Duck-Twacy Posted 16 december 2014 Report Share Posted 16 december 2014 Grappig, mijn vader was ook timmerman (totdat hij om gezondheids redenen dat niet meer kon doen en gemeente ambtenaar werd). Heeft me ook vaak geholpen. Mooie is dat dat soort vakmensen gewoon met een beitel, hamer en schaaf werken en geen bovenfrezen, schuurrmachines etc nodig hebben. Gewoon met de hand komen ze een heel eind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 december 2014 Report Share Posted 16 december 2014 Grappig, mijn vader was ook timmerman (totdat hij om gezondheids redenen dat niet meer kon doen en gemeente ambtenaar werd). Heeft me ook vaak geholpen. Mooie is dat dat soort vakmensen gewoon met een beitel, hamer en schaaf werken en geen bovenfrezen, schuurrmachines etc nodig hebben. Gewoon met de hand komen ze een heel eind. Maar als je plaatwerk strak wilt zagen, zul je toch wel een platenzaag nodig hebben. Die gebruikte hij op z'n werk vroeger ook altijd wel. Maar met een beitel, hamer en schaaf kan hij ook wel overweg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 december 2014 Report Share Posted 18 december 2014 Omdat Mumsoft nog iets gaat schrijven over zijn bezoek aan mij onthoud ik mij van commentaar. De breedbandertjes stonden er toen nog niet bij. Nu spelen ze samen met T+A Helios en ik geniet Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 december 2014 Report Share Posted 18 december 2014 Heb vanmiddag een leuk aanbod gehad van mijn dealer. Mijn Cyrus Two laten recappen, koppelcondensatoren etc vervangen, de selectoren en potmeters schoonmaken. Phono-pré check etc. Kortom een hele opfrisbeurt voor 200 euries. Lijkt mij een heel mooi prijssie. Iemand een mening? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 december 2014 Report Share Posted 18 december 2014 Alleen bij een beunhaas zal het goedkoper kunnen denk ik. Ik vind het niet te duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 december 2014 Report Share Posted 18 december 2014 Yup, nette prijs. Gaat best wel tijd in zoiets zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 december 2014 Report Share Posted 18 december 2014 Dan laat ik het doen . Nou ben ik daar al jaren klant, mss. heeft dat nog invloed op de prijs Laat ik ook gelijk de Thorens een beurt geven, VTA/RSA, lager smeren, veren instellen fouthoek de hele mikmak. Het is een goeie dealer, al jaren een begrip in Emmen en omstreken waar je altijd weg komt met een set die binnen je budget en bij je smaak past. Alles netjes gematched, in balans zoals Wim het noemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 december 2014 Report Share Posted 18 december 2014 Geef even een definitie van beunhaas. Hiero:http://www.encyclo.nl/begrip/beunhaas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 18 december 2014 Report Share Posted 18 december 2014 Het was niet voor jou bedoeld TL200 maar voor Groovy. Die weet ook wel dat Jerry een buitengewoon goed monteur is en met schappelijke prijzen werkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 18 december 2014 Report Share Posted 18 december 2014 Geef even een definitie van beunhaas. Iemand die zwart werkt word in de volksmond beunhaas genoemd. bv een stukadoor die in zijn vrije tijd een huisje pakt tegen een goedkoper tarief dan een bedrijf vraagt. Over het karwei word geen belasting betaald. Daar zijn er duizenden van het word ook het grijze circuit genoemt. Dat is dan mijn definitie. Mensen uit de bouw weten dat wel. Ach Ruud waarom haal je Jerry erbij. Ik weet dat ook wel en daar ding ik niets aan af. Waarom zo wantrouwend. Ik ben 4 jaar met hem omgegaan en hij heeft mij op het goede spoor gezet betreft audio en veel geholpen. Ongetwijfeld zul je ook weten dat ik hem veel geholpen heb. Hij heeft mij hard geraakt daarna