn wensen werkt ook. Maar ik vraag me af... in al mijn onnozelheid... Diezèlfde ingenieurs die dat prachtige, stille, robuuste loopwerk hebben bedacht... en ook die arm die - met een geschikt element - àlle bandjes van de Shure "Obstacle Course" plaat met slechts 1,25 g naalddruk goed aftast... die hebben bij het ontwerpen van de behuizing en de ophanging toch niet zomaar wat zitten aanrotzooien? Of er niet goed over nagedacht? Ik geloof daar eigenlijk niks van. Ik denk dat ze die - in verhouding lichte - behuizing heel bewust hebben ontworpen. Ongetwijfeld is die lichte houten kast "resonant"... maar met een veel hogere resonantiefrequentie dan de toonarm en ver buiten het rumblespectrum van de aandrijving. Bovendien met een lage Q en weinig na-ijling. Het minst geschikt lijkt me een behuizing waarvan de resonantiefrequentie samenvalt met die van de arm en/of het rumblegebied. En ik vrees dat zoiets met die zware plinths wel eens het geval zou kunnen zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 10 juni 2014 Report Share Posted 10 juni 2014 Ik begrijp dat je de kast van verschillende houtsoorten moet maken, maar ik heb bouwers nooit gehoord over het nameten van het effect van zo'n nieuwe behuuzing. Nu ben ik allang niet meer op het Lenco forum geweest. Daarbij zie je het ook nooit in hifibladen bij platenspeler recensies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 juni 2014 Report Share Posted 10 juni 2014 Ik geef hier de goede Spido volkomen gelijk, het is geheel in de traditie van de kennelijk goed gelezen heer Bruil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 juni 2014 Report Share Posted 10 juni 2014 Erg leuke discussie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 11 juni 2014 Report Share Posted 11 juni 2014 Spido zal zeker gelijk hebben als hij stelt dat de L75 goed ontworpen is door de ingenieurs. Ik heb ook een orginele met rechte arm gehad en dat speelde zonder meer goed. Voor e100 koop je een orginele. Maar vooral Lencolovers vinden het gewoon leuk om er iets eigens van te maken. Of daar altijd de gedachte bijzit dat hij dan beter is als orgineel dat betwijfel ik. Bij mij in ieder geval niet maar hij klinkt met de sme en at12s element zeker niet slechter. Pak een Garrard 301-401 in een orginele sme plinth zowat iedereen bouwt of koopt er een nieuwe plinth voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 juni 2014 Report Share Posted 14 juni 2014 Twee mensen op bezoek gehad voor een luistermiddag. Dat was heel gezellig. Buiten dat kwamen zij tot de conclusie dat de Rogers ls/5a heel goed presteren in mijn ruimte. Ook Needles met een Visaton unit en een set Acoustic energie speakers beluisterd. Naar de Needles luisteren is ook geen straf maar de ae speakers klinken ook heel goed. Uiteindelijk moesten de T+A Helios het afleggen t.o.p van de Rogers en De Acoustic energie. Zoals gezegd in mijn ruimte die vrij compact is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 14 juni 2014 Report Share Posted 14 juni 2014 Twee mensen op bezoek gehad voor een luistermiddag. Dat was heel gezellig. Buiten dat kwamen zij tot de conclusie dat de Rogers ls/5a heel goed presteren in mijn ruimte. Ook Needles met een Visaton unit en een set Acoustic energie speakers beluisterd. Naar de Needles luisteren is ook geen straf maar de ae speakers klinken ook heel goed. Uiteindelijk moesten de T+A Helios het afleggen t.o.p van de Rogers en De Acoustic energie. Zoals gezegd in mijn ruimte die vrij compact is. Die Rogers zijn ook echt niet verkeerd hoor, mag je blij mee zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 14 juni 2014 Report Share Posted 14 juni 2014 Ik heb vanmiddag mijn speakers op de spikes gezet, na de verbouwing stonden ze op messing pootjes. Nu weer op de ingeschroefde spikes, op een stukje laminaat van 5x5 cm om de vloer te sparen. Nu staan ze een centimeter of twee hoger en dat merk ik vooral in het laag, de opduw door vloer is grotendeels weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 juni 2014 Report Share Posted 14 juni 2014 Ik heb vanmiddag mijn speakers op de spikes gezet, na de verbouwing stonden ze op messing pootjes. Nu weer op de ingeschroefde spikes, op een stukje laminaat van 5x5 cm om de vloer te sparen. Nu staan ze een centimeter of twee hoger en dat merk ik vooral in het laag, de opduw door vloer is grotendeels weg. Ik ben ook blij met mijn Rogers. Minder laag nu dat klinkt wel logisch. Ik heb dat gehad met Magnat speakers die 20 cm van de grond stonden hoe hoger ik ze zetten hoe minder laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 14 juni 2014 Report Share Posted 14 juni 2014 Mijn speakers kunnen niet nog twintig cm omhoog, dan komt het eind van de transmissielijn te dicht bij het plafond. Heb ik dat weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 juni 2014 Report Share Posted 14 juni 2014 Mijn speakers kunnen niet nog twintig cm omhoog, dan komt het eind van de transmissielijn te dicht bij het plafond. Heb ik dat weer. Wat een pech Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 16 juni 2014 Report Share Posted 16 juni 2014 Betreft luisterbezoek 14-6-2014. Sublieme recencie gehad op Hififreaks over mijn set. Vintage lover. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 16 juni 2014 Report Share Posted 16 juni 2014 linkje :) :) ik weet het ik ben lui Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 16 juni 2014 Report Share Posted 16 juni 2014 linkje :) :) ik weet het ik ben lui Lukt niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 juni 2014 Report Share Posted 16 juni 2014 Een kopietje van de url in de adresbalk van je browser hier neerpoten zal toch wel lukken? Anders geloof ik er lekker niks van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 16 juni 2014 Report Share Posted 16 juni 2014 Betreft luisterbezoek 14-6-2014. Sublieme recencie gehad op Hififreaks over mijn set. Vintage lover. Ik zou daar niet al te blij mee zijn. Men hoort daar niet best. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 juni 2014 Report Share Posted 17 juni 2014 Ik zou daar niet al te blij mee zijn. Men hoort daar niet best. Dat valt wel mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 juni 2014 Report Share Posted 17 juni 2014 http://www.hififreaks.nl/index.php/topic,1400.0.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 17 juni 2014 Report Share Posted 17 juni 2014 http://www.hififreaks.nl/index.php/topic,1400.0.html Mooi verhaal Groovy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 17 juni 2014 Report Share Posted 17 juni 2014 Mooi verhaal Groovy. Dank u. Het mag dan geen recencie zijn van een gerenomeerde recencent maar toch vind het leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 juni 2014 Report Share Posted 17 juni 2014 Zeker, leuk geschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts