Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Duck, het verhaal van verzadiging etc. kende ik wel, echter toch een vraagje: Wanneer spreek je over hoge vermogens? Mijn filters zijn aangepast toen de speakers van 25 naar 50 watt belastbaar gingen (door Cambridge-Audio hoor niet door mij). De spoelen zijn dan ook een stuk forser, zie de foto hier http://www.high-endforum.nl/topic/10128-weer-n-audiofiele-dag/page-627#entry433285.

Ik draai met een Cyrus, 2x 70 watt bij 8 ohm, de volumeregeling komt uiterst zelden boven de 4 op schaal van 1 tot 10. Ik heb nog nooit vervorming gehoord, weet echter niet hoeveel de Cyrus dan uitstuurd. Kan ik dat met een simpele Conrad multimeter meten en zo ja hoe?

Ik kan me zo'n luidsprekenzelfbouw gids herinneren (HVT,Elektuur, ??) van een jaar of 20 geleden waar verschillende kern materialen vergeleken werden. Misschien staat daar meer in. Helaas heb ik m niet bij de hand (zal ook wel ergens diep in de kelder tussen de A&Ts liggen). 

Ach, een 8000 watt Crown PA amp zal wel tot de hogere vermogens behoren, verder weet ik het niet  :)

nog wat links

http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/the-loudspeaker-crossover/the-loudspeaker-crossover-the-brains-of-your-system-part-ii-page-2

http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/92126-air-steel-core-inductor.html

De ferrietkernspoelen in de laagsectie van filters als KEF DN12 zijn zwaar onderbemeten: vooral omdat ze ook nog eens worden gecombineerd met laagrendements drivers (B139B/SP1044: 84 dB/1w/1m) die voor hetzelfde akoestisch rendement als standaard drivers (90 dB/1W/1m) 2 à 3 keer zoveel versterkervermogen nodig hebben.

Als je tevreden bent dan lekker laten zitten die spoelen. Je moet vooral nagaan of een vorm van compressie je iets zegt in het geluid. Het is ook maar de vraag of je te weten kunt komen wat de DCR is van je spoelen en of je iets kunt vinden met de juiste waardes. Ik heb zelf best een langere tijd moeten zoeken: telkens een te hoge DCR. Gehoormatig vond ik de condensator wissel het grootste verschil maken. In je speakers heb je daar al goede exemplaren zitten.

De ferrietkernspoelen in de laagsectie van filters als KEF DN12 zijn zwaar onderbemeten: vooral omdat ze ook nog eens worden gecombineerd met laagrendements drivers (B139B/SP1044: 84 dB/1w/1m) die voor hetzelfde akoestisch rendement als standaard drivers (90 dB/1W/1m) 2 à 3 keer zoveel versterkervermogen nodig hebben.

In mijn speakers zitten niet de DN-12-crossovers Spido ;) . Voor een overzicht van Kef crossovers met schema's etc. heb ik hier een link voor je.    http://www.hifiloudspeakers.info/Anatomy/Crossovers/AnatomyCrossovers.html

Als je tevreden bent dan lekker laten zitten die spoelen. Je moet vooral nagaan of een vorm van compressie je iets zegt in het geluid. Het is ook maar de vraag of je te weten kunt komen wat de DCR is van je spoelen en of je iets kunt vinden met de juiste waardes. Ik heb zelf best een langere tijd moeten zoeken: telkens een te hoge DCR. Gehoormatig vond ik de condensator wissel het grootste verschil maken. In je speakers heb je daar al goede exemplaren zitten.

Ik laat ze ook lekker zitten en blijf lekker luisteren naar een lekkere sound. :D

Compressie heb ik nog nooit waargenomen, alles klinkt lekker los en open.

De nadelen treden dus alleen bij hoge vermogens op.

O jee, Henrie weet hier natuurlijk beroepsmatig veel meer van :)

Primaire componenten heb ik eigenlijk alleen zijdelings mee te maken. Ik zit meer in de secundaire techniek. Dat heeft overigens niks met primaire/secundaire zijde van een trafo te maken. Primair wil zeggen: de stroomvoerende delen, zoals schakelinstallaties, trafo's, kabels, meettrafo's, enz. Secundair wil zeggen: alles wat met meting, besturing, beveiliging, enz. te maken heeft. Dat laatste houd ik me dus doorgaans mee bezig. Uiteraard heb je dan raakvlakken met primair, vooral met de meettrafo's. En dat zijn natuurlijk praktisch gezien spoelen.

Vooral een stroomtrafo is heel simpel als spoel te zien (en te gebruiken). Het zijn eigenlijk ringkerntrafo's met relatief veel secundaire windingen (afhankelijk van je keuze meestal enkele honderden tot een paar duizend) en met een groot gat waar door de HS/MS-kabel gevoerd kan worden. Voorbeeldje van een giethars stroomtrafo:

internet-nederlands2_3070_image008.jpg

Die hebben overigens altijd een kern, om ze nog enigszins compact te kunnen houden. Dat ze in verzadiging kunnen gaan, is soms lastig, maar je kunt er ook juist gebruik van maken. De stroom door de secundaire winding van een stroomtrafo wordt dan immers begrensd door z'n fysieke eigenschappen, onafhankelijk van hoeveel stroom er door de primaire wikkeling (= HS/MS-kabel) gaat. Daarmee kun je bijvoorbeeld je meetapparatuur beschermen. Beveiligingsapparatuur moet natuurlijk wel de volledige stroom voor z'n kiezen krijgen, anders kun je er natuurlijk niet goed mee beveiligen...