liet ik mij ook niet onbetuigd. Klaar,laat het rusten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 18 december 2014 Report Share Posted 18 december 2014 Mijn Cyrus gaat in ieder geval niet naar Beun de haas, Nu weer on topic: Ik ga lekker verder luisteren naar een cd die ik van GJ van Z. heb. Een compilatie van o.a. Miles D. Louis A.. gedigitaliseerde mastertapes of zoiets. Klinkt lekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 december 2014 Report Share Posted 18 december 2014 Heb vanmiddag een leuk aanbod gehad van mijn dealer. Mijn Cyrus Two laten recappen, koppelcondensatoren etc vervangen, de selectoren en potmeters schoonmaken. Phono-pré check etc. Kortom een hele opfrisbeurt voor 200 euries. Lijkt mij een heel mooi prijssie. Iemand een mening? Zo'n Cyrus two is neem ik aan inmiddels ongeveer 25 jaar oud. Mijn enige twijfelpunt is, hoe lang gaan de de diverse transistoren nog mee (heb wel eens gelezen dat 25-30 jaar de gemiddelde levensduur is)? Verder natuurlijk mooi als je zo'n toch al aardige klassieker in leven houdt en nog van kunt genieten, Jack zal hier natuurlijk meer kijk op hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Iemand die zwart werkt word in de volksmond beunhaas genoemd. bv een stukadoor die in zijn vrije tijd een huisje pakt tegen een goedkoper tarief dan een bedrijf vraagt. Over het karwei word geen belasting betaald. Daar zijn er duizenden van het word ook het grijze circuit genoemt. Dat is dan mijn definitie. Mensen uit de bouw weten dat wel. Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 december 2014 Share Posted 19 december 2014 · Hidden 19 december 2014 - No reason given Hidden 19 december 2014 - No reason given Het was niet voor jou bedoeld TL200 maar voor Groovy. Die weet ook wel dat Jerry een buitengewoon goed monteur is en met schappelijke prijzen werkt. Moderator: Ik kreeg een waarschuwing voor op de man spelen! Wat is dit dan? Link to comment
Tubejack Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Zo'n Cyrus two is neem ik aan inmiddels ongeveer 25 jaar oud. Mijn enige twijfelpunt is, hoe lang gaan de de diverse transistoren nog mee (heb wel eens gelezen dat 25-30 jaar de gemiddelde levensduur is)? Verder natuurlijk mooi als je zo'n toch al aardige klassieker in leven houdt en nog van kunt genieten, Jack zal hier natuurlijk meer kijk op hebben. Mijn ervaring is dat transistoren lang mee kunnen, ik heb er in versterkers die 50 jaar zijn. Er zijn echter ook minder goede exemplaren, die last krijgen van oxidatie de zogenaamde "zwarte pootjes" waarbij het oxide op een gegeven ogenblik door de behuizing heen vreet. Dat geeft op den duur geruis en geknetter. Meestal zijn het goedkope klein signaal transistors die makkelijk te vervangen zijn. Een "beruchte" is de 2sc458. Soms is het ook beter om gelijk mooie ruisarme te nemen b.v. in een phonotrap. Verder vind ik 200€ een keurige prijs, na aftrek van BTW, inkomstenbelasting en materialen schat ik dat er ongeveer 100€ voor de reparateur overblijft of zelfs iets minder. Die daar m.i. toch wel een middag mee bezig mee is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 december 2014 Share Posted 19 december 2014 · Hidden 19 december 2014 - Off topic en moderatorwerk. JD krijgt een PB Hidden 19 december 2014 - Off topic en moderatorwerk. JD krijgt een PB Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Moderator: Ik kreeg een waarschuwing voor op de man spelen! Wat is dit dan? Wereldvreemd en kinderachtig JD Link to comment
Jongensdroom Posted 19 december 2014 Share Posted 19 december 2014 · Hidden 19 december 2014 - Off topic en moderatorwerk. JD krijgt een PB Hidden 19 december 2014 - Off topic en moderatorwerk. JD krijgt een PB Wereldvreemd en kinderachtig JD Moderator, dit is spelen op de man. Link to comment
