Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Oei oei oei Bert begin je rug maar te versterken want die spekstenen zou ze weleens heel aangenaam kunnen vinden :)

De leverancier komt ze peroonlijk afleveren, heb ik begrepen. Dus dat zal wel meevallen. Of bert zomaar zal afstappen van zijn labyrintjes vraag ik me af, hoor.

Veel succes met de bedrading Stef. En troost je, zolang je ze niet draait, blijven ze nieuw. :P

Oei oei oei Bert begin je rug maar te versterken want die spekstenen zou ze weleens heel aangenaam kunnen vinden :)

Ik heb een hele sterke, brede rug Stef. Wat daar al vanaf is gegleden jongen...... :D

Ja. Nee. Morgenmiddag rond twee uur?

Waarschuwing: mijn vrouw komt mee, is ook erg nieuwsgierig naar de buis-speksteen combi.

Heb je die éne LP inmiddels in huis of ga je die dan krijgen :huh:   :D

Ga je 'm koken??  :o

P.S. Mooi apparaat, hoor!

SANSUI AU/TU SERIES Stereo AM/FM Tuner TU-3900. FEATURES: Double gate MOS FET Amplifier. Integrated circuitry in FM-Multiplex Demodulator (FM, ZF and AM components); Precise Adjustment Instruments; FM-Muting; Dolby FM/4 Channel Adaptor. Channel Separation better than 53 dB. Specifications: Sansui HiFi Program 1976-1977.   

http://www.classic-audio.com/sansui-tu3900-p-754.html

Bijzonder hoor. Ook die prijsstelling. Als er €5,00 had gestaan wie was er dan omheen gelopen (al jouw voorgangers natuurlijk)

Hij was net binnen Sansui is best gewild.

Ik heb eens een schroevendraaier ter hand genomen en de grilles van mijn speakers gehaald. Hiertoe geïnspireerd door de recensie van Van den Hul, mij door Spido toegestuurd. Wie wat bewaart......

Het klopt wat van den Hul schreef (niet dat ik daar aan twijfelde, het is immers gewoon natuurkunde) de horizontale spreiding van het midden-hoog is een stuk groter.

Grootste nadeel is dat het aanzicht een stuk minder is en dus de vrouwelijke impedantie (Rf) gigantisch gestegen is, gelukkig hoor je dat niet.

En Spido, ik kan net het bovenste stukje van de filters zien, ze zijn wel gerecapped hoor.

De Elcaps die op de foto staan werden vervangen door dikke duitse exemplaren van intertechnik, meer kan ik niet lezen.

R5002_R5003PCBs_zpsda75c3a6.jpeg

In mijn speakers zitten de filters die rechts op de foto staat, R50/03 met zwaardere spoelen.

Ik ben een tijdje terug bezig geweest met mijn speakerfilters. Wat je in ieder geval moet mijden is elco's en spoelen met ferrietkern. Audyncaps zijn gewoon goed. De beste spoelen zijn folie (foil) gewikkeld. Maar je moet wel letten op de juiste waarde én DC resistance.

Ik ben een tijdje terug bezig geweest met mijn speakerfilters. Wat je in ieder geval moet mijden is elco's en spoelen met ferrietkern. Audyncaps zijn gewoon goed. De beste spoelen zijn folie (foil) gewikkeld. Maar je moet wel letten op de juiste waarde én DC resistance.

Ik heb nog wel de originele ferrietkern-spoelen erin. Omdat ik wel eens gehoord heb dat de spoelen een grotere invloed hebben op het karakter van een speaker dan de caps, en omdat ik heel tevreden over het geluid laat ik voorlopig de situatie as original as possible. Op een Brits forum voor Vintage-Kef liefhebbers hebben wel eens mensen het lef gehad om te vragen waarom er voor bepaalde onderdelen en kabels gekozen is. De antwoorden zijn bijna allemaal hetzelfde: omdat dat het beste was. :)

Wat het meeste invloed heeft ligt eraan waar je vandaan komt. Als je een elco voor een goede condensator inwisselt dan is dat verschil in mijn recente ervaring groter dan het wisselen van een ferrietkern naar een foil spoel. Hoewel inderdaad op internet soms beweert wordt dat er geen groter verschil is dan tussen spoelen. Het ligt misschien er ook aan welke ferrietkern je hebt. Er zijn ook zogenaamde nul DCR spoelen met kern die nog niet zo slecht schijnen te zijn (helaas nooit gehoord). Na onderzoek kwam ik er echter dat zelf de meest kritische techneut het erover eens is dat een ferrietkernspoel vervorming veroorzaakt. Het klinkt als een soort compressie. Ik heb de gok gewaagd en bij mij is het goed uitgepakt. Als ik tevreden ben dan zou ik het ook niet zo snel wijzigen. Ik ben nu dat punt ook aan het bereiken. Alleen nog wachten op mijn granieten platen onder mijn speakers en ik heb een betere voeding laten bouwen voor mijn draaitafel die binnenkort klaar is. Daarna ga ik eerst eens lekker een heleboel plaatsjes en CD's draaien. Lekker relaxed zoals het hoort.

De kern wordt gebruikt om de waarde van de spoel te verhogen (want het geeft betere magnetisch flux "geleiding" of doorlating dan lucht) zonder hoge DC weerstand te geven (die je krijgt bij meer wikkelingen). Echter de ijzeren kern kan in verzadiging raken, oftwel er is een grens aan de magnetisch flux die er door heen past.

http://en.wikipedia.org/wiki/Saturation_(magnetic)

http://www.engr.colostate.edu/ECE562/98lectures/l32.pdf

Dat betekent dus dat bij grotere stromen de spoel niet meer lineair is, dat is dus een vorm van vervorming.

Een luchtspoel raakt niet in verzadiging, maar heeft veel dikker koper nodig om de dc weerstand laag te houden. Er waren dacht ik ook wel kern materialen die minder snel in vezadigig raken.

De nadelen treden dus alleen bij hoge vermogens op.

O jee, Henrie weet hier natuurlijk beroepsmatig veel meer van :)

Duck, het verhaal van verzadiging etc. kende ik wel, echter toch een vraagje: Wanneer spreek je over hoge vermogens? Mijn filters zijn aangepast toen de speakers van 25 naar 50 watt belastbaar gingen (door Cambridge-Audio hoor niet door mij). De spoelen zijn dan ook een stuk forser, zie de foto hier http://www.high-endforum.nl/topic/10128-weer-n-audiofiele-dag/page-627#entry433285.

Ik draai met een Cyrus, 2x 70 watt bij 8 ohm, de volumeregeling komt uiterst zelden boven de 4 op schaal van 1 tot 10. Ik heb nog nooit vervorming gehoord, weet echter niet hoeveel de Cyrus dan uitstuurd. Kan ik dat met een simpele Conrad multimeter meten en zo ja hoe?

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...