Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

:unsure: Versterkers beluisterd?

Maar hoe dan ook: als ik dat zo lees over de "TRANS in de UL40-S2" - over de extreem lage vervorming en de verbeterde dempingsfactor - lijkt Menno op de goede weg te zijn: de weg terùg.

Een stuk of 4, naast de nodige theorie.   Ad: 2  Daar zal niet iedereen het over eens zijn.  Ikzelf weet het nog niet.

Beste Vintage,

Wat ik bij "versterkers beluisterd"? bedoelde: je kunt versterkers alleen "beluisteren" via luidsprekers, en gevoed met audio-opnamen (muziek, en/of - in het geval van Menno - eigen live minidisc opnamen).

Ik wéét dat Menno's versterkers van prima kwaliteit zijn. Dat heb ik zelf meermalen gehoord.

Maar juist bij hem zèlf (een paar jaar geleden, in de Spiegelzaal te Zwolle) vond ik ze het minst overtuigend klinken!

(Een versterker kan nooit beter klinken dan de opnamen, de geluidsbron... èn de luidsprekers die er op zijn aangesloten.)  B)

Beste Vintage,

Wat ik bij "versterkers beluisterd"? bedoelde: je kunt versterkers alleen "beluisteren" via luidsprekers, en gevoed met audio-opnamen (muziek, en/of - in het geval van Menno - eigen live minidisc opnamen).

Ik wéét dat Menno's versterkers van prima kwaliteit zijn. Dat heb ik zelf meermalen gehoord.

Maar juist bij hem zèlf (een paar jaar geleden, in de Spiegelzaal te Zwolle) vond ik ze het minst overtuigend klinken!

(Een versterker kan nooit beter klinken dan de opnamen, de geluidsbron... èn de luidsprekers die er op zijn aangesloten.)  B)

Beste Spido,

Op zijn nieuwe locatie in Hichtum vond ik het wel goed klinken.   Ik zat redelijk achterin.  

Mijn buurman merkte op,  dat ook daar  mensen waren (die volgens hem)  aan een lichte of zwaardere  vorm van autisme lijden.

Dus alles wat niet in hun straatje past, vinden ze niks .

Wat ik minstens net zo belangrijk vond naast techniek waren Menno' s bevindingen met betrekking op wat nu een prettig en natuurlijk geluid is.

Dat kan volgens mij ook prima met een vintage transistor versterker.

g70001watt.jpg

Dit geluid klinkt bij mij erg prettig in de oren.  Een haartje  2e harmonischen en de rest minimaal en mooi aflopend.

Een  UL40-S2 met TRANS laat eenzelfde plaatje zien.   Kennelijk zijn er méér wegen, m.i.  technisch komen ze ook dichter naar elkaar toe ;)

De gereviseerde Pioneer SX-750 die nu staat te spelen klinkt samen met mijn luidsprekers, zeker zo goed.

De rest kun je lezen in zijn boek en wellicht straks op het WWW.

Gisteren....

olive-backup-2014-11-17-dun1.jpeg

En de 3000e is cd nummer 62 van de nieuwe Maria Callas Remastered box:

DivC - Maria Callas sings Rossini and Donizetti Arias (Callas, Rescigno) (MCR62)

Op naar de 4000

No problemo. De database van SQLite kan max. 2 TB in omvang zijn. Deze is nog geen honderd MB. Er zit geen enkel muziekbestandje in hoor.

De schijf van 2TB is voor iets meer dan de helft gevuld.

Vermoedelijk heb jij dat zo ervaren. Ik ben indertijd zelf minstens een dag zoet geweest, nadat mijn Olive was teruggekomen, om uit te zoeken wat de beste manier is om er muziek op te zetten. Van een met TS behandeld cd'tje rechtstreeks op de Olive tot een onbehandeld cd'tje geript op de pc en alle varianten daarvan. Ik kon er geen sla van bakken.

Gelukkig werd ik in die conclusie ondersteund

En nu gaat het eerst op de Olive2, daarna op een backupschijf, en van daar af komt het op de O-live. Beetje omslachtig als je net een nieuw cd'tje hebt dat je wil beluisteren, maar wel zo veilig voor verstoringen, en het belast de O-live het minst.

Zo, en nu ga ik luisteren naar mijn nieuwe aanwinst, er op geplempt in 320 kbps. :)

Het verschil is gekomen nadat de grote sw-tegel in de set kwam.

Ook een cd branden doet de Olive dan duidelijk beter (lees: met meer structuurinfo).

En nee, het is geen autosuggestie Marc, dat zou jij wel kunnen weten! :)

Ik doe dit overigens alleen met de albums die ik echt speel, niet met de bibliotheek waar ik toch nooit meer naar luister...

Hè Toine, moest je nu weer over audiosuggestie beginnen?

Je observatie komt overeen met die, waarin mensen cd's eerst besnotten (verleden tijd), voor ze geript werden. Daarom heb ik al die vergelijkingsmoeite ook gedaan. En vermoeiend, dat is het.

Ik ging van meet af aan minder voortvarend te werk als jou, Marc. In het achterhoofd de mogelijkheid dat er zich tussen rips, formaten en brandprocedures steeds belangrijkere verschillen kunnen aftekenen, naarmate er navenant meer structuurinfo in het spel komt.

Voor de 88 jarige componist Henk van der Vliet maak ik regelmatig geluidsopnames als een van zijn stukken ergens wordt opgevoerd. Ik geef hem dan natuurlijk een cd, en de laatste keer brandde ik via Olive extra kopietjes van een eerder concert. Hij vertelde me later aangenaam verrast te zijn over de meer overtuigende weergave, en vroeg wat ik aan de originele opname had gedaan...

Ik zeg "niks", wat de waarheid is. Ik had wèl voor het eerst zijn cd's via de Olive gebrand, nadat ik de SW-tegel van Bert had gekregen en gemerkt had dat een Olive-rip duidelijk beter klonk dan een pc-rip. Dat komt, voor alle duidelijkheid, door inzet van de tegel in de audioset en afwezigheid ervan in de pc-keten, niet omdat de Olive technisch beter ript of zoiets...

Henk weet ook helemaal niks van deze materie, maar kan blijkbaar nog wel luisteren, ondanks zijn leeftijd...

Ik ben naar aanleiding daarvan wat gerichte vergelijken gaan doen en het verschil is inderdaad frappant, en het werkt beide kanten op: rippen èn branden vanaf Olive dus.

En nu ververs ik langzaamaan mijn courante collectie, als ik de originelen kan bemachtigen. Het loont voor mij zeker de moeite, maar ik hoop dat het hierbij mag blijven, ook al is die collectie niet zo heel groot... :)

Dat is weer een mooi verhaal. En begrijpelijk voor mij. Omdat het niet bij her-rippen blijft, maar ook betekent dat je de metadata opnieuw moet invoeren, zou dat voor mij een ramp zijn. Ik had die anderhalve dag vergelijken er dus best voor over, en hoop dat er intussen niets gewijzigd is. Je brengt me uiteraard aan het twijfelen.

Indertijd was de vraag voor mij: moet ik de cd's nu wel of niet eerst besnotten. Dat zou je ook nog kunnen proberen.

En ik ga de test van toen nog eens overdoen met de SW-tegel.

Eindelijk doorgekregen hoe Grip (Gnome ripprogramma) de informatie opstuurt naar freedb. Ook al had ik netjes het genre genoemd, bv Jazz of Classical, Grip maakte er zonder iets te zeggen misc van, en als je dan de pech hebt dat in dat genre al een cd met dezelfde code bestaat, blijft jouw cd een vreemdeling in Jeruzalem.

Het lukte me dus niet al te vaak om ontbrekende cd's toe te voegen, wat me weliswaar verbaasde, maar me ook niet zo dwarszat. Ik heb die informatie zelf toch al.

Maar gisteren ben ik toch maar eens ingedoken, en vandaag doken er 3 van de 4 cd's die ik had ingevoerd, tot mijn grote vreugde op in freedb. :wub:

Soms is software, ook onder Linux, minder dan doorzichtig. <_<

Vandaag kon ik weer eens lekker luisteren (rug iets beter). Op een bepaald moment last van een slippende snaar. Snaar van Oracle vervangen is erg lastig. Daarvoor moet ik hem op de tafel zetten. Heb ik maar niet gedaan vandaag. CD is ook wel eens leuk.

Beetje merkwaardige collectie:: het Urker Manner koor en ander relegieus materiaal, maar ook Eartha Kitt en Jasparina de Jong. Dat laatste vind Ellie wel leuk en het eerste ik. Van de 50 platen blijven er wel een stuk of inmiddels 10 over. Zijn wel weer in zeer goede conditie na een stevige wasbeurt. Als iemand geinteresseerd is in relegieuze platen - Marc?

Beetje merkwaardige collectie:: het Urker Manner koor en ander relegieus materiaal, maar ook Eartha Kitt en Jasparina de Jong. Dat laatste vind Ellie wel leuk en het eerste ik. Van de 50 platen blijven er wel een stuk of vijf. Zijn wel weer in goede conditie na een stevige wasbeurt. Als iemand geinteresseerd is in relegieuze platen - Marc?

Bedankt voor het mooie aanbod Charles, maar ik geloof meer in mezelf  :D.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...