Tubejack Posted 19 december 2014 Share Posted 19 december 2014 · Hidden 19 december 2014 - Off topic en moderatorwerk. JD krijgt een PB Hidden 19 december 2014 - Off topic en moderatorwerk. JD krijgt een PB Moderator, dit is spelen op de man. Je vraagt er ook om JD Wie weet nu niet wat zwartwerken is? Lees je geen kranten, kijk je geen TV? Dan "spelen op de man" Met je continue "gezuig" waarbij je zelfs bijna Marco over de kling heen jaagt vind ik het toppunt. Moderator kunt u JD eens heel lang op vakantie sturen. Dank u Link to comment
TL 200 Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Nou dan heb ik een mooie deal. Later de PSX nog, zitten grote jongens in,totaal 0.1farad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Daar heb ik werkelijk nog nooit van gehoord. Het ook lastig overzicht te houden als je er middenin zit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Zo'n Cyrus two is neem ik aan inmiddels ongeveer 25 jaar oud. Mijn enige twijfelpunt is, hoe lang gaan de de diverse transistoren nog mee (heb wel eens gelezen dat 25-30 jaar de gemiddelde levensduur is)? Dat is alleen zo als ze buiten specs gebruikt worden. B.v. als je een huiskamerversterker als gitaarversterker inzet en hem constant in "overdrive" (clippen) stuurt. Ja, serieus zo'n muzikant meegemaakt En verder is er wel eens een exemplaar waarvan op den duur een contactje o.i.d. los laat. Dat heb je eigenlijk met alle spullen, audio of niet. Paar jaar terug nog een fetje vervangen in een tuner wat stuk was, maar zoiets komt eigenlijk zeer zelden voor. Elco's slijten wel en hebben een vrij goed gedefinieerde levensduur. Het elektrolyt verdampt n.l. op den duur. En zelfs als je ze niet gebruikt garandeert geen enkele fabrikant meer dan 15 jaar "shelf life". Neemt niet weg dat er exemplaren zijn die na 60 jaar nog prima zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Pjotr, on 19 Dec 2014 - 12:43 PM, said:Het ook lastig overzicht te houden als je er middenin zit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Mijn ervaring is dat transistoren lang mee kunnen, ik heb er in versterkers die 50 jaar zijn. Er zijn echter ook minder goede exemplaren, die last krijgen van oxidatie de zogenaamde "zwarte pootjes" waarbij het oxide op een gegeven ogenblik door de behuizing heen vreet. Het is ook vaak een wat minder zorgvuldige montage, met name bij transistoren die heet worden en op het koelprofiel zitten. Soms wordt een "thermal relief" achterwege gelaten. Dan kunnen de pootjes niet voldoende uitzetten en krimpen met temperatuurwisselingen en komen de soldeerverbindingen los te zitten op den duur of breekt de verbinding intern in de transistor af. Hetgeen meestal het einde van de versterker betekent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Het is ook vaak een wat minder zorgvuldige montage, met name bij transistoren die heet worden en op het koelprofiel zitten. Soms wordt een "thermal relief" achterwege gelaten. Dan kunnen de pootjes niet voldoende uitzetten en krimpen met temperatuurwisselingen en komen de soldeerverbindingen los te zitten op den duur of breekt de verbinding intern in de transistor af. Hetgeen meestal het einde van de versterker betekent. Inderdaad, ik heb dat meegemaakt met een Cyrus 1. De eindtransistoren hadden zich "los gesoldeerd" Na enig schoonmaak werk en verwijderen van oud tin. Heb ik die met soldeer met een vleugje zilver opnieuw gesoldeerd. Dat tin heeft een hoger smeltpunt. Daarna speelde hij weer als een zonnetje Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 december 2014 Report Share Posted 19 december 2014 Vroeger werd ook wel koelpasta toegepast om warmte af te voeren, nietwaar? Dat was vooral bij eindtorren wel effectief, begrijp ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts