Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Hey JD,

Niet zoveel bijzonders hoor. Ik ben gewoon op het punt aangeland waarop ik niets meer te verspijkeren heb aan de set. Die blijft dus zoals het is. Ik heb dit weekend alleen nog georiënteerd op de laagweergave. Heb hier toch wel wat "last" van het laag. Waarschijnlijk zijn er hier de nodige staande golven, geflutter of ander geluid dat de ruimte toevoegt aan het origineel. Door de speaker uiteindelijk een drie centimeter naar voren te hebben gehaald wordt het originele signaal minder overstemd en hoor je ook meer contouren van het laag. Voor de rest is het "hasta la pasta" met technisch luisteren en al het andere wat erbij hoort en ga ik mijn muziekcollectie eens herontdekken.  

Vandaag m'n meetspulletjes weer in orde gemaakt. De microfoonkabel was gaar dus ik heb een nieuwe gemaakt. Bovendien was en de meetsoftware (Spectra) die ik eerder gebruikte nergens meer te vinden. Nu heb ik REW V5 geïnstalleerd. En dat werkt nog goed ook. Deze gaat wat verder dan Spectra. Watervaldiagrammen zijn er b.v. beter mee te maken.

Bij de laatste meting hier in m'n luisterhok, zit ik nu op een RT60 van 0,3 sec. In het laag op 0,7 sec. De frequentiecurve wijkt niet meer dan 10 db af bij 1/24 smoothing in het bereik van 25 tot 20000 Hz.

Wat jammer toch, dat onze goede Goodtube is gestopt!

Hij zou een boeiend verhaal kunnen vertellen over zijn bezoek, zaterdag j.l., aan een oude, ja zéér oude forummer.

Een oude forummer met een navenant oude Leak Stereo 60 / Varislope 2 Stereo buizenversterker-combinatie.

Hij zou kunnen verhalen hoe hij zijn eigen Van der Veen buizenversterker, zowel in Ultra-Lineaire als in Triode mode, met die antieke Leak buizencombi (1965) vergeleek: gedurende een lange en heel gezellige middag.

Dat de Triode instelling bij de Van der Veen uiteindelijk de meeste controle over de diepste bassen bleek te bieden, en dat in die instelling de VdV buizen-eindversterker het meest leek op de oude (zwaar lokaal tegengekoppelde) Leak Stereo 60.

Dat het geen wedstrijd werd tussen oud en nieuw, maar een gala-voorstelling van beide deelnemende partijen.

Hoe er klassiek, jazz, folk en popmuziek werd gedraaid, vinyl en CD, jong en oud.

En hoe prachtig het allemaal klonk.

Hoe muzikaal, en (dus) hoe weinig audiofiel het ook was, eigenlijk.

(Hij zou je ook kunnen verhalen hoe hij, na die luistersessie, de originele koppelcondensatoren heeft teruggeplaatst in zijn VdV.:

Epcos/Siemens MKP's.

Na alle koppelcondensatoravonturen tòch weer thuisgekomen.

Maar voor hoe lang, Youtube?  ;) )

Wat jammer toch, dat onze goede Goodtube is gestopt!

Hij zou een boeiend verhaal kunnen vertellen over zijn bezoek, zaterdag j.l., aan een oude, ja zéér oude forummer.

Een oude forummer met een navenant oude Leak Stereo 60 / Varislope 2 Stereo buizenversterker-combinatie.

Hij zou kunnen verhalen hoe hij zijn eigen Van der Veen buizenversterker, zowel in Ultra-Lineaire als in Triode mode, met die antieke Leak buizencombi (1965) vergeleek: gedurende een lange en heel gezellige middag.

Dat de Triode instelling bij de Van der Veen uiteindelijk de meeste controle over de diepste bassen bleek te bieden, en dat in die instelling de VdV buizen-eindversterker het meest leek op de oude (zwaar lokaal tegengekoppelde) Leak Stereo 60.

Dat het geen wedstrijd werd tussen oud en nieuw, maar een gala-voorstelling van beide deelnemende partijen.

Hoe er klassiek, jazz, folk en popmuziek werd gedraaid, vinyl en CD, jong en oud.

En hoe prachtig het allemaal klonk.

Hoe muzikaal, en (dus) hoe weinig audiofiel het ook was, eigenlijk.

(Hij zou je ook kunnen verhalen hoe hij, na die luistersessie, de originele koppelcondensatoren heeft teruggeplaatst in zijn VdV.:

Epcos/Siemens MKP's.

Na alle koppelcondensatoravonturen tòch weer thuisgekomen.

Maar voor hoe lang, Youtube?  ;) )

Ik krijg er bijna een erectie van.

Mijn audiofiele dag bestond vandaag uit het opruimen van m'n luisterzolder. Gelijk de draaitafel een grote onderhoudsbeurt gegeven. Hij blinkt nu weer als een nieuwe en heeft gelijk nieuwe olie gekregen. Alle aansluitingen heb ik goed schoongemaakt en de boel grondig ontstoft. En omdat het rek toch leeg was, is dit omgedraaid. Nu kan de dac weer zonder verleng usbkabel spelen.
En nu speelt alles weer. Ik verbeeld me dat het nu beter klinkt. Laat me maar in die waan.... 

Hey Groovy. Elementjes hoeven in mijn ervaring vaak geen hoogvliegers te zijn. Als je draaitafel en arm al goed is en je phono pré ook dan is er vaak al verbluffend veel muziek met een simpel elementje van onder de 100 euro. Tot die conclusie kwam ik voor de zoveelste keer toen ik mijn arm opnieuw liet bedraden.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...