Er worden in de middenspanning overigens ook wel luchtspoelen gebruikt. Die worden gebruikt om de kortsluitstroom te beperken, zodat het achterliggende net minder zwaar uitgevoerd kan worden. Die dingen zijn trouwens tamelijk enorm. Orde grootte 2,5m hoog en 1m in diameter bij 10kV, 3 fasen. Condensatorbanken op 150kV (of meer) zijn helemaal bizar groot trouwens ;)

In mijn speakers zitten niet de DN-12-crossovers Spido ;) . Voor een overzicht van Kef crossovers met schema's etc. heb ik hier een link voor je.    http://www.hifiloudspeakers.info/Anatomy/Crossovers/AnatomyCrossovers.html

Jouw filters zijn afgeleid van KEF DN12. Het overzicht waar je naar linkt klopt niet.

.SP1036Crossover.jpg       m8Lm9ZpIzA3CRLkfP0JZpQQ.jpg

DN12 volgens jouw link...                         DN12 in werkelijkheid (met elcaps en schuifcontacten)

Jouw filters zijn afgeleid van KEF DN12. Het overzicht waar je naar linkt klopt niet.

.SP1036Crossover.jpg       m8Lm9ZpIzA3CRLkfP0JZpQQ.jpg

DN12 volgens jouw link...                         DN12 in werkelijkheid (met elcaps en schuifcontacten)

Als je via mijn link op het fotootje klikt wat jij links hebt staan krijg je de juiste plaatjes. Die linker is idd geen DN12.

DSC00760.jpgDSC00763.jpg

Verzadiging van ferrietkernen in seriespoelen van de laagsecties (woofers) kan merkbaar / hoorbaar worden als compressie, traagheid en vervorming bij grote impulsen, vanwege trage reversibiliteit (richtingsverandering van het magnetisch veld: hysteresisverliezen), eddy current verliezen en anomale verliezen (frequentie-afhankelijke verbreding van de hystereselus).

http://www.mundorf.com/en/?category=hifi&menu=coils&content=coil_core

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/solids/hyst.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_core

(...) So, why then with all these advantages would anybody use anything but Magnetic core chokes?   There are two reasons.  Saturation, (an effect of running out of permeability by the ferrous core) and hysteresis, the storage of energy, which is present with all magnetic materials.  Which problem is worse for the crossover designer; loss of signal due to higher resistance, or the nonlinearity of the magnetic core choke?  This depends in large part upon the magnitude of the difference. (...)

http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/the-loudspeaker-crossover/the-loudspeaker-crossover-the-brains-of-your-system-part-ii-page-2

Tja, die spoelen. Eigenlijk zouden ze er helemaal niet in moeten, maar met mijn vier-weg systeem ontkom je er niet aan.

Voorlopig laat ik het mooi voor wat het is Spido, als ze ooit ga vervangen door air-core mag je me adviseren. :)

Off-topic: Spido heb jij misschien rood haar? Mijn schoonzoon wil alleen mee zwemmen als ik een rode Spido meeneem :D .

Het uitgebluste en vervaagde display van mijn Olive vervangen. Ik had hem natuurlijk onklaar gemaakt door mijn onkundige gepruts aan het apparaat, en nu zit er een nieuwe in uit een reserve-exemplaar. Het zou kunnen dat de incidentele hikjes in de weergave hiermee ook zijn opgelost, want met een andere kap die er deze week op zat vertoonde hij dat verschijnsel ook niet.

JD en de Belgen (gekuiste versie).

...........................Aldaar viel het oog op een optreden van de Kapel der Koninklijke Marine in Oostende en daar gaat dit verhaal verder over. Zelden heb ik een dergelijk goed, deels uitversterkt, optreden gehoord. Daar kan geen cd of lp tegenop. Alleen de wat zachter klinkende instrumenten, zoals de klarinetten, waren versterkt. Maar op een dusdanige manier dat het hele orkest in  balans was. Dat is vakwerk en een groot compliment voor de geluidstechnicus waard.

........................... maar ze hadden werkelijk alles goed voor elkaar. Er werd interessante muziek gespeeld met prachtige arrangementen. Alles was spat gelijk en mooi van klank. Ik zal er nog lang met veel plezier aan terugdenken ............................

Posted · Hidden 2 augustus 2014 - No reason given
Hidden 2 augustus 2014 - No reason given

Bij de belgen waar ik regelmatig kom in Frankrijk, zeggen ze altijd, als ik weer met de motor huiswaarts keer

"Amai,  stuur een emalleke, als ge goed thuis zijt aangekomen, zodat wij weten,
 dat je onderweg niet in het decor zijt geraakt" 

Prachtig taaltje toch :)

Bij de belgen waar ik regelmatig kom in Frankrijk, zeggen ze altijd, als ik weer met de motor huiswaarts keer

"Amai,  stuur een emalleke, als ge goed thuis zijt aangekomen, zodat wij weten,

dat je onderweg niet in het decor zijt geraakt" 

Prachtig taaltje toch :)

Ik heb de BenB-beheerders ook laten weten, dat wij goed aangekomen zijn. 

Mijn vrouw 3 kilo en ik 2 kilo.

Ik heb de BenB-beheerders ook laten weten, dat wij goed aangekomen zijn. 

Mijn vrouw 3 kilo en ik 2 kilo.

In een week tijd? Hebben jullie wel je best voor moeten doen zeker? :D

